Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 02. Joulu 2019 21:53

Eräs vanha "hamppi" sanoi näin.. "Äkkiä kyllä jätkä saadaan pois kaduilta - mutta kauemmin kestää saada katu pois jätkästä" :D :D tää oli vuosia kaduilla,laitoksissa,linnassa ja alkoholisti ja huumeparantoloissa eläneen tyypin kokemus
pehmytpusu777

ViestiKirjoittaja Jukka » 03. Joulu 2019 07:56

pehmytpusu777 kirjoitti:Eräs vanha "hamppi" sanoi näin.. "Äkkiä kyllä jätkä saadaan pois kaduilta - mutta kauemmin kestää saada katu pois jätkästä" :D :D tää oli vuosia kaduilla,laitoksissa,linnassa ja alkoholisti ja huumeparantoloissa eläneen tyypin kokemus

Ja totuuden lausui. Laitan tuon tokaisun kotisivulleni. Siinä on syvä totuus, mutta varmasti muistamme omasta uskoontulostamme, että meni vuosia ennen kuin aloimme edes aavistaa mitä sydämestämme löytyi vaikka olimme pelastuneet. Olen kulkenut Herran kanssa nyt vajaat 50 vuotta ja alan kauhistella itsestäni löytyviä piirteitä ja samalla ihmetellä Jumalan armon suuruutta... ja Hän tiesi kaiken jo pelastaessaan minut, mutta pelasti kuitenkin, eikä ole jättänyt minua. Jos minä olisin silloin uskoon tullessani nähnyt mitä todella olen niin tuskin olisin sitä kestänyt. Mutta yhden asian tässä sanon kaikille lukijoille; kun saa paljon anteeksi ja ymmärtää edes vähän todellista pahuuttaan, niin oppii rakastamaan aivan uudella tavalla myös kanssamatkaajiaan, niin uskovia kuin ei-uskovia.

1. Olen vankina täällä ja ymmärrän sen,
mitä kuoleman korpea kuljen.
Olen kahleiden kantaja, hoipertelen,
tosi onnelta sieluni suljen,
kun aarteita maan
pyrin kuormaksi matkalla kartuttamaan.

2. Hyvin tunnen jo turhiksi antimet maan,
jopa parhaatkin arvottomiksi.
Ja kun turhia etsin, niin tuskia saan.
Nekö kelpaavat lohduttajiksi?
Ja viihdynkö näin,
kun on mahdoton kulkea taivasta päin?

3. Miten syntiä suosiva, vilpillinen,
perin uskoton matkassa pysyn?
Olen kristitty joukossa kristittyjen,
yhä maailman kiitosta kysyn.
Taas kauhistelen
tätä kurjuutta luontoni valheellisen.

Lisään tähän vielä kotisivuni osoitteen, johon lisäsin tuon lausahduksen https://www.jukkavirtanen.com/425676366 ... emuksia-elämästä
Jukka

ViestiKirjoittaja Juhani » 04. Joulu 2019 01:54

En ole itse yhtään sen parempi ihminen kuin tuo "hamppi" . Kaikki olemme syntiä tehneet. Kuitenkin huolimatta menneisyydestä ja teoistani olen armahdettu ja syyttömäksi julistettu, jonka Jeesus kerran kolme vuotta sitten uskon kautta armosta pelasti. Meillä on risti ja Kristuksen sovitusveri johon uskomme, joka tuo pelastuksen ja iänkaikkisen elämän.
Juhani

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Joulu 2019 17:24

*
EPÄTERVEET OIREET USKON ELÄMÄSSÄ -- JATKUVA SYYLLISYYS, EPÄPUHTAUDEN TUNNE/TILA, YLPEYS SEKÄ NEUROOTTINEN TARVE OIKEASSA OLEMISEEN

Keskusteluissa olen kohdannut uskovien elämässä olevia epäterveitä ongelmakenttiä.

(1) Pitkätoistoinen (tunnistamaton) syyllisyyden tunne.

= Jeesuksen sovitustyön tehtävä on vapauttaa meidät syyllisyydestä. Syyllisyys nousee joko lain vaatimuksesta (ihminen itse suorittaa uskon elämäänsä), tai syntien anteeksisaamisen puuttumisesta. Jumalattomalla ei ole rauhaa, mutta uudestisyntyneen kohdalla, sydämemme syytöksen (väärän sellaisen) tulee ylittää Jumalan pelastusteko Jeesuksessa. Jumalan tulee olla suurempi kuin tunnemaailmaa ja omaatuntoa vääristelevä sydämemme. Syytös joka nousee synnistä (eli oikea syyllisyyden tunne) tulee kohdata parannuksen tekemisen ja syntien anteeksisaamisen kautta, uskossa Jeesuksen sovintovereen.

Mainitsen vielä, että syntinen maailma, perkele (henkivaltojen syytöshenki/syyttäjä) ja lakihenkisyys aikaan saavat ulkopuolelta tulevaa vaatimusta ja siitä syntyvää (usein väärää) syyllisyyden ja riittämättömyyden tunnetta. Tämäkin voitetaan Jumalan rakkauden, armon sekä Jeesuksen voiton kautta. Jeesus on voittanut synnin, perkeleen ja kuoleman. Tähän asettuminen vaatii myös nöyryyttä - ottaa vastaan pelastus yksin armosta, ei itse tekemänä tekona.

Tunnistamaton hengellinen syyllisyyden tunne usein on lain alainen tila tai rikkinäisyys (psykologinen "alemmuuden-tunne" - "itsensä-halveksimisen"-oire), jossa uskova ei omista vielä täyttä rauhaa ja rohkeutta Jumalan edessä, Jeesuksen voiton kautta. Jumala on suurempi kuin ihmiset! Heikkoihin reaktioihin taipuvainen ihminen (persoonallisuudessaan) alistuu helposti vaatimuksen alle, ja epäonnistumisen alle - sen vieden epätoivoon ja tässä - syyllistämään vain itseään lisää, johtaen jopa masentumiseen ("passivoituminen" ja "elämän-haluttomuus").

(2) Epämääräinen epäpuhtaana olemisen tunne. ja siitä johtuva pyrkimys vääränlaiseen puhtauteen Jumalan edessä.

= Uskon elämän puhtaus on kaksinainen asia: (1) vaelluksellinen (2) sisäinen. Synti tuo epäpuhtauden aina elämäämme. Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Siksi näiden (1+2) yhteys tulisi olla tasapainossa uskovan elämässä (usko ja teot), niin että uskovan sydämen puhtaus Jeesuksen veressä ja Hengen uusi elämä, myös saisi näkyä ulkoisesti - teoissa ja vaelluksessa. Sisäinen tila ja ulkonainen tila tulee saada tasapainoon. Jos tässä on epätasapainoa, tai uskova on langennut pois armosta - yrittää hän usein itse puhdistaa itseään (tehdä enemmän hyviä tekoja, yrittää tehdä parannusta siinä onnistumatta), ja kokee itsensä riittämättömyydessään kokoajan "likaisena" ja "epäpuhtaana" - vajaana Jumalan edessä. Sydämen puhtaus tulee vain Jumalan armon kautta annetusta syntien anteeksisaamisesta Jeesuksen veressä, joka vaikuttaa ulkonaista tahtomista ja tekemistä Jumalan tahdossa. Siksi puhtaus omaa aina parannuksen tekemisen (synnin hylkääminen) ja Jumalan armon täyspainoitteisen omistamisen uskossa Jeesukseen.

Hengellinen kasvu Jumalan armossa tulisi johtaa vakaaseen uskoon Jeesuksen veren puhdistavasta voimasta, ja Pyhän Hengen uutta elämää vaikuttavasta voimasta. Tällöin ihminen ei pyri "sielun-puhdistumiseen" tai "tekojen-puhdistamiseen" itsensä kautta. Jumalan armo joka vanhurskauttaa syntisen, perustuu Jeesuksen ristin työhön, ei meidän työhömme. Puhtaus täytyy perustua yksin Jeesuksen veren antamaan pyhyyteen ja vanhurskauteen.

Jumala ei vaadi meitä olemaan puhtaita itsessämme, koska vanhurskaus on Jeesuksen vanhurskautta. Mutta Jumala puhdistaa meitä Kristuksen lahjavanhurskauden osallisuudessa pois epäpuhtaudesta (pois synnistä ja Jumalan tahdon rikkomisesta) ja sen seurauksista (masennus; epätoivo, lannistuminen, pelokkuus, epävarmuus), osoittaen tässä aina Poikansa Jeesuksen voittoon Golgatan ristillä.

(3) Väärä ylpeyden tunne, ja toisten halveksiminen.

= Jumalan armon tehtävä on murtaa ylpeytemme ja toisten halveksiminen. Uskova joka ei tunnista tällaista ylpeyden tilaa on langennut pois armosta, pitämään itseään vanhurskaampana muiden heikkouden ja huonommuuden kautta. Tällainen tila on salakavala, koska ihminen usein kuvittelee tilansa täysin oikeutettuna - ja tässä "pyhempänä". Tästä nouseva huono hedelmä on toisten virheiden kaiveleminen sekä siitä kasvava itsensä muita parempana pitäminen. Lääke tähän oireeseen on oman syntisyyden näkeminen Jumalan pyhyyden edessä, yhdenarvoisena toisten ihmisten kanssa, ja Jumalan armon pelastavan rakkauden näkeminen Jeesuksessa yhdenmukaisena kaikkien ihmisten välillä. Tällöin ihminen murtuu pois ylpeydestään ja löytää terveen ja oikean nöyryyden Jumalan armossa. Hän putoaa ns. "samalle-viivalle", muiden kanssa.

Ylpeyden takana on usein heikkous ja pelko - sekä epäpuhtaus (eli Jumalan armosta ja pyhyydestä Herrassa Jeesuksessa, pois lankeaminen). Ihminen pelkää totuutta itsestään ja kätkee sitä toisten heikkouden arvostelemisen taakse. Jumalan armo osoittaa, että me saamme tulla sellaisena kuin olemme Jeesuksen luo - peittelemättä ja näyttelemättä yhtään mitään muuta siitä, mitä todella me olemme - syntisiä itsessämme. Tässä totuus tekee vapaaksi, eli ihmisen ylpeyden naamari murtuu Jumalan pyhyyden, rakkauden ja totuuden kautta Jeesuksessa, uuden luomuksen osaan - olla armahdettu syntinen. Syntisenä pelastetuksi tuleminen on tässä usein se "avain", ja tässä - Jumalan armon löytäminen.

(4) Pakkomielteinen oikeassa oleminen, ja siitä syntyvä neuroottinen vänkääminen itsensä "aina" oikeana pitämiseksi.

= Jeesus on tie, totuus ja elämä. Jumala antaa armostaan meille Hänen viisauttaan, siinä määrin kuin me voimme sitä kantaa. Lihallinen oikeassa oleminen syntyy pelosta. Ihminen pelkää että ehkä hän olisikin väärässä. Tämä pelko luo paineen, jossa hänen täytyy pakonomaisesti taistella, selittää ja säilyttää itsensä "oikeassa-olevana". Tällainen tila on epäterve hengellinen tila. Jumalan armossa elävä uskova ihminen, ei ole "oman-oikeassa" olemisensa varassa, vaan Jumalan Sanan totuuden varassa. Tähän tulee oikea nöyryys, jossa löydetään Jumalan armo, tunnustaa että olemme "jossakin" väärässä. Toiseksi, yhteys uskovien kanssa helpottuu, koska yhteys ei perustu "minun-oikeassa-olemiseen" vaan yhteiseen Jumalan Sanan totuuteen, jota Pyhä Henki jakaa uskoville Jumalan armosta. Tässä myöskin sydän on oikeassa tilassa tekemään korjausta, sekä säilyttämään veljesyhteyttä, vaikka kaikessa ei vielä oltaisiinkaan täysin yhtämieltä. Myös armollisuus niitä kohtaan, jotka kamppailevat joidenkin Sanan totuuksien kanssa, tulee osaksemme - eikä asenne ole enää ylpeää vänkäämistä ja itsensä "oikeana-esittämistä".

Olen myös huomannut, että joillakin uskovilla "oikeassa-olemisen" pakko liittyy pelastusvarmuuden puuttumiseen. He laskevat varmuutensa oman "oikeassa-olemisensa" varaan (neuroottinen pelko olla "väärässä", ja pakottava tarve olla väkisinkin aina "oikeassa"), eivätkä vielä Jumalan armon varaan. Pelastusvarmuus on yksin Jeesuksen voitossa ristillä, ei meidän oikeassa olemisessa. Jumala ja Hänen Sanansa on yksin oikeassa - ja tähän meidän tulisi nöyrtyä.

Kun sydämemme on oikeassa tilassa - Jumalan armon kautta - Pyhä Henki silloin ohjaa meitä (Totuuden Henki) kaikkeen Sanan totuuteen, ja kykenee avaamaan meille Jumalan Sanaa ravitsevasti - ei tiedollisesti, tai itseämme oikeassa tekeviksi. Hengellinen kasvu tällöin on levollista, turvallista ja siinä on kokoajan selvä pelastusvarmuus Jeesuksen työn tähden - ja silti oikea Herran kunnioitus (pelko) ja Hänen Sanansa kunnioittaminen, ja sen mukaan ojentautuminen.

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Joulu 2019 14:24

*
Room 8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

Lihan himojen ja halujen mukaan eläminen tuottaa kuoleman hedelmää, mutta kun Pyhä Henki kuolettaa lihan teot (ruumiin teot), niin se tuottaa Hengen elämää.

Jumala on antanut meille uskoville Pyhän Hengen, jonka eräs tehtävä on johdattaa uskova kuolemaan lihansa haluille ja himoille. Ilman lihan kuolemaa uskova ei voi elää Pyhän Hengen hallintavallan alaisuudessa. Lihan kuolema tuottaa kärsimystä ihmiselle, koska liha rakastaa syntejä, eikä haluaisi luopua niistä. Siksi lihan on kuoltava. Todellinen Jumalan Pyhän Hengen vaikuttama lihan kuolema ei tuota pelkästään kärsimystä lihalle, vaan myös tuo iloa ja riemua uskovan sydämeen, kun uskova ymmärtää, että lihan teot tuottavat kuoleman hedelmää ja lihan tekojen kuolettamisen kautta Pyhä Henki vaikuttaa jumalista elämää uskovan sydämessä.

Synnin kärsimys tuottaa kuoleman, joka johtaa lopulta iankaikkiseen kuolemaan (kadotus). Synnin kärsimys tuottaa tuhoa ja kuolemaa. Silloin kun ihmisellä on likainen haava, niin likaisen haavan aiheuttama kipu voi johtaa verenmyrkytykseen, mutta se johtaa joka tapauksessa muunlaisiin vaurioihin ja tuhoihin. Synnin haavoilla on sama vaikutus.

Pyhän Hengen vaikuttama lihan kuoleman kipu ja kärsimys ei ole tuhoavaa, vaan parantavaa ja eheyttävää kipua, jonka kautta uskovan sydän, eli mieli eheytyy ja parantuu synnin haavojen aiheuttamista tuhoista. Pyhän Hengen työ saada aikaan lihan kuolema on samanlainen asia kuin laittaa desinfiointiainetta likaiseen haavaan. Desinfiointiaine tuottaa kipua, koska se kirvelee haavassa, mutta desinfiointiaineen tuottama kipu ei ole tuhoavaa kipua, vaan parantavaa kipua, koska desinfiointiaineen kirvely puhdistaa haavan liasta sekä parantaa haavan. Samalla tavalla toimii Jumalan Pyhän Hengen vaikuttama lihan kuolema, se kirvelee mutta myös puhdistaa, eheyttää ja parantaa. Todellinen Raamatun opettama lihan kuolema ei siis ole pelkästään lihan kärsimystä, vaan ennen kaikkea kärsimyksen kautta uskova saa kokea iloa ja riemua Jumalan puhdistavasta ja parantavasta työstä uskovan sydämessä.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Joulu 2019 16:45

*
Matt 7:7 Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan.

Raamattu opettaa, että kun uskovat kysyvät, etsivät, anovat ja rukoilevat, niin Jumala johdattaa heitä löytämään Jumalan tahdon, jolloin uskovat myös saavat kaiken tarvitsemansa Jumalan oikean aikataulun johdatuksen mukaisesti niin hengellisesti kuin ajallisesti.

On todella tärkeätä ymmärtää ettei Jumala johdata ketään väkisin, vaan uskovien tulee rukoilla ja haluta olla Jumalan johdatuksessa. Koska emme ole eikä meistä tule täydellisiä tässä ajassa, niin siksi emme aina onnistu rukoilemaan tai etsimään oikeita asioita Jumalan tahdosta, mutta kun haluamme kasvaa uskossa, niin silloin opimme koko ajan enemmän anomaan, rukoilemaan ja turvaamaan Herraan sekä etsimään Jumalan tahtoa.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Joulu 2019 17:01

*
Kohta elämme taas sitä aikaa kun joka puolella raikaa Franz Schubertin laulu Ave Maria. Schubertin Ave Maria laulu on kuitenkin Marian palvonta laulu, joka tulee esille laulun sanoista.

Ave Maria (Franz Schubert)

Ave Maria, lempehin

Maria sun luokses taivaaseen asti

Maria nyt pyyntö nousee palavin:

pois sielun pyyhi syntitaakka!

Niin huoletonna uinahdamme

vaikk' syyllinenkin tunto ois.

Oi äiti, katso tuskiamme,

sä ällös käänny meistä pois!

Ave Maria!

Ave Maria, tahraton

Jos suojeluksessasi aina

me käymme täällä lepohon

niin mieltämme ei murhe paina.

Sun hymyilessäs ruusut aukee

maan päällä kylmän, kolkon tään.

Oi äiti, lapses tuskaan raukee,

sun armos huomaan yksin jään!

Ave Maria!

Joh 16:23 ¶ Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos te anotte jotakin Isältä, on hän sen teille antava minun nimessäni.

Kol 3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.

Apt 7:56 ja sanoi: "Katso, minä näen taivaat auenneina ja Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella".

Raamatun opetuksen mukaan Maria ei ole taivaassa pyyntöjemme (rukoustemme) kohde, vaan Isä Jumala Herran Jeesuksen kautta. Maria ei ole taivaassa, mutta Jeesus on taivaassa Isänsä oikealla puolella. Raamatun opetuksen mukaan meidän tulee rukoilla Jumalaa Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isä Jumalaa Jeesuksen kautta. Ave Maria laulun pyyntöjen kohdistaminen Marialle taivaaseen perustuu katolisen kirkon valheelliseen opetukseen, ei Raamatun totuuteen.

Ilm 12:1 ¶ Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä.

Mal 4:
1 ¶ Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa.
2 Mutta teille, jotka minun nimeäni pelkäätte, on koittava vanhurskauden aurinko ja parantuminen sen siipien alla, ja te käytte ulos ja hypitte kuin syöttövasikat
2 Tim 4:8 Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat.

1 Pie 5:4 niin te, ylipaimenen ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen.

Fil 2:15 että olisitte moitteettomat ja puhtaat, olisitte tahrattomat Jumalan lapset kieron ja nurjan sukukunnan keskellä, joiden joukossa te loistatte niinkuin tähdet maailmassa,

Katolista Maria taivaassa oppia esirukoilijana yritetään puolustella Ilm 12:2 Raamatun kohdan kautta, sanoen Marian olevan taivaassa näkynyt suuri merkki, vaimo. Ilm 12:1 vaimo ja hänen päässään seppeleenä oleva kaksitoista tähteä on seurakunta, sillä Jumalan armosta pelastetut uskovat saavat vanhurskauden seppeleen päähänsä. Kaksitoista tähteä on esikuva Jumalan seurakunnasta kahdentoista Israelin sukukunnan mukaan sekä Herra Jeesus valitsi itselleen kaksitoista opetuslasta Uuden Liiton aikakautta varten. Ilm 12:1 vaatetettu auringolla, tarkoittaa Herraa Jeesusta, sillä Mal 4:2 kertoo kuinka Herran nimeä pelkääville on koittava vanhurskauden aurinko. Jumalan armosta pelastetut ihmiset puetaan Herran Jeesuksen lahjavanhurskauteen, koska heidät on pelastettu Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön tähden.

Ave Maria laulussa lauletaan kuinka Maria pyyhkii pois sielun syntitaakan, joka on katolisen kirkon opin mukainen harhaoppi ja väärä evankeliumi.

Room 3:
21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

Raamattu opettaa, että ihminen saa synnit anteeksi ja vanhurskauden lahjaksi Jumalan armosta sen lunastuksen kautta, joka on Herrassa Jeesuksessa, uskon kautta Herran Jeesukseen ja Häneen vereensä.

Room 6:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

1 Kor 1:4 Minä kiitän Jumalaani aina teidän tähtenne siitä Jumalan armosta, joka on annettu teille Kristuksessa Jeesuksessa,

Ave Maria laulussa lauletaan, että sun (Maria) armos huomaan yksin jään. Raamattu opettaa, että Jumalan armo annetaan ja vaikuttaa Messias Herran Jeesuksen kautta. Ave Marian laulu on väärän evankeliumin esille tuomista sekä Jumalanpilkkaa katolisen Maria opetuksen tähden.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Joulu 2019 08:40

*
Puhu peittelemättä totuuden sanaa

Mark 8:
27 ¶ Ja Jeesus lähti opetuslapsinensa Filippuksen Kesarean kyliin. Ja tiellä hän kysyi opetuslapsiltaan ja sanoi heille: "Kenen ihmiset sanovat minun olevan?"
28 He vastasivat hänelle sanoen: "Johannes Kastajan, ja toiset Eliaan, toiset taas jonkun profeetoista".
29 Niin hän kysyi heiltä: "Kenenkä te sanotte minun olevan?" Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Kristus".
30 Ja hän varoitti vakavasti heitä puhumasta kenellekään hänestä.
31 Ja hän alkoi opettaa heille, että Ihmisen Pojan piti kärsimän paljon ja joutuman vanhinten ja ylipappien ja kirjanoppineiden hyljittäväksi ja tuleman tapetuksi, ja kolmen päivän perästä nouseman ylös.
32 Ja tämän hän puhui peittelemättä (parresia). Silloin Pietari otti hänet erilleen ja rupesi häntä nuhtelemaan.
33 Mutta hän kääntyi, katsoi opetuslapsiinsa ja nuhteli Pietaria sanoen: "Mene pois minun edestäni, saatana, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".

Herra Jeesus puhui opetuslapsilleen peittelemättä ja avoimesti ilman kiertelyä ja kaartelua tulevasta kärsimyksestään ja kuolemastaan. Pietari ei halunnut Jeesuksen kuolevan, koska hän ei ymmärtänyt vielä Herran Jeesuksen sovituskuolemaa syntien anteeksisaamiseksi. Kun Jeesus nuhteli Pietaria sanoen: mene pois minun edestäni, saatana, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten, niin Jeesus ei tarkoittanut Pietarin olevan saatana, vaan että saatana oli istuttanut Pietarin mieleen ajatuksen, ettei Jeesus saisi kärsiä ja kuolla. Herra Jeesus sanoi ettei saatana ajattele sitä mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten, tarkoittaen tällä sitä, että saatana pyrkii eksyttämään ihmistä pois totuudesta käyttäen hyväksi ihmisen sielullisuutta ja tunteita, sitomalla ihmisen syntiin ja valheeseen sielullisuuden ja tunteiden kautta. Kun ihminen on synnin sitomana sielullinen ja tunteiden ohjaamana, niin hän ei kykene puhumaan ja elämään avoimesti ja suorasti totuuden mukaan, vaan alkaa peittelemään totuutta valheen kautta. Herran Jeesuksen esimerkin mukaisesti meidät on kutsuttu puhumaan Jumalan sanan totuutta avoimesti ilman kiertelyä ja kaartelua, puhumaan Jumalan sanan totuudesta sekä pelastuksen evankeliumista juuri niin kuin on kirjoitettu ja sanottu Jumalan sanan ilmoituksessa.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 15. Joulu 2019 10:45

Olen useita kertoja ihmetellyt, etteivät Jeesuksen opetuslapset -eivät ne kaikkein läheisemmätkään- ymmärtäneet Jeesuksen puhetta kärsimyksestään, kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan ennen Golgatan tapahtumia. Tuossakin kohdassa (Mark. 8:32) Jeesus puhui avoimesti ja peittelemättä itseään kohtaavasta, mutta opetuslapset eivät ymmärtäneet asiaa ja pelkäsivät siitä kysyä (vertaa Mark. 9:31-32, 10:32-34, Luuk. 18:31-34).

Alkukielen sana [παρρησια - parresia] merkitsee mm. julkisuutta, avoimuutta, rohkeutta ja uskallusta. Alla muutama esimerkki parresia-sanan käytöstä muualla Raamatussa:

"Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus (parresia) siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään…" (Hebr. 10:19)
"Älkää siis heittäkö pois uskallustanne (parresia), jonka palkka on suuri" (Hebr. 10:35)
"Kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden (parresia)…" (Apt. 4:13)
"Ei kuitenkaan kukaan puhunut hänestä julkisesti (parresia), koska he pelkäsivät juutalaisia" (Joh. 7:13).
"Hänen opetuslapsensa sanoivat: "Katso, nyt sinä puhut avonaisesti (parresia) etkä käytä mitään kuvausta" (Joh. 16:29).

JK. Voi olla, että tuo παρρησια-sana äännetään parrhesia eli siihen tulisi h-henkäyksen tapainen ρ ja η väliin - en ole varma, kun itse tykkäisin ääntää sen parreesia … no lieneepä sama se miten se äännetään :think:
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Joulu 2019 23:14

*
TAHDOTKO OMISTAA MESSIAAN JEESUKSEN MIELEN JA ASENTEEN?

Fil. 2:5-8 "Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti."

Apostoli Paavali kehoittaa Jumalan seurakuntaa omistamaan Jeesuksen mielenlaadun, Jumalan Pyhässä Hengessä. Mistä tässä on kysymys?

Ensiksikin - meidän ei tarvitse alentaa Jeesusta alemmas, sillä HÄN ITSE alensi jo itsensä, ja tuli luoksemme. Jeesus tuli ihmiseksi, ja tässä alistui ISÄN Jumalan alamaisuuteen rakkaudesta ihmiskuntaa kohtaan. Hän nöyryytti itsensä pilkkaajiensa, vainoajiensa sekä vihollistensa edessä, tekemään kaikessa ISÄNSÄ tahdon.

Perkele kiusasi Jeesusta, mutta Jeesus - Jumalan Poika ja Jumala voitti saatanan juonet, kiusaukset ja pilkan.
"Jos sinä olet Jumalan Poika, niin....." (Matt.4:3)

Ihmisen Poika - eli Jeesus - ei tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan. Hän ei tullut vaatimaan itselleen Jumalan ja Jumalan Pojan asemaa, koska Hän oli Jumala ilmestyneenä lihassa - vaan Hän tuli kuuliaisuudessa ISÄÄ kohtaan antamaan ruumiinsa ja henkensä koko maailman synnin edestä.

Joh. 6:40 "Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

Jeesus tyhjensi itsensä ISÄN Jumalan kanssa olleesta kirkkaudesta (SANA Jumalan tykönä), ORJAN - eli halvimman mahdollisen palvelijan osaan. Hän pesi opetuslasten jalat, ja näin valmisti heitä tulevaa tehtävää varten, oppiaksensa palvelemaan myös toinen toistaan.

Joh. 13:16 "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi."

Jumala on sinua suurempi!
Älä yritä nousta Jumalan yläpuolelle!

Kuinka tahtookaan kristitty tänään olla suuri ja mahtava!
Jopa niin mahtava että hän haluaa alentaa Jeesuksen pois asemastaan ollen Jumalan Poikana Jumala! Kuinka suuruuden hullu ihminen onkaan, kun hän ei tunne Jumalan Karitsaa, eikä seuraa Häntä. Niinpä kristityt riitelevät kumpi on suurempi - ISÄ vai POIKA, ja kuka heistä on suurin! Kuka tietää eniten - kellä on eniten voimaa ja voitelua!

Saatana on tullut kristittyjen opettajaksi - ei Jumalan Karitsa. Saatana tahtoi korottaa itsensä "jumalaksi", mutta hänet heitettiin maahan! Ja niin on käyvä jokaiselle, joka itsensä korottaa - sillä se alennetaan. Mutta joka itsensä alentaa - Jumalan alamaisuuteen - sen Jumala korottaa.

Fil. 2:9 "Sentähden onkin Jumala hänet (Jeesuksen) korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman..."

Tahdommeko oppia mitään Jumalan Karitsasta? Vai olemmeko niin itseviisaita, ja omavoimaisia että emme tunne itsensä alentanutta Jeesusta - Jumalan Poikaa ja Jumalaa - joka tuli palvelemaan meitä rakkautensa ja pyhyytensä kautta, avaten meille sovintoverensä kautta tien ISÄN Jumalan luokse?

> Saatana yrittää korottaa ihmisen Jumalaksi, saadakseen itselleen palvontaa - ja samalla halveksii Jeesuksen asemaa Jumalan Poikana ja Jumalana.
> Jumala (Jeesus) taas alentaa itsensä ihmiseksi, tullakseen palvelemaan ihmistä - ja tässä nostaa syntisen ihmisen oman rakkautensa ja sovintoverensä kautta pois saatanan vallasta, Jumalan lapseuteen.

Jumalan ei tarvitse esittää "olevansa" Jumala,
koska Hän on Jumala: "MINÄ OLEN".

"Olkoon teillä se mieli,
joka myös Kristuksella Jeesuksella oli --- "

Tämä erottaa lihallisen, ja sielullisen - sekä saatanan pettämänä itsensä korottaneen ihmisen, pois Jumalan lapsista Jeesuksessa. Heillä on erilainen mieli (ajatus; päämäärä). He seuraavat Jumalan Karitsaa, ja tässä - oppivat olemaan alamaisia Jumalalle, Jeesuksen voiton tähden.

Matt. 23:12 "Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään."

opettakaamme riiteleminen - ja Jumalan Pojan alentaminen; Hän jo alensi itsensä - ja tässä itsemme korottaminen. Oppikaamme Jumalan Karitsasta Jeesuksesta oikea Jumalan alamaisuus, ja toistemme rakastaminen - Jumalan armossa ja totuudessa. Matt. 10:38 "...ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua (Jeesus), se ei ole minulle sovelias."

Suurin "saalis" tässä elämässä on ristin tien ymmärtäminen, eli Jumalan Karitsan seuraaminen -
"minä elän, en enää minä vaan Kristus minussa".

P.K

1 Timothy 3:16 (KJV)

”And without controversy great is the mystery of godliness:
God was manifest in the flesh, justified in the Spirit, seen of angels,
preached unto the Gentiles, believed on in the world, received up into glory.”

King James Bible, Authorized Version
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta