Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 17:21

toni l kirjoitti:Jos löydän Jeesuksen aikaisen kuvan ristiinnaulitusta miehestä niin ei sen pitäminen ole syntiä. Jos sanon kuvan olevan Jeesuksen kuva on se syntiä.

Tähän vielä yksi ajatus. Ajatellaan, että tuon kuvan tekijä onkin oikeasti tehnyt sen kuvatakseen Jeesusta. Silloin sinä annat tuossa suostumuksen pitää Jeesuksen kuvaksi tehtyä kuvaa, kunhan vain ei sano sen kuvaavan Jeesusta.

toni l kirjoitti:Mielestäni olemme menossa ytimestä kauas pois sinne missä inhimillinen järki ja viisaus koittaa kumota Jumalan sanaa.

Ja vielä tähän, että koittaisitko jo vihdoin uskoa, että en yritä kumota Jumalan sanaa, minä vain näen ja ymmärrän sen eri tavalla kuin sinä. Miksi luulet, että minä joka olen Jeesuksen oma ja seuraan ja palvelen Häntä, tahtoisin yrittää kumota Jumalan Sanaa?
Herman

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Joulu 2012 17:23

Herman kirjoitti:Näiden kaikkien kysymysteni pointti on, voiko yksi Jumalan kymmenestä käskystä olla kiinni ihmisen subjektiivisesta kokemuksesta? Se mikä toiselle on käskyn rikkomista, ei toiselle sitä olekaan. Mielestäni Jumalan kymmenen käskyä eivät ole kiinni subjektiivisista kokemuksista, vaan ne ovat kaikille samat riippumatta siitä, mitä ihminen ajattelee tai kokee.

Kukaan ei saa koittaa tehdä Jumalasta minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa, ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa. Koska Jumalasta ei saa koittaa tehdä minkäänlaista kuvaa niin minkään kuvan ei saa myöskään sanoa esittävän Jumalaa/Jeesusta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Joulu 2012 17:37

ähän vielä yksi ajatus. Ajatellaan, että tuon kuvan tekijä onkin oikeasti tehnyt sen kuvatakseen Jeesusta. Silloin sinä annat tuossa suostumuksen pitää Jeesuksen kuvaksi tehtyä kuvaa, kunhan vain ei sano sen kuvaavan Jeesusta.

Herman jos löydän Jeesuksen aikaisen kuvan ristiinnaulitusta miehestä niin mistä voisin tietää ketä tekijä on koittanut kuvata? En tosin edes pitäisi sellaista kuvaa mutta koska asettelit alkuperäisen kysymyksesi sellaiseen muotoon että jos löytyy Jeesuksen aikainen kuva ristiinnaulitusta miehestä niin vastasin siihen. Ja tietysti jos tietäisin niinkuin sinäkin nyt ajattelet että sen kuvan tekijä koitti kuvata Jeesusta niin en kuvaa pitäisi sillä sen kautta on rikottu Jumalan lakia. Jos taas näen ikonikuvia tai kuvaraamatun kuvia niin tiedän ketä niiden tekijä on koittanut kuvata ja siksi hylkäisin tällaiset kuvat.

Ja vielä tähän, että koittaisitko jo vihdoin uskoa, että en yritä kumota Jumalan sanaa, minä vain näen ja ymmärrän sen eri tavalla kuin sinä. Miksi luulet, että minä joka olen Jeesuksen oma ja seuraan ja palvelen Häntä, tahtoisin yrittää kumota Jumalan Sanaa?

Koska sanot mm seuraavaa:
Herman kirjoittaa: Kirjoitan tähän vielä perustelun joka kumoaa kuvantekokiellon, ja josta ei pääse yli eikä ympäri vaikka miten yrittäisi.

Eli sinä koitat Herman omalla opillasi kumota selvää Jumalan lain kuvantekokieltoa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 17:50

toni l kirjoitti:
ähän vielä yksi ajatus. Ajatellaan, että tuon kuvan tekijä onkin oikeasti tehnyt sen kuvatakseen Jeesusta. Silloin sinä annat tuossa suostumuksen pitää Jeesuksen kuvaksi tehtyä kuvaa, kunhan vain ei sano sen kuvaavan Jeesusta.

Herman jos löydän Jeesuksen aikaisen kuvan ristiinnaulitusta miehestä niin mistä voisin tietää ketä tekijä on koittanut kuvata? En tosin edes pitäisi sellaista kuvaa mutta koska asettelit alkuperäisen kysymyksesi sellaiseen muotoon että jos löytyy Jeesuksen aikainen kuva ristiinnaulitusta miehestä niin vastasin siihen. Ja tietysti jos tietäisin niinkuin sinäkin nyt ajattelet että sen kuvan tekijä koitti kuvata Jeesusta niin en kuvaa pitäisi sillä sen kautta on rikottu Jumalan lakia. Jos taas näen ikonikuvia tai kuvaraamatun kuvia niin tiedän ketä niiden tekijä on koittanut kuvata ja siksi hylkäisin tällaiset kuvat.

Eli se ratkaisee olemmeko kuuliaiset, mitä kuvan tekijä on ajatellut sitä tehdessään? Aika monimutkaiseksi alkaa jo mennä...

toni l kirjoitti:

Koska sanot mm seuraavaa:
Herman kirjoittaa: Kirjoitan tähän vielä perustelun joka kumoaa kuvantekokiellon, ja josta ei pääse yli eikä ympäri vaikka miten yrittäisi.

Eli sinä koitat Herman omalla opillasi kumota selvää Jumalan lain kuvantekokieltoa.

Nyt menee jo käsittämättömäksi. Siis ajatteletko todella tuossa tarkoittavani, että kirjoittelen täällä kumotakseni Jumalan sanan? Se mitä kumoan on sinun opetuksesi, ei Jumalan sanaa. Vai onko sinun opetuksesi jo Jumalan sanan veroista? Eikö opetustasi saa koetella, vai onko se Jumalan sanan kumoamista? Alkaa jo saada todella huolestuttavia piirteitä... :?
Herman

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 17:56

Toni, sinun opetustesi mukaan:

- Ei saa tehdä kuvaa joka esittää Jumalaa/Jeesusta
- Ei saa myöskään sanoa kuvan esittävän Jumalaa/Jeesusta
- Saa pitää kuvaa, kunhan ei sano sen esittävän Jumalaa/Jeesusta,
- PAITSI jos joku toinen sanoo sen esittävän Jumalaa/Jeesusta

Olenko ymmärtänyt oikein, mitä Jumalan sana mielestäsi opettaa?
Herman

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Joulu 2012 18:01

Eli se ratkaisee olemmeko kuuliaiset, mitä kuvan tekijä on ajatellut sitä tehdessään? Aika monimutkaiseksi alkaa jo mennä...

Sinä itse johdattelet keskustelua mahdollisimman monimutkaiseksi ja sitten sanot että menee monimutkaiseksi. Vaikka Jumalan lain käsky ei ole monimutkainen vaan yksinkertainen. Jumalasta ei saa koittaa tehdä minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa, ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa.

Nyt menee jo käsittämättömäksi. Siis ajatteletko todella tuossa tarkoittavani, että kirjoittelen täällä kumotakseni Jumalan sanan? Se mitä kumoan on sinun opetuksesi, ei Jumalan sanaa. Vai onko sinun opetuksesi jo Jumalan sanan veroista? Eikö opetustasi saa koetella, vai onko se Jumalan sanan kumoamista? Alkaa jo saada todella huolestuttavia piirteitä...

Sinä koitat kumota Jumalan lain kuvantekokieltoa. Kuvantekokielto löytyy Jumalan sanasta ja tätä kieltoa koitat kumota ja kiertää oman oppisi kautta. Seuraava ei ole minun oppiani vaan Jumalan:

5 Moos 4:12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
15 Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa-
16 ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa,
17 ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa,
18 ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 18:06

toni l kirjoitti:

Sinä itse johdattelet keskustelua mahdollisimman monimutkaiseksi ja sitten sanot että menee monimutkaiseksi.

Minä kysyn kysymyksiä tilanteista joita tulee vastaan todellisessa elämässä. Jumalan Sana pystyy vastaamaan kaikkiin elämässä vastaan tuleviin kysymyksiin selkeästi ja suoraan ja yksinkertaisesti, mutta sinun opetuksesi ei pysty.

Sinä koitat kumota Jumalan lain kuvantekokieltoa. Kuvantekokielto löytyy Jumalan sanasta ja tätä kieltoa koitat kumota ja kiertää oman oppisi kautta.

No hyvä että noin hyvin tiedät, mikä tarkoitukseni on :roll:
Herman

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Joulu 2012 18:07

Herman kirjoitti:Toni, sinun opetustesi mukaan:

- Kyllä

- Kyllä

- Pidän kännykässäni vaimoni ja koirani kuvia enkä sano niiden esittävän Jumalaa.

- En pidä kuvia joilla taiteilijat ovat koittaneet kuvata Jumalaa/Jeesusta
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Joulu 2012 18:09

Herman kirjoitti:
toni l kirjoitti:

Sinä itse johdattelet keskustelua mahdollisimman monimutkaiseksi ja sitten sanot että menee monimutkaiseksi.

Minä kysyn kysymyksiä tilanteista joita tulee vastaan todellisessa elämässä. Jumalan Sana pystyy vastaamaan kaikkiin elämässä vastaan tuleviin kysymyksiin selkeästi ja suoraan ja yksinkertaisesti, mutta sinun opetuksesi ei pysty.

Sinä koitat kumota Jumalan lain kuvantekokieltoa. Kuvantekokielto löytyy Jumalan sanasta ja tätä kieltoa koitat kumota ja kiertää oman oppisi kautta.

No hyvä että noin hyvin tiedät, mikä tarkoitukseni on :roll:

Tiedän vain sen mitä olen lukenut sinun kirjoittavan tänne.

toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 18:14

toni l kirjoitti:
Herman kirjoitti:Toni, sinun opetustesi mukaan:

- Kyllä

- Kyllä

- Pidän kännykässäni vaimoni ja koirani kuvia enkä sano niiden esittävän Jumalaa.

- En pidä kuvia joilla taiteilijat ovat koittaneet kuvata Jumalaa/Jeesusta

Tulkitsen kaksi viimeistäkin "Kyllä"-vastauksiksi.

Eli käytännössä opetat, että kaikki kuvat ovat sallittuja jos emme itse ajattele niiden kuvaavan Jumalaa/Jeesusta, mutta jos joku toinen sanoo minkä tahansa kuvan kuvaavan Jumalaa/Jeesusta, meidän pitää se tuhota. Tähän asti ollaan puhuttu pelkästään Jeesusta esittävistä kuvista, mutta koska Jumalan käskyssä puhutaan myös nelijalkaisten, lintujen yms kuvista, niin käytännössä opetuksesi mukaan, jos joku tulee kotiimme ja sanoo kotoamme löytyvien kuvien edustavan hänelle Jumalaa, täytyy meidän heittää nuo kuvat pois.

Tiedän vain sen mitä olen lukenut sinun kirjoittavan tänne.

Olen kirjoittanut moneen otteeseen että en koita kumota Jumalan sanaa, vaan sinun opetuksiasi. Alkaa jo mennä väärän todistuksen antamisen puolelle toimintasi.
Herman

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu