Oikeat termit vs. väärät termit

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Oikeat termit vs. väärät termit

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Loka 2019 11:26

*
Eilen keskustelin veljen kanssa yksityisviestillä. Hän selitti minulle nämä termit, niin aloin ymmärtää paremmin ja tajusin, että kannattaa olla varovainen termien kanssa, koska nämä väärät termit voi johtaa eksytykseen. Niin ajattelen nyt kirjoittaa omin sanoin sen - omalla ymmärryksellä, miten termit syntyvät.

---------------------------------------

Messiaanisuus:

Oikea messiaanisuus:

Jeesus on lihansa puolesta juutalainen, niin termi tulee siitä, että Hän on Messias, eli messiaanisuus perustuu juutalaispohjaiseen Messias -uskoon. Oikeassa messiaanisuudessa on sama raamatullinen usko Jeesukseen Jumalan Poikana ja lihaan tulleena Jumalana.

Kristus on käännös hepreasta "Messias", kuten UT osoittaa. Messiaaninen on Messiasta seuraava, eli oikeassa raamatullisessa merkityksessä sama kuin kreikaksi sanottuna Kristuksen seuraaja, eli kristitty. Sama merkitys, eri kielelllä. Se on se oikea termi.

Väärä messiaanisuus:

Mutta valitettavasti on väärä termi siitä messiaanisuudesta. Rabbit, jotka eivät usko Messiaaseen tai/ja heillä rabbinistisilla on erilainen messiaskäsitys, kuin UT:ssa, ovat messiaanisia. Eli se on juutalaispohjainen rabbinistinen. Kannattaa olla varovainen tämän termin kanssa.

En silti ymmärrä, miksi heitä kutsutaan messiaanisiksi, ja heistä jotkut kutsuvat itseään messiaanisiksi, koska en näe heissä mitään messiaanisuuteen liittyvää juttua. Kutsun mieluummin heitä juutalaispohjaisiksi rabbinistisiksi.

-----------------------------

Kristinusko:

Kristinusko ei ole missään muodossa oikea (raamatullinen) termi.

Koska kristinusko -termi on syntynyt katoliselta taholta ja siksi kristinusko on terminä liian "katolinen". Kristitty terminä on UT:ssa, joka on kreikkaa ja merkitsee Kristuksen seuraajaa, eli hepreaksi "messiaaninen". Mutta kirkollinen termi "kristitty", "kristinusko" tarkoittaa kirkon oppia ja kirkkoon kuulumista, - ei raamatullista uskoa. Koska sen merkitys on enemmän katolinen ja kirkollinen.

Tämän termin kanssa kannattaa olla varovainen, jos joku luulee, että kristinusko -termi tulee Kristuksesta ja kristityn nimestä, mutta asia ei ole näin. Koska se termi on mukana ekumenian kanssa.

------------------------------

Mikä oma termi, jota sinä ja minä seuraamme?

Sinä ja minä olemme juutalais/messiaanispohjaisia UT:n Jumalan seurakuntaan kuuluvia ja raamatullista uskoa pitäviä. Se on UT:n apostolinen oppi ja usko. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

Re: Oikeat termit vs. väärät termit

ViestiKirjoittaja roosa » 11. Loka 2019 19:11

Minä olen kyllä vaisuliini edelleen ihan Jeesukseen uskova kristitty ja ylpeä siitä (nöyrän ylpeä). Mun täytyy varmaankin pyytää että mun nikkini poistetaan täältä, koska en voi seisoa tuon termin takana jonka laitoit. Jos täällä kaikki muut ovat tämän mainitsemasi termin kannalla, niin tämä ei ole mun paikkani. Olen vähän hämilläni nyt. :?
roosa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Loka 2019 20:49

roosa kirjoitti:Minä olen kyllä vaisuliini edelleen ihan Jeesukseen uskova kristitty ja ylpeä siitä (nöyrän ylpeä). Mun täytyy varmaankin pyytää että mun nikkini poistetaan täältä, koska en voi seisoa tuon termin takana jonka laitoit. Jos täällä kaikki muut ovat tämän mainitsemasi termin kannalla, niin tämä ei ole mun paikkani. Olen vähän hämilläni nyt. :?

Voisitko tarkentaa, Roosa, mikä termissä sinua loukkaa tai mitä tarkoitat? Olen kans ymmällä. Veli selitti minulle nämä termit, niin en kokenut loukkaavaksi. En nyt ymmärrä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 11. Loka 2019 21:37

Hmm...itse käytän sanaa kristitty ja aion jatkossakin käyttää .Ehkä ei ihan kaikkea pidä viilata liian tarkkaan ,mitä keskusteluissa käytetään.
MrKerimäki

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Loka 2019 21:44

MrKerimäki kirjoitti:Hmm...itse käytän sanaa kristitty ja aion jatkossakin käyttää .Ehkä ei ihan kaikkea pidä viilata liian tarkkaan ,mitä keskusteluissa käytetään.

Se termi kristitty löytyy Raamatusta. Jos tekstiäni on vaikea lukea, niin olisi hyvä lukea huolellisesti rukoillen. Tai voi kysyä, jos ei ole selvillä tekstistäni, niin yritän muokata tekstiä, jota olisi helppo ymmärtää. :)

Ap.t. 11:26 Ja he vaikuttivat yhdessä kokonaisen vuoden seurakunnassa, ja niitä oli paljon, jotka saivat heiltä opetusta; ja Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Loka 2019 23:08

*
No jatkan vielä toisen jutun kanssa. Toivon sitä huolellisesti lukemista, tai kysymistä, niin voisin kans muokata tekstiä, ettei se johtaisi väärinymmärrykseen.

Jokunen aika sitten olin lukemassa Raamattua, jota lukiessani huomasin kohdan, joka puhutti minua, että erottava välimuuri on purettu, siten Jumala teki Jeesuksen veressä juutalaiset ja pakanat yhdeksi ja erottavaa väliseinää purattuaan me pakanat juutalaisten kanssa elämme uuden liiton aikaa. Se juttu alkoi mietityttää minua, ollaanko juutalaisten kanssa menossa yksisuuntaiseen kristinuskon suuntaan, vaikka Jeesus on juutalainen lihansa puolesta. :roll: Se asia ei vielä auennut minulle täysin. Siten se asia unohtui kokonaan.

Myöhemmin mieleeni painautui äkisti, kuin tyhjästä ja jäi toistumaan mielessäni ja kesti muutaman päivän. Se tuli ikäänkuin Herra olisi laittanut erään pariskunnan minulle rukoiltavaksi. Vaikka en tunne hyvin pariskuntaa, kuin vain pinnallisesti, siis FB:n puolelta. Niin käännyin erään veljen puoleen ja pyysin rukousapua. Siten asia luisui toiseen aiheeseen, joka alkoi herättää minua miettimään ja kyselin, eikö Kristuksen oppi viita kristinuskoon. Sanoin hänelle ajattelleeni aluksi, että kristinusko sai aikaan siitä Kristuksen opista.

Mutta veli oikaisi minua oikeaan suuntaan, niin hänen kautta tajusin olevani erehtynyt siitä asiasta. Kun erottava väliseinä on purettu Kristuksen veressä, niin siitä lähtien me olemme yhtä juutalaisten kanssa ja Messias eli Kristus on meidän Herra. Me kristityt juutalaisten kristittyjen kanssa seuraamme Häntä.

Kristitty terminä on UT:ssa, joka on kreikkaa ja merkitsee Kristuksen seuraajaa, eli hepreaksi "messiaaninen".

Minulla oli väärä käsitys siitä kristinuskon termistä jo kauan. Eilen illalla veli selitti minulle nämä termit, niin aloin ymmärtää. Siten ojentauduin ja kasvoin kohti Raamatun Kristusta. Eli minä elin jo kauan valheen siteissä siitä väärästä termistä. Koska minua alkoi vaivaa nämä messiaaniset uskovat, jotka sanoivat minulle, ettei seuraa sitä kristinuskoa. Nyt veljen kautta ymmärsin paremmin heitä messiaanisia uskovia, mitä he tarkoittavat.

Tämä on ihan uusi asia, niin olisi hyvä pitää huolen siitä, että lukee oikein maltillisesti ja huolellisesti. Minullekin tämä on myös uusi asia. Hyvää yötä Raamatun Jeesus kanssasi! :)
vaisuliini

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 12. Loka 2019 10:33

Niin ja ihan kiteytetynä kun puristaa asian ......ei ole muuta pelastusta kuin Jeesus Kristus ........siinä se on asian ydin kaikille .
MrKerimäki

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Loka 2019 10:52

MrKerimäki kirjoitti:Niin ja ihan kiteytetynä kun puristaa asian ......ei ole muuta pelastusta kuin Jeesus Kristus ........siinä se on asian ydin kaikille .

Kysyn, oliko vaikea lukea tekstiä? :) Olen huomannut, että jotkut uskovat ymmärtämättä yhtyivät rabbinistisuuteen luullen siitä messiaanisuudeksi, siksi minusta se olisi tärkeää nostaa esille erikseen nämä termit, siksi loin tämän postauksen. Mutta kristinusko -termi on iskoutunut pahasti uskovien keskellä, koska se termi on luultu tulleeksi kristitty -termistä, mutta asia ei ole näin, vaan se termi on tullut katoliselta taholta.

Mietin ihmetellen, että messiaaniset uskovat tiesivät jo aiemmin kristinusko -termin tulleeksi katoliselta taholta. Koska katolinen katsoi termiä kristitty Raamatusta ja siksi nimitti kristinuskoksi tämän termin kautta.

Tuossa kirjoitin vain kolme termiä; oikea messiaanisuus, väärä messiaanisuus ja kristinusko. Eli kristitty on pois suljettuna tästä alkupostauksesta. Koska kristitty -termi löytyy Raamatusta.

No pariskunta tuli mieleeni rukoiltavaksi, kuin tyhjästä ja siten pariskunta jäi mielessäni toistumaan ja kesti muutaman päivän, koska he eksyivät uskomaan rabbinistisuuteen. Miehen suusta ei ole kuultu mitään sanaakaan Raamatun Jeesuksesta. He levittivät sitä oppia kabbalasta FB:ssa uskovien keskellä. En halua mollata, enkä panetella, enkä halua, että pariskuntaan keskitytään, vaan että tulisi keskittyä erottamaan nämä termit, eikä ole tarkoitus villata tiukkapipoisesti.

Olisi hyvä lukea huolellisesti loppuun asti, eikä alkaisi kommentoida jättämällä lukemisen kesken. Toivon myös kysymistä, jonka kautta pääsee yhteisymmärrykseen, mitä minä tässä ajan. :)
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Loka 2019 11:13

*
Tänään aamulla heräsin ja mietin ihmetellen, miksi katolinen ei kiinnittänyt yhtään Messias, Voideltu ja Kristus -termiin. Vaan katolinen kiinnitti kristitty -termiin voidakseen nimittää kristinuskoksi. Ikäänkuin katolista ei kiinnosta henkilökohtaisesti Messias, vaan kristittynä oleminen. Se minua mietityttää ja ihmetyttää, miksi. :roll:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja roosa » 12. Loka 2019 12:23

vaisuliini kirjoitti:
roosa kirjoitti:Minä olen kyllä vaisuliini edelleen ihan Jeesukseen uskova kristitty ja ylpeä siitä (nöyrän ylpeä). Mun täytyy varmaankin pyytää että mun nikkini poistetaan täältä, koska en voi seisoa tuon termin takana jonka laitoit. Jos täällä kaikki muut ovat tämän mainitsemasi termin kannalla, niin tämä ei ole mun paikkani. Olen vähän hämilläni nyt. :?

Voisitko tarkentaa, Roosa, mikä termissä sinua loukkaa tai mitä tarkoitat? Olen kans ymmällä. Veli selitti minulle nämä termit, niin en kokenut loukkaavaksi. En nyt ymmärrä.

Ei minua vaisuliini mikään loukkaa, mutta en koe että meidän kannattaa ottaa uusia termejä käyttöön, koska mehän ollaan kohta ihan sekaisin kaikista termeistä. USKO JEESUKSEEN riittää ja pelastaa, Raamatun mukainen usko. KEEP IT SIMPLE! Pitäkää uskonasiat yksinkertaisina, koska se ei oikeasti ole niin vaikeaa, vaan lapsikin pelastuu sydämen uskolla, ja niin mekin. Sydämen uskolla ovat meidän esi-isämme ja esiäitimmekin pelastuneet, ne ketkä ovat uskoneet Jeesukseen Vapahtajanaan.

Jumalalla on oma pelastussuunnitelma pakanakansoille ja juutalaisille. Pakanakansojen edustajat (myös katoliset) jotka tunnustavat Jeesuksen Messiaakseen ja juutalaiset jotka tunnustavat Jeesuksen Messiaakseen ovat Israel, "Te Olette Israel" = Lopulta koko Israel pelastuu. Kaikki tarvitsevat Jeesusta pelastuakseen, joka ainut ihminen maan päällä. Ja sitä tarkoitin "olla kristitty ja ylpeä siitä", ettei hävetä Jeesusta ja omaa uskoamme vaan julistetaan rohkeasti Jeesuksesta, koska ainoastaan usko Jeesukseen pelastaa (ei mikään uskonto) ja Hän on ainut Tie Taivaaseen Jumalan Luokse!
roosa

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu