Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Mietinnän aiheet

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Joulu 2015 11:36

*
"Se, että ihminen tekee syntiä, on vain merkki siitä, että hän sitä ennen on ollut syntinen. Sekin ihminen, joka ei tee näkyvää syntiä, on Jumalan armoa tarvitseva syntinen. On karkeita syntisiä ja siivoja syntisiä mutta olkootpa kumpia tahansa, he ovat kuitenkin poikkeuksetta kaikki samoja syntisiä. Saatamme erehtyä luulemaan, että tiettyjen tekojen välttäminen saisi kaikki järjestykseen, mutta vaikeus onkin paljon syvemmällä: siinä mitä me olemme."

-Watchman Nee/Elämän rikkaus Kristuksessa-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 28. Joulu 2015 15:41

Miles J. Stanfordia lainaten vaisuliini kirjoitti:Meidän tulisi enemmän korostaa sitä asemaa, joka meillä on ristin jälkeen Kristuksessa, kuin kuolemaa, joka on vain välivaihe.

Tässä piilee se vaara, että ohitamme kuin huomaamatta Kristuksen ristin kaiken keskipisteenä ja tahdomme vain tavoitella niitä siunauksia, joita saamme omistaa ylösnousseen Kristuksen kautta. Kristuksen risti ei ollut "vain kuolema ja välivaihe", vaan välttämättömyys; se oli vanhan ihmissuvun rangaistus ja loppu, ei tältä suunnalta katsottuna vain välivaihe. Se risti, jonka päällä Jeesus kuoli syntiuhrinamme, mahdollisti uuden ihmissuvun synnyn. Paavali korosti voimakkaasti tämän ristin merkitystä ja kaikkiriittävyyttä. Hänelle risti oli Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Uutta elämää Kristuksessa eläessään hän kirjoitti: "Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!" (Gal. 6:14).

Ajassamme esiintyy 'monilla suunnilla' opetusta, jossa uskovaiset pyritään ja myös onnistutaan ohjaamaan ristin ohitse suoraan taivaallisia siunauksia tavoittelemaan. Irrallaan rististä ei sellaisia kuitenkaan ole ja Ilmestyskirjassa kuvataan Herraamme valtaistuimellakin yhä "teurastettuna karitsana".

[Kirjoitusvirhe "niissä siunauksissa" korjattu kieliopillisesti oikeaan muotoon "niitä siunauksia". 28.12 klo 20:12, Jukka]
Viimeksi muokannut Jukka päivämäärä 28. Joulu 2015 21:14, muokattu yhteensä 1 kerran
Jukka

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 28. Joulu 2015 16:34

Tämä oli yksi asia, joka tuossa kirjassa hiukan vaivasi. Minun mielestäni risti on erittäin tärkeä asia.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Joulu 2015 11:34

Jukka kirjoitti:
Miles J. Stanfordia lainaten vaisuliini kirjoitti:Meidän tulisi enemmän korostaa sitä asemaa, joka meillä on ristin jälkeen Kristuksessa, kuin kuolemaa, joka on vain välivaihe.

Tässä piilee se vaara, että ohitamme kuin huomaamatta Kristuksen ristin kaiken keskipisteenä ja tahdomme vain tavoitella niitä siunauksia, joita saamme omistaa ylösnousseen Kristuksen kautta. Kristuksen risti ei ollut "vain kuolema ja välivaihe", vaan välttämättömyys; se oli vanhan ihmissuvun rangaistus ja loppu, ei tältä suunnalta katsottuna vain välivaihe. Se risti, jonka päällä Jeesus kuoli syntiuhrinamme, mahdollisti uuden ihmissuvun synnyn. Paavali korosti voimakkaasti tämän ristin merkitystä ja kaikkiriittävyyttä. Hänelle risti oli Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Uutta elämää Kristuksessa eläessään hän kirjoitti: "Mutta pois se minusta, että minä muusta kerskaisin kuin meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen rististä, jonka kautta maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!" (Gal. 6:14).

Ajassamme esiintyy 'monilla suunnilla' opetusta, jossa uskovaiset pyritään ja myös onnistutaan ohjaamaan ristin ohitse suoraan taivaallisia siunauksia tavoittelemaan. Irrallaan rististä ei sellaisia kuitenkaan ole ja Ilmestyskirjassa kuvataan Herraamme valtaistuimellakin yhä "teurastettuna karitsana".

[Kirjoitusvirhe "niissä siunauksissa" korjattu kieliopillisesti oikeaan muotoon "niitä siunauksia". 28.12 klo 20:12, Jukka]

Niin Jukka Kristuksen risti on kaikesta tärkeintä mutta siinä puhutaan Kristuksen asemasta jossa nyt me olemme. Esim. me olemme Kristuksessa, siinä se on meidän asema. Me olemme Hänessä joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa. Mutta minusta on vähän outoa korottaa asemaa. Ehkä se tarkoittaa että moni ei tiedä asemaa jossa nyt itse on ja kokee uskonelämää tappioksi korottamatta (=tutkimatta) asemaa. En tarkoita menestysteologian opin opettamaa asemaa vaan Raamatun mukaista asemaa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Joulu 2015 11:37

*
"Uskonelämämme alkuaikoina meitä askarruttavat aina omat tekomme, mutta harvemmin syvennymme ajattelemaan omaa luontoamme. Suremme enemmän synnin tekojamme kuin syntistä olemustamme. Jospa voisimme ryhdistäytyä tästä tai tuosta pahasta tottumuksesta, heikkoudesta ja hairahduksesta, niin meistä mielestämme tulisi kutakuinkin hyviä uskovaisia. Sen takia me ryhdymme parantamaan ja muuttamaan tekojamme. Näin ei kuitenkaan koskaan päästä tavoiteltuun tulokseen. Omasta luonnostamme avautuu eteemme paljon syvempiä hyvyyden sisäisiä esteitä kuin konsanaan nämä näkyvät tekosynnit.

Yritämme olla Herralle mieliksi, mutta löydämme itsestämme suoranaista haluttomuutta tähän. Koetamme olla nöyriä, mutta itse olemuksemme ytimessä on uhma. Haluaisimme osoittaa rakkautta, mutta rakkaudettomuus asuu sydämessämme. Hymyillen yritämme osoittaa lempeyttä, mutta sydämen kylmyys ja kovuus saavat hymymme hyytymään. Mitä enemmän yritämme kahlita pahoja tekojamme ja estää niiden ilmenemistä elämässämme, sitä selvemmäksi meille käy, miten toivottoman syvällä paha asuu meissä. Silloin me tulemme Herran luo ja sanomme:"Herra, nyt minä näen, etteivät vain tekoni ole vääriä. Minä itse olen perinjuurin mahdoton.""

vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Joulu 2015 11:45

*
"Ristin välttämättömyys käy selväksi, kun meille valkenee, ettei mitään Aadamista peräisin olevaa voida koristaa Jumalan kirkkaudella, eikä mitään vanhasta luomuksesta voida liittää uuteen. Ylösnousemus antaa meille kaiken, mitä kuuluu uuden luomuksen elämään. Ristin on tehtävä syvää työtä meissä, ennen kuin voimme totuudessa sanoa kuten Jeesus: "En voi tehdä mitään itsestäni." Tämä oli ainokaisen Pojan todistus ja tämän tulee olla hänen veljiensäkin todistus."

vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Joulu 2015 11:59

*
"Pelastussuunnitelmassaan Jumala kätki meidät Kristukseen. Kristuksen historian on tultava yksityisen ihmisen kokemukseksi, sillä Kristuksen ulkopuolella meillä ei ole mitään toivoa."

-Watchman Nee-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Joulu 2015 12:01

*
"Iankaikkista elämää ei ole annettu meille itsekullekin erikseen vaan: Elämä on Pojassa, ja "jolla Poika on, sillä on elämä". Iankaikkinen elämä on Kristuksessa. Jolla on Kristus, hänellä on siten iankaikkinen elämä."

-Watchman Nee-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Joulu 2015 12:06

*
"Golgatan työ on kaiken perusta. Tätä ei voida toistaa liian usein, koska sen selviäminen on meille elintärkeää. Otaksukaamme asian valaisemiseksi, että jonkin maan hallitus päättäisi ryhtyä taisteluun juoppoutta vastaan. Luopuisiko juoppous sillä, että tarkastettaisiin maan kaikki myymälät ja kodit ja lyötäisiin kaikki olut- ja viinapullot kappaleiksi? Ei, jos hävitettäisiin vain pullot, mutta annettaisiin tehtaiden käydä, jatkuisi tuotanto, eikä koskaan saataisi aikaan pysyvää ratkaisua. Itse viinatehtaat, panimot ja polttimot olisi hävitettävä, jos mieli juopouden loppua.

Me olemme tällaisia syntitehtaita. Tekomme ovat tuotteista. Jeesuksen Kristuksen veri ratkaisi kysymyksen tuotteista, tekosynneistämme. Mutta miten on meidän itsemme laita? Jumala on veren kautta hoitanut tekosyntimme, mutta kuka hoitaa meidät? Kuvitteletko Herran tahtovan puhdistaa sinut tekosynneistäsi, mutta jättävän itse syntiehtaan hävittämisen sinun varaasi? Ei suinkaan. Hän on hävittänyt tuotteet ja Hän on laskenut väkevän kätensä myös itse tehtaaseen. Kristuksen täytetty työ todellakin tarttuu meidän ongelmamme ytimeen ja ratkaisee sen. Jumalalle ei ole olemassa saavuttamattomia tai puoliksi saavutettuja päämääriä. "Tiedämme sen", sanoo Paavali, "että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi, sillä joka on kuollut, se on vanhuskautunut pois synnistä" (Room. 6:6-7). Tiedämme sen! Tiedätkö sinäkin sen? "Vai ettekö tiedä...?" (Room. 6:3). Herra suuressa armossaan avatkoon silmämme!"

vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Joulu 2015 12:10

*
"Roomalaiskirjeen kolmannesta luvusta näemme Jeesuksen kantaneen syntimme ja kuolleen edestämme, jotta saisimme syntimme anteeksi. Kuudennesta luvusta näemme, että me itsekin olimme kätketyt hänen kuolemaansa, jolla hän valmisti meidän vapautuksemme. Kun kolmas luku meille avautui, me uskoimme Herraan ja tulimme vanhurskautetuiksi. Kuudes luku vie meidät pitämään totena vanhan ihmisemme kuoleman ja tästä seuraa vapautus. Molempien kokemiseen pääsemme yksinkertaisesti uskomalla jumalallisiin totuuksiin Kristuksesta ja hänen rististään."

vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta