...Ja Herra nauroi

Raamatun tutkiminen

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 02. Heinä 2015 11:59

Ajattelitko systeri kenties että väitin että aamu-usvan viimeisimmässä viestissä olleet käsitykset olisivat olleet humanistisia? En sellaista väittänyt enkä tarkottanut, vaan tarkotin eräitä aamu-usvan aiemmin esittämiä käsityksiä ja opetuksia niin tässä keskustelussa kuin joissain muissakin keskusteluissa.
uuhi

Re: ...Ja Herra nauroi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Heinä 2015 08:33

Mikko Murpatti kirjoitti:Kaikenlaisia juonia ja pimeydentekoja, sodanmelskeitä ja salahankkeita tulee kokoajan esille. Uskovien ei tule kuitenkaan olla hetkeäkään peloissaan taikka huolissaan , sillä:

Psalmi 2

1 Miksi pakanat pauhaavat ja kansat turhia ajattelevat?
2 Maan kuninkaat nousevat, ruhtinaat yhdessä neuvottelevat Herraa ja hänen voideltuansa vastaan:
3 "Katkaiskaamme heidän kahleensa, heittäkäämme päältämme heidän köytensä".
4 Hän, joka taivaassa asuu, nauraa; Herra pilkkaa heitä.
5 Kerran hän on puhuva heille vihassansa, peljättävä heitä hirmuisuudessaan:
6 "Minä olen asettanut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni".
7 Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
8 Ano minulta, niin minä annan pakanakansat sinun perinnöksesi ja maan ääret sinun omiksesi.
9 Rautaisella valtikalla sinä heidät muserrat, niinkuin saviastian sinä särjet heidät."
10 Tulkaa siis järkiinne, kuninkaat, maan tuomarit, ottakaa nuhteesta vaari.
11 Palvelkaa Herraa pelvolla ja iloitkaa vavistuksella.

Näin on , ylläoleva on tosiasia.

Juonikoon pimeys ja kapinoikoon kaikki, Herran suunnitelmia tämä ei hetkauta minkään vertaa. Kaikkien näiden suunnitelmien vaikutus on se , että ne naurattavat Herraa!

Herra on suuri ja voimallinen heittäkää kaikki toivo vaan rohkeasti Herraan, siinä on voitto!

Minusta Jumala ei suoraan pilkkaa pahoja ihmisiä, liian ristikohtaista toisen Raamatun kohdan kanssa jonka mukaan Jumala on hyvä pahoille ihmisille. Jumala pilkkaa vain ihmisten keksimälle suunnitelmalle Jumalan lasten kohdalla ja myös Voideltua vastaan.

Toisen Raamatun kohdan mukaan ihmisten omat keksimät suunnitelmat raukeavat tyhjään ja heidän ase on tehoton Jumalan lapsia kohtaan, sanoo Raamattu. Kun he yrittävät tehdä jotain pahaa, se ei kuitenkin toteudu Jumalan lasten kohdalle. Jumala varjelee omia ja nauraa niille ideoille mitä ihmiset keksivät tehdä jotain pahaa ja myös Voideltua vastaan.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 03. Heinä 2015 09:09

Olen ymmärtänyt, että Uuhi pitää humanistisena käsitystäni siitä, että ihminen on itsessään pohjimmiltaan hyvä. Tarkoitan tällä kuitenkin ihmisyyden alkulähdettä. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, katsoi luotuaan ja ajatteli, että hyvä tuli. Jos maailmassa olisi täydellisiä ihmisiä vanhempina eivätkä heidän lapsensa olisi tekemisissä yhdenkään epätäydellisen kanssa, niin heidän lapsistaan tulisi täydellisiä. En kuitenkaan usko että tässä maailmassa kukaan voisi enää olla täydellinen ensimmäisten ihmisten valittua ihmisen virheellisyyden. Jokainen vauva on joka tapauksessa hyvä. Pieni vastasyntynyt ei voi millään vielä olla paha. Jokainen paatuneinkin ihminen on joskus ollut hellää syliä kaipaava pieni vauva. Minua helpottaa hoitotyössä visioida kaikkein hankalimpien potilaiden kanssa heitä ennen kuin maailma alkoi heittää lokaansa. Uskon että jokaisessa ihmisessä piilee alkuperäinen hyvyys ja jokaisen ihmisen sydämessä on paikka tyhjillään kunnes pääsee takaisin hyvyyteen eli Jumalaan Jeesuksen kautta. Ja kyllä uskon, että jokainen ihminen halusisi olla hyvä. Jotkut vain luopuvst toivosta. Kyllä minä ainakin ennen uskoon tuloa halusin jo olla hyvä ja tehdä hyvää. Ja nyt uskovanakin haluaisin kovasti olla ihan täydellinen mutta melko lailla huonosti onnistun. Jeesus kuitenkin on täydellinen ja tiedän että Hän on täydellinen myös meissä viheliäisissä.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 03. Heinä 2015 09:40

Aamu-Usva kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että Uuhi pitää humanistisena käsitystäni siitä, että ihminen on itsessään pohjimmiltaan hyvä. Tarkoitan tällä kuitenkin ihmisyyden alkulähdettä. Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, katsoi luotuaan ja ajatteli, että hyvä tuli. Jos maailmassa olisi täydellisiä ihmisiä vanhempina eivätkä heidän lapsensa olisi tekemisissä yhdenkään epätäydellisen kanssa, niin heidän lapsistaan tulisi täydellisiä. En kuitenkaan usko että tässä maailmassa kukaan voisi enää olla täydellinen ensimmäisten ihmisten valittua ihmisen virheellisyyden. Jokainen vauva on joka tapauksessa hyvä. Pieni vastasyntynyt ei voi millään vielä olla paha. Jokainen paatuneinkin ihminen on joskus ollut hellää syliä kaipaava pieni vauva. Minua helpottaa hoitotyössä visioida kaikkein hankalimpien potilaiden kanssa heitä ennen kuin maailma alkoi heittää lokaansa. Uskon että jokaisessa ihmisessä piilee alkuperäinen hyvyys ja jokaisen ihmisen sydämessä on paikka tyhjillään kunnes pääsee takaisin hyvyyteen eli Jumalaan Jeesuksen kautta. Ja kyllä uskon, että jokainen ihminen halusisi olla hyvä. Jotkut vain luopuvst toivosta. Kyllä minä ainakin ennen uskoon tuloa halusin jo olla hyvä ja tehdä hyvää. Ja nyt uskovanakin haluaisin kovasti olla ihan täydellinen mutta melko lailla huonosti onnistun. Jeesus kuitenkin on täydellinen ja tiedän että Hän on täydellinen myös meissä viheliäisissä.

Hyviä ajatuksia aamu-usvalta <3

Ihmiset rikkovat toinen toisiaan, lähimmäisiä, luotuja... samanlaisia kuin itsekin ovat.
Millainen paikka maailma olisikaan, jos ihmiset kääntyisivät... ja oppisivat rakastamaan lähimmäisiään kuten itseään. Silloin ehkä lyönnit, tappamiset, pahat sanat... olisivat "historiaa" ja vain häivähdys menneestä.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Heinä 2015 09:56

*
No eilen tai toissapäivänä Jumala tuossa luonnon parissa puhui minulle tai luulen sen ajatuksen tulevan minusta niin ulos kasvaminen Kristuksessa ei ole sellainen paikka missä ei ole uskovien vajavaisuuksia. Raamatun mukaan kärsikäämme toisiamme tukien ja rakkaudellisesti toisten vajavaisuuden takia, toinen puhuu jotain toisen mielestä ihan sopimattomasti, niin toinen taas kärsii siitä koska kaikki johtuu omasta ja toisen vajavaisuudesta. Juuri tällä tavalla kasvamme ulos ollessamme Kristuksessa. Minäkin kärsin kun luin tämän keskustelun, en kuitenkin sormella osoittanut vaan huokailin.

Joku vuosi sitten olin pettynyt uskoviin enkä sanonut siitä mitään kenellekään. Pidin sen salassa kunnes Jumala paljasti sen toisen uskovan armolahjan kautta. Jumala sanoi minulle näin: Jumala ei halunnut hiottuja jalokiveä vaan hiomattomia luonnonkiveä hiottavaksi. Ymmärsin sen ja koin miten se osui oikeaan paikkaan. Ei ole paikkaa missä ei ole vajavaisuutta voidakseen kasvaa ulos - Kristuksessa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 03. Heinä 2015 19:12

Aamu-usva, mielestäni humanistiset käsityksesi näkyvät myös mm. jonkin verran siinä millainen käsitys sinulla on elohimista, ja siinä miten esität mielipiteesi eräistä raamatun lauseista, ja siinä että eräissä viesteissäsi selvästi vastustat vaimon alamaisuutta miehelleen, ja muutamissa asioissa koskien lastenkasvatusta, sekä siinä että et kannata homoilun kriminalisointia. [sivuhuomatus, en toki itsekään aja toimillani homoilun kriminalisointia suomen lakiin, en kerää nimiä siihen enkä muuta sellaista, mutta tottakai sydämessäni ja mielessäni kannatan sitä, mielestäni olisi hyvä jos homoilu olisi valtion laissa kielletty.]
uuhi

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 03. Heinä 2015 19:38

Ok, Uuhi.
Enkä mitenkään yritä väittää, etteivät nuo ajatukseni olisi humanistisia. En ole riittävän perillä humanismista osatakseni arvioida yksittäisten ajatusten yhdenmukaisuutta sen kanssa.
Mietin vain, miten jumalakäsitykseni on humanistinen? Voiko humanismi kuitenkin olla jumalauskoista? Olen kyllä jossain lukenut kristillisestä humanismista, mutta mitä se mahtaa olla..?
Vaimon alamaisuutta miehelle en sinänsä vastusta, mutta tulkitsen sen ehkä hieman eri tavalla kuin jotkut toiset.
Ajatukseni lasten kasvatuksesta johtuvat mielestäni enemmän siitä, että olen uskossa enkä usko, että uskovan kuuluu lyödä ketään toista ihmistä missään tilanteessa. Jos olisin uskosta osaton humanisti, niin olisiko minulla voimaa olla koskaan vähääkään satuttamatta ketään. No ehkä toiset humanistit ovat, toiset vain haluaisivat olla. Minä en ole ollut äiti uskosta osattomana, joten en tiedä, miten kasvattaisin lapsiani uskosta osattomana, mutta luulen, että uskovana olen paljon lempeämpi ja ymmärtäväisempi erinäisistä ongelmista kärsiviä ihmisiä kohtaan.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 04. Heinä 2015 15:32

Minua kummastuttaa, että me ihmiset tavallaan arvostelemme Jumalaa ikään kuin Hän olisi väärässä jossain asioissa tai tekisi jotain pahaa tai epäoikeudenmukaista aina silloin tällöin.

Jos Jumala pilkkaa niitä jotka punovat juoniaan Jeesusta ja Jumalan lapsia vastaan, niin se asia on oikein ja hyvä, eikä ole pahaa tai epäoikeudenmukaista, sillä näitä ominaisuuksia ei Jumalassa ole.

PS.37

12 Jumalaton miettii vanhurskaalle pahaa ja kiristelee hänelle hampaitansa;
13 mutta Herra nauraa hänelle, sillä hän näkee hänen päivänsä joutuvan.
14 Jumalattomat paljastavat miekkansa ja jännittävät jousensa, kaataaksensa kurjan ja köyhän, teurastaaksensa ne, jotka ovat oikealla tiellä.
15 Mutta heidän miekkansa käy heidän omaan sydämeensä, ja heidän jousensa särkyvät.
16 Vanhurskaan vähä vara on parempi kuin monen jumalattoman tavarain paljous.
17 Sillä jumalattomain käsivarret särjetään, mutta Herra tukee vanhurskaita.
18 Herra tuntee nuhteettomain päivät, ja heidän perintönsä pysyy iankaikkisesti.
19 Pahana aikana he eivät joudu häpeään, ja nälän päivinä heillä on kyllin syötävää.
20 Sillä jumalattomat hukkuvat, ja Herran viholliset ovat kuin niittyjen koreus: he katoavat, katoavat niinkuin savu.

samoin sananlaskut 3

33 Herran kirous on jumalattoman huoneessa, mutta vanhurskasten asuinsijaa hän siunaa.
34 Pilkkaajille hänkin on pilkallinen, mutta nöyrille hän antaa armon.
35 Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä.

Herra on pilkkajille pilkallinen, mutta nöyrille Hän antaa armon.

Näin Raamattu opettaa monessa kohtaa, ja voimme olla varmoja että Herra ei ole epäoikeudenmukainen, paha tai Hänessä ei ole mitään pimeyttä, siksi itse päädyn vain siihen lopputulokseen että pilkkaajan palkka oli Herran pilkka.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 04. Heinä 2015 15:35

Itseasiassa tuohan on tietysti suoraan yhteydessä Jumalan Moosekselle antamaan lakiin:

23 Mutta jos vahinko tapahtuu, niin annettakoon henki hengestä,
24 silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta,
25 palovamma palovammasta, haava haavasta, mustelma mustelmasta.

...ja pikka pilkasta.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 04. Heinä 2015 15:58

Mikko Murpatti kirjoitti:Itseasiassa tuohan on tietysti suoraan yhteydessä Jumalan Moosekselle antamaan lakiin:

23 Mutta jos vahinko tapahtuu, niin annettakoon henki hengestä,
24 silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta,
25 palovamma palovammasta, haava haavasta, mustelma mustelmasta.

...ja pikka pilkasta.

En löytänyt suoraa vertausta pilkka pilkasta tuossa kohtaa, että olisi jatkunut mooseksen laki? Löysitkö sinä ja jos löysitkin, tuleeko meidän toimia silmä silmästä, hammas hampaasta?

Mitä sanot tästä:

38 "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' [Luuk. 6:27-36 : 2. Moos. 21:24+; 5. Moos. 19:21+]
39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. [Sananl. 24:29; Valit. 3:30; Room. 12:17,21; 1. Tess. 5:15]
40 Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. [1. Kor. 6:7]
41 Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan* matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. [Alkutekstissä , noin 1,5 kilometriä.]
42 Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta. [5. Moos. 15:7,8; Ps. 37:26; 1. Joh. 3:17]
43 "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' [3. Moos. 19:8; 5. Moos. 23:6; Matt. 19:19]
44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, [2. Moos. 23:4,5; Luuk. 23:34; Ap. t. 7:60; Room. 12:14; 1. Piet. 3:9]
45 jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. [Ef. 5:1]
46 Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin? [Publikaanit olivat tullien ja verojen kerääjiä, jotka palvelivat vallanpitäjiä omaksi edukseen.]
47 Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?
48 Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.

Jeesus toi israelilaisille tiedoksi jotain varmasti myös heille ennenkuulumatonta, kehoitti rakastamaan ja antamaan anteeksi, eikä maksamaan pahaa pahalla. Mooseksen lain tarkoitus oli varmastikin loppuviimein pitää yllä lakia ja järjestystä.

Huomaa jakeet 45 jae 48.

Jumalan Sana, Jeesus, toi tiedoksi Isän tahdon ja luonteen, israelilaisille ja myös kaikille kansoille tiettäväksi.

Kenen luonnetta meidän uskovina tulee kuvastaa maailmalle? tuleeko meidän vastata pilkkaan pilkalla? Myös uskovina meidän tulee pyrkiä tuomaan esiin Kristuksen luonnetta, sitä kohti kurkoittaa...Jeesus on täydellinen valkeus ja uskovien tulisi seurata sitä mitä Hän on tuonut maailmalle, sanojensa ja opetustensa kautta.
lonelyrider

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta