Arkista elämää-mitä Raamattu opettaa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Arkista elämää-mitä Raamattu opettaa?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 30. Kesä 2014 14:37

Ok :hugehug:
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Heinä 2014 00:16

*
Voisiko joku tarkentaa mitä pari kohtaa tarkoittaa ja miten uskonelämän käytännössä tapahtuu? Voiko synti olla syynä niissä asioissa?

Matt. 10:38 Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, ei ole minulle kelvollinen.

Luuk. 14:27 Ja joka ei kanna ristiään ja seuraa minua, ei voi olla minun opetuslapseni. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Heinä 2014 09:56

Ensimmäisenä tulee mieleen, että risti on häpeän merkki. "Käykäämme ulkopuolelle leirin Hänen pilkkaansa kantaen", sanotaan Hebrelaiskirjeessä.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Siivetön » 01. Heinä 2014 13:16

Samoin koen tuon liittyvän juurikin ristin häpeään ja kun ajattelemme sitä matkaa, minkä Jeesus kulkia ristiään kantaen ja mitä siihen liittyi, se mielestäni antaa kuvaa siitä, mitä ristin tie on meidän itse kunkin kohdalla ja mitä kyseiset Raam.kohdat tarkoittavat.

En kykene murtumatta edes ajattelemaan Jeesuksen matkaa kohden Golgataa ristiään kantaen ja kaikki vain siksi, että meillä olisi pääsy Isän luokse.

Omasta itsestäni voin sanoa, että olen ollut kovin huono ristin kantaja.
Kun minua on lyöty ja syljette, on lihani päässyt kuiskaamaan, että odotahan vain, kun omalle kohdallesi.... tai käteni on jopa noussut ja puristunut nyrkkiin..... ja puhunut omaa karua kieltään ainakin kuvainnollisesti.....yms.

Mutta että olla vaiti kuin karitsa keritsijänsä edessä, eikä suutaankaan avata..... vaan kaantaa häväistystä harteillaan ja jopa syyttömänä..... NIIN.....kovin heikkoa se taitaa olla tämä meidän ristin kantamisemme ja tämänkö jälkeen vielä voisimme kuvitella, ettemme tarvitsisi paaaaaaljon paljon Jumalan armoa senkin jälkeen, kun olemme jo omakseen tulleet ja suuri sukulunastajamme on meidät lapsikseen ottanut?

Minä ainakin tarvitsen, vaikka tahto minullakin on seurata Jeesusta Hänen esimerkkiään noudattaen.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Juha » 01. Heinä 2014 13:44

Siivetön kirjoitti:Samoin koen tuon liittyvän juurikin ristin häpeään ja kun ajattelemme sitä matkaa, minkä Jeesus kulkia ristiään kantaen ja mitä siihen liittyi, se mielestäni antaa kuvaa siitä, mitä ristin tie on meidän itse kunkin kohdalla ja mitä kyseiset Raam.kohdat tarkoittavat.

En kykene murtumatta edes ajattelemaan Jeesuksen matkaa kohden Golgataa ristiään kantaen ja kaikki vain siksi, että meillä olisi pääsy Isän luokse.

Omasta itsestäni voin sanoa, että olen ollut kovin huono ristin kantaja.
Kun minua on lyöty ja syljette, on lihani päässyt kuiskaamaan, että odotahan vain, kun omalle kohdallesi.... tai käteni on jopa noussut ja puristunut nyrkkiin..... ja puhunut omaa karua kieltään ainakin kuvainnollisesti.....yms.

Mutta että olla vaiti kuin karitsa keritsijänsä edessä, eikä suutaankaan avata..... vaan kaantaa häväistystä harteillaan ja jopa syyttömänä..... NIIN.....kovin heikkoa se taitaa olla tämä meidän ristin kantamisemme ja tämänkö jälkeen vielä voisimme kuvitella, ettemme tarvitsisi paaaaaaljon paljon Jumalan armoa senkin jälkeen, kun olemme jo omakseen tulleet ja suuri sukulunastajamme on meidät lapsikseen ottanut?

Minä ainakin tarvitsen, vaikka tahto minullakin on seurata Jeesusta Hänen esimerkkiään noudattaen.

Niinpä... Kaikkivaltias Pyhä Jumala tuli ja otti luomansa ihmisen hahmon, tuli tänne omien luotujensa nöyryytettäväksi, pilkattavaksi ja häväistäväksi. Syyttömänä. Kuka pystyy samanlaiseen nöyryyteen ja rakkauteen?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Heinä 2014 15:04

Tähän aiheeseen liittyen tulee vielä yksi tärkeä Raamatun paikka mieleen: "Miksi ette ennemmin salli tehdä vääryyttä itsellenne? Miksi ette ennemmin anna riistää omaanne (1.Kor.6:7)?"

Jumalan rakkaushan ei etsi omaansa...
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Heinä 2014 07:59

vaisuliini kirjoitti:*
Voisiko joku tarkentaa mitä pari kohtaa tarkoittaa ja miten uskonelämän käytännössä tapahtuu? Voiko synti olla syynä niissä asioissa?

Matt. 10:38 Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, ei ole minulle kelvollinen.

Luuk. 14:27 Ja joka ei kanna ristiään ja seuraa minua, ei voi olla minun opetuslapseni. RK

Kiitos Jumalalle! Hän avasi ymmärrykseni ymmärtääkseni mitä ne kohdat tarkoittaa. Jeesus on Sana. Raamatun mukaan Jumala antaa armoa nöyrille mutta on vastaan ylpeitä. Kun nöyrtyy Jumalan Sanan eteen, niin Jumala antaa armoa hänelle. Kun ei nöyrry Jumalan Sanan eteen, se ei voi olla Jumalan opetuslapsi eikä ole kelvollinen Jumalalle. No haluaisin tuoda tänne yhden vanhan opetuksen jota muistan vielä. Yksi uskonveli piti opetustunnin ja selitti vertauskuvan puhuvan Raamatun lukemisesta.

Sotapäällikkö Naemas sairastui spitaaliin. Hänen vaimon palvelija pieni tyttö sanoi emännälleen; "Jospa herrani menisi Samariassa asuvan profeetan luo! Tämä voisi vapauttaa hänet spitaalista". Naeman meni ja kertoi herralleen, mitä Israelin maasta tuotu tyttö oli sanonut.

Naeman tuli hevosineen ja vaunuineen ja seisahtui Elisan talon oven eteen. Elisa lähetti hänen luokseen sananviejän ja käski sanoa; "Mene ja peseydy seitsemän kertaa Jordanissa niin ruumiisi paranee entiselleen, ja sinä puhdistut". Naeman suuttui, lähti pois ja sanoi; "Minä ajattelin hänen edes tulevan luokseni, seisovan ja huutavan Herran, Jumalansa, nimeä, heiluttavan kättään sairaan paikan yllä ja näin poistavan spitaalin. Eivätkö Damaskoksen virrat Abana ja Parpar ole parempia kuin kaikki Israelin vedet? Enkö voisi yhtä hyvin peseytyä niissä tullakseni puhtaaksi".

Israelin vedet oli kuulemma siihen aikaan likaisia kuin Damaskoksen virrat. Yhden uskonveljen mukaan ei kukaan viitsi astua likaiseen veteen eikä edes varpaan astua siihen. Naeman lähti raivoissaan tiehensä mutta Naemanin palvelijat menivät hänen luokseen ja sanoivat hänelle; "Isäni, jos profeetta olisi käskenyt sinun tehdä jotakin suurenmoista, etkö tekisi sitä? Saati sitten nyt, kun hän sanoi sinulle vain: "Peseydy ja puhdistu!".

Naeman meni ja upottautui Jordaniin seitsemän kertaa Jumalan miehen sanan mukaan. Silloin hän puhdistui, ja hänen lihansa tuli entiselleen, pienen pojan lihan kaltaiseksi. (2Kun. 5:1-14)
Raamatun mukaan Sana puhdistaa meitä kun nöyrrymme Raamatun lukemiseen ja pidämme Jumalan Sanana, niin Sana puhdistaa meitä.

Joh. 15:3 Te olette jo puhtaat sen sanan kautta, jonka olen teille puhunut. RK

Raamatun lukeminen ei mene turhaan jos nöyrtyy. Vain nöyrtyessään Jumala antaa ymmärryksen kaikkeen.

2Tim. 2:7 Tarkkaa, mitä sanon! Herra antaa sinulle ymmärrystä kaikkeen. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 02. Heinä 2014 08:14

Tarkoitatko Vaisuliini sitä, että nöyryys on se risti, mitä meidän tulee kantaa?

Minä näkisin, että nöyryys ei ole se meille annettu risti, mutta me tarvitsemme nöyryyttä kantaaksemme ristimme Aamu-Usvan antaman Sanan kohdan mukaisesti.

Esim. vaikka puolustammekin lujasti Jumalan Sanan totuuksia, meidän ei tulisi koskaan käydä puolustuskannalle oman itsemme vuoksi, jos meidän lihaamme loukataan ja meitä poljetaan ja syljetään, vaan nöyrinä alistua pilkattavaksi, mutta Sanan totuuksista meidän ei tule antaa periksi piirunkaan vertaa.

Aamu-Usva kirjoitti:Tähän aiheeseen liittyen tulee vielä yksi tärkeä Raamatun paikka mieleen: "Miksi ette ennemmin salli tehdä vääryyttä itsellenne? Miksi ette ennemmin anna riistää omaanne (1.Kor.6:7)?"
Siivetön

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Heinä 2014 08:22

Siivetön kirjoitti:Tarkoitatko Vaisuliini sitä, että nöyryys on se risti, mitä meidän tulee kantaa?

Tarkoitan että nöyrrymme lukemaan Raamattua kunhan pidämme Jumalan Sanana. Jumalan Sana avautuu meille nöyrtyessämme, Jumala antaa armoa nöyrille siinä ohessa.

No jos haluat, voit selittää mitä ne kohdat tarkoittaa kun ei ota ristinsä, silloin ei voi olla Jeesuksen opetuslapsi. Missä asiassa ne tarkoittaa?
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 02. Heinä 2014 08:27

Ok, enkä siis halunnut millään muotoa kyseenalaistaa sanomaasi.

Halusin siis vain keskustella ja ymmärtää paremmin, mitä tarkoitit.

Mutta asia ok.
Siivetön

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu