Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Tammi 2020 07:36

*
"ÄLÄ PELKÄÄ EROTTAUTUA POIS MAAILMASTA"
- HERRAN OMIEN ROHKEUS LUOPUMUKSEN KESKELLÄ

1Joh. 2:15-17 ”Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti.”

Jumalan pelastusteko on erottanut meidät - jotka uskomme Herraan Jeesukseen, kuten Raamattu opettaa - pois maailmasta.

Uudestisyntyminen merkitsee Jumalan lapseksi tulemista, sekä tämän kautta maailman keskeltä pois lähtemistä. Me olemme siirretyt pois pimeyden vallasta, Jumalan Pojan valtakuntaan.
Tämä asemamme Jumalan lapsina alkaa muotoutua uskon teoiksi, jossa konkreettisesti – Jumalan antaman sisäisen elämän voimasta Pyhässä Hengessä – me alamme hylkäämään pois maailmallisuutta elämässämme. Päämääränä on Jumalan tahdon tekeminen - oman tahtomme, ja synnin - sekä ihmisten vaatimusten sijasta.

Kaipaamme silloin pyhitystä - eli Jumalalle erottumista - sekä synnistä ja maailmasta pois erottautumista.
Lopun ajassa maailmallinen ja uskonnollinen painostus koettelee kovasti uskovia. Eräs tekijä tähän on raamatullisen pyhityksen kadottaminen sekä Herran Jeesuksen odottamisen sivuun siirtäminen.

(1) Tilalle tulee humanistispsykologinen (ihmiskeskeinen) kristillisyys, joka rakentaa uskoaan vain tämän maailman ajan mukaiseksi, ja joka tämän tähden mukautuu tämän maailman ajan mukaisuuteen.
(2) Ekumeenisuus sovittelee raamatullista uskoa väärien uskonnollisten traditioiden sekä muiden uskontojen yhteyteen, ja tässä tekee valheensynnin, kasvavasti luopuen raamatullisesta uskosta ja totuudesta.
(3) Ihmisen itsekkyys nousee korkeammalle kuin Jumalan tahto. Lihan himojen ja halujen täyttäminen on tärkeämpää kuin Jumalan tahdon tekeminen ja siinä kasvaminen. Ihminen pahimmillaan alkaa "palvomaan" itseään. Materialistinen elämän korska ja katoavainen hekumallisuus tulee korkeimmaksi tavoittelun kohteeksi.

Tällaista ajatusmaailmaa sekä toimintaa hallitsee aina sovitteleva asenne myös maailman kanssa. Hengellisyys tehdään vain maallisen onnen sekä elämän rikkauden saavuttamiseksi - oman onnellisuuden täyttymiseksi, ja jotta tästä humanistispsykologisesta eksytyksestä tulisi tehokas, kristillisyyden keskellä, siihen ujutetaan tarpeellinen määrä kristillistä terminologiaa, jotta eksytys saadaan tarpeellisessa määrin “näyttämään-kristilliseltä".

Myös väärien profeettojen kautta läpiajettava väärä karismaattisuus eksyttää väärien ihmeiden sekä tunnustekojen voimalla. Taustalla on halu “tehdä” maanpäälle taivas, yliluonnollisten ihmisten kautta. Ihminen haluaa tulla itse "kristukseksi", ja omata suuren "voiman" omassa itsessään, ja esittää siinä olevansa "jokin" suuri ja erityinen.

Saastaisten henkien tuoma eksytys sokaisee, ja vie ihmisiä pois Kristuksesta - Jumalan Sanasta ja Sanan totuudesta. Riettaus, seksuaalisynnit, homous sekä lesbous ja luonnottomuus tulee sallituksi. Rietas henki muuttaa ihmismielen laittomuuden alaisuuteen - palvelemaan sen pimeyden päämääriä.
Myös - ihmispelko tulee monelle paulaksi.

Massauskovaisuus hallitsee, ja väärä kollektiivinen yhdessä meneminen oppeihin ja toimintoihin - joita ei ole Raamatulla koeteltu - saavat sijaa. Luopumus raamatullisesta uskosta Herraan Jeesukseen, saa ihmiset sokeasti juoksemaan uskonnollista “putkijuoksuaan” - ja näin he ovat eksytysten kavalien juonien heiteltävinä. Parantumiset, ihmeet ja elämän siunauksien etsiminen on tärkeämpää kuin Jumalan tahdossa kasvaminen, ja siinä itsensä kieltäminen.

Maallistuminen voi olla myös ihmismyötäilyä (olla kaikkien "kaveri"), tai halua mielistellä ihmisiä , olkoon he sitten uskonnollisia ihmisiä tai ei.
Ihminen tällöin välttelee Kristuksen nimen kautta tulevaa pilkkaa ja häpeää - Jumalan tahdon tekemisessä ja siinä pysymisessä, ja sen tähden sovittelee uskoaan, jopa maailman ihmisten kanssa.

Risti - Jumalan evankeliumin voima - ei tällöin erota ihmistä pois maailmasta.

Elävässä uskossa oleminen omaa aina häpeän maailman, jumalattomien ja uskonnollisten ihmisten silmissä.
Jumala tahtoo uudistaa uskovan pois tällaisesta tilasta ("mielen-muutos" > parannuksen tekeminen), ja antaa vahvan ja rohkean Hengen sydämeemme, jotta seisoisimme Herran Jeesuksen kanssa, vainoissa ja häpeässä. Jumalan rakkaus ja Sanan totuus, vapauttaa uskovia ihmispelosta, ja antaa Herrassa olevan voiman kulkea Jumalan tahdon mukaisuudessa - ihmisistä huolimatta.

Ps. 51:10 (51:12) "Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki."
1Piet. 4:14 ”Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne.”

Jeesus sanoi Luuk.12:4-7:ssä, että meidän ei tule pelätä ihmisiä, jotka voivat tuottaa jopa vihansa voimassa fyysisen kuoleman meille. Ajallinen kuolema on vain ajallinen kuolema, mutta iankaikkinen on iankaikkinen. Jeesus lohduttaa meitä sanoen, että meidän hiuksemmekin ovat luetut.

Jumalan kaikkivaltius ylittää ajallisen kärsimyksen, eikä kukaan uskovainen ihminen joudu marttyyrikuolemaan, ilman että Jumala valmistaisi hänet siihen. Jeesus itse myös todisti Pilatuksen edessä, että Pilatuksella ei ollut mitään valtaa Häneen, mitä taivaallinen Isä ei olisi hänelle antanut (Joh.19:11).

Vain maailmasta erottautuminen vie uskovan kaikkivaltiaan Jumalan käsiin. Muuten me etsimme apua aivan jostain muualta. Lopun ajassa jakaantuminen uskovien ja uskonnollisten välillä tulee selvemmäksi.

Tästä Ilmestyskirja sanoo:
Ilm. 22:11 ”Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.”

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Tammi 2020 21:56

*
"Tapani Suonnon avaus"

Teitä on monenlaista, mutta kaikki tiet eivät vie elämään. Siksi on tärkeä tietää, miten Raamattu määrittelee sen tien, joka vie elämään, voittoon ja lopulta taivasten valtakuntaan.

Se tie ei ole vaikea, kun ymmärrämme sen oikein. Jeesus itse sanoi, että Hänen taakkansa on sovelias ja kuormansa on keveä. Jeesus haluaa meidän tuntevan Hänen tiensä niin selvästi, että emme ota taakkoja, jota Hän ei ole meille tarkoittanut.

-Tapani Suonto/Jeesus on TIE-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Tammi 2020 21:57

*
Tämä on toivon tie

Tänään kuulee paljon huonoja uutisia. Ne ovat hyvin samanlaisia kuin ilmestyskirjassa. Mutta me emme odota ydinsotaa, emme kristittyjen vainoja tai taloudellista romahdusta. Tästä kaikesta Raamattu kyllä puhuu. Muta tämä tie, jolla olemme seuratessamme Jeesusta, vie taivaaseen. Me odotamme taivasten valtakuntaa, Jeesusta. Tämä tie on täynnä valoa, kun Kristus saa olla meidlän lamppumme.

"vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan aina sydänpäivään saakka. " Sananl. 4:1)

vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Tammi 2020 21:57

*
Kun olet astunut oikealle tielle, muista, että sen toinen pää on taivasten valtakunnassa. Siksi on tärkeää, että myös pysyt tiellä. Mitä se käytännössä tarkoittaa?

-Pysy seurakunnassa. Älä juokse kaikkien profeettojen perässä, jotka lupaavat pikavoittoja.

-Elä parannuksessa. Älä koskaan rakastu syntiin, vaikka se houkutteleekin sinua. Pysy tiellä.

-Suostu kasvamaan, lue Raamattua ja rukoile päivittäin - elä lähellä Jeesusta.

vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Tammi 2020 21:59

*
"Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni. 'Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi? ' Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'" (Matt. 25:35-40)

Nämä ihmiset eivät keskittyneet siunauksiin, ihmeisiin ja suuriin hengellisiin kokemuksiin. He näkivät krisivän ja hädässä olevan lähimmäisensä ja palvelivat heitä Jeesuksen rakkaudella ja näkivätkin itse Jeesuksen.

On vaikea nähdä Jeesusta, jos ei näe köyhää, nälkäistä, koditonta ja vangittua. Tie todelliseen näkemiseen ja Jumalan tuntemiseen kulkee laupeuden ja rakkauden kautta. Jeesu son itse tuo tie. Kun Hän saa hallita elämääämme ja johdattaa meidät köyhien, nälkäisten ja syrjittyjen luo me saammekin nähdä itse Jeesuksen. Kova ja välinpitämätön sydän jää vaille sitä siunausta, jota me kaikki kaipaamme - Jumalan tuntemista ja näkemistä.

Raamattu sanoo: "Ihaninta ihmisessä on hänen laupeutensa." (Sananl 19:22) Jos haluat olla ihana Jumalan silmissä, ole laupias. Eivät maallinen maine, suuri usko tai hartaat ylistyslaulusi tee sinusta ihanaa Jumalan silmissä vaan laupeus.

Vain oikealla tiellä voit nähdä Jeesuksen

vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Tammi 2020 21:59

*
Jeesus on hyvin erilainen

Haluaisimme kaikki nähdä Jeesuksen, mutta hän on hyvin erilainen kuin me kuvittelemme. Jeesus syntyi haisevaan talliin eläinten keskelle. Itämaan tietäjät halusivat nähdä kuningasten kuninkaan ja päätyivät Herodeksen linnaan, mutta Jeesus ei ollut siellä. Me ihmiset olisimme vieneet hänet kuningasten linnaan, mutta Jumala ei.

Miksi? Koska koko maailmasta ei löytynyt mitään kauniimpaa paikkaa Hänen pojalleen syntyä kuin eläinten talli. Jos olisi ollut jotain kauniimpaa, Jumala olisi kyllä laittanut Jeesus-lapsen sinne, sillä Hänelle ei mikään ole mahdotonta. Eläinten talli oli parasta, mitä Jumala löysi koko maan päältä.

Jeesus varttui Nasaretissa. Se oli pahamaineinen kaupunki, josta sanottiin: "Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää? Me olisimme laittaneet Jeesuksen Jerusalemiin, pyhään kaupunkiin, mutta Jumala ei.

Menemme mielellämme katsomaan Jerusalemiin pyhiä paikkoja, mutta silloin on hyvä muistaa, että Jeesus ei ollut jerusalemilainen vaan nasaretilainen.

Nasaret oli vankien karkotuskaupunki, jossa ristiinnaulittiin jatkuvasti ihmisiä. Noiden ristien varjossa Jeesus-lapsi varttui. Hän oli pahamaineisen kaupungin kasvatti.

Fariseukset pilkkasivat Jeesusta Nasaretin mieheksi. Eräänä päivänä Jeesus tuli heidän eteensä ja esitteli itsensä. "Minä olen Jeesus nasaretilainen." Fariseukset luulivat keksineensä Jeesukselle hyvän pilkkanimen, mutta Jeesus ottikin itse sen nimekseen.

Miksi Jeesus kasvoi Nasaretissa? Koska Jumala ei löytänyt koko maailmasta mitään kauniimpaa paikkaa Pojalleen kuin Nasaret eikä mitään kauniimpaa nimeä kuin Jeesus nasaretilainen.

Jeesus teloitettiin kaikkein raaimmalla tavalla ristiinnaulitsemalla. Se oli Israelissa halveksituin tapa kuolla. Ilmeisesti Jeesus riippui ristillä alasti.

Miksi Jeesus kuoli tällä tavalla? Koska koko maailmasta ei löydy mitään kauniimpaa kuin Jeesus Kristus ristiinnaulittuna. Hän on ikuisesti Ristin Jeesus - meidän tähtemme ja meidän puolestamme. Naulojen arvet eivät koskaan katoa Hänen käsistään.

Jeesus ei tullut tänne nauttimaan kunniasta ja loistosta. Hän tuli palvelemaan ja antamaan henkensä ystäviensä edestä. Sitten Hän sanoi opetuslapsilleen: "Tule ja seuraa minua." Jos haluat nähdä elävän Jeesuksen - jos haluat olla onnellinen - astu tietä eteenpäin ja seuraa Häntä koko sydämestäsi, niin taivas avautuu sinulle.

"Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydellisesti." (Joh. 15:11)

vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Tammi 2020 14:13

*
VL:n järjestyksessä ylimmäinen pappi vei kerran vuodessa suurena sovituspäivänä syntiuhrieläimen verta kaikkeinpyhimpään pirskottaen armoistuimen päälle seitsemän kertaa syntiuhrin verta (numero seitsemän kertoo Jumalan täydellisistä teoista). Kun VL:n ylimmäinen pappi vei suurena sovituspäivänä syntiuhrin verta syntien sovitukseksi kaikkeinpyhimpään, niin yhtään ihmistä ei saanut olla ilmestysmajassa, siihen saakka kunnes hän oli tullut sieltä pois ja oli toimittanut itsellensä ja perheellensä ja koko Israelin seurakunnalle sovituksen. VL:n järjestyksen mukaisesti syntiuhrin uhraavan papin tuli syödä syntiuhri pyhässä paikassa, ilmestysmajan esipihalla. VL:n järjestyksen mukaan suurena sovituspäivänä uhrattujen syntiuhrieläinten nahkaa, lihaa ja sisälmyksiä ei kuitenkaan saanut syödä, vaan ne piti viedä leirin ulkopuolelle poltettavaksi.

Herra Jeesus on Uuden Liiton Ylimmäinen Pappi, joka oli synnitön sekä viaton ja Hänen sovitusverensä syntien anteeksisaamiseksi vuodatettiin Herran edessä. Herran Jeesuksen veri tuo iankaikkisen sovituksen, koska Hän itse oli ja on viaton sekä täydellinen ja Hänen syntiuhriaan ei enää koskaan toisteta ja siksi se on täydellinen ja iankaikkinen syntiuhri syntien sovitukseksi. Raamattu sanoo Herran Jeesuksen menneen oman verensä kautta kaikkeinpyhimpään, joka ei ollut ihmiskäsin tehty. Tämä tarkoittaa sitä, että kun Herra Jeesus kuoli, niin Hän nousi kuolleista ja meni taivaaseen Isänsä oikealle puolelle, koska Hän oli verensä kautta saanut aikaan iankaikkisen lunastuksen. VL:ssa suurena sovituspäivänä ilmestysmajassa ei saanut olla uhrien uhrauksen aikana ketään muuta kuin ylimmäinen pappi, joka oli esikuvaa Herran Jeesuksen syntiuhrista, sillä Hän yksin on ainoastaan kelvollinen astumaan Isä Jumalan eteen Ylimmäisenä Pappina suoritettuaan iankaikkisen syntien sovituksen oman verensä kautta.

VL:n suuren sovituspäivän syntiuhria ei saanut syödä, vaan se piti polttaa ja hävittää leirin ulkopuolella. Herran Jeesuksen sovitusveren vuodattaminen ja syntiuhrina kuoleminen piti suorittaa leirin ulkopuolella (ulkopuolella ilmestysmajan, temppelin, Jerusalemin muurien), koska Hänen piti VL:n esikuvan mukaan kärsiä ulkopuolella leirin, pyhittääkseen UL:n kansan oman verensä kautta. Herra Jeesus täytti VL:n suuren sovituspäivän esikuvan, sillä Hänet tapettiin temppelin ja Jerusalemin ulkopuolella esikuvan täyttymyksen tähden, syntien sovittamiseksi iankaikkisesti.

VL:ssa ulkopuolella leirin oleminen kuvasi usein asioita, joilla ei ollut arvoa ja jotka olivat häpeällisiä ja siksi ne piti hävittää, tuhota tai polttaa ulkopuolella leirin. Itse koen, että Jumala asetti ja sääti suuren sovituspäivän syntiuhrin nahan, lihan ja sisälmyksien polttamisen ja hävittämisen pitäneen tapahtuvan ulkopuolella leirin, koska se kuvaa sitä kuinka ihminen ei syntisenä arvosta Jumalan tekoja, vaan pitää niitä arvottomina itselleen synnin kapinan tähden. Jumala kuitenkin rakastaa luomaansa ihmistä ja pelastaa jokaisen ihmisen, joka vastaanottaa pelastuksen uskon kautta Herraan Jeesukseen. Herran Jeesuksen syntiuhri verensä kautta on Jumalalle kelpaava uhri ja siksi Jeesuksen täydellisyys luetaan sen ihmisen hyväksi, joka suostuu vastaanottamaan pelastuksen uskon kautta Herraan Jeesukseen. Jumalan armo ja rakkaus on äärimmäisen suurta ja jaloa.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Tammi 2020 17:25

*
Päivitin nettikirjan tekstiä: Jeesus on vanhan liiton juhlien täyttymys. Lisäsin loppuun Raamatun opetuksen Israelin siunaamisesta, joka on yhdistetty Messias Jeesukseen:

4 Moos 6:
23 "Puhu Aaronille ja hänen pojillensa ja sano: Siunatessanne israelilaisia sanokaa heille:
24 Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua;
25 Herra valistakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen;
26 Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan.
27 Näin he laskekoot minun nimeni israelilaisten ylitse, ja minä siunaan heitä."
Psa 122:6 Rukoilkaa rauhaa Jerusalemille! Ne, jotka sinua rakastavat, saavat levon ja rauhan. Raamattu Kansalle
1 Moos 12:
1 Ja Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
2 Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.
3 Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä."

1 Moos 26:4 Ja minä teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja annan jälkeläisillesi kaikki nämä maat, ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä,

Gal 3:
9 Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
................

16 Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.

Raamatussa on Jumalan määräämä kehotus siunata Israelin kansaa. Kun tutkimme tarkasti Jumalan antamaa kehotusta koskien Israelin siunaamista, niin näemme sen kytkeytyvän Herraan Jeesukseen. Herra Jumala sanoi, että Aabrahamin siemenestä on tuleva siunaus kaikille maan päällä oleville kansakunnille. Jumala kertoi apostoli Paavalin kautta, että Aabrahamille annettu lupaus hänen siemenensä kautta tulevasta siunauksesta kaikille kansoille tarkoittaa yhden siemenen, Messias Jeesuksen kautta tulevaa siunausta.

Jumalan antaman kehotuksen mukaisesti saamme siunata Israelia ja meidän tulee siunata Israelia, mutta siunatessamme Israelia, meidän tulee muistaa ja ymmärtää siunauksen sisältävän sen, että israelilaiset tunnustaisivat syntinsä ja uskoisivat Messias Jeesukseen, koska vain Messias Jeesuksessa ihminen voi tulla todellisesti Jumalan siunaamaksi. Jumala on yhdistänyt Messias Jeesuksen antaman rauhan ja pelastuksen Israelin kansan siunaamiseen, joka on todellinen ja täydellinen siunaus, niin israelilaiselle kuin pakanalle. Kun siunaat Israelin kansaa, niin siunatessasi Israelin kansaa rukoilet samalla heille pelastusta uskon kautta Messias Jeesukseen. Siunaus Messias Jeesuksessa on Jumalan antaman Israelin kansan siunaamisen ydin ja päämäärä.

https://www.kotipetripaavola.com/jeesusonvanhanliitonjuhlientayttymys.pdf

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Tammi 2020 16:32

*
Raamatun opetuksen mukaan kaikki ihmiset ovat syntisinä synnin orjuudessa Jumalan kirkkautta vailla. Ihminen saa Jumalalta lahjaksi vanhurskauden (pelastuksen osallisuuden) Jumalan armosta, koska Herra Jeesus on lunastanut kaikki ne, jotka uskovat Häneen. Jumala on asettanut Jeesuksen armoistuimeksi uskon kautta Jeesuksen vereen. Jumala osoitti vanhurskauttaan (armoa, hyvyyttä ja oikeudenmukaisuutta) jättämällä rankaisematta meitä meidän syntiemme tähden, sillä Herran Jeesuksen veri tuo sovituksen synneistä jokaiselle, joka tunnustaa syntinsä ja uskoo Herraan Jeesukseen. Jumala osoitti suurta kärsivällisyyttä ja vanhurskauttaan ja vanhurskautti (julistaa syyttömäksi - pelastaa armosta) sen, jolla on Jeesuksen uskoa (alkutekstin mukaan voidaan kääntää Jeesuksen uskoa). Kun Jumalan armosta pelastunut ihminen uskoo Herraan Jeesukseen, niin kyse on Jeesuksesta uskosta, koska Jumala vaikuttaa uskoa ihmisen sydämessä. Usko Jeesukseen ei ole koskaan ihmisen omaa uskoa, koska se on Jumalan teko, että uskomme Häneen ja siksi on kyse Jeesuksen uskosta kun uskomme Herraan Jeesukseen.

Apostoli Paavali opetti, että kun hän elää, niin ei enää hän, vaan Kristus elää hänessä, ja minkä hän nyt elää lihassa (ihmisenä täällä maan päällä), niin sen hän elää Jumalan Pojan uskossa (Jeesuksen uskossa), koska Jeesus rakasti häntä ja antoi itsensä Paavalin edestä (kuoli ristillä sovittaen Paavalinkin synnit) (Gal 2:20). Miksi Raamattu opettaa, että kun uskova ihminen uskoo Herraan Jeesukseen, niin kyse on Jeesuksen uskosta? Raamattu sanoo, että meillä tulee olla Kristuksen mieli (Fil 2:5), ja että uskova ihminen on edeltämäärätty Jumalan Pojan (Jeesus) kuvan kaltaisuuteen (Room 8:29). Pelastuneen ihmisen uskon kohde on Herra Jeesus ja Herra Jeesus Pyhässä Hengessä vaikuttaa uskovassa tahtomista ja tekemistä ja siksi meidän uskomme on Jeesuksen uskoa, koska Jeesus vaikuttaa meissä uskoa Pyhän Hengen voiman kautta.

Vanhan liiton aikana armoistuin tuli tahraantua syntiuhrin veren kautta syntien sovitukseksi kerran vuodessa suurena sovituspäivänä (3 Moos luku 16). Vanhan liiton ylimmäisen papin tuli uhrata itsensä ja perheensä puolesta syntiuhriksi mullikka (nuori härkä, sonni). Vanhan liiton ylimmäisen papin piti ottaa mullikan verta ja pirskottaa mullikan, eli syntiuhrin verta sormellansa kaikkein pyhimmässä (ilmestysmaja - temppeli) armoistuimen etupuolelle ja armoistuimen eteen seitsemän kertaa. Tämän jälkeen VL:n ylimmäisen papin piti ottaa teurastettu kansan syntiuhrikauris ja viedä syntiuhrin verta esiripun sisäpuolelle ja pirskoittaa sitä armoistuimen päälle ja armoistuimen eteen.

Tämän jälkeen VL:n ylimmäinen pappi laski kätensä elävän vuohen (pukki) pään päälle ja tunnusti siinä kaikki israelilaisten synnit, jotka tulivat nyt vuohen päälle, joka lähetettiin erämaahan, sillä vuohen tuli kantaa kaikki israelilaisten synnit autioon paikkaan. Ylimmäisen papin tuli tämän jälkeen riisua papilliset pellavavaatteet ja jättää ne ilmestysmajaan. Sen jälkeen ylimmäisen papin tuli pestä ruumiinsa vedellä pyhässä paikassa pukea omat vaatteet yllensä ja uhrata sekä oman polttouhrinsa että kansan polttouhrin ja toimittaa sekä itsellensä että kansalle sovituksen.

Tämän jälkeen syntiuhrimullikka ja syntiuhripukki, joiden veri oli tuotu sovitukseksi pyhäkköön piti viedä leirin ulkopuolelle, ja niiden nahka, liha ja rapa piti polttaa tulessa. Herra antoi tämän säädöksen suuren sovituspäivän tapahtuvan israelilaisten syntien sovitukseksi kerran vuodessa, seitsemännessä kuussa sen kymmenentenä päivänä, joka oli paaston ja levon (sapatti) päivä, israelilaisten syntien puhdistumiseksi ja sovitukseksi.

Herra Jeesus vuodatti verensä oman ruumiinsa päälle, kun Hänen verensä ruoskinnan jäljiltä tahrasi Hänen ruumiinsa. Koska armoistuimelle pirskotettu veri oli esikuvaa Herran Jeesuksen syntiuhrista, niin siksi Herran Jeesuksen ruumis tuli tahraantua vereen ristinpuulla, jossa Hän sovitti kaikkien niiden synnit, jotka uskovat Häneen. Seitsemän on Jumalan täydellisten tekojen luku ja siksi armoistuimelle tuli pirskottaa syntiuhrin verta seitsemän kertaa, koska Jumalan teot ovat täydellisiä ja Hänen anteeksiantamuksensa (syntien sovitus) on täydellistä. Herran Jeesuksen syntiuhri ja sovitusveri oli esikuvaa VL:n syntiuhrista ja Jeesuksen veri ja syntiuhri oli täydellinen uhri ihmisten syntien tähden.

VL:n aikainen elävä syntipukki, joka päälle synnit laskettiin ja joka lähetettiin erämaahan autioon paikkaan, jossa ei ollut ihmisiä ja josta vuohipukki ei enää palannut takaisin ihmisten pariin oli esikuvaa Herrasta Jeesuksesta, joka otti päällensä meidän syntimme ja kun Hän sovitti ristillä syntimme verensä ja kuolemansa kautta, niin meidän tekemämme synnit ovat iankaikkisesti sovitetut ja lakanneet olemasta Herran edessä eivätkä sovitetut synnit enää koskaan astu takaisin Jumalan muistiin. VL:n aikana syntiuhrieläin kuoli vuodattaen verensä ja elävä syntipukki, jonka päälle laskettiin israelilaisten synnit, kantoi elävänä pois heidän syntinsä. Tämän esikuvan mukaan Herra Jeesus vuodatti verensä ja kuoli syntien anteeksisaamiseksi sekä nousi kuolleista ja on kuolleista elävänä noussut ja asettautunut Isänsä oikealle puolelle. Herra Jeesus on Jumalan elävä armoistuin, jonka veressä on syntien anteeksiantamus ja sovitus synneistä sekä iankaikkinen elämä, jokaiselle, joka tunnustaa syntinsä ja uskoo Jeesuksen Herraksi.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Tammi 2020 19:54

*
Osallisuus Jeesuksen vereen ja yksi seurakunta

1 Kor 10:
16 Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?
17 Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis; sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.

Apt 2:47 kiittäen Jumalaa. Ja he nauttivat kaiken kansan suosiota. Ja Herra lisäsi seurakuntaan joka päivä niitä jotka pelastuivat. (Toivo Koilo Uusi Testamentti) - alkutekstin mukainen käännös

1 Joh 1:
6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
8 ¶ Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

Herran aterian (ehtoollinen) viini kuvaa Jeesuksen verta, jonka Hän vuodatti syntien anteeksiantamukseksi ja leipä on kuva Jeesuksen ruumiista, joka kärsi meidän syntiemme tähden ristillä. Herran aterialla osallistuminen viiniin ja leipään on osallisuutta Jeesuksen vereen ja ruumiiseen. Herran Jeesus vuodatti verensä ja kuoli yhdessä ruumissaan meidän syntiemme tähden ja Jeesuksen veri syntien sovitukseksi tuo uskon kautta osallisuuden Herraan Jeesukseen sekä Jumalan yhteen seurakuntaan. Herran Jeesuksen veren ja kuoleman sekä sovituksen tähden jokainen Jumalan armosta pelastunut uskova ihminen kuuluu Jumalan seurakuntaan, joka on yksi. Toivo Koilo käänsi Apt 2:47 Raamatun kohdan alkutekstin mukaisesti, jonka mukaan Jumala lisää pelastuneen ihmisen seurakuntaansa. Raamatun opetuksen mukaan Jumala itse liittää pelastuneen ihmisen seurakuntansa jäseneksi, joka on ainoa tapa liittyä Jumalan seurakunnan jäseneksi. Herran Jeesuksen veren ja sovituksen ansion tähden jokainen Jumalan armosta pelastettu uskova ihminen on Jumalan yhden seurakunnan jäsen, sillä Jumalalla on vain yksi seurakunta.

Apostoli Johannes kirjoittaa ensimmäisen kirjeensä ensimmäisessä luvussa kuinka meillä on yhteys Jumalan kanssa kun vaellamme totuudessa (kasvamme uskossa ja totuudessa). Jumalan sana tuo esille, että jos me uskovian vaellamme valkeudessa (uskon kasvun kautta), niin kuin Jumala on valkeudessa, niin uskovilla ihmisillä on yhteys keskenään (sekä tietysti Jumalan kanssa), jolloin Herran Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Herran Jeesuksen veren tarkoituksena on syntien anteeksiantamuksen ja armosta pelastumisen lisäksi tuoda yhteys (ykseys) Jumalan seurakunnalle, eli Jumalan armosta pelastamille ihmisille. Voimme jokainen kysyä itseltämme, että kuinka paljon arvostamme Herran Jeesuksen sovitusverta, jos emme tavoittele seurakunnan ykseyttä, emmekä halua elää ykseydestä käsin, vaan sen sijaan tyydymme elämään häpeällisessä hajaannuksen tilassa erilaisissa uskonsuunnissa ja yhteisöissä. Olemme iloinneet Herran Jeesuksen veren kautta tulevasta syntien anteeksiantamuksesta ja pelastuksesta, mutta emme ole tavoitelleet ja iloinneet seurakunnan jakamatonta ykseyttä, johon Herran Jeesuksen veri ja sovitustyö myöskin meidät kutsuu. On varmasti aika alkaa arvostamaan Herran Jeesuksen verta myös seurakunnan ykseyden puolesta.

1 Kor 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia,

Herran Jeesuksen veri on kaiken alku, koska ilman Jeesuksen verta ja syntiuhria ei olisi olemassa iankaikkista syntien anteeksiantamusta, armosta pelastumista, uskoa Herraan Jeesukseen, pyhityselämää ja Uuden Liiton yhtä Jumalan seurakuntaa ja sen ykseyttä. Herran Jeesuksen veri on perusta, jonka päälle seurakunnan ykseys rakentuu ja Pyhä Henki toteuttaa ja saa aikaan seurakunnan ykseyden käytännön kokoontumisen ja elämän, mutta ilman Jeesuksen sovitusverta ei olisi olemassa Uuden Liiton seurakunnan ykseyttä.

-PP-
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta