Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nimeen?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja Iustus » 13. Joulu 2015 19:17

Viitaten linkitettyihin Petrin kirjoituksiin totean, että mielestäni on aika hölmöä väittää, ettei Matt. 28:19 sisältäisi alunperin sanoja "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." Se on kaikissa Matteuksen evankeliumin käsikirjoituksissa, ja tuossa muodossa sitä lainaa esim. kirkkoisä Tertullianus n. vuonna 200. "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"-muoto on siis todistetusti ollut jo 100-luvulla käytössä, mutta ensimmäisen kerran Matteuksen evankeliumin päätös ilman tuota kolmiosaista muotoa tavataan vasta 300-luvulla Eusebiuksen kirjoituksissa. Lisäksi on hyvä huomata, että Eusebiuksella ole tapana muutenkaan lainata sanatarkasti raamatunkohtia kirjoituksissaan.
Iustus

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Joulu 2015 20:53

Iustus kirjoitti:Viitaten linkitettyihin Petrin kirjoituksiin totean, että mielestäni on aika hölmöä väittää, ettei Matt. 28:19 sisältäisi alunperin sanoja "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." Se on kaikissa Matteuksen evankeliumin käsikirjoituksissa, ja tuossa muodossa sitä lainaa esim. kirkkoisä Tertullianus n. vuonna 200. "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"-muoto on siis todistetusti ollut jo 100-luvulla käytössä, mutta ensimmäisen kerran Matteuksen evankeliumin päätös ilman tuota kolmiosaista muotoa tavataan vasta 300-luvulla Eusebiuksen kirjoituksissa. Lisäksi on hyvä huomata, että Eusebiuksella ole tapana muutenkaan lainata sanatarkasti raamatunkohtia kirjoituksissaan.

Kannattaisi ensin lukea mitä olen sanonut, koska silloin ei syyllisty väärän todistuksen antamiseen. Sivuni tekstiä ja pyydän huomioimaan erityisesti lihavoinnilla esiintyvät tekstin kohdat:

Apostolit kastoivat Herran Jeesuksen nimeen ja kaikissa apostolien teoissa esiintyvissä kastekohdissa käytäntö on aina sama. Onko tässä nyt ristiriita Jeesuksen ja apostolien välillä, kun Matt 28:19:ssa on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? Ei tässä ole mitään ristiriitaa. Apostolit toteuttivat Herran Jeesuksen Kristuksen käskyn kastamalla uskoon tulleet Herran Jeesuksen nimeen. Koska Raamatussa on näin käytännössä kastettu, ja kaikissa apostolien tekojen kaste kohdissa, missä on maininta jonkun nimeen kastamisesta, niin se on poikkeuksetta Herran Jeesuksen nimeen, niin sen tähden on oikein kastaa Herran Jeesuksen nimeen. Tämä kaste Herran Jeesuksen nimeen ei ole Branhamilaisuutta niin kuin jotkut asian ymmärtävät, vaan Raamatullisuutta. Itse en kannata Branhamilaisuutta, enkä epäraamatullista Jeesus yksin oppia, joka on harhaoppi.

Historia todistaa, että Roomassa vuonna 303 jKr keisari Diocletian määräsi monia kristittyjen kirjoja poltettavaksi. Kirjojen joukossa oli myös varhaisia UT:n käsikirjoituksia. Varhaisin muoto Matt 28:19 on n.300- luvun lopulta tai 400- luvulta. Varhaisimpia käsikirjoituksia ei ole olemassa Matteuksen evankeliumista. Kirkkohistorioitsija Eusebius siteeraa monta kertaa kirjoituksissaan Matt 28:19 kohtaa näin; "Menkää ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia minun nimeeni." Eusebiuksen kirjoitukset ovat 300-luvulta. Meillä ei ole tällä hetkellä näyttää yhtäkään käsikirjoitusta Matteuksen lopusta, jossa olisi Eusebiuksen siteeraama siteeraus. Kaikissa olemassa olevissa käsikirjoituksissa on kaste Isä ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen Matt 28:19:ssa. Kun meillä ei ole yhtään käsikirjoitusta, jossa olisi kirjoitettu Jeesuksen nimeen, niin en halua yrittää todistella Raamatun opetusta historian todistuksella, enkä siten uskalla kumota tuota Matt 28:19:ssa olevaa kohtaa. Joten minulle riittää Raamatun opettama yksi kaste uskoontulon jälkeen, vaikka se olisi tehty Matt 28:19:n mukaisesti, vaikka itse kastankin Herran Jeesuksen nimeen. Minusta Raamattu apostolien teoissa itse todistaa sen, että kaste suoritetaan Jeesuksen nimeen, Raamatun oman todistuksen pitäisi riittää tässä asiassa. Kol 3:17Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa. Raamatun oma todistus on myös, että kaikki minkä teemme sanalla ja työllä tulisi tehdä Herran Jeesuksen nimeen. Minä itse kastan Herran Jeesuksen nimeen ja tiedän myös monia, jotka kastavat Jeesuksen nimeen. Apostolit noudattivat Jeesuksen lähetyskäskyä ja saarnasivat evankeliumia ja kastoivat uskoon tulleet Jeesuksen nimeen, kyllä tämän tulee riittää jokaiselle todisteeksi, että kaste Herran Jeesuksen nimeen on pätevä ja Raamatullinen.

Sivultani: https://www.kotipetripaavola.com/vesikaste2b2.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Jukka » 13. Joulu 2015 21:31

Tirlittan kirjoitti:Eikös se niin mennyt, että Isä ei ole nimi, eikä poika ole nimi eikä Pyhä Henki ole nimi, vaan
titteleitä. Isä, Poika ja Pyhä Henki toimivat yhteen nimeen. Mikä se nimi siis on? Jeesus tietysti.
Olishan se hupsua, jos semmoisia käytettäisi termejä arkielämässä, kuin pojan nimeen tai Isän nimessä.

"Eikös se niin mennyt, että Isä ei ole nimi..." Ei mennyt niin. VT:n profetioissa Messias henkilöityy nimeen Isä (esim. Jesajassa) ja UT:ssa Jeesus puhuu isästä, ja viittaa sillä Isäänsä ("minä ja Isä teemme yhä työtä", "minä ja Isä olemme yhtä", "minä tulin Isäni nimessä"). Pyhä Henki on nimi, jolla me Häntä kutsumme. Pyhän Hengen nimi ei ole Jeesus.

Meidän ei tule yrittää ymmärtää kaikkea. Jumalasta tiedämme vain sen, mitä Hän on nähnyt hyväksi meille ilmoittaa. Mitä syvemmin opimme tuntemaan Jeesuksen sen paremmin tulemme tuntemaan myös Isän, joka Hänet lähetti. Mutta parhaimmillaankin "nyt me tunnemme vajavaisesti, mutta kerran olemme tunteva täydellisesti, niin kuin meidät itsemmekin täydellisesti tunnetaan".
Jukka

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen -käyttäminen?

ViestiKirjoittaja toni t » 13. Joulu 2015 21:43

Tässä ketjussa on käsitelty asiaa melko perusteellisesti - https://uskonaskel.foorumi.eu/viewtopic.php?f=2&t=54
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Iustus » 13. Joulu 2015 21:50

PetriFB kirjoitti:Kannattaisi ensin lukea mitä olen sanonut, koska silloin ei syyllisty väärän todistuksen antamiseen. Sivuni tekstiä ja pyydän huomioimaan erityisesti lihavoinnilla esiintyvät tekstin kohdat:

Olen lukenut tekstin, ja mielestäni näytät vihjailevan, että Matteuksen evankeliumiin ei alunperin välttämättä kuulunut käskyä kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Vai eivätkö tällaiset lauseet anna ymmärtää, että Matteuksen evankeliumin lopusta ei voi olla täysin varma:
"Historia todistaa, että Roomassa vuonna 303 jKr keisari Diocletian määräsi monia kristittyjen kirjoja poltettavaksi. Kirjojen joukossa oli myös varhaisia UT:n käsikirjoituksia. Varhaisin muoto Matt 28:19 on n.300- luvun lopulta tai 400- luvulta. Varhaisimpia käsikirjoituksia ei ole olemassa Matteuksen evankeliumista. Kirkkohistorioitsija Eusebius siteeraa monta kertaa kirjoituksissaan Matt 28:19 kohtaa näin; "Menkää ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia minun nimeeni." Eusebiuksen kirjoitukset ovat 300-luvulta."

Heti tämän lainatun kohdan jälkeen toteat, että koska kyseiset sanat löytyvät kaikista löydetyistä käsikirjoituksista, et uskalla sanoa, etteikö voisi kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Mutta vihjailu siihen suuntaan, että alkuperäinen kastekäsky ei olisi sisältänyt sanoja "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", on tekstissäsi vahva. Lopputulos jää lukijan päätettäväksi.

Katsoin tätä viestiä kirjoittaessani, että onko tästä aiemmin keskusteltu palstalla, ja löysin mm. tällaisen väitteen sinulta viime keväältä:
PetriFB kirjoitti:On selvää ettei Jeesus opettanut kastetta Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, koska Hänen apostolinsa eivät kastaneet ketään Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan Herran Jeesuksen nimessä.

Siksi uskallan epäillä, ettei Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuulu alkuperäiseen UT:n tekstiin, vaan on ehkäpä katolinen lisäys.

ja lisäksi:
PetriFB kirjoitti:Raamattu opettaa myös sen, että jokainen kaste käytännössä suoritettiin Jeesukseen nimeen, ei Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tämä tarkoittaa sitä ettei Jeesus käskenyt kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan omaan nimeensä, joka on myös Isän nimi.

Keskustelu löytyy täältä: https://uskonaskel.foorumi.eu/viewtopic ... 4&start=60

Edellisessä viestissäni sanoin, että on hölmöä väittää, ettei Matt. 28:19 sisältäisi alunperin sanoja "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." Sinun tekstisi vihjailee siihen suuntaan, vaikkei täysin varmaksi sitä myönnäkään. Lisäksi aiemmat kirjoittelusi palstalla väittävät, että Jeesus ei käskenyt kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja että kyseessä olisi katolinen lisäys. Jos tästä huolimatta ajattelet, että nuo sanat kuuluvat sittenkin Matteuksen evankeliumin loppuun, olen syyllistynyt mainitsemaasi väärän todistuksen antamiseen. Jos näin on, pyydän siitä ilmoittamaan vaikka tässä viestiketjussa, jotta voin julkisesti pyytää anteeksi rikkomustani. Mutta jos ajattelet, että "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" on myöhempi lisäys, silloin väitteeni on ollut oikea enkä ole syyllistynyt väärään todistukseen.
Iustus

ViestiKirjoittaja toni t » 13. Joulu 2015 21:57

Raamattu antaa selkeät ohjeet missä nimessä kristittyjen tulee toimia mm, riivaajia ulos ajettaessa, sairaita parannattaessa, kastettaessa sekä rukoiltaessa.

Riivaajia ulos ajettaessa:

Apt.16:18 Ja tätä hän teki monta päivää. Mutta se vaivasi Paavalia, ja hän kääntyi ja sanoi hengelle: "Jeesuksen Kristuksen nimessä minä käsken sinun lähteä hänestä." Ja se lähti sillä hetkellä.

Sairaita parannattaessa:

Apt.3:2 Silloin kannettiin esille miestä, joka oli ollut rampa hamasta äitinsä kohdusta ja jonka he joka päivä panivat pyhäkön niin kutsutun Kauniin portin pieleen anomaan almua pyhäkköön meneviltä.
3:3 Nähdessään Pietarin ja Johanneksen, kun he olivat menossa pyhäkköön, hän pyysi heiltä almua.
3:4 Niin Pietari ja Johannes katsoivat häneen kiinteästi, ja Pietari sanoi: "Katso meihin."
3:5 Ja hän tarkkasi heitä odottaen heiltä jotakin saavansa.
3:6 Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan: Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."
3:7 Ja hän tarttui hänen oikeaan käteensä ja nosti hänet ylös; ja heti hänen jalkansa ja nilkkansa vahvistuivat,
3:8 ja hän hypähti pystyyn, seisoi ja käveli; ja hän meni heidän kanssansa pyhäkköön, käyden ja hypellen ja ylistäen Jumalaa.

Kastettaessa:

Apt. 10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

Rukoiltaessa:

John.15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Joulu 2015 22:57

Iustus kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Kannattaisi ensin lukea mitä olen sanonut, koska silloin ei syyllisty väärän todistuksen antamiseen. Sivuni tekstiä ja pyydän huomioimaan erityisesti lihavoinnilla esiintyvät tekstin kohdat:

Olen lukenut tekstin, ja mielestäni näytät vihjailevan, että Matteuksen evankeliumiin ei alunperin välttämättä kuulunut käskyä kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Vai eivätkö tällaiset lauseet anna ymmärtää, että Matteuksen evankeliumin lopusta ei voi olla täysin varma:
"Historia todistaa, että Roomassa vuonna 303 jKr keisari Diocletian määräsi monia kristittyjen kirjoja poltettavaksi. Kirjojen joukossa oli myös varhaisia UT:n käsikirjoituksia. Varhaisin muoto Matt 28:19 on n.300- luvun lopulta tai 400- luvulta. Varhaisimpia käsikirjoituksia ei ole olemassa Matteuksen evankeliumista. Kirkkohistorioitsija Eusebius siteeraa monta kertaa kirjoituksissaan Matt 28:19 kohtaa näin; "Menkää ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia minun nimeeni." Eusebiuksen kirjoitukset ovat 300-luvulta."

Heti tämän lainatun kohdan jälkeen toteat, että koska kyseiset sanat löytyvät kaikista löydetyistä käsikirjoituksista, et uskalla sanoa, etteikö voisi kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Mutta vihjailu siihen suuntaan, että alkuperäinen kastekäsky ei olisi sisältänyt sanoja "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", on tekstissäsi vahva. Lopputulos jää lukijan päätettäväksi.

Katsoin tätä viestiä kirjoittaessani, että onko tästä aiemmin keskusteltu palstalla, ja löysin mm. tällaisen väitteen sinulta viime keväältä:
PetriFB kirjoitti:On selvää ettei Jeesus opettanut kastetta Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, koska Hänen apostolinsa eivät kastaneet ketään Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan Herran Jeesuksen nimessä.

Siksi uskallan epäillä, ettei Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuulu alkuperäiseen UT:n tekstiin, vaan on ehkäpä katolinen lisäys.

ja lisäksi:
PetriFB kirjoitti:Raamattu opettaa myös sen, että jokainen kaste käytännössä suoritettiin Jeesukseen nimeen, ei Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tämä tarkoittaa sitä ettei Jeesus käskenyt kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan omaan nimeensä, joka on myös Isän nimi.

Keskustelu löytyy täältä: https://uskonaskel.foorumi.eu/viewtopic ... 4&start=60

Edellisessä viestissäni sanoin, että on hölmöä väittää, ettei Matt. 28:19 sisältäisi alunperin sanoja "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." Sinun tekstisi vihjailee siihen suuntaan, vaikkei täysin varmaksi sitä myönnäkään. Lisäksi aiemmat kirjoittelusi palstalla väittävät, että Jeesus ei käskenyt kastaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja että kyseessä olisi katolinen lisäys. Jos tästä huolimatta ajattelet, että nuo sanat kuuluvat sittenkin Matteuksen evankeliumin loppuun, olen syyllistynyt mainitsemaasi väärän todistuksen antamiseen. Jos näin on, pyydän siitä ilmoittamaan vaikka tässä viestiketjussa, jotta voin julkisesti pyytää anteeksi rikkomustani. Mutta jos ajattelet, että "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" on myöhempi lisäys, silloin väitteeni on ollut oikea enkä ole syyllistynyt väärään todistukseen.

Jos olisit jatkanut lukemista linkittämästäsi ketjusta, niin olisit löytänyt sieltä minun tekstini, joka on seuraavanlainen:

Ei se tee Jumalan sanasta pätemätöntä, että jokin asia mainitaan Raamatussa vain kerran tai yhdessä kohdassa. Raamattu on kokonaisuus ja jokaisen Raamatun ilmoituksen, opetuksen ja asian tulee olla sopusoinnussa Raamatun kokonaisopetuksen kanssa.

Raamattu opettaa, että Jeesuksella on Isänsä nimi:

Joh 17:
6 ¶ Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
7 Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta.
8 Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
9 Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun-
10 ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun-ja minä olen kirkastettu heissä.
11 ¶ Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.

Raamattu opettaa Joh 17:11,12 että Isä antoi Jeesukselle oman nimensä, että Herraan Jeesukseen uskovat olisivat yhtä, niin kuin Isä ja Poika on yhtä (yksi). Tämä nimi oli Jeesus. Jeesus sana tulee hepreankielen sanasta Jehoshua, joka tarkoittaa Jumala pelastaa. Jehoshua sana tulee sanoista JHVH ja Yasha. Jhvh tarkoittaa Herraa ja yasha tarkoittaa pelastaa ja pelastaja. Näin Herran Jeesuksen nimi on Isänsä nimi, sillä Jumala on Herra ja Herra Jeesus on Jumalan Pelastus ja Pelastaja.

Raamattu opettaa myös sen, että jokainen kaste käytännössä suoritettiin Jeesukseen nimeen, ei Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tämä tarkoittaa sitä ettei Jeesus käskenyt kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan omaan nimeensä, joka on myös Isän nimi.

Etheridgen arameankielestä englantiin kääntämä UT sanoo Matt 28:29:sta näin:

Matthew 28:19 - As the Father sent me, so also I send you. Go therefore, disciple all nations, and baptize them in the name (of) the Father, and (of) the Son, and (of) the Spirit of Holiness. Dr. John W. Etheridge's English Peshitta translation

Etheridgen teksti sanoo kastakaa heitä nimessä Isän ja Pojan ja Pyhyyden Hengen. Jos Etheridgen tekstiä ajattelee UT:n kokonaisopetuksen valossa, jossa kaikki mitä tehdään sanalla ja työllä tulee tehdä Herran Jeesuksen nimessä, niin Etheridgen Matt 28:29 sanoo, että kastakaa nimessä Isän ja Pojan (Jeesus, koska Isällä ja Pojalla on sama nimi) ja Pyhyyden Hengen tarkoittaa sitä, että Jumala on Pyhä, sillä Jumala on Henki, joka Pyhä. Tämä tarkoittaisi sitä, että Matt 28:19 kuuluu alkuperäiseen tekstiin, mutta ei muodossa kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä, vaan kastakaa Isän ja Pojan nimessä, joka on Pyhyyden Henki ja siksi kaikki UT:n kasteet on käytännössä suoritettu Jeesuksen nimessä. Näin tämä asia ratkeaisi ja selittää sen miksi kaikki kasteet on suoritettu Jeesuksen nimessä, ei Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä.

Sitten vielä eräs tärkeä huomio kaikki UT:n olemassa olevat ja löydetyt käsikirjoitukset ja tekstit eroavat toisistaan toiset suuresti ja toiset vain vähän. Tämä tarkoittaa sitä, että Raamatun sanan kokonaisopetuksen valossa kykenemme ymmärtämään mikä kohta on Raamatun opetuksen mukainen ja mikä ei ole Raamatun opetuksen mukaista silloin kun kyseessä selkeä ristiriista ja erovaisuus tekstien kesken.

Minusta sellaisen ihmisen tulisi olla suuremassa vastuussa perustella oppinsa, joka uskoo ja kastaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, koska käytännössä siten ei ole ketään kastettu UT:ssa, mutta sen sijaan UT:ssa on käytännössä kastettu uskovia Jeesuksen nimessä useassa kohdassa. Tätä tarkoitin sanoessani, koska kahden tai kolmen todistajan (todistuksen) kautta kaikki Raamatun asiat on vahvistettava, ja jos on vain yksi todistus tässä asiassa ja siksi sellaisella onkin suurin vastuu sekä velvollisuus pyrkiä todistamaan näkemyksensä oikeaksi, joka nojaa yhteen kohtaan kun Raamatussa on käytännössä useita kaste kohtia, jossa kastetaan Herran Jeesuksen nimessä.

On selvää, että Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja Herran Jeesuksen nimeen eivät ole yksi ja sama asia, vaan asia joka on ristiriidassa keskenään. Etheridgen UT:n tekstin mukaisesti ristiriita poistuisi ja jäljelle jää ristiriidaton kaste Herran Jeesuksen nimeen. Se on kuitenkin kiistaton tosiasia, että käytännössä kaikki UT:n kasteet suoritettiin Herran Jeesuksen nimeen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja JHK » 13. Joulu 2015 23:28

Matthew 28:19 - As the Father sent me, so also I send you. Go therefore, disciple all nations, and baptize them in the name (of) the Father, and (of) the Son, and (of) the Spirit of Holiness. Dr. John W. Etheridge's English Peshitta translation

Etheridgen teksti sanoo kastakaa heitä nimessä Isän ja Pojan ja Pyhyyden Hengen. Jos Etheridgen tekstiä ajattelee UT:n kokonaisopetuksen valossa, jossa kaikki mitä tehdään sanalla ja työllä tulee tehdä Herran Jeesuksen nimessä, niin Etheridgen Matt 28:29 sanoo, että kastakaa nimessä Isän ja Pojan (Jeesus, koska Isällä ja Pojalla on sama nimi) ja Pyhyyden Hengen tarkoittaa sitä, että Jumala on Pyhä, sillä Jumala on Henki, joka Pyhä. Tämä tarkoittaisi sitä, että Matt 28:19 kuuluu alkuperäiseen tekstiin, mutta ei muodossa kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä, vaan kastakaa Isän ja Pojan nimessä, joka on Pyhyyden Henki ja siksi kaikki UT:n kasteet on käytännössä suoritettu Jeesuksen nimessä. Näin tämä asia ratkeaisi ja selittää sen miksi kaikki kasteet on suoritettu Jeesuksen nimessä, ei Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä.
Kyseinen Ehteridgen peshittakäännös https://aramaicnewtestament.org/peshitt ... thew_1.htm kääntää Pyhän Hengen "Pyhyyden Hengeksi" myös Matteuksen luvuissa 1, 3 ja 12. Johdonmukaisuuden nimissä nekin siis viittaavat Jumalaan eivätkä Pyhään Henkeen? Neitsyt Maria siis tuli raskaaksi Isästä ja Pojasta (luku 1), Johanneksen jälkeen tulee häntä suurempi joka kastaa Isässä ja Pojassa (luku 3), ja joka puhuu Isää ja Poikaa vastaan ei saa ikinä anteeksi (luku 12).

Johdonmukaisuutta pöytään kiitos! :roll:
JHK

ViestiKirjoittaja PetriFB » 13. Joulu 2015 23:34

JHK kirjoitti:

Kyseinen Ehteridgen peshittakäännös https://aramaicnewtestament.org/peshitt ... thew_1.htm kääntää Pyhän Hengen "Pyhyyden Hengeksi" myös Matteuksen luvuissa 1, 3 ja 12. Johdonmukaisuuden nimissä nekin siis viittaavat Jumalaan eivätkä Pyhään Henkeen? Neitsyt Maria siis tuli raskaaksi Isästä ja Pojasta (luku 1), Johanneksen jälkeen tulee häntä suurempi joka kastaa Isässä ja Pojassa (luku 3), ja joka puhuu Isää ja Poikaa vastaan ei saa ikinä anteeksi (luku 12).

Johdonmukaisuutta pöytään kiitos! :roll:

Pyhä Henki on Jumalan Henki. Pyhyyden Henki - Pyhä Henki on Jumalan Henki.
PetriFB

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen -käyttäminen

ViestiKirjoittaja Juha » 14. Joulu 2015 00:04

Yhdistin "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen käyttäminen", sekä "Mihin nimeen kastetaan" -ketjut, koska aiheet liittyvät toisiinsa kiinteästi ja niistä erikseen keskustelu ei näytä onnistuvan.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu