Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Helmi 2020 19:45

*
Matt.11:29 "Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne."

Kreikankielessä tässä "hiljainen" on πράος joka merkitsee enemmän alamaisuutta, kuin äänettömyyttä ("hiljaisuus"). UT:n kreikassa σιγή on "hiljaisuus, vaitonaisuus", sekä ἡσυχία on "vaikeneminen".

Seuraava sana "nöyrä" tässä on ταπεινός joka kirjaimellisesti merkitsee "alhaista".

Matt.11:29 rinnastuu Sak.9:9 messiasprofetiaan, jossa Messias Jeesus kuvataan sanoin:

Sak. 9:9 "Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla."

Tässä tekstissä Septuaginta (eli VT kreikankielinen käännös) käyttää samaa sanaa πράος kuten Matt.11:29, kuvaten Messiasta nöyränä, eli Isälle Jumalalle alamaisena.

Oikea nöyryys ei ole "nöyristelemistä" tai ihmisten edessä olevaa itsensä "nöyristeleväksi" tekemistä, vaan nöyryyttä Jumalan kasvojen edessä, ollen enemmän Jumalalle kuuliainen, kuin ihmisille.

Tämän opimme Messiaasta Jeesuksesta. Tämä on HÄNEN ikeensä.

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Helmi 2020 19:47

*
Saarnaja voi innostaa huutamalla ja meuhkaamalla. Usein tällainen lihallinen uhoaminen tuottaa hetkellisen innostus "piikin", mutta se myöhemmin haihtuu kuin savu ilmaan.

Äärikarismaattinen vouhkaaminen on tällaista. Siinä nostatetaan sielullista innostusta, kovilla huudoilla ja meuhkaamisella. Tämä usein saa aikaan "sielullista" innostusta ja jopa villiintymistä.

Raamatullisessa uskossa kysymyksessä ei ole villiintyminen, eikä puhujien sielullinen manipulointi. Kyseessä on sydämen usko, kasvu alamaisuudessa Isää Jumalaa kohtaan, uskon kuuliaisuus, ja pitkäjänteinen sekä periksiantamaton Jumalan lapsena ja HERRAN palvelijana oleminen.

Pyhä Henki saa aikaan Jumalan tahdon tekemistä.

Varoitan vouhkaavista ja meuhkaavista saarnaajista. Niissä on sielullinen into, mutta heidän meuhkaamisensa ei kestä ajan pitkässä juoksussa.

Jaak. 1:21 Sentähden pankaa pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella (*) vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa.
Jaak. 1:22 Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
Jaak. 1:23 Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
Jaak. 1:24 hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.

(*) kreikassa πραΰτης "nöyryydellä", tarkoittaen alamaisuutta Jumalaa kohtaan.

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Helmi 2020 20:55

*

ISRAEL - "PAPPISKUNINGASKUNTA", SEKÄ UUDEN LIITON PELASTETTUJEN ASEMA JUMALAN VALKEUTENA

2Moos.19:4-6 "Te olette nähneet, mitä minä olen tehnyt egyptiläisille ja kuinka minä olen kantanut teitä kotkan siivillä ja tuonut teidät luokseni. Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun. Ja te olette minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa.' Sano nämä sanat israelilaisille."

Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala toi lunastamansa kansan Siinain vuorelle, tehdäkseen liiton heidän kanssaan. Tämä liitto sisälsi Israelin kansan erityistehtävän -

"Ja te olette minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa"

1Moos.1:26 Jumala luo ihmisen, omaksi kuvakseen (ts. hebreassa "kuvassaan" - riippuen preposition käännösmuodosta). Ihminen tässä "kuvassa" omaa papillisen tehtävän palvella elävää Israelin Jumalaa, koko sydämestään ja kaikesta voimastaan. Ihmiselämän sisältö ja merkitys on Jumalan rakastamisessa ja Hänen palvelemisessaan.

Hebreassa (1) "Ja te olette minulle pappillinen kuningaskunta" (וְאַתֶּ֧ם תִּהְיוּ־ לִ֛י מַמְלֶ֥כֶת כֹּהֲנִ֖ים) - rinnastuu lukuarvossaan "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja..." (וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ ו), jossa siis liittyy sivulauseen aloittava "vav"-kirjain tähän Raamatun jakeet rinnastavaan lukuarvoon. Hebreassa "vav" on numerona 6, eli ihmisen luku.

Tämä myös opettaa, että "ja" (vav-kirjain) on tässä rinnastuksessa hyvin tärkeä, että emme katso vain pelkkää asemaamme Jumalan kuvina vaan että ymmärrämme siinä ja sen kautta annetun tehtävän -

"...JA (vav-kirjain) vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat."

HERRAN pappispalvelus ei ole (vain) "asemaa" (olla Jumalan kuva), vaan siinä olevaa palvelemista ja tehtävää. Tämän MESSIAS opettaa meille -

Mark. 10:45 "Sillä ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä."

MESSIAS Jeesus tuli ihmiseksi ja Hänet ristiinnaulittiin syntiemme tähden, että meidät pyhitettäisiin nyt HERRAN omiksi, ja Hänen palvelijoikseen. Tässä on "uuden-luomuksen" - sekä Pyhän Hengen osallisuuden merkitys - liittyen Jumalan alkuperäiseen ihmisen luomistekoon.

Hes. 36:27 "Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne."

5Moos. 6:5 "Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi."

Uudessa liitossa tämä merkitsee myös sanallista pelastuksen evankeliumin julistusta, ja uskon tekojen osaa Jumalan rakkaudessa. Kyseessä ei siis ole uskonnollispohjainen "pappeus", vaan koko ihmisyytemme kautta tuleva Jumalan "valkeus" ja "kirkkaus" Messiaan Jeesuksen vanhurskaudessa - ihmeellisen Jumalan Hengen voimassa.

Matt. 5:16 "Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa."

Ps. 119:105 "Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni."

SHABBAT SHALOM!

P.K

Image
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Helmi 2020 11:34

*
Jeesus on vanhan liiton juhlien täyttymys osa 1

Kirjoitin nettikirjan Herrasta Jeesuksesta vanhan liiton juhlien täyttymyksenä, jonka sain valmiiksi tämän vuoden alussa. Ajattelin julkaista Facebook sivullani tämän nettikirjan lyhyissä osissa, sillä kirjan sanoma on äärimmäisen tärkeä.

Olen koko uskossa olemiseni ajan siitä asti kun olen asiaa ymmärtänyt, ihmetellyt ja ihastellut Jumalan sanan ilmoituksen vanhan liiton esikuvia ja niiden täyttymystä Uudessa Liitossa Herrassa Jeesuksessa. Ainoastaan täydellinen Kaikkivaltias Jumala kykenee toteuttamaan esikuvan täyttymyksen täsmällisen kauniisti sekä tarkasti ja sen Hän on tehnyt Messias Jeesuksen kautta. On hyvä aloittaa uskossa rakentuminen Uuden Liiton Kirjoituksien perustalta, mutta on myös välttämätöntä ymmärtää vanhan liiton esikuvia, sillä vanha liitto on perustus, jonka päälle Uusi Liitto on rakennettu. Uusi Liitto kumosi vanhan liiton uskon järjestyksen, mutta ei ole kuitenkaan kumonnut VL:n esikuvien sanomaa ja opetusta. Herra Jeesus on uskon ja Uuden Liiton perustus, mutta vanhan liiton esikuvat puhuivat Jeesuksesta ja siksi vanha liitto on perustus, jonka päälle Uusi Liitto rakentuu.

Jos emme ymmärrä vanhan liiton esikuvia, niin emme kykene ymmärtämään todella syvällisesti Uuden Liiton sanomaa Herrasta Jeesuksesta. Vanhan liiton esikuvat Messias Jeesuksesta auttavat meitä ymmärtämään syvällisemmin Uuden Liiton sanomaa Herrasta Jeesuksesta. Tämän tähden olen kokenut sydämessäni kirjoittaa vanhan liiton juhlien esikuvista, jotka ovat esikuvia Messias Jeesuksesta, Hänen pelastuksestaan ja Hänen tehtävistään. Toivon ja rukoilen, että tämä nettikirja saisi olla johdattamassa edes yhden ihmisen pelastukseen uskon kautta Herrassa Jeesuksessa sekä runsaasti rakentaa uskoa Herran Jeesuksen opetuslasten sydämissä. Koen tämän kirjoituksen olevan tähän mennessä tärkein kirjoitukseni ja opetukseni Herrasta Jeesuksesta.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Helmi 2020 10:57

*
Joh. 4:23-24 "Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo. Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

Oikea rukouselämä tapahtuu Jumalan Hengessä ja totuudessa.

Kyseessä ei ole omien mielihalujemme täyttäminen, ja lihan halujen ja odotusten saavuttaminen - Jumalan avulla, vaan Jumalan tahdon alaisuuteen asettuminen.

Totuus rukouksessa tulee olla aina Jumalan SANAN mukaista totuutta, ja tässä totuutta myös itsestämme - emme voi lähestyä pyhää kaikkivaltiasta Jumalaa, omien tekojemme tai "hurskautemme" varassa. Messiaan veren kautta meillä on vain pääsy kaikkeinpyhimpään - eli pyhän Jumalan kasvojen eteen.

On tervettä rukoilla mielenmuutosta, Hengellä täyttymistä - jotta Jumalan tahto tapahtuu elämässämme. On myös tärkeää rukoilla, että ymmärrämme mitä on lihan tekojen kuolettaminen Jumalan Hengellä, niin että oma tahtomme kääntyy Jumalan tahdon mukaisuuteen. Myös että elämme tässä Jumalan Hengen antamassa voimassa vastustaa syntiä.

Liian paljon kristityt näkevät rukouksen omien tarpeidensa täyttämisensä, johon Jumalan tulisi ilmestyä. Liian vähän nähdään rukousta pyhityksen tienä, jossa oma tahtomme asettuu alamaisuuteen Isää Jumalaa kohtaan, ja siinä saa oikean Jumalan tarkoittaman elämän siunauksen.

Raamatullisessa uskossa oleva ihminen, ei voi olla missään tai minkäänlaisessa yhteydessä muiden uskontojen kanssa. Rukoustapahtumat, joissa ekumeenisesti eri uskonnoista olevia edustajia on rukoilemassa - ovat Jumalan tahdon vastaisia.

Rukous HENGESSÄ ja TOTUUDESSA on aina yhtä Jumalan tahdon kanssa.

P.K
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Helmi 2020 11:13

*
Jeesus on vanhan liiton juhlien täyttymys osa 2

Jumala asetti vanhan liiton aikana israelilaisille seitsemän juhlaa, joissa kaikissa on esikuva Jeesuksesta. Seitsemän on myös täydellisyyden luku ja Jumalan täydellisten tekojen luku. Tästä syystä Jumalan asetti juhlien lukumääräksi seitsemän, koska on kyse Jumalan täydellisyydestä ja täydellisistä teoista. Jeesuksen täydellisyys ja tehtävät ja asiat, jotka liittyvät Jeesukseen tulevat esille kaikissa seitsemässä juhlassa. Nämä juhlat ovat Raamatussa Jumalan asettamana siinä järjestyksessä kuin israelilaisten piti niitä juhlia alkaen juutalaisesta ensimmäisestä aviv kuukaudesta. Nämä seitsemän juhlaa ovat järjestyksessään seuraavat: pääsiäinen, happamattoman leivän juhla, esikoislyhteen heilutuksen juhla, helluntai, pasuunansoiton muistojuhla, suuri sovituspäivä ja lehtimajanjuhla.

Raamattu sanoo Jumalan antaneen juhlat israelilaisille Herran kunniaksi, joka johtuu siitä, että kaikki juhlat kertovat Messias Jeesuksen pelastuksesta ja tehtävistä, joka on sama asia kuin Herran kunnia ja kunniaksi. Vanhan liiton juhlien Jeesuksen esikuvissa on valtava määrä yksityiskohtaisen tarkkaa tietoa Jeesuksesta, enkä kykene sitä kaikkea tuomaan esille, mutta tuon sen esille mitä olen kokenut tähän saakka ymmärtäväni juhlien esikuvallisuudesta Jeesuksessa. Kaikesta siitä mitä olen ymmärtänyt näistä juhlista en kuitenkaan kykene kirjoittamaan, mutta pyrin tuomaan sen esille mikä on tärkeä tietää ja ymmärtää. Tämä on todella laaja aihe ja vaatisi pitemmän ajan kirjoittamiseen, jos joka asia käytäisiin vieläkin perusteellisemmin lävitse. En usko, että kukaan uskova ihminen edes kykenee ymmärtämään kaikkea esikuvallisuutta mitä VL:n juhliin kätkeytyy, siksikin minun on kirjoitettava tästä aiheesta vain sen mukaan kuin kykenen sitä ymmärtämään.

Herra puhui Moosekselle (3 Moos 23 luku) antaen israelilaisille seitsemän pääjuhlaa, joita käsittelen tässä kirjoituksessani. Kolmannen Mooseksen kirjan luvussa 23 oleva sana juhla-ajat liittyen näihin seitsemään juhlaan on hepreaksi mo'ed, joka tarkoittaa juhlaa, määrättyä aikaa, määrättyä paikkaa ja määrättyä vuodenaikaa. 4 Moos 12:4:ssa on hepreaksi sanat ohel mo'ed (seurakunnan ilmestysmaja). Mo'ed sana voidaan siten liittää myös seurakuntaan, jonka tulee kokoontua Jumalan määräämässä paikassa, joka oli vanhan liiton aikana ilmestysmajassa ja temppelissä sekä juhlissa Jumalaa kohtaamassa. Uudessa Liitossa kohtaamme Jumalan Messias Jeesuksen kautta ja Jumalan määräyksestä seurakunnan tulisi kokoontua ykseyden perustalla paikkakunnillaan.

3 Moos 23:
1 ¶ Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
2 "Puhu israelilaisille ja sano heille: Herran juhla-ajat (mo'adei - mo'ed), joiksi teidän on kuulutettava pyhät kokoukset, minun juhla-aikani, ovat nämä.
3 Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, pyhä kokous; silloin älkää yhtäkään askaretta toimittako, se on Herran sapatti, missä asuttekin.

Kolmas Mooseksen kirja luku 23 aloittaa Herran asettamat ja määräämät juhlat viikon seitsemännestä päivästä, joka oli sapatin päivä, Herran sapatti, jolloin oli sapatinlepo. Herran sapatti muistuttaa siitä kuinka Herra Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä luomisteoistaan, jonka tähden myös Herran kansan oli levättävä viikon viimeisenä päivänä, seitsemäntenä päivänä. Sapatti, eli viikoittainen lepopäivä kuuluu myös Herran asettamiin ja määräämiin juhliin. 3 Moos 23:3 olevat sanat sapatti, levon päivä, pyhä kokous ovat hepreaksi shabbath shabbaton mikra kodesh, joka tarkoittaa sapatti, sapatinlepo ja pyhä kokoontuminen. Messias Herran Jeesuksen antaman pelastuksen kautta ihminen pääsee lepoon ja rauhaan synnin teoistaan, saaden rauhan Jumalan kanssa, jonka kautta uskova ihminen oppii elämään uskossa Jumalan tahdon mukaisesti.

Jumalan asettamista juhlista on kirjoitettu paljon kirjoja, nettikirjoituksia ja niistä on pidetty Raamattutunteja. Monet näistä opetuksista ovat sisältäneet sellaisia juutalaisia perinteitä, joita Raamattu ei opeta. Jos Raamatun opetuksen sisäpuolelle liitetään uskonnollisia perinteitä, niin silloin Raamatun opetus sisältää siihen kuulumattomia aineita, jotka vääristävät opetusta. Kirjoituksessani pyrin käyttämään ainoastaan vanhan testamentin ja uuden testamentin kirjoituksia, että näkisimme sen mitä Jumala on säätänyt asettamiinsa juhliin. Jos kirjoituksessani käytän Raamatun ulkopuolisia lähteitä, niin käytän niitä siten, että ne eivät ohjaa lukijaa pois Raamatun totuudesta, koska Jumalan sanan totuus on ainoa rakennusaine, jonka Jumala on antanut meille uskonelämän ohjenuoraksi.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Helmi 2020 11:55

*
MINÄ OLEN HERRA, SINUN PARANTAJASI

Kun sairasvuoteellasi huokailet Jumalan puoleen ja mietit elämääsi. Silloinkin Kristus on lähellä. Hänen sanansa tulevat kohti sinua. Nuo sanat ovat: "sillä minä olen Herra, sinun parantajasi". 2. Moos. 15:26 Herra lupaa parantaa sinut. Tuo parantuminen voi tosin tapahtua vasta Taivaassa, mutta varmaa on, että lopulta tulet terveeksi.

Sinun elämääsi kannattelee suurempi voima. Voima, joka ei toimi kuten tämän maailman valtias. Tämän maailman valtias voi matkia Jumalan voimaa kaikella muulla tavoin, mutta Rauhaa se ei voi matkia. Sillä siinä ei ole sitä vähääkään.

Jumala vain voi antaa rauhan, joka kestää. Rauhan, joka saa nousemaan sairauksien ja olosuhteiden yläpuolelle. Herramme on itse Rauhanruhtinas. Hän on Hyvä Paimen. Meidän Puolustajamme. Rakas Mestarimme. Hän on haavoitettu meidän takiamme, jotta meillä rauha olisi.

Sinä saat olla heikko, sillä Raamatussa Jumala sanoo, että hänen voimansa tulee täydelliseksi heikkoudessa. Heikkouteen voi kätkeytyä Jumalan siunaus. Särkynyt saviastia voi loistaa kipujensa läpi Jumalan kirkkautta. Sen sointu kutsuu luokse muita kärsiviä, jotka etsivät Paimenta. Jumalan valtakunta ei ole voimakkaiden ja vahvojen valtakunta, vaan heikkojen, sairaiden ja syntisten valtakunta. Kristuksen rakkaus on aivan muuta, kuin mahtavia sanoja, se on armoa, joka käy läpi henkemme, sielumme ja ruumiimme. Se on turvapaikka, jossa uupunut saa levätä.

Ole siunattu! <3

Rohkaisun siivin
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Helmi 2020 08:09

*
Jeesus on vanhan liiton juhlien täyttymys osa 3

3 Moos 23:5 Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä, on pääsiäinen Herran kunniaksi.
5 Moos 16:1 "Ota vaari aabib-kuusta ja vietä pääsiäinen Herran, sinun Jumalasi, kunniaksi, sillä aabib-kuussa Herra, sinun Jumalasi, vei sinut pois Egyptistä, yöllä.

Herra asetti Raamatullisen vuoden ensimmäiseksi kuukaudeksi aviv-kuukauden, jonka neljäntenätoista päivänä oli pääsiäinen Herran kunniaksi. Hepreankielen sana aviv tarkoittaa ohran tähkää, vihreä ohran tähkä, tuore ja nuori ohran tähkä. Aviv-kuukausi on tähkän muodostumisen kuukausi. Juutalaiset käyttävät ensimmäisestä kuukaudesta myös Babyloniasta tulevaa nimeä nisan, jonka juutalaiset ottivat käyttöön Babylonian pakkosiirtolaisuudesta palaamisen jälkeen. Aviv-kuukausi on kuitenkin alkuperäinen Jumalan asettama kuukausi. Aviv-kuukausi on meidän kalenterissamme maalis-huhtikuun aika.

2 Moos 12:
1 ¶ Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille Egyptin maassa sanoen:
2 "Tämä kuukausi olkoon teillä kuukausista ensimmäinen; siitä alottakaa vuoden kuukaudet.
3 Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti.
4 Mutta jos perhe on liian pieni koko karitsaa syömään, niin ottakoon lähimmän naapurinsa kanssa yhteisen karitsan, henkilöluvun mukaan. Karitsaa kohti laskekaa niin monta, että voivat sen syödä.
5 Ja karitsanne olkoon virheetön, vuoden vanha urospuoli; lampaista tai vuohista se ottakaa.
6 Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä.
7 Ja he ottakoot sen verta ja sivelkööt sillä molemmat pihtipielet ja ovenpäällisen niissä taloissa, joissa he sitä syövät.
8 Ja he syökööt lihan samana yönä; tulessa paistettuna, happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he sen syökööt.
9 Älkää syökö siitä mitään raakana tai vedessä keitettynä, vaan tulessa paistettuna päineen, jalkoineen ja sisälmyksineen.
10 Älkääkä jättäkö siitä mitään huomenaamuksi; mutta jos jotakin siitä jäisi huomenaamuksi, niin polttakaa se tulessa.
11 Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen (pesach) Herran kunniaksi.
12 Sillä minä kuljen sinä yönä kautta Egyptin maan ja surmaan kaikki esikoiset Egyptin maassa, sekä ihmiset että eläimet, ja panen toimeen rangaistustuomion, jonka minä olen langettanut kaikista Egyptin jumalista. Minä olen Herra.
13 Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne (pasach), eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata.
14 Ja tämä päivä olkoon teille muistopäivä, ja viettäkää sitä Herran juhlana; sukupolvesta sukupolveen viettäkää sitä ikuisena säädöksenä.

Raamattu sanoo Herran puhuneen ja sanoneen, että aviv-kuukausi on ensimmäinen kuukausi, joka aloittaa israelilaisten kuukaudet. Aviv sana tarkoittaa ohran tähkää, joka tulee siitä kun keväällä ohra kypsyi ja valmistui ensimmäiseksi pääsiäisen aikaan.

Hepreankielen sana pesach on substantiivi, joka tulee verbistä pasach, joka tarkoittaa mennä ohitse, ohittaa. Sana pesach (pääsiäinen) tarkoittaa mennä ohitse ja säästää. 2 Moos 12:27 sanoo pääsiäispäivänä teurastettavan lampaan olevan pääsiäisuhri Herralle, koska Hän meni israelilaisten talojen ohi Egyptissä, kun Hän rankaisi egyptiläisiä, mutta säästi heidän kotinsa. Raamatusta näemme pääsiäisen tarkoittavan mennä ohitse ja säästää. Pääsiäisenä teurastettava lammas oli esikuva Messiasta Jeesuksesta, joka oli pääsiäisuhri Jumalalle.

Raamattu sanoo kuinka aviv-kuukauden kymmenentenä päivänä jokaisen Israelin heimon perhekunnan tuli ottaa itselleen yksi virheetön karitsa. Tämä karitsa piti teurastaa aviv-kuukauden neljännentoista päivän iltahämärässä. Karitsan ottamisen ja teurastamisen välillä oli neljä päivää, mutta ei neljää kokonaista päivää, koska karitsa teurastettiin ennen neljännen päivän loppumista. Karitsan talteen ottaminen aviv-kuun kymmenentenä päivänä on esikuva Jeesuksen palvelutyön alkamisesta Messiaana, joka kesti noin kolme ja puoli vuotta. Koska esikuvassa oli lähes neljä päivää, niin voimme ymmärtää niiden olevan profeetallisesti vuosia, sillä esikuvassa oli opetus Jeesuksesta ja Hänen palvelutyönsä aloittamisesta Messiaana.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Helmi 2020 18:44

*
Jeesus on vanhan liiton juhlien täyttymys osa 4

Joh 19:
25 Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena.
26 Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"
27 Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa.
28 Sen jälkeen, kun Jeesus tiesi, että kaikki jo oli täytetty, sanoi hän, että kirjoitus kävisi toteen: "Minun on jano".
29 Siinä oli astia, hapanviiniä täynnä; niin he täyttivät sillä hapanviinillä sienen ja panivat sen isoppikorren päähän ja ojensivat sen hänen suunsa eteen.
30 Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty," ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.
31 ¶ Koska silloin oli valmistuspäivä, niin-etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi, sillä se sapatinpäivä oli suuri-juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas.

Joh 19:31 ¶ Therefore, those of Yehudah, vi-bahlt (since) it was Erev Pesach and they did not want the geviyot (bodies) to be left on HaEtz (Tree) SHEMOT 12:16; DEVARIM 21:22-23; YEHOSHUA 8:29; 10:26-27 during Shabbos, for it was Shabbat HaGadol VAYIKRA 23:11, requested Pilate to have the legs broken and the geviyot taken away. Orthodox Jewish Bible Brit Chadasha

John 19:31 It was the Day of Preparation, and the next day was a festival Shabbat. So that the bodies should not remain on the execution stake during Shabbat, the Judean leaders asked Pilate to have the legs broken and to have the bodies taken away. Tree of Life (TLV) Translation of the Bible - The Messianic Jewish Family Bible Society

Joh 19:31 οι ουν ιουδαιοι ινα μη μεινη επι του σταυρου τα σωματα εν τω σαββατω επει παρασκευη ην ην γαρ μεγαλη η ημερα (megale he hemera - suuri päivä) εκεινου του σαββατου (sabbatou -sapatti) ηρωτησαν τον πιλατον ινα κατεαγωσιν αυτων τα σκελη και αρθωσιν Bysantin teksti

Israelilaisten piti teurastaa karitsa aviv-kuukauden neljäntenätoista päivänä iltahämärässä, eli ennen viidennentoista päivän alkamista. Herramme Messias Jeesus ristiinnaulittiin avi-kuukauden 14. päivänä, tarkasti samana päivänä, jolloin esikuva teurastettiin aviv-kuun neljäntenätoista päivänä.

Jeesuksen ristiinnaulitseminen tapahtui ennen kuin alkoi pääsiäisviikon juhlasapatti. Herraa Jeesusta ei ristiinnaulittu perjantaina, eli päivää ennen viikkosapatin alkamista. Herra Jumala asetti Israelin kansalle juhlia ja näihin juhliin Herra asetti juhlasapatteja, joista juutalaiset käyttävät nimitystä Shabbat HaGadol. Esimerkiksi happamattoman leivän juhlan (pääsiäisviikko) ensimmäinen ja viimeinen päivä olivat juhlasapatteja. Orthodox Jewish Bible käyttää Joh 19:31:ssa sanoja Shabbat HaGadol, eli suuri sapatti, joka tarkoittaa juhlasapattia. Messiaanisten juutalaisten kääntämä Tree of Life käännös käyttää Joh 19:31:ssa sanoja the next day was a festival Shabbat (seuraava päivä oli juhlasapatti). Kreikkalainen Bysantin teksti käyttää myös sanoja suuri päivä viitaten sillä sapatin päivään, joka alkoi heti seuraavana päivänä siitä kun Herra Jeesus oli kuollut ristillä.

Raamatun todistus on ettei Herra Jeesus kuollut perjantaina ennen viikkosapatin alkamista, vaan keskiviikkona, jonka jälkeen torstaina alkoi suuri sapatti, pääsiäisviikon juhlasapatti. Tarkalleen ottaen Herra Jeesus kuoli noin. kello 15 aikaan keskiviikkona ja seuraava päivä alkoi noin kello 18 aikaan Jumalan asettaman aikajärjestyksen mukaan, jossa päivä alkaa illasta (n. klo 18) ja päättyy seuraavaan iltaan (n. klo 18). Tämä tarkoittaa sitä, että meidän aikajärjestyksen ja kalenterin mukaan pääsiäisviikon suuri juhlasapatti alkoi keskiviikko iltana n. klo 18, joka aloitti juutalaisen aikajärjestyksen mukaan seuraavan päivän, joka oli Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeinen päivä pääsiäisen suuri juhlasapatti.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Helmi 2020 16:15

*
Jeesus on vanhan liiton juhlien täyttymys osa 5

4 Moos 28:
1 ¶ Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
2 "Käske israelilaisia ja sano heille: Pitäkää vaari siitä, että tuotte minulle minun uhrilahjani, ruokani, suloisesti tuoksuvat uhrini, määräaikanaan.
3 Ja sano heille: Tämä on se uhri, joka teidän on tuotava joka päivä Herralle: kaksi vuoden vanhaa virheetöntä karitsaa jokapäiväiseksi polttouhriksi.
4 Uhraa toinen karitsa aamulla, ja toinen karitsa uhraa iltahämärässä
5 ja ruokauhriksi kymmenesosa eefa-mittaa lestyjä jauhoja, sekoitettuna neljännekseen hiin-mittaa survomalla saatua öljyä.
6 Tämä on jokapäiväinen polttouhri, joka toimitettiin Siinain vuorella suloisesti tuoksuvaksi uhriksi Herralle.
7 Ja siihen kuulukoon juomauhrina neljännes hiin-mittaa viiniä kumpaakin karitsaa kohti. Pyhäkössä vuodata Herralle höysteviiniuhri.
8 Ja toinen karitsa uhraa iltahämärässä ja toimita siihen kuuluva ruoka- ja juomauhri samalla tavoin kuin aamullakin, suloisesti tuoksuvaksi uhriksi Herralle.

Herra määräsi, että pappien piti uhrata, joka päivä kaksi vuoden vanhaa virheetöntä karitsaa jokapäiväiseksi polttouhriksi. Toinen karitsa piti uhrata aamulla ja toinen karitsa iltahämärässä. Päivittäiseen uhriin kuului myös ruokauhri ja juomauhri. Ruokauhri ja juomauhri ovat esikuvia Herran ateriasta leivästä ja viinistä Jeesuksen kuoleman muistoksi. Ruokauhriin kuului puhtaita jauhoja sekoitettuna öljyyn (öljy on Pyhä Hengen - Jumalan Hengen vertauskuva), joka kuvaa Jeesuksen puhtautta Jumalan Hengen voimassa. Herra Jeesus sanoi olevansa se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta ja jos syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti ja se leipä, jonka Jeesus antaa, on Hänen lihansa, maailman elämän puolesta (Joh 6:51). Leivät tehtiin puhtaista ja hienoista jauhoista ja ruokauhri puhtaista jauhoista öljyyn sekoitettuna on esikuva Herran aterian leivästä, Jeesuksen ruumiista, joka ristiinnaulittiin syntien anteeksisaamiseksi. Juomauhriin kuului viiniä, joka on esikuva Herran aterian viinistä, joka kuvaa Jeesuksen verta, jonka Hän vuodatti syntien anteeksisaamiseksi.

33/38 käännöksen höysteviiniuhri tarkoittaa juomauhria, sillä hepreankielisessä Raamatussa 4 Moos 28:7:ssa on jakeen lopussa sanat nesek shekar Adonai, joka tarkoittaa voimakkaasta (väkevästä) viinistä tehtyä juomauhria Herralle. Tämäkin on esikuva siitä, kuinka Herran Jeesuksen veri on voimallinen tuomaan syntien anteeksiantamuksen ja yhteyden Jumalan kanssa, jokaiselle, joka uskoo Jeesuksen olevan Pelastaja, Herra ja Messias.

And any one may hence learn, how very great piety we exercise toward God, and the observance of his laws: since the priests were not at all hindred from their sacred ministrations by their fear during this siege; but did still, twice a day, in the morning, and about the ninth hour, offer their sacrifices on the altar. Josephus Antiquities of the Jews — Book XIV 4.3

Mark 15:
33 ¶ Ja kuudennella hetkellä tuli pimeys yli kaiken maan, ja sitä kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen.
34 Ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi suurella äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?
35 Sen kuullessaan sanoivat muutamat niistä, jotka siinä seisoivat: "Katso, hän huutaa Eliasta".
36 Ja muuan juoksi ja täytti sienen hapanviinillä, pani sen ruovon päähän ja antoi hänelle juoda sanoen: "Annas, katsokaamme, tuleeko Elias ottamaan hänet alas".
37 Mutta Jeesus huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
38 Ja temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti.

Juutalainen historioitsija ja pappi Josefus kertoi kirjassaan Antiquites of the Jews (Juutalaisten muinaisajat), kuinka juutalaiset papit suorittivat kahdesti päivällä uhrin temppelin alttarilla, toisen aamulla ja toisen yhdeksännellä hetkellä. Josefus kuvasi päivittäistä polttouhria ja sen uhraamista. Yhdeksäs hetki on noin kello 15.00 meidän ajassamme.

Raamattu sanoo Matteuksen ja Markuksen evankeliumeissa Jeesuksen kuolleen ristillä yhdeksännen hetken aikaan. Miksi tämä on tärkeä tieto ja miksi Raamattu kertoo siitä kahden todistajan kautta?

Messias Jeesus kuoli keskiviikkona noin klo 15.00 illan alkaessa hämärtyä samoihin aikaan, kun israelilaisten pappien piti uhrata temppelissä päivittäinen uhri. Jumalan "kello" toimii täsmällisen tarkasti, koska sillä hetkellä kun papit uhrasivat jokapäiväistä uhria temppelissä kello 15 aikaan (yhdeksännellä hetkellä), niin samaan aikaan Herra Jeesus kuolee ristillä syntien anteeksisaamiseksi. Esikuva ja täyttymys tapahtuivat samaan aikaan, kun temppelissä suoritettiin uhri ja Herra Jeesus vuodatti verensä ja kuoli Golgatalla syntien anteeksisaamiseksi.

-PP-
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta