lonelyrider kirjoitti:...ei tietenkään uutta ilmoitusta, käsitän ilmoituksen evankeliumina, Jeesus on Vapahtaja. En henk.kohtaisesti tartu lillukan varsiin, vaan tahdon myös elää sitä uskoa... vaikka pidän raamattua tärkeänä, tahdon elää arjessa Pyhässä Hengessä ja tehdä niitä tekoja, joihin Jumala minua johdattaa. Pyhä Henki opettaa meitä elämässämme... eläähän Pyhä Henki tänä päivänäkin meissä, ei se ole jämähtänyt minnekään vuoteen "raamattu koottiin kirjaksi". Pyhä Henki luo/synnyttää uutta... vastakohta voisi olla Pyhä Henki ei luo/synnytä mitään uutta, jämähtänyt?
Missäkohtaa raamatussa sanottiin, että "tässä tämä oli finito ja Johanneksen ilmestyksen viimeiseen pisteeseen kaikki pysähtyi"?.. henk.kohtaisesti, en näe sellaista kohtaa... eliväthän Jeesuksen opetuslapsetkin Pyhässä Hengessä... Jeesus on eilen, tänään, tulevaisuudessa sama ja se Pyhä Henki mikä meissä on sama... mutta ei Pyhä Henki lopeta toimintaansa... tottakai mitään uutta ilmoitusta ei tule ja meidän tulee elää Jeesuksen opetusten mukaisesti ja Jumalan käskyjen mukaan ja niiden toimintamallien mukaan, mitä raamatussa on annettu... mutta kyllähän Pyhä Henki opettaa tänäkin päivänä henkilökohtaisesti, siihen on annettu lupaus raamatusta.
Joh.14:26. Mutta Lohduttaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä* minun nimeeni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teille kaikki, mitä minä teille sanonut olen.
Raamattu ilmoittaa että Pyhän Hengen tehtävä on opettaa ja muistuttaa mitä Jeesus on sanonut (Raamatun ilmoitus). Pyhän Hengen tehtävä ei ole tuoda enään uutta ilmoitusta vaan opettaa ja muistuttaa se mitä Jeesus on sanonut ja kun tutkimme Raamattua huomaamme että se on kokonaisuudessaan Jeesuksen sanaa. Jumala ei anna enään uutta ilmoitusta vaan kaikki mitä Jumalalliseen elämään tarvitaan on jo annettu ja Pyhä Henki on meille tämän opettamiseksi ja muistuttamiseksi.
Pyhä Henki asuu jokaisen Herraan Jeeukseen uskovan sydämessä ja kirkastaa ja opettaa uskovaa elämään Jumalan sanan mukaan. Pyhä Henki ei luo uutta vaan opettaa elämään Jumalan jo kirjoitetun sanan mukaan. Pyhä Henki synnyttää uskon ihmisen sydämessä uskon joka perustaa ja ojentautuu Jumalan jo kirjoitetun sanan mukaan. Mielestäni on hieman harhaanjohtavaa sanoa että Pyhä Henki loisi uutta koska Pyhän Hengen tehtävä on opettaa ja muistuttaa jo kirjoitetusta sanasta. Jumala luo uskovalle uuden "sydämen" uudestisyntymisessä Pyhässä Hengessä ja tämä uusi "sydän/mieli" ojentautuu Jumalan jo kirjoitetun sanan mukaan.
Room.16:25 Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta,
16:26 mutta joka nyt on julkisaatettu ja profeetallisten kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä tiettäväksi tehty kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi.
Pyhän Hengen tehtävä on opettaa ja muistuttaa ja ohjata ja vaikuttaa ihmisessä elämää uskonkuuliaisuudessa Jumalan jo kirjoitettua sanaa (tahtoa) kohtaan. Pyhä Henki toimii voimallisesti siis Jumalan sanan opetuksen mukaan vahvistaen sen. Pyhä Henki ei siis ole jämähtänyt vaan Pyhä Henki tekee eläväksi Jumalan sanan.