Näin on asia, että Herra Jeesus ei kehottanut opetuslapsiaan turvautumaan aseelliseen väkivaltaan missään muodossa, eikä Raamattu muuallakaan opeta niin Uuden Liiton järjestyksessä.
Tässäkin on yksi syy lisää, miksi en itse voisi toimia poliisina tai sotilaana, koska Jeesus ei hyväksy aseellista väkivallan käyttöä missään muodossa.
Jeesus ei tietenkään kapinoinut maallista esivaltaa vastaan, sillä Hänen tehtävänsä ei ollut toimia maallisen esivallan puolestapuhujana, vaan Hän tuli tuomaan esille Jumalan valtakuntaa ja sen asetuksia ja säädöksiä.
Herra Jeesus opetti kunnioittamaan maalista esivaltaa sekä vihollisia, jotka vainoavat sekä voivat tappaa lähimmäisiään. Herra Jeesus ei kannata väkivaltaa, eikä tappamista, mutta opettaa kunnioittamaan ja rakastamaan niitä, jotka harjoittavat väkivaltaa ja tappavat ihmisiä. Jumalan rakkauden ja armon kokemisen kautta heillä on mahdollisuus tehdä parannus synneistään.
Uskovalla ei ole oikeutta asettua esivaltaa vastaan, silloin kun se toimii Jumalan palvelijana, eli toteuttaa Jumalan tahtoa. Jeesus käski rakastamaan ja rukoilemaan vihollisten puolesta, ei tappamaan heitä sodassa tai muuallakaan. Silloin kun esivalta käskee osallistumaan sotaan ja tappamaan siellä lähimmäisiäni, niin en voi toteuttaa sitä käskyä, vaan kieltäydyn siitä, koska Raamattu kieltää tappamisen, eikä minulla uskovana ole vihollisia. Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä. Jumala ei käske tappamaan, vaan kieltää sen, siksi uskon enemmän Jumalaa kuin esivaltaa, joka käskee ihmisiä tappamaan isänmaan puolesta.
Minulle isänmaani on taivaallinen Jerusalem Uudessa Maassa. En voi tappaa isänmaani puolesta. Suomi on minulle paikka missä asun ja missä minun tulee julistaa Jumalan valtakuntaa ja pelastusta Herrassa Jeesuksessa.
Jumala on poistanut Herran Jeesuksen sovitustyön kautta kuolemanrangaistuksen. Tämä tarkoittaa sitä, että Uudessa Liitossa ei saa tappaa ketään, ei missään tilanteessa. Esivalta joka kehottaa tappamaan ihmisiä, ei edusta tässä suhteessa Jumalan säätämystä, koska Jumala kieltää Uudessa Liitossa tappamisen, eikä Raamattu opeta missään kohtaan, että Uudessa Liitossa uskovalla on oikeus tappaa toinen ihminen sodassa. Esivallan tulisi totisesti toimia Jumalan säätämyksen ja tahdon mukaisesti. Koska esivalta sallii tappamisen, niin se ei siltä osin edusta Jumalan tahtoa.
Jos olet uskovana rintamalla ja kohtaat vieraan maan sotilaan, niin ammutko hänet, jonka syntien takia Jeesus kuoli. Vai julistatko hänelle ensin evankeliumia ja sitten ammut. Vai annatko hänen ampua sinut, kun et itse ammu.
Kun olet pukeutunut sotilaan asuun, jonka tehtävänä on tappaa sodassa, niin voitko yhtä aikaa pitää ylläsi sotilaan asua sekä sydämessäsi Jumalan sota-asua. Jumalan sota-asu johdattaa meitä sotimaan hengellisesti pahuuden henkivaltoja vastaan. Jumalan sota-asu päällä ei taistella millään tavalla lihaa ja verta vastaan, eli ei siis taistella lihallisesti ihmisiä vastaan, ei millään tavalla.
Tottakai uskovainen voi toimia esivallan edustajana, jos toimii siinä Jumalan tahdon mukaisesti. Ihmisen tappaminen ei ole Jumalan tahdon mukaista.
Esimerkiksi sotilaan tehtävässä väkivalta on oleellinen osa, eli väkivallan kautta koitetaan estää väkivaltaa, tai väkivallan kautta puolustetaan maata jne. Toki sotilaan tehtävissä on paljon muutakin, mutta eräs osa on tappaminen, väkivalta ja lähimmäisen haavoittaminen. Minä en voisi uskovana olla sotilaana, koska joutuisin sodassa osallistumaan tappamiseen. Raamattu kieltää tappamisen.
Poliisin tehtävä on arvokas ja poliisi tekee paljon arvokasta työtä, mutta en voisi toimia poliisitehtävissä, jossa joutuu kantamaan asetta sekä on mahdollisuus sen käyttämiseen. Ymmärrän myös näkökulman, jossa turvallisin keinoin koitetaan estää väkivallan käyttöä. Itse en kuitenkaan voisi toimia poliisina, kuin sellaisissa tehtävissä, jossa en joutuisi kantamaan asetta sekä en joutuisi väkivalta tilanteisiin, joihin poliisitkin joutuvat. Tämä on minun uskon vakaumukseni, että en käytä väkivaltaa lähimmäisiäni vastaan. En halveksu poliisin tehtävää, enkä pidä sitä sellaisena, jossa joudutaan käyttämään koko ajan väkivaltaisia voimakeinoja tai ampumaan aseella ihmisiä. Mutta niitä tilanteita tulee poliisin työssä eteen tai on mahdollista tulla. Siksi en voisi itse toimia poliisina, muuta kuin tehtävässä, jossa ollaan ilman asetta sekä jossa ei joudu käyttämään voimakeinoja. Poliisin työssä on paljon hyvää ja vähäinen määrä koskettaa ampumisia tai väkivaltaisia tilanteita ja siksi en voisi toimia poliisina, jos minun pitäisi kantaa asetta tai käyttää voimakeinoja väkivaltaa.
Poliisin tehtävä ei ole hakata ketään tai lyödä ketään, mutta poliisi voi joutua ampumaan lähimmäisen, joka voi loukkaantua ampumisesta vakavasti tai jopa kuolla. Siksi en voisi poliisina kantaa asetta, koska en voi enkä kykene tappamaan lähimmäistäni, enkä edes haavoittamaan häntä aseella.
Rakkaus ei ole välinpitämätön, vaan välittää lähimmäisistään, mutta rakkaus ei tee mitään pahaa lähimmäiselleen. Jeesus ja Raamattu opettaa rakastamaan ja rukoilemaan vihollisiaan, ei tappamaan heitä sodassa eikä muuallakaan. Raamattu sanoo älä tee pahalle vastarintaa, siksi Stefanuskaan ei nostanut kättänsä sitä vastaan kun hänet tapettiin, vaan hän hyväksyi sen ja rukoili tappajiensa puolesta. Tämä on todellista lihan kuolemaa ja Kristus elämää. Uskovan tehtävä maailmassa Jumalan lapsena on rakastaa ja julistaa evankeliumia, että mahdollisimman moni voisi pelastua ja saada syntinsä anteeksi.
Olen joskus uskonut eri tavalla että esivalta oikeuttaa mm. sodassa tappamisen. Mutta kun olen saanut uskossa kasvaa sekä lukea Raamattua yhä lisää, niin olen muuttanut kantaani siihen suuntaan miten olen asian tuonut tässä esille. Jumala antaa uskovalle hengellisen sotavarustuksen, eikä meidän tule sotia lihan mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan.
Tämän linkin takana on hyviä ja Raamatullisia ajatuksia:
https://web.archive.org/web/20140304122 ... arauha.pdf