Juttutupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Marras 2012 00:08

*
Image Voi söötti kisu!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

Re: Miten postia Heikkilälle

ViestiKirjoittaja Herman » 09. Marras 2012 00:23

Täältä saa kyllä vastauksen vaikka mihin kysymykseen :lol:
Herman

ViestiKirjoittaja pekka » 09. Marras 2012 01:51

Kiitos kun laitoit, on kyllä tosi söpö ja suloinen!
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mallu » 09. Marras 2012 10:18

Herman kirjoitti:Täältä saa kyllä vastauksen vaikka mihin kysymykseen :lol:

No mulla oli nyt aikaa etsiä tota osoitetta :lol: ajattelin laittaa sen tänne vaikka jo Systerille kerroin sen puhelimessa, jos joku muukin haluais ottaa yhteyttä Heikkilään.Se on kyllä hyvä lääkäri.Paljon hyviä terveys neuvoja.
Mallu

ViestiKirjoittaja systeri » 14. Marras 2012 12:38

Ei oo kuulunu vastausta, mutta eipä se mitään...täytyy luottaa Hengen johdatukseen asioitten kanssa.

D-vitamiinia oon lisänny pikkuhiljaa 85:een mikrog:aan...ja lukenu Heikkilän juttuja.Ei hän mikään Jumala oo ,mutta aika viisaan tuntuisia juttuja kyllä.Oikein ajattelin että on niin vihollisen juoni rajoittaa D-vitamiinin suosituksia minimiin ja vielä varoitella auringossa olemisesta päivällä jolloin sitä D:tä vain saa auringosta.Ne haluaa että ihmiset sairastuis ja terv huoltomenot kasvaa.
Oikein karvat meinaa nousta pystyyn :?
systeri

ViestiKirjoittaja Herman » 14. Marras 2012 13:31

Mää vedän deetä 125 mikrogrammaa päivässä :happy: Talven aikaan, kesällä en ota yhtään kun auringosta saa aika lyhyessäkin ajassa mitä tarvitsee. :cool:
Herman

ViestiKirjoittaja pekka » 16. Marras 2012 23:34

Seurakuntalainen, lainaus:

”Voisiko Osmo Tiililän uskonpuhdistus toteutua kirkossa nyt?”
10.11.2012 08:00 | Elämään | Petri Vähäsarja
”Voisiko Osmo Tiililän uskonpuhdistus toteutua kirkossa nyt?”

Viisikymmentä vuotta sitten, marraskuun 10. päivänä 1962 ”kirkon opin ykköspuolustaja” dogmatiikan professori Osmo Tiililä erosi Suomen evankelisluterilaisesta kirkosta. Tapaus oli skandaali, joka uutisoitiin lehtien etusivuilla. Eron syyksi Tiililä ilmoitti, että kirkko oli laiminlyönyt tehtävänsä - ”kuolemaa kohti kulkeville ihmisille julistettavan iankaikkisuussanoman”. Kritiikkinsä Tiililä kohdisti kirkon päättäjiin ja kirkollisiin lehtiin.

Osmo Tiililästä (1904-1972) elämäkerran kirjoittaneen dosentti Timo Junkkaalan mukaan Tiililä koki, että "pääsanoman syrjäytyminen oli kirkossa tapahtunut johtajien tukemana". Tiililän kritiikki kohdistui kirkon johdon ohella erityisesti Kotimaa- ja Kirkko ja Kaupunki -lehtiin, joiden Tiililä katsoi tietoisesti johtaneen mielipiteitä "valitettavaan suuntaan".

Tiililä tiivisti kritiikkinsä kesällä 1962 ilmestyneeseen kirjaansa Kirkon kriisi: "Valitettavasti emme viime vuosikymmeninä ole saaneet kirkkoomme johtajia, jotka olisivat muistuttaneet meille kirkon työn perustasta."

Kirkko oli Tiililän mukaan tullut välinpitämättömäksi Raamatun ja tunnustuksen suhteen, minkä seurauksena sen julistus oli menettänyt voimansa.

"Tiililä yritti havahduttaa"

Tiililä syytti kirjassa kirkkoa siitä, että pelätessään menettävänsä ihmiset se oli muuttanut sanomansa ja toimintansa, mutta tulos oli päinvastainen. Ihmiset olivat entistä vähemmän kiinnostuneita kirkosta, joka pyrki kilpailemaan psykologien ja lääkäreiden kanssa ihmisten auttamisessa "maallisissa asioissa". Tiililän mukaan kirkko ei ollut olemassa etiikan tähden, vaan sen tähden, "että täällä kuollaan". "Se on olemassa sen tähden, että Jumala saattaa jokaisen ihmisen kuoleman jälkeen tuomiolle."

- Ero kirkosta oli viimeinen yritys havahduttaa kirkon johto huomaamaan, että se oli hukannut varsinaisen sanomansa ja oli siksi suuressa vaarassa, Timo Junkkaala sanoo.

- Kyse oli ikään kuin epätoivoisesta protestista.

- Eroon oli myös psykologisia ja sosiaalisia syitä. Tiililä oli jäänyt yksin. Hän oli ottanut teologiset erimielisyydet henkilökohtaisina loukkauksina. Hän koki, ettei kirkko, jonka puolesta hän oli taistellut, kuunnellut eikä tarvinnut häntä.

- Erotessaan Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta Tiililä ei oman käsityksensä mukaan eronnut Kristuksen kirkosta vaan - kuten hän asian ilmaisi - ainoastaan laitoskirkosta, Junkkaala selventää.

"Tiililä ei toivonut muiden seuraavan perässä"

Testamenttina Suomen kirkolle Tiililä kirjoitti: "En eronnut kirkosta sitä vastustaakseni, vaan sitä protestillani auttaakseni - mutta luulen tekoni tuoneen vain vähän hedelmää. Olen suuresti murehtinut elämäni loppuvuodet Suomen kirkon maallistumista, joka on ollut sekä tahallisesti sallittua että johdettua. Monivuotinen rukoukseni on ollut, että hyvä, kaikkivaltias Jumala, antaisi kirkolle vielä uusia herätyksen aikoja, niin että kirkko keskittyisi varsinaiseen tehtäväänsä, evankeliumin julistamiseen ihmisten iankaikkiseksi autuudeksi."

- Tiililän radikaalista ratkaisusta ei tule tehdä sitä johtopäätöstä, että kirkkoon pettyneiden tulisi erota kirkosta, Timo Junkkaala toteaa.

- Kyse oli hänen henkilökohtaisesta protestistaan. Hän ei toivonut, että muut seuraisivat perässä.

- Tiililän ratkaisun perustelut ovat kuitenkin sellaisia, että niitä on yhä sekä kirkon johtajien ja kristillisen median että meidän kaikkien syytä miettiä, Junkkaala jatkaa.

- Tiililän protesti kysyy meiltä yhä, mikä on olennaista elämässä ja kristillisessä uskossa. Voisiko Tiililän kaipaama uskonpuhdistus toteutua kirkossamme nyt 50 vuoden viiveellä?

Lue Timo Junkkaalan artikkeli Osmo Tiililän kirkosta eroamisesta
Takaisin
Share on facebook Share on twitter Share on email More Sharing Services
Kommentoi

Ilmoita asiaton kommentti

Kuvaus kirkosta ei voisi paremmin sopia nykypäivään.

Evl-kirkko on livennyt sen verran kauas raamatullisuudesta, että ollaan tultu tilanteeseen, että vain osaa sen seurakuntia voi enää pitää kristillisinä. Suvaitsevaisuudeksi itsensä nimennyt kulttuurimarxilainen ideologia on päässyt niskan päälle kirkossa.

En enää usko, että evl-kirkkoa voi pelastaa mikään muu, kuin Jumalan antama laaja herätys. Sitä odotellessa (jos se ylipäätään tulee) ihmisten tulee olla varuillaan oman uskonsa kanssa, ettei se "happamoidu" evl-seurakuntien huonosta opetuksesta. Jos oma seurakunta ei tunnu enää kristilliseltä, niin lähde siitä pois! Mene johonkin kristilliseen seurakuntaan.
Juuso Kultti | 10.11.2012 18:45

Olen tuolla keskusteluosiossa ja eräässä toisessa kommentissa esittänyt otsikolla ''uskonpuhdistus'' runsas kuukausi sitten - saamatta juuri vastakaikua - seuravaa:

’’ Uskonpuhdistus tarkoittaa saksalaisen Martti Lutherin teologisen työskentelyn tuloksena syntynyttä katolisen kirkon uudistusliikettä. Se käynnistyi 1510-luvulla Wittenbergissä ja levisi vähitellen eri puolelle Saksaa, lopulta myös Pohjois-Eurooppaan.

Luther korosti ennen muuta Jumalan toimintaa ja yksinvaikuttavuutta ihmisen pelastumisessa. Ihminen ei voi pelastua vaikuttamalla Jumalaan omilla teoillaan, vaan turvautumalla uskossa Kristukseen ja tämän sovitustekoon. Lutherille oli olennaista Raamatun arvovalta kirkon elämässä. Hän sitoutui kirkon uskon luovuttamattomaan perintöön ja halusi uudistaa aikansa rappeutunutta katolista kirkkoa. Hän käänsi Raamatun kansankielelle ja laati Vähän ja Ison katekismuksen kristillisen opetuksen apuneuvoiksi.’'....
Cha Kir | 10.11.2012 23:42

''Yllä oleva on historiaa. Miten pitkälle Martti Lutherin ajatukset toteutuvat tänään Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa, joka on katsoo edustavansa hänen perintöään? Vastaus: ei kovin hyvin. Muutaman vuoden takaisen Kirkon tutkimuskeskuksen tekemän tutkimuksen mukaan kirkon pappien usko esim. Nikealais-konstantinopolilaiseen uskontunnustukseen on ison osan kohdalta heikkoa tai olematonta. Ne radikaalipapit, jotka ovat kieltäneet julkisesti lähes kaikki kirkon opit, saavat jatkaa pappisvirassa piispojen siunauksella. Perinteisemmät piispa ovat vaiti kaitsenta-alueiden vastuisiin vedoten. Sen sijaan perinteisessä kirkon uskossa pysyviä pappeja syrjitään...
Cha Kir | 10.11.2012 23:43

''Muodollisesti Suomen evankelisluterilainen kirkko sitoutuu Raamattuun ylimpänä auktoriteettinaan sekä yleiskirkollisiin tunnustuksiin ja Tunnustuskirjoihin, joiden se katsoo edustavan oikeaa raamatullista oppia. Tällä muodollisuudella kritiikin esittäjät voidaan yrittää vaientaa. Muodollisesta tunnustuksesta huolimatta kirkon tila tämän hetken Suomessa ei vastaa muodollista puolta. Käytäntö, ei ainoastaan muoto, on se joka ratkaisee...
Cha Kir | 10.11.2012 23:44

''
Kirkon sisällä on lukuisia esimerkkejä yllä mainitun uskonpuhdistuksen perinteen kieltämisestä. Missä on nykyajan uskonpuhdistaja(t), jotka palauttavat Suomen evankelisluterilaisen kirkon takaisin raamatulliselle ja evankeliselle kristilliselle perustalleen? Yksittäisen ihmisen ääni hukkuu helposti ja sysätään voimattomana sivuun. Olisiko aika niiden kirkon uskossa vielä pysyvien järjestöjen ja yksilöiden yhdessä riittävän suurena järjestäytyneenä joukkona korottaa äänensä kirkon uskon puolesta muutosta vaatien – seurakuntien budjettimäärärahojen menettämistä pelkäämättä? Kuka kuulee? Kuka toimii?''
Cha Kir | 10.11.2012 23:44

Kiva että kirkon sisältä voi kuitenkin löytää aitoja uskoviakin ja rukoilevaa seurakuntaa. Katse ylöspäin, possut. Etsivä löytää.
Satu Ranne | 11.11.2012 10:00

Cha Kir lienee oikeassa väittäessään, että muodollisella tunnustuksella evl-kirkko koettaa hiljentää kritisoijat, vaikka tosiasiallinen toiminta ei vastaa muodollista tunnustusta.

Tulee lähihistoriasta mieleen valtio Saksan Demokraattinen tasavalta. Sen nimi ja muodollisuus esitti valtion olevan demokraattinen. Kuitenkin se oli kommunistisen puolueen diktatuuria.

Milloin Suomen evankelis-luterilaisesta kirkosta voi sanoa, ettei sen nimi ja muodollisuus vastaa enää tosiasiallista sisältöä? Joko nyt, vai vieläkö pitää odottaa vähän?

Rukoilen, että jokainen kristitty saisi olla aidosti kristillisessa seurakunnassa. Helpoiten se onnistuisi, mikäli nykyiset seurakunnat olisivat aidosti kristillisiä. Rukoillaan siis, että jokainen kristilliseksi itseään kutsuva seurakunta olisi myös aidosti kristillinen.
Juuso Kultti | 11.11.2012 18:39

Jos Osmo Tiililä yrittäisi kirjoittaa vaikkapa nettiin nykypäivinä,
esim. yltiöliberaaliin Kotimaa K24 nettilehteen,
hänen suunsa tukittaisiin ja kynänsä katkaistaisiin
bannaamalla?

Ympäripyöreä hymistely sallitaan
yltiöliberaalikansankirkon virallisessa mediassa,
vaan miksi ei tervettä raamatullisuuttta?

Kokemusta on...
Erkki Hänninen | 15.11.2012 15:40
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja systeri » 18. Marras 2012 10:27

Pakko laittaa yks juttu kun oli niin hyvä :) ...etsin omaa runoani tiedostoista niin tulikin vastaan tämmönen, jonka on 8v kuopukseni kirjoittanu aikansa kuluksi, kun äiti oli iltavuorossa :) Tenttasin että ootko kopioinu tään jostain mutta sanoi ettei ole, vaan itte keksiny. Tää on kyllä osaltaan ihanku kopio tästä meidän elämästä ... :D

äiti
no mitä
koska me mennään kauppaan
ihan pian
saanko mä ostaa iskälle uuden dödön ja vielä sukat ja uuden hammas harjan
no jos mun rahat riittää
mulla on taskussa 20 senttiä
ei se mitään hyödytä
aijaa
no nyt me voidaan mennä kauppaan kun mä sain kattottua nuo rahat
jipii nyt me mennään kauppaan
noniin puennyt mä en jaksa koko päivää odottaa
mä olen tulos
vauhtia siihen pukemiseen
äiti
no
saanko mä mennä etupenkille
no okei
äiti
no
mä en voi ostaa iskälle hammasharjaa enkä mitään nyyh nyyh nyyh nyyh
kyllä me sille jotain keksitään
kai
tualla on sille ruskea pipo
äiti
mitä
iskä ei tykkää ruskeasta eikä pipoista
aijaa en tiennyt
mutta äiti olisko toi undulaatti sille hyvä
noniin voi että
mitä äiti
meidän pitää lähteä
miksi
no puhutaan siitä kotona vasta
okei
mitä tää peli oikein yrittää
mitä
ei ole tullut postia
haittaakose
haittaa
miksi
siksi
kumpi on ennemin ovella
nyt ei olla mitään tuollaista kisaa auts
äiti mikä sulle tuli anna puhelin
miksi
no anna mä soitan
minne
112
miksi
siksi
okei
huhuu kuuluuko
kuuluu
jenna lepistö täälä
okei mitä asiaa
mun äidille tuli joku
mikä hänen nimi on
leena lepistö
hän on raskaana
mistä tiedät
hän on kertonut minulle
mitä
piip piip piip se tyttö lopetti puhelun
äiti mikset sä oo kertonut
siksi kun halusin pitää sitä salassa mistä kuulit
lääkäri sanoi

äiti se syntyi
niin syntyi mä oon onnellinen
niin mäkin
anna mä pidän sitäsylis

3 vuotta myöhemmin
äiti
sä osaat puhua
niin
kuka opetti
mun ihana iso sisko
tekö tykkäätte toisista
joo
niin me tykätään toisista niin paljon että me ei haluta riidellä
te molemmat tytöt ootte maailman ihanimmat lapset
kiitos äiti
ja iskäkin

the end
systeri

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 18. Marras 2012 15:00

Sen verran ylläpitäjälle noottia nuista mainoksista... että ne on suoraan sanottuna perkeleen asialla(kamala ilmaus, mutta käytetään nyt kun koen että pitää sanoa painokkaasti tämä). Pikavippejä käyttävät yleensä ne, joiden ei pitäisi ja joilla ei ole varaa maksaa lainojaan takaisin... ihmisen ei pitäisi muutenkaan olla velassa millekään tuollaisille firmoille, Jumala haluaa että tulisimme toimeen muutoin kuin ottamalla lainaa, koska lainat on epävakaa pohja.

Muuten hyvä palsta, mutta en jaksa olla ihmettelemättä mainoksia... päätin kirjoittaa, kun vahingossa hiiri osui tuonne ja kippas tuonne lainasivulle mut... niin ei se oikein hyvä juttu ole uskovien mainostaa lainavippejä... ettäs ette häpee poijat... meillä on vastuu, mitä me tuomme esiin, myös palstan ylläpitäjillä on vastuunsa.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja JoKi » 18. Marras 2012 21:01

Taitaa olla niin että tämän foorumin saa ilmaiseksi kun nuo mainokset näkyvät, mainoksettomuus taitaa olla maksullinen lisäpalvelu.
JoKi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu