Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja PetriFB » 24. Syys 2011 10:53

En halua millään tavoin haastaa riitaa tai lyödä jotakin. Toivoisin että kykenisimme keskustelemaan, vaikka olisimme jostakin eri mieltä. Se on sitä todellista toisen kunnioittamista, että erilaisista mielipiteistä tai uskonnäkemyksistä huolimatta kykenisimme keskustelemaan, niin ettemme loukkaa toista tai itse loukkaannu siitä jos joku ei ole samaa mieltä meidän kanssamme.

Tuon esille muutamia asioita, joita meistä jokainen voi tutkia ja koetella. En pakota sinua mihinkään, vaan pyydän sinua tutkimaan ja koettelemaan sen mitä kirjoitan.

Kymmenessä Käskyssä on kielto ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa. Kymmenen Käskyä on laki, jota Herra Jeesus ei kumonnut, eli se on myös voimassa Uudessa Liitossa. Uudessa Liitossa ei kuitenkaan enää vaelleta, niin että koitettaisiin elää lakia täyttäen lain alla, vaan armon alla kasvaen Jumalan tuntemisessa, jossa saamme koko ajan syvällisemmin oppia elämään Jumalan tahdon ja sanan opetuksen mukaisesti Pyhässä Hengessä.

Raamattu opettaa myös muualla, että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Kun luemme alkuseurakunnan elämästä ja Uuden Testamentin opetuksia, niin huomaamme, ettei siellä todellakaan kehoteta ketään tekemään Jeesuksesta kuvia tai patsaita.

Tosiasia on se, että 787 jKr. Rooman katolinen kirkko määräsi opin, jonka mukaan Jumalasta/Jeesuksesta sai tehdä kuvia ja joka ei niin usko hän olkoon kirottu. Katolinen kirkko uhkasi ihmisiä kirouksella jos hei eivät usko heidän väärää opetusta Jumalan kuvien tekemisestä. Alkuseurakunta ja sen jälkeläiset uskoivat kuten Raamattu opettaa eivätkä he tehneet Jumalasta kuvia. 787 jKr. katolisen kirkon perinne ja rekvisiitta toi esille Jumalan kuvan tekemisen. Tämän jälkeen se on levinnyt lähes koko kristikuntaan ja tullut hyväksytyksi myös lähes kaikkialla kristikunnassa. Jumalan kuvat ovat siis alunperin Rooman kirkon uskonnollista rekvisiittaa ja vastoin Jumalan sanan opetusta.

Suurin osa uskovista ei tiedä tätä taustaa eikä ymmärrä, että Jumalan kuvat ovat vastoin Jumalan sanan opetusta. Siksi en tietenkään ketään syyllistä asiassa. Ymmärrän sen että tiettyjen asioiden poispaneminen voi viedä myös aikaa, koska kaikki tulisi tutkia ja koetella ja joskus voi olla vaikea nähdä todellista totuutta, kun on uskonut pitkän ajan jonkin olevan totta, mikä ei kuitenkaan ole totta.

Ei sinun tarvitse kuitenkaan minua uskoa, etkä saakaan, vaan sinun tulisi tutkia tämä asia Raamatusta, eli Jumalan sanasta.

Keskustelufoorumeilla asiat liian helposti kriisiytyvät kun keskustellaan ja ollaan eri mieltä. Raamattu kuitenkin opettaa, että meidän tulisi vaeltaa samalla tiellä toisiamme rakastaen. Jumala myös ilmoittaa meille mikä on totuus, jos olemme erimielisiä ja totuus avautuu jokaiselle aikanansa, jos vain haluamme kuunnella Häntä.

Fil 3:
15 ¶ Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
16 Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä!

Paavali myös opetti Herran Jeesuksen nimessä, että uskovat olisivat kaikki yksimielisiä puhuessaan Jumalan sanasta, eikä riidat ja erimielisyydet kuulu Jumalan seurakuntaan. Jumalan seurakunta on kutsuttu olemaan samaa mieltä ja ajattelemaan samoin Jumalan sanasta, tällä tavoin vain toteutuu Kristuksen ruumiin yksimielisyys. Uskovat vaeltavat samalla Kristus tiellä eri kasvunvaiheissa ja sen tähden voi tulla erimielisyyttä seurakunnan sisällä. Uskovien tulee kuitenkin kärsiä ja rakastaa toisiaan eikä riidellä, vaikka uskovilla voikin olla erilaisia näkemyksiä Jumalan sanasta sen tähden kun kaikki ovat erilaisissa kasvuvaiheissa. 

Keskustelufoorumilla kirjoittaminen on haastavaa, koska olemme kaikki eri kasvunvaiheissa emmekä kohtaa toisiamme luonnollisessa kanssakäymisessä (livenä), vaan käymme keskustelua kirjoittamalla, joka asettaa meille jokaiselle tietyn haasteen, sillä toisen kirjoitusta on helppo lukea ja ymmärtää väärin, samoin meillä jokaisella voi olla myös vaikeuksia silloin tällöin ilmaista itseämme selkeästi kirjoittamalla. Minulla on ainakin silloin tällöin vaikeuksia ilmaista itseäni kyllin selvästi kirjoittamalla.

Toivon mukaan voisimme olla toisillemme armahtavaisia sekä anteeksiantavaisia silloinkin kun joku eri mieltä kanssamme. Silloin meillä ei ole syytä lähteä pois tai kohdella jotakin toista eriarvoisesti, emmekä voi olla suuttuneita kenellekään.

Tämä jae puhukoon meille kaikille:

Gal 6:4 Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa, ja silloin hänen kerskaamisensa on vain siinä, mitä hän itse on, ei siinä, mitä toinen on;

Laitan tämän ketjun lukkoon, eli jäähylle vähäksi aikaa. Ehkäpä se on nyt viisainta tämän ketjun kohdalla.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja Juha » 06. Joulu 2012 20:56

Tästä eteenpäin yhdistetty toisesta ketjusta -Juha

Jumalankuvan tekemisen kielto on selvä asia, esim kuvat Jeesuksesta ovat väärin. Aloin miettiä koskeeko se myös elokuvia? Uskoisin että koskee, mutta haluan kuulla mielipiteitä myös asiasta. Itselläni on nimittäin Jeesus-elokuva koneella, ja mietin että se tulisi ehkä poistaa. Mitä sanotte?
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 15. Joulu 2012 14:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 06. Joulu 2012 21:25

Itse katselen silloin tällöin Taivas aiheisia elokuvia eikä sydän ole muljahdellu tai piikki omasta tunnosta olis iskeny.Tosin jos omatunto jollai toisella jostai toisesta elokuvasta antaa hälys merkkejä ni eiku poistoon ja aina paras tehdä lopullisesti .Itse ajattelen aina enemmän sitä ketä palvelee kun kumartaa ja sydän siinä ratkaisee.Paras on ku silmät sulkee ja rukoilee Hengessä ilman mitää hilavitkuttimia ja keskittyy,hiljentyy ja sulkeutuu hänen läsnäoloonsa.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Masi » 06. Joulu 2012 21:56

En ole mikään ekspertti tässä asiassa, mutta tulee mieleen, että omaan uskoontulemiseeni vaikutti Jeesus -sarjakuva, joten en ainakaan kokisi sitä sarjakuvaa huonoksi koska sen kautta sain tietää evankeliumin.
Masi

ViestiKirjoittaja Eetu » 06. Joulu 2012 22:22

Masi kirjoitti:En ole mikään ekspertti tässä asiassa, mutta tulee mieleen, että omaan uskoontulemiseeni vaikutti Jeesus -sarjakuva, joten en ainakaan kokisi sitä sarjakuvaa huonoksi koska sen kautta sain tietää evankeliumin.

"20:3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. 20:4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. 20:5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; 20:6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni."

Saatan olla väärässä, mutta itse näen sen niin että koska esim. luterilaisessa kirkossa polvistutaan Jeesuksen kuvan äärelle, silloin kumarretaan kuvaa, ja sen takia ei ole hyvä tehdä alttaria, jossa on Jeesuksen kuva. Jos et kumarra sitä sarjakuvaa, niin en näkisi tuossa mitään ongelmaa.
Eetu

ViestiKirjoittaja Juha » 06. Joulu 2012 23:22

Kaikkinainen jumalankuvien teko on väärin https://www.kotipetripaavola.com/Jumala ... ielto.html mietin vain koskeeko elokuvia sama periaate. Uskon että koskee, mutta halusin vain kysellä vielä asiasta.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 07. Joulu 2012 00:13

Alkukielessä noissa kohdissa, jotka on käännetty suomenkielisessä raamatussa että "älä tee jumalankuvaa", puhutaan pelkästään kuvista. Eli Raamatussa ei sanota, että "älä tee Jumalasta kuvaa". Sellainen kielto olisi ihan älytön, koska ei Jumalasta voi tehdä kuvaa. Olen kyllä samalla linjalla kääntäjien kanssa, että kuvat tarkoittavat jumalankuvia. Mutta jumalankuva on ihan eri asia kuin Jumalan kuva. Jumalankuva (yhdyssana) tarkoittaa kuvaa jota palvotaan, kun taas Jumalan kuva (ei yhdyssana) tarkoittaa kuva Jumalasta.

Mutta siis myös tuo sana "jumalankuva" on kääntäjien tulkintaa, kun alkutekstissä puhutaan tosiaan pelkästä kuvasta. Siis näissä kohdissa:

Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. (2.Moos.2:4)

...ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa... (5.Moos.4:16)

Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. (5.Moos.5:8)

Kaikkia sydämestä siunaten.
Herman

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Joulu 2012 13:39

2 Moos 20:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

Jakeessa 4 on hepreaksi sana pesel, joka tarkoittaa epäjumalaa, kuvaa ja kaiverrettua kuvaa. Kun tutkimme koko tekstiyhteyden, niin kohta opettaa, ettei saa tehdä epäjumalan (jumalan) kuvaa ei kenestäkään ylhäällä taivaassa, alhaalla maan päällä jne. Tämä kohta opettaa myös selkeästi ettei edes Jumalasta saa tehdä kuvaa. Opetukseen kuuluu kuvantekokielto sekä ettei niitä kuvia kumarrettaisi ja palveltaisi. Raamatun Jumalasta ei saa tehdä kuvaa, eikä palvella Häntä liittäen palvelukseen "Jumalankuvia".

5 Moos 5:
6 ¶ ‘Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

5 Moos 5:6-10:ssa on sama käsky kuin 2 Moos 20:2-5:ssa.

5 Moos 4:
12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
15 Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa-
16 ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa,
17 ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa,
18 ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa;
19 ja ettet, kun nostat silmäsi taivasta kohti ja katselet aurinkoa ja kuuta ja tähtiä, kaikkea taivaan joukkoa, anna vietellä itseäsi kumartamaan ja palvelemaan niitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, on jakanut ne kaikille muille kansoille koko taivaan alla.

Tässä kohdasta tulee selkeästi esille ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa. Israelilaiset kuulivat vain Jumalan äänen, mutta eivät nähneet Hänestä minkäänlaista muotoa, etteivät he menettelisi kelvottomasti ja koittaisi kuvata Jumalaa tekemällä Hänestä jonkinlaisen kuvan. Tästäkin kohdasta tulee selkeästi esille ettei Raamatun Jumalasta saa tehdä kuvaa. Tässäkin kohdassa esiintyy sana pesel (epäjumala).

Nämä kaikki kohdat siis opettavat todella selkeästi että epäjumalista ja Jumalasta ei saa tehdä kuvaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Juha » 07. Joulu 2012 14:03

PetriFB kirjoitti:2 Moos 20:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

Jakeessa 4 on hepreaksi sana pesel, joka tarkoittaa epäjumalaa, kuvaa ja kaiverrettua kuvaa. Kun tutkimme koko tekstiyhteyden, niin kohta opettaa, ettei saa tehdä epäjumalan (jumalan) kuvaa ei kenestäkään ylhäällä taivaassa, alhaalla maan päällä jne. Tämä kohta opettaa myös selkeästi ettei edes Jumalasta saa tehdä kuvaa. Opetukseen kuuluu kuvantekokielto sekä ettei niitä kuvia kumarrettaisi ja palveltaisi. Raamatun Jumalasta ei saa tehdä kuvaa, eikä palvella Häntä liittäen palvelukseen "Jumalankuvia".

5 Moos 5:
6 ¶ ‘Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

5 Moos 5:6-10:ssa on sama käsky kuin 2 Moos 20:2-5:ssa.

5 Moos 4:
12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
15 Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa-
16 ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa,
17 ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa,
18 ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa;
19 ja ettet, kun nostat silmäsi taivasta kohti ja katselet aurinkoa ja kuuta ja tähtiä, kaikkea taivaan joukkoa, anna vietellä itseäsi kumartamaan ja palvelemaan niitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, on jakanut ne kaikille muille kansoille koko taivaan alla.

Tässä kohdasta tulee selkeästi esille ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa. Israelilaiset kuulivat vain Jumalan äänen, mutta eivät nähneet Hänestä minkäänlaista muotoa, etteivät he menettelisi kelvottomasti ja koittaisi kuvata Jumalaa tekemällä Hänestä jonkinlaisen kuvan. Tästäkin kohdasta tulee selkeästi esille ettei Raamatun Jumalasta saa tehdä kuvaa. Tässäkin kohdassa esiintyy sana pesel (epäjumala).

Nämä kaikki kohdat siis opettavat todella selkeästi että epäjumalista ja Jumalasta ei saa tehdä kuvaa.

Koskeeko sama periaate mielestäsi myös elokuvia joissa ihminen näyttelee Jeesusta ja se on kuvattu videolle?
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 07. Joulu 2012 14:12

Elokuvat jossa ihminen esittää/kuvaa Herraamme ja Jumalaamme Jeesusta ovat mielestäni toisen käskyn vastaisia. Minulla oli Jeesus elokuva jota ruukasin katsoa todella paljon ennen koska pidin siitä. Kun ymmärsin kuvantekokiellon hylkäsin myös Jeesus elokuvan.

:thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu