Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 07. Loka 2017 12:47

Miten sitten perustelet Raamatun avulla sen, että sinä otat kuvia vaikka koirista? Raamatussa sanotaan, että älä tee mitään kuvaa mistään. Jos tämä ymmärretään ihan vain kuviksi, niin silloin ei pitäisi antaa lasten mennä koulukuvaukseenkaan. Paljon parempi vaihtoehto on ymmärtää käsky niin kuin kuuluu eli että ei pidä tehdä lapsenkaan kuvasta jumalaa.

Tosiaan jos Jeesus eläisi nyt, niin some olisi täynnä Hänen kuviaan. Sitten voisi käydä niin, että joku alkaisi kumartaa Hänen.kuvaansa niinkuin Hän olisi kuvansa kautta läsnä. Tuosta viattomasta kuvasta tulisi näin jumalankuva, jonka Raamattu kieltää.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 07. Loka 2017 13:04

PetriFB kirjoitti:
Toisen Käskyn loppuosa sanoo; Älä kumarra niitä, äläkä palvele niitä. Jumalankuvia tai epäjumalankuvia ei saa kumartaa eikä palvella epäjumalia. Huomaa, että esim. kenestäkään taivaassa ei saa tehdä kuvaa, eli ei saa tehdä Jumalasta (Jeesuksesta) kuvaa eikä palvella Jumalaa kuvien kautta.

No minä en taas ymmärrä tuota, että kenestäkään taivaassa ei saa tehdä kuvaa.

4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

Ei tuossa niin sanota, että älä tee enkelistä mitään kuvaa mutta voit tehdä kuvan oravasta. Jos ei saa tehdä mitään kuvaa enkelistä, niin
silloin ei myöskään saa tehdä mitään kuvaa mistään, mitä maan päällä on.
Kyllä tuon täytyy mennä niin, että enkeleistä ei saa tehdä palvottavia jumalan kuvia sen enempää, kuin maan päällä olevista tai vesissä elävistä. Tavallinen enkelin kuva on minusta sallittu, jos sitä ei palvo.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 07. Loka 2017 13:07

Näin juuri, Tirlittan :thumbup:
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Loka 2017 13:10

Aamu-Usva kirjoitti:Miten sitten perustelet Raamatun avulla sen, että sinä otat kuvia vaikka koirista? Raamatussa sanotaan, että älä tee mitään kuvaa mistään. Jos tämä ymmärretään ihan vain kuviksi, niin silloin ei pitäisi antaa lasten mennä koulukuvaukseenkaan. Paljon parempi vaihtoehto on ymmärtää käsky niin kuin kuuluu eli että ei pidä tehdä lapsenkaan kuvasta jumalaa.

Tosiaan jos Jeesus eläisi nyt, niin some olisi täynnä Hänen kuviaan. Sitten voisi käydä niin, että joku alkaisi kumartaa Hänen.kuvaansa niinkuin Hän olisi kuvansa kautta läsnä. Tuosta viattomasta kuvasta tulisi näin jumalankuva, jonka Raamattu kieltää.

2 Moos 20:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

Jos sinä lukisit Raamattua ja esim. tuon yllä olevan kohdan, niin huomaisit Raamatun puhuvan siinä jakeessa kolme, ettei saa pitää jumalia Herran rinnalla ja heti sen jälkeen Raamattu sanoo ettei saa tehdä kuvia niistä, jotka ovat taivaassa (Jumala on taivaassa) ja maan päällä jne. eli tässä on koko ajan kyse jumalankuvista, joita ei saa tehdä itselleen ei mistä tahansa kuvista, ei minun koirani kuvasta jne.

Jos ihan oikeasti joudun perustelemaan sen että miksi voin ottaa kuvia koiristani Toisen Käskyn perusteella, niin silloin sanon, että toinen käsky kieltää tekemästä jumalankuvia. Koira ei ole minulle jumala, vaan rakas lemmikki.

Lasten koulukuvauksella ei ole mitään tekemistä Toisen Käskyn kanssa, ei ainakaan minulle, koska meidän lasten (ovat jo aikuisia) koulukuvat ovat koulukuvia, eivät jumalankuvia.

Apt 17:29 sanoo, ettei saa ajatella Raamatun Jumaluuden (Isä, Jeesus, Pyhä Henki) olevan sellainen miksi inhmillinen taide ja ihmisen ajatus kuvaa Jumalaa (piirros, patsas). Jos et saa edes ajatella ja luulla Raamatun Jumalan olevan piirros tai patsas, niin miten ihmeessä sinulla olisi sitten Jumalan lupa tehdä Jumalasta kuva, kun Jumala kieltää edes ajattelemasta ja luulemasta Jumalan olevan sellainen kuin miten inhmillinen taide kuvaa Jumalaa.

Tätä kannattaa pysähtyä ajattelemaan ja tutkimaan! Jokainen Jumalan kuva on valheellinen esitys Jumalasta, eikä Jumalaa voi kuvata inhmillisen taiteen keinoin, koska Jumala on Totuuden Henki, ei inhimillinen taideteos. Kuva Jumalasta on yhtä kuin valheellinen kuva Jumalasta, eli ei oikea kuva Jumalasta, jolloin jokainen kuva (piirros, patsas) Jumalasta on epäjumalankuva ja epäjumalanpalvelusta.

Ihan oikeasti tämä asia ei ole vaikea ymmärtää, jos tutkii Raamattua ja rakastaa Jumalaa, niin asia ihan varmasti avautuu oikealla tavalla.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Iustus » 07. Loka 2017 13:13

PetriFB kirjoitti:Toinen Käsky puhuu kuvista, jotka on tehty sillä tarkoituksella, että ne ovat kuvia jumalista. Jae kolme sanoo älä pidä muita jumalia minun rinnallani ja sitten sanoo ettei saa tehdä kuvia, niistä jotka ovat taivaassa ja alhaalla maan päällä jne. eli kyse on koko ajan jumalankuvista , ei mistä tahansa kuvista.

Vihdoinkin! Tätähän on täällä yritetty sanoa tämän keskustelun alusta asti. Kuvantekokielto liittyy nimenomaan käskyyn, joka kieltää pitämästä muita jumalia. Muita jumalia ei saa palvoa, niihin ei saa uskoa, niitä ei saa rukoilla jne. Ja koska muita jumalia ei saa pitää, ei saa myöskään tehdä muita jumalia veistämällä niitä puusta tai vaikkapa piirtämällä niitä tauluihin. Asiayhteys paljastaa, että kuvakielto nimenomaan liittyy vieraiden jumalien pitämiseen ja niiden palvontaan.

"Jos ja kun lakkaa vastustamasta Jumalan sanan totuutta, niin asia avautuu."
Iustus

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 07. Loka 2017 13:20

Eli oikeastaan me, Petri, ymmärrämme jumalankuvan samalla tavalla. En vain ymmärrä, miten sinulle joku kuva on automaattisesti jumalankuva sen perusteella mitä se esittää (esim. Jeesuksen kuva), mutta jostain toisesta kuvasta tulee jumalankuva, kun siitä tulee palvonnan kohde (esim. vasikka). Minusta käsky on yksinkertainen: Mistään kuvasta ei saa tehdä jumalankuvaa. Käskyssä puhutaan nimenomaan kuvien TEKEMISESTÄ. Eivät toki kaikki ole taiteellisesti lahjakkaita kuvanveistäjiä tms, mutta kaikki voivat tehdä kuvasta jumalankuvan alkamalla palvoa sitä tai pitää sitä palvonnan välineenä.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Loka 2017 13:25

Tirlittan kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:
Toisen Käskyn loppuosa sanoo; Älä kumarra niitä, äläkä palvele niitä. Jumalankuvia tai epäjumalankuvia ei saa kumartaa eikä palvella epäjumalia. Huomaa, että esim. kenestäkään taivaassa ei saa tehdä kuvaa, eli ei saa tehdä Jumalasta (Jeesuksesta) kuvaa eikä palvella Jumalaa kuvien kautta.

Ei tuossa niin sanota, että älä tee enkelistä mitään kuvaa mutta voit tehdä kuvan oravasta. Jos ei saa tehdä mitään kuvaa enkelistä, niin
Kyllä tuon täytyy mennä niin, että enkeleistä ei saa tehdä palvottavia jumalan kuvia sen enempää, kuin maan päällä olevista tai vesissä elävistä. Tavallinen enkelin kuva on minusta sallittu, jos sitä ei palvo.

2 Moos 20:
2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

Tämä Raamatunkohta opettaa ettei saa pitää Herran rinnalla muita jumalia, eikä tehdä kuvia (jumalankuvia) niistä, jotka ovat taivaassa (Jumala on taivaassa) ja maan päällä jne. ja nimenomaan siinä tarkoituksessa, että nämä kuvat edustavat ihmiselle kuvaa Jumalasta tai jumalista. Raamattu kieltää Jumalankuva ja kuvat jumalista, eikä niitä saa tehdä. Kyse ei ollut mistä tahansa kuvista.

Jeesus eikä apostolit eikä UT opeta, että enkelistä saa tehdä kuvan jos ei palvo niitä. Emme tiedä ihan oikeasti millaisia enkelit ovat ja siksi jokainen kuva enkelistä on valheellinen esitys enkelistä, ei totuus, Jumala ei halua meidän esittävän mitään valheesta käsin, vain aina totuudesta käsin.

Tirlittan haluatko sinä pysyä totuudessa, etkä halua missään kohden tukea valhetta, sillä valhe on syntiä ja Jumalan tahtoa vastaan?

En ole sinua lyömässä, en hyökkää vastaan jne. vaan haluan sinun ajattelevan tätä asiaa totuuden näkökulmasta ja siitä mitä Raamattu opettaa. Olet minulle rakas lähimmäinen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 07. Loka 2017 13:31

Iustus kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Toinen Käsky puhuu kuvista, jotka on tehty sillä tarkoituksella, että ne ovat kuvia jumalista. Jae kolme sanoo älä pidä muita jumalia minun rinnallani ja sitten sanoo ettei saa tehdä kuvia, niistä jotka ovat taivaassa ja alhaalla maan päällä jne. eli kyse on koko ajan jumalankuvista , ei mistä tahansa kuvista.

Vihdoinkin! Tätähän on täällä yritetty sanoa tämän keskustelun alusta asti. Kuvantekokielto liittyy nimenomaan käskyyn, joka kieltää pitämästä muita jumalia. Muita jumalia ei saa palvoa, niihin ei saa uskoa, niitä ei saa rukoilla jne. Ja koska muita jumalia ei saa pitää, ei saa myöskään tehdä muita jumalia veistämällä niitä puusta tai vaikkapa piirtämällä niitä tauluihin. Asiayhteys paljastaa, että kuvakielto nimenomaan liittyy vieraiden jumalien pitämiseen ja niiden palvontaan.

"Jos ja kun lakkaa vastustamasta Jumalan sanan totuutta, niin asia avautuu."

Apt 17:29 sanoo ettemme saa luulla ja ajatella Raamatun Jumalan olevan inhimillisen taiteen luoma ja tekemä, koska Jumalaa ei voi kuvata taiteen keinoin ja silloin taiteen luoma kuva Jumalasta on muu jumala (epäjumala), koska se ei ole todellinen kuva Jumalasta.

Jumalankuva (Jeesus) on aina epäjumalankuva, koska Jumalankuva on valheellinen esitys ja kuvaus Jumalasta, jolloin se on aina muu jumala, ei Raamatun Jumala, joka on Henki ja totuus.

Nyt menen ulos kävelylle ja retkeilemään vaimon ja koiran kanssa. Palaan myöhemmin aiheeseen, jos koen siihen olevan tarvetta.

Lue ja tutki Apt 17:29 asiayhteydessään.
PetriFB

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 07. Loka 2017 13:34

PetriFB kirjoitti:
Tirlittan kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:

2 Moos 20:

Tämä Raamatunkohta opettaa ettei saa pitää Herran rinnalla muita jumalia, eikä tehdä kuvia (jumalankuvia) niistä, jotka ovat taivaassa (Jumala on taivaassa) ja maan päällä jne. ja nimenomaan siinä tarkoituksessa, että nämä kuvat edustavat ihmiselle kuvaa Jumalasta tai jumalista. Raamattu kieltää Jumalankuva ja kuvat jumalista, eikä niitä saa tehdä. Kyse ei ollut mistä tahansa kuvista.

Jeesus eikä apostolit eikä UT opeta, että enkelistä saa tehdä kuvan jos ei palvo niitä. Emme tiedä ihan oikeasti millaisia enkelit ovat ja siksi jokainen kuva enkelistä on valheellinen esitys enkelistä, ei totuus, Jumala ei halua meidän esittävän mitään valheesta käsin, vain aina totuudesta käsin.

Tirlittan haluatko sinä pysyä totuudessa, etkä halua missään kohden tukea valhetta, sillä valhe on syntiä ja Jumalan tahtoa vastaan?

En ole sinua lyömässä, en hyökkää vastaan jne. vaan haluan sinun ajattelevan tätä asiaa totuuden näkökulmasta ja siitä mitä Raamattu opettaa. Olet minulle rakas lähimmäinen.

Jeesus ja apostolit eivät myöskään opettaneet, että oravista tai ihmisistä saa tehdä kuvia.

Tiedän kyllä että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa, mutta enkelit eivät ole jumalia.
Emme tietenkään tiedä kaikkea enkeleistä, mutta ihmiset ovat kyllä nähneet nähneet niitä.
Ihan kirjaimellisesti ja näyissä.
Mistäs senkin tietää, jos ovat päätyneet vahingossa valokuviinkin.

Hebr. 13
2 Huoneesen ottamista älkäät unohtako; sillä sen kautta ovat muutamat tietämättä enkeleitäkin huoneeseensa ottaneet.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 07. Loka 2017 13:52

PetriFB kirjoitti:Jos sinä lukisit Raamattua ja esim. tuon yllä olevan kohdan, niin huomaisit Raamatun puhuvan siinä jakeessa kolme, ettei saa pitää jumalia Herran rinnalla ja heti sen jälkeen Raamattu sanoo ettei saa tehdä kuvia niistä, jotka ovat taivaassa (Jumala on taivaassa) ja maan päällä jne. eli tässä on koko ajan kyse jumalankuvista, joita ei saa tehdä itselleen ei mistä tahansa kuvista, ei minun koirani kuvasta jne.

Jos ihan oikeasti joudun perustelemaan sen että miksi voin ottaa kuvia koiristani Toisen Käskyn perusteella, niin silloin sanon, että toinen käsky kieltää tekemästä jumalankuvia. Koira ei ole minulle jumala, vaan rakas lemmikki.

Lasten koulukuvauksella ei ole mitään tekemistä Toisen Käskyn kanssa, ei ainakaan minulle, koska meidän lasten (ovat jo aikuisia) koulukuvat ovat koulukuvia, eivät jumalankuvia.

No, minä en ymmärrä, jos sanotaan ensin, että kyse on koko ajan jumalan kuvista, ei mistä tahansa kuvista. Ei saa tehdä jumalan kuvia niistä, jotka ovat taivaassa eikä niistä jotka ovat maan päällä ja sitten yhtä-äkkiä kyse onkin siitä, että ei saa enkelistä mitään kuvaa,
mutta koirasta taas saakin tehdä. Ei koira ole jumala sen enempää, kuin enkelikään.
Tirlittan

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu