Petri Paavola on julkaissut kaksi Youtube-videota eilisestä saarnastaan, jotka käsittelivät tarkoittaako Dan 9:27 Kristusta tai Antikristusta. Petri keroo, ettei Danielin profetiaa 70 vuosiviikosta voi pilkkoa niin, että 69 vuosiviikkoa toteutuisi yhdellä kertaa ja viimeinen vuosiviikko siirretäisiin pitkälle tulevaisuuteen. Olen Petrin kanssa tästä asiasta samaa mieltä. 70 vuosiviikkoa on yksi yhtenäinen aikakausi.
Mutta sitä Petri ei ota huomioon, että Raamatun profetiat voivat toteutua kaksi kertaa. Ensimmäinen toteutuminen on esitäyttymys ja viimeinen on lopullinen täyttymys.
Danielin profetista toteutui 69 vuoviviikkoa Jeesuksen ensimmäisen tulemisen yhteydessä ja viimeinen vuosiviikko jäi toteutumatta.
Profetia tulee toteutumaan toisen kerran niin, että 70 vuosiviikkoa toteutuu yhtenä yhtenäisenä 490 vuoden pituisena ajanjaksona lopullisesti. Olen edellä linkannut erääseen englanninkieliseen nettisivustoon, jossa tämä periaate on kerrottu. Tällöin viimeistä vuosiviikkoa ei siirrellä aikajanasta irralleen tulevaisuuteen, vaan kyse on siitä, että Danielin profetia on tarkoitettu toteutumaan kokonaan Jeesuksen toisen tulemisen yhteydessä. Uskon, että Danielin profetia 70 vuosiviikosta toteutuu täsmällisesti juuri niin, kuin profetiassa kuvataan tapahtuvan. Silloin ei tarvitse keksiä väkinäisiä selityksiä niistä profetiassa mainitusta seikoista, jotka eivät Jeesuksen ensimmäisen tulemisen yhteydessä sopineet historian tapahtumiin.
Uskon, että näissä Danielin kirjan luvu 7 jakeissa kerrotaan myös 70 vuosiviikon viimeisestä vuosiviikosta ja sen jälkeisestä 1000-vuotiskaudesta:
"Halusin myös tietää niistä kymmenestä sarvesta, jotka olivat sen päässä, ja vielä siitä sarvesta, joka kasvoi esiin ja jonka tieltä putosi pois kolme sarvea, tuosta sarvesta, jolla oli silmät ja suuria sanoja puhuva suu ja joka näytti muita sarvia suuremmalta. Minun katsellessani tuo sarvi ryhtyi sotaan pyhiä vastaan, ja se voitti heidät ja piti heitä vallassaan, kunnes Ikiaikainen saapui ja Korkeimman pyhät saivat oikeutensa ja tuli hetki, jolloin pyhät ottivat haltuunsa vallan. Ja minulle vastattiin: -- Neljäs eläin tarkoittaa neljättä valtakuntaa, joka on syntyvä maailmaan. Se valtakunta on erilainen kuin muut valtakunnat, ja se syö koko maailman ja tallaa ja murskaa sen. Ne kymmenen sarvea ovat kymmenen kuningasta, jotka tulevat hallitsemaan sitä valtakuntaa. Heidän jälkeensä nousee vielä yksi. Hän on erilainen kuin edelliset ja kukistaa kolme kuningasta. Uhmaten hän puhuu Korkeinta vastaan, tuhoaa Korkeimman pyhiä ja pyrkii muuttamaan juhla-ajat ja lain. Korkeimman pyhät annetaan hänen armoilleen ajaksi, kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi. Mutta oikeus on istuva tuomitsemaan, ja hänen valtansa otetaan häneltä pois, se tuhotaan ja hävitetään lopullisesti. Kuninkuus ja valta ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Sen kansan valtakunta on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä." (Dan 7:20-27)