Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja toni t » 20. Marras 2012 17:27

lonelyrider kirjoitti:...ei tietenkään uutta ilmoitusta, käsitän ilmoituksen evankeliumina, Jeesus on Vapahtaja. En henk.kohtaisesti tartu lillukan varsiin, vaan tahdon myös elää sitä uskoa... vaikka pidän raamattua tärkeänä, tahdon elää arjessa Pyhässä Hengessä ja tehdä niitä tekoja, joihin Jumala minua johdattaa. Pyhä Henki opettaa meitä elämässämme... eläähän Pyhä Henki tänä päivänäkin meissä, ei se ole jämähtänyt minnekään vuoteen "raamattu koottiin kirjaksi". Pyhä Henki luo/synnyttää uutta... vastakohta voisi olla Pyhä Henki ei luo/synnytä mitään uutta, jämähtänyt?

Missäkohtaa raamatussa sanottiin, että "tässä tämä oli finito ja Johanneksen ilmestyksen viimeiseen pisteeseen kaikki pysähtyi"?.. henk.kohtaisesti, en näe sellaista kohtaa... eliväthän Jeesuksen opetuslapsetkin Pyhässä Hengessä... Jeesus on eilen, tänään, tulevaisuudessa sama ja se Pyhä Henki mikä meissä on sama... mutta ei Pyhä Henki lopeta toimintaansa... tottakai mitään uutta ilmoitusta ei tule ja meidän tulee elää Jeesuksen opetusten mukaisesti ja Jumalan käskyjen mukaan ja niiden toimintamallien mukaan, mitä raamatussa on annettu... mutta kyllähän Pyhä Henki opettaa tänäkin päivänä henkilökohtaisesti, siihen on annettu lupaus raamatusta.

Joh.14:26. Mutta Lohduttaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä* minun nimeeni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teille kaikki, mitä minä teille sanonut olen.

Raamattu ilmoittaa että Pyhän Hengen tehtävä on opettaa ja muistuttaa mitä Jeesus on sanonut (Raamatun ilmoitus). Pyhän Hengen tehtävä ei ole tuoda enään uutta ilmoitusta vaan opettaa ja muistuttaa se mitä Jeesus on sanonut ja kun tutkimme Raamattua huomaamme että se on kokonaisuudessaan Jeesuksen sanaa. Jumala ei anna enään uutta ilmoitusta vaan kaikki mitä Jumalalliseen elämään tarvitaan on jo annettu ja Pyhä Henki on meille tämän opettamiseksi ja muistuttamiseksi.

Pyhä Henki asuu jokaisen Herraan Jeeukseen uskovan sydämessä ja kirkastaa ja opettaa uskovaa elämään Jumalan sanan mukaan. Pyhä Henki ei luo uutta vaan opettaa elämään Jumalan jo kirjoitetun sanan mukaan. Pyhä Henki synnyttää uskon ihmisen sydämessä uskon joka perustaa ja ojentautuu Jumalan jo kirjoitetun sanan mukaan. Mielestäni on hieman harhaanjohtavaa sanoa että Pyhä Henki loisi uutta koska Pyhän Hengen tehtävä on opettaa ja muistuttaa jo kirjoitetusta sanasta. Jumala luo uskovalle uuden "sydämen" uudestisyntymisessä Pyhässä Hengessä ja tämä uusi "sydän/mieli" ojentautuu Jumalan jo kirjoitetun sanan mukaan.

Room.16:25 Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta,
16:26 mutta joka nyt on julkisaatettu ja profeetallisten kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä tiettäväksi tehty kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi.

Pyhän Hengen tehtävä on opettaa ja muistuttaa ja ohjata ja vaikuttaa ihmisessä elämää uskonkuuliaisuudessa Jumalan jo kirjoitettua sanaa (tahtoa) kohtaan. Pyhä Henki toimii voimallisesti siis Jumalan sanan opetuksen mukaan vahvistaen sen. Pyhä Henki ei siis ole jämähtänyt vaan Pyhä Henki tekee eläväksi Jumalan sanan.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 20. Marras 2012 18:44

Siinä olemme samaa mieltä, että mitään uutta ilmoitusta ei ole annettu!

Mutta olen eri mieltä siitä, etteikö Pyhä Henki synnyttäisi elämää ympärillämme. Tottakai kaikki perustuu siihen, että kaiken sen, mitä tuomme esiin, tulee olla yhtäpitävä raamatun sanan kanssa, muutoinhan se olisi toista evankeliumia. Mutta se että Jeesus elää tänäkin päivänä keskuudessamme, Pyhän Henkensä kautta, ei se jää, pelkkiin liturgisiin korupuheisiin, vaan Jeesuksessa on tänäkin päivänä, se sama voima ja kirkkaus ja kunnia... olisi alentavaa väittää edes, etteikö Pyhä Henki olisi elävä ja voimallinen ja etteikö sen toiminnan tulos olisi elämää synnyttävää!
lonelyrider

ViestiKirjoittaja toni t » 20. Marras 2012 19:00

lonelyrider kirjoitti:Siinä olemme samaa mieltä, että mitään uutta ilmoitusta ei ole annettu!

Mutta olen eri mieltä siitä, etteikö Pyhä Henki synnyttäisi elämää ympärillämme. Tottakai kaikki perustuu siihen, että kaiken sen, mitä tuomme esiin, tulee olla yhtäpitävä raamatun sanan kanssa, muutoinhan se olisi toista evankeliumia. Mutta se että Jeesus elää tänäkin päivänä keskuudessamme, Pyhän Henkensä kautta, ei se jää, pelkkiin liturgisiin korupuheisiin, vaan Jeesuksessa on tänäkin päivänä, se sama voima ja kirkkaus ja kunnia... olisi alentavaa väittää edes, etteikö Pyhä Henki olisi elävä ja voimallinen ja etteikö sen toiminnan tulos olisi elämää synnyttävää!

Kirjoitinko minä lonelyrider että uskonelämä Kristuksessa on pelkkää liturgista korupuhetta? Kirjoitinko minä että Pyhä Henki ei olisi elämää synnyttävää? Kirjoitin että Pyhä Henki tekee Jumalan sanan eläväksi. Eli Pyhässä Hengessä ihminen saa voiman elää Jumalan sanan opetuksen mukaan. Sen minä kirjoitin ettei Pyhä Henki luo uutta sillä Pyhä Henki ottaa aina Pojan jo olemassa olevasta ja ilmoittaa, opettaa ja muistuttaa siitä meille. Jumala synnyttää elämää Pyhän Hengen kautta, elämää jonka Jumala sanassaan ilmoittaa ja joka ojentautuu Jumalan sanan mukaan. Minun pointtini on kokoajan ollut se ettei Pyhä Henki luo uutta siinä mielessä ettei Raamattu jo ilmoittaisi sitä mitä asioita Pyhä Henki vaikuttaa ihmisessä. Pyhä Henki on annettu ihmisille voimaksi elää Jumalan tahdon mukaista elämää joka ojentautuu Jumalan jo kirjoitetun sanan mukaan.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 20. Marras 2012 19:04

toni l kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:Siinä olemme samaa mieltä, että mitään uutta ilmoitusta ei ole annettu!

Kirjoitinko minä lonelyrider että uskonelämä Kristuksessa on pelkkää liturgista korupuhetta? Kirjoitinko minä että Pyhä Henki ei olisi elämää synnyttävää? Kirjoitin että Pyhä Henki tekee Jumalan sanan eläväksi. Eli Pyhässä Hengessä ihminen saa voiman elää Jumalan sanan opetuksen mukaan. Sen minä kirjoitin ettei Pyhä Henki luo uutta sillä Pyhä Henki ottaa aina Pojan jo olemassa olevasta ja ilmoittaa, opettaa ja muistuttaa siitä meille. Jumala synnyttää elämää Pyhän Hengen kautta, elämää jonka Jumala sanassaan ilmoittaa ja joka ojentautuu Jumalan sanan mukaan. Minun pointtini on kokoajan ollut se ettei Pyhä Henki luo uutta siinä mielessä ettei Raamattu jo ilmoittaisi sitä mitä asioita Pyhä Henki vaikuttaa ihmisessä. Pyhä Henki on annettu ihmisille voimaksi elää Jumalan tahdon mukaista elämää joka ojentautuu Jumalan jo kirjoitetun sanan mukaan.

Ok, no olemme sitten samoilla linjoilla. Eli Pyhä Henki luo uutta.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja toni t » 20. Marras 2012 19:10

lonelyrider kirjoitti:
toni l kirjoitti:

Ok, no olemme sitten samoilla linjoilla. Eli Pyhä Henki luo uutta.

Ei luo vaan opettaa ja antaa voiman elää Jumalan tahdon mukaan joka on ollut iankaikkisesti olemassa. Pyhässä Hengessä iankaikkinen Isä ja Poika tulevat asumaan uskovan sydämeen. Pyhä Henki ei luo Isää ja Poikaa uskovan sydämeen vaan he tulevat Pyhässä Hengessä sydämeen jossa vaikuttavat sitten Jumalan rakkautta ja voimaa Jumalan tahdon mukaiseen elämään. En käyttäisi Jumalan opetuksesta ja voimasta sanaa uuden luominen vaikka ilmeisesti tarkoitat sillä samaa. Kiitos keskustelusta sisar.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 20. Marras 2012 19:24

En jaksa minäkään vängätä "aidasta ja aidanseipäästä". Siunausta Toni sinulle!
lonelyrider

ViestiKirjoittaja todael » 20. Marras 2012 19:47

2Kor. 5:17 "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."

Sana "luomus"
G2937 κτίσις ktisis (ktis'-is) n.
1. original formation
2. (properly) the act
3. (by implication) the thing
{literally or figuratively}
[from G2936]
KJV: building, creation, creature, ordinance
Root(s): G2936

Uudestisyntymisessä meistä tullee uusi luomuksia Kristuksessa. Meidän vanhaa ihmistämme EI pyhitetä, vaan se kuolee Kristuksessa. Pyhä Henki opettaa elämään Kristuksessa, eikä pyri pyhittämään "lihaamme" - siis vanhaa ihmistämme.

Juutalaisuudessa on ns. "vapaan-tahdon"-oppi [ihmisessä on hyvä taipumus ja paha taipumus], joka tarkoittaa - että Jumala vahvistaa ihmisen hyvää tahtoa tekemään Jumalan tahdon, ja näin ihminen lopulta pelastaa itse itsensä lain tekojen kautta. Tällaista opetusta on myös paljon kristillisissä piireissä - jossa Pyhä henki on meille pelkkä voima itsessämme toteuttaa Jumalan tahto. Äärikarsimaattisuudessa tämä on johtanut jatkuvan korkeamman voitelun tavoitteluun - etsitään voimaa ITSELLEMME, jotta me toteuttaisimme Jumalan voimatekoja sekä tahtoa elämässämme.

Paavalin [entisen farisuksen] opetus UT:ssa on erilainen. Uskova ihminen ON Kristuksessa. Kristuksen elämä on se elämä, joka meissä on hengellistä elämää. Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, mutta vain Kristuksessa. Jumala ei toimi ohi eikä yli Kristuksen.

Jumala syrjäyttää meidät Kristuksen ristillä, ja antaa meille uuden elämän sekä tekee meistä uusia luomuksia Kristuksen ylösnousemusvoimassa. Tällöin sinä et itse pyri pyhittämään itseäsi oman tahdonvoimasi kautta - johon etsit voimaa Jumalalta, vaan elät elämää Kristuksessa. Tässä on ero.

Uudestisyntymisessä olemme uudesti luodut Kristuksessa - ja tämä lopulta toteutuu fyysisesti ylösnousemuksessa sekä tempauksessa, jolloin synnin ruumis lopullisesti menettää osansa elämässämme.

Kol. 3:1-4 "Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä. Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa; kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, silloin tekin hänen kanssaan ilmestytte kirkkaudessa."
todael

ViestiKirjoittaja toni t » 20. Marras 2012 20:30

Vielä selvennökseksi kun tuntuu ettei minua ymmärretä siten kuin koitan sanoa. Tartuin siihen lonelyriderin kirjoituksessa että mielestäni sanonta Pyhä Henki luo uutta on harjaanjohtavaa siinä mielessä että monet ymmärtävät uuden sellaisena jota ei ole ennen ollut. Uskosta Herraan Jeesukseen ihminen saa Pyhän Hengen jonka kautta Jumalan rakkaus vuodatetaan ihmisen sydämeen ja tämä Jumalan rakkaus muuttaa ihmisen sydämen. Jumalan rakkaudessa Jumalan laki kirjoitetaan kivitaulujen sijasta sydämen lihatauluihin. Uskova saa Pyhän Hengen kautta mielenmuutoksen parannukseen ja voiman elää Jumalan rakkaudessa ja armossa.

Pyhä Henki ei siis pyhitä mitään lihallista elämää vaan antaa uskovalle voiman ja rakkauden elää Jumalan tahdon mukaista elämää. Se ei ole vanhan ihmisen pyhittämistä vaan elämää Jumalan Hengessä. Pyhä Henki ei kuitenkaan luo mitään uutta (ennen olemassa olematonta) vaan Pyhän Hengen kautta ihmisen sydämeen vuodatetaan Jumalan aina olemassa ollut rakkaus ja tahto. Ihmisestä tulee Pyhän Hengen kasteessa uusi luomus.

Hes.36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

Jumala antaa meille uuden sydämen kun Jumalan rakkaus vuodatetaan uskovan sydämeen Pyhän Hengen kautta. Uusi sydän tahtoo ilomielin elää Jumalan tahdon mukaan. Jumala antaa siis meidän sydämeen iankaikkisesti olleen Jumalan Hengen jonka kautta Jumalan rakkaus vuodatetaan ihmisen sydämeen ja tämä Jumalan rakkaus muuttaa ihmisen sydämen uudeksi joka toimii Jumalan jo olemassa olleen sanan ja tahdon mukaan. Pyhässä Hengessä Jumalan sana kirjoitetaan uskovan sydämeen. Pyhä Henki toimii siis aina Jumalan sanan mukaan ja Jumalan sanan ilmoittamalla alueella eikä koskaan yli sen. Tässä valossa Pyhä Henki "luo uutta" on mielestäni harhaanjohtavaa sillä sen voi käsittää niin että Henki toisi sellaista joka ei ole sidottu Jumalan sanaan. Että Henki loisi uusia malleja toimia jne..

Jumala antaa meille siis Jumalan Hengen jonka kautta Jumalan rakkaus vuodatetaan sydämiimme. Ne muuttaa ihmisen. Ihmisen sisälle ei luoda mitään uutta sillä Jumalan Henki ja rakkaus ei ole luotuja vaan iankaikkisia. Jumala itse tulee Pyhässä Hengessä asumaan ihmisen sydämeen ja muuttaa ihmisen sydämen uudeksi rakkautensa kautta. Toivottavasti ymmärrätte mitä olen koittanut tarkoittaa.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Minä vain » 20. Marras 2012 21:23

Lonelyrider.

Ymmärrän kyllä nyt sinun pointin... mutta en kyllä sisäistä sitä täysin... mikä merkitys nyt tällä on aiemman keskusteluun liittyvän kanssa... lähdettiin siis, siitä että Jumalan sana on raamatussa ja Jeesuksen ja Isän sanat ovat yhtä... putoan jo ihtekin kärryiltä tämä keskustelun kanssa... ja sano nyt oppimattomalle, että miten tuon pappi meldisekin järjestyskin tähän kuuluu :)

Eikö tuo kertoisi sitä, että kun valtaistuin on jaettu, että Poika ja Isä ovat yhtä.

Kyllä se yhteisymmärrys syntyy kun tulee jokaisen näkökulmat selviksi, kaikillahan on oma elämä, oma kasvuympäristö, omat näkemykset, käsitykset ja tulkinnat.
Samoista asioista puhuminen eri nimillä ja merkityksillä ja kunkin oman ymmärryksen mukaan, voi ja aiheuttaakin sekaannusta ja muuta.
Mutta Keskustelu kannattaa, miten toinen ilmaisisi muuten sydäntään, miten toista voi oppia tuntemaan muuten, miten aivoitukset tulisivat selville?

Jep, keskustelu lähti siitä Raamattu ketjusta, ja nyt ollaan jo tässä aiheessa, koska tilanteet johtivat seuraavaan jne.
Tässähän minä todistelen omia näkemyksiä, niin kuin muutkin ja se on hyvä, jotta tulee totuus ilmi, ja onko kyseessä antikristuksen henki vai ei.
Siitä Melkisedekin järjestyksestä.
Melkisedekin järjestyksen mukaan pappi, eli Jeesus on tuo pappi. Isän tuntemuksessa ja läheisyydessä, Isän profeettana, Isän suuna, Isän sanana.
Isän Poikana.

:pc:
Minä vain

ViestiKirjoittaja Minä vain » 20. Marras 2012 21:47

Toni.
Vielä selvennökseksi kun tuntuu ettei minua ymmärretä siten kuin koitan sanoa.

Tuttu tunne minullekin.
Eikä oikein tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa......
Kai sitä pitää vaan keskustella enemmän ja rukoilla, että keskustelu johtaa hyvään kaikkien osalta, että jokainen oppisi jotain uutta.

:thumb:
Minä vain

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu