Rooman katolinen kirkko on antikristillinen lahko

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Rooman katolinen kirkko on antikristillinen lahko

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Marras 2015 09:06

rpe kirjoitti:petri hyvä. Kaikessa näkee, että haluat olla opettaja,joka "tietää" vähän enemmän kuin normaali tavis uskova. Ongelma on se, että lähdekritiikkisi on jatkyuvasti kehno. Puheesi alkeksandrialaisesta ja bysanttilaisesta tekstistä, saa väkisinkin suupielet joko myötähäpeään tai kummasteleman. Ensinnäkin. Mikä ihmeen vatikaani sitä ja tätä. Erittele edes vuosilukuoja, henkilöitä, kontekstiä, jos haluat olla edes jollain tavalla uskottava. Toiseksi. Tapasi poimia "rusinat pullasta" on tyyppiesimerkki maallikosta, jolla on vimmattu päämäärähakuisuus, mutta et suostu edes katsomaan ja vilkuilemaan sivuille ja havaitsemaan muita näkökulmia, tulkintoja jne. Kovin ahdistavaa on tapasi omia Pyhän Hengen auktoriteetti ja selittää, että olet taas kokenut jotain, mistä pitää valaista totuus. Täällä on tälläkin palstalla puhuttu jo muissakin yhteyksissä Mistä voit olla varma, josko minut, tai varsinkuin joku muu kriitikkosi on tarkoitettu tuomaan hieman lisäväriä totuuksiisi. Puheesi kasteesta on hyvä esimerkki.Sano rehellisti minulle, jonka henkilöllisyytä et edes tiedä, että jos pidän lapsikastetta validina, onko osani ikuinen kadotus, jos en tee tai koe parannusta ja ota toista kertaa kastetta ym kokemuksia? Jos uskon, että universumi on oikeasti vanhempi kuin 6000v, onko minun tehtävä parannus tästäkin synnistä? En ole hyvä kristitty, en tunne Raamattua alkukielillä kovin hyvin, mutta minulla on suuri halu oppia teologiaa ja raamatun olemusta. Toivon, että joskus voisimme olla samassa taivaasa, mutta minua ahdistaa tämä suuri ehdottomuutesi ja kyvyttömyytesi ymmärtää sävyjä ja variaatioita.

rpe:

Raamatulliseen uskoon ei kuulu uskovien luokitteleminen tavis uskoviksi ja sitten opettajiksi jne. Minä koen että minun on pitänyt tutkia tiettyjä asioita juuri sen tähden ettei perinteiden ja Raamatun ulkopuolisten oppien ja käsitysten kautta kukaan uskova eksyisi kannattamaan ja uskomaan epäraamatullisia oppeja ja perinteitä.

Olen tuonut esille RKK:n Maria oppeja, joita sinä et suostu edes näkemään ja tunnustamaan niitä siten kuinka RKK niistä opettaa. Tämä kertoo jo paljon asenteesta ja siitä millä tavalla suhtautuu totuuteen sekä valheeseen.

Totta kai sinä sanot minun lähdekritiikin olevan kehno, koska olet eri mieltä kanssani etkä halua nähdä ja tunnistaa edes sitä tosiasiaa kuinka paavi ut unum sint kiertokirjeessään sanoo RKK pyrkivän ekumenian kautta ykseyteen.

Paavi Johannes Paavali II:n kiertokirje ekumeniasta "Että he olisivat yhtä" ("Ut unum sint") 25. toukokuuta 1995:

- Katolisen kirkon ekumeeninen vastuu samoin kuin Kristuksen kaikkien oppilaiden vastuu koota kaikki ykseyteen perustuu Jumalan suunnitelmaan.

- Tähän ykseysliikkeeseen, jota kutsutaan ekumeeniseksi liikkeeksi, osallistuvat ne, jotka rukoilevat kolmiyhteistä Jumalaa ja tunnustavat Jeesuksen Herraksi ja Vapahtajaksi, eivätkä he osallistu siihen vain yksilöinä vaan myös niiden yhteisöjen jäseninä, joissa he ovat kuulleet evankeliumin ja joita he nimittävät kirkokseen ja Jumalan kirkoksi

Niin pitkään kun sinä et tunnusta tätä, niin et halua tehdä parannusta asiassa, sillä sinä sanot ettei RKK pyri ekumenian kautta kirkkojen ykseyteen. Tätä en sano syyttäen sinua. Asiat ovat nähtävissä ja luettavissa, jolloin ne voidaan myös ymmärtää niin kuin ne on kirjoitettu.

Toin aikaisemmin esille jesuiittojen omia sanoja ja opetuksia mystiikasta sekä tiettyjen protestanttien luopumuksesta, jossa he ovat vastaanottaneet tämän mystiikan sanoman. Se oli ihan selvää tekstiä heidän omin sanoin ja lähdeviitteineen.

Maallikko sana on halventava sana, sillä Raamatussa ei ole sellaista jakoa kuin ammattiteologit ja maallikot. Raamatun opetuksen mukaan jokainen uskova kuuluu kuninkaalliseen papistoon ja paikallisen seurakunnan johtajista (ryhmä miehiä) käytetään nimityksiä kaitsijat, vanhimmat, paimenet ja johtajat. Raamattu ei sano kenenkään uskovan olevan maallikko, eikä käytä sellaista kahtiajakoa kuten toin äsken esille.

En minä omi Pyhän Hengen auktoriteettia, enkä perusta uskoani omiin kokemuksiini, vaan sanon ja olen sanonut, että Pyhä Henki avaa kaikille uskoville Raamatun sanan totuutta:

Joh 16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.

Joh 7:
38 Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat."
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

Raamatun todistuksen mukaan Pyhä Henki johdattaa uskovia totuuteen avaten Jumalan sanan totuutta. Jeesuksen opetuksen mukaan jokaisen uskovan tulisi uskoa Häneen niin kuin Raamattu opettaa. Minä en perusta uskoani kokemuksiini, vaan Raamatun sanan totuuteen.

Varmasti Jumala lähettää ja on lähettänyt uskovia minua oikaisemaan ja korjaamaan kurssiani siinä missä kohden en ymmärrä oikein. Mutta tämä asia pätee jokaiseen uskovaan ei vain minuun, sillä Jumala lähettää jokaisen uskovan elämään niitä joiden kautta Hän korjaa kurssia siinä missä on väärä ymmärrys. Tämä koskee myös sinua ja jokaista uskovaa, eikä vain minua. Silloin kun joku koettelee toista uskovaa niin tämä tahtoo unohtua että koeteltavakin tulee koetella, koska Raamatun sanan opetuksen mukaan kaikki tulee koetella onko se Jumalasta vai ei.

Siitä olen varma ettei Jumala korjaa minua siinä kohden opetustani missä sanon Pyhän Hengen avaavaan Jumalan sanan totuutta jokaiselle uskovalle. Varmasti minussa, sinussa ja kaikissa on alueita, joissa Jumala haluaa korjata asioita oikeaan suuntaan. Oletko samaa mieltä? On kuitenkin varmoja asioita, vaikka ne olisivatkin jollekin epävarmoja ja tällä tarkoitan sitä että Raamatun varma sana ja opetus on että Pyhä Henki avaa uskoville Jumalan sanan totuutta.

Jos uskot Jeesukseen siten, että Herra Jeesus on ainoa pelastustie, niin totta kai pelastut huolimatta siitä vaikka uskot lapsikasteeseen tai uskoisit universumin olevan vanhempi kuin 6000 vuotta. Opillisesti voi erehtyä, mutta ei pelastuksen suhteen. Mutta kuten tuli esille, niin Jumala haluaa korjata meidän kurssia oikeaan suuntaan, jos olemme erehtyneet jossakin kohden. Jos uskova ymmärtää vesikasteen tai jonkin muun asian väärin, niin Jumala haluaa rakkaudessaan auttaa tällaista uskovaa korjaamaan kurssiaan ja uskomaan asioihin Raamatun opetuksen mukaisesti.

Minäkin toivon että Jumalan armosta olisimme joskus Uudessa Jerusalemissa. Kuten olen sanonut niin olen ehdoton siinä, että Raamattu (VT ja UT) on ainoa Jumalan sanan auktoriteetti sekä ainoa joka avaa Raamatun sanan totuutta on Raamatun opetuksen mukaan Pyhä Henki. Vaikka olemmekin olleet eri mieltä joistakin asioista kanssani, niin siitä huolimatta tämä keskustelu on ollut ainakin vielä rakentavaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 19. Marras 2015 11:55

Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan
Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, demonista.

[jaak. 3:14-15, v. 1938 käännös, yksi korjaus tehty]

and if bitter zeal ye have, and rivalry in your heart, glory not, nor lie against the truth;

[jaak. 3:14, young's literal translation]

Jhk, uskon että byzanttilainen teksti on tarkempi kuin aleksandrialainen teksti.
Jhk, onko sulla katkera kiivaus ja rivalry sydämessäsi?
Jhk, mielestäni sinä suhtaudut liian luottavaisesti tieteeseen, tiedemiehiin ja yliopistoon. On olemassa valheita ja paholaisen kavalia juonia, varo niitä.

Jos olisin tämän foorumin ylläpitäjä, niin erottaisin rpe:n ja eräät muutkin. Mielestäni ei pitäisi sallia että rpe kirjottelee eksyttäviä tekstejään foorumille.
uuhi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Marras 2015 12:18

*
Anteeksi Uuhi, herätti miettimään ja ihmettelemään kun luin sinun kirjoitusta niin haluaisin kysyä rukoiletko aina taustalla tämän foorumin puolesta vai et ollenkaan? Vihollinen tuntuu estävän Rpea näkemästä Sanan totuutta kohtaan niin siksi rukoilin Rpelle silmävoidetta että näkisi selvin silmin mitä Jumalan Sana opettaa. Anteeksi tällainen viesti koska minä seurasin sinun kirjoituksia niin siksi haluaisin tietää toimitko rukoilijana tämän foorumin puolesta. Rauhaa ja siunausta sinulle Uuhi! :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 19. Marras 2015 12:20

Vaisuliini, olen rukoillut foorumilaisten puolesta. Etkö vaisuliini ymmärrä että rpe voi eksyttää muita?
uuhi

Re: Re:

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Marras 2015 12:32

uuhi kirjoitti:Vaisuliini, olen rukoillut foorumilaisten puolesta. Etkö vaisuliini ymmärrä että rpe voi eksyttää muita?

Ok. Minä tunnustin eksytyksen mutta en tiedä muista... Haluaisin kysyä miten voi toteuttaa eksytyksen täällä kun on täältä noita ihmisiä joilla on vahvaa Raamatun tuntemusta ja he voivat paljastaa eksytyksen ja oikaistaa terveeseen uskoon? Rukoillaan heidän puolesta että Jumala auttaa heitä siinä oikaisemassa...!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja rpe » 19. Marras 2015 12:38

PetriFB kirjoitti:Totta kai sinä sanot minun lähdekritiikin olevan kehno, koska olet eri mieltä kanssani etkä halua nähdä ja tunnistaa edes sitä tosiasiaa kuinka paavi ut unum sint kiertokirjeessään sanoo RKK pyrkivän ekumenian kautta ykseyteen.

Paavi Johannes Paavali II:n kiertokirje ekumeniasta "Että he olisivat yhtä" ("Ut unum sint") 25. toukokuuta 1995:

- Katolisen kirkon ekumeeninen vastuu samoin kuin Kristuksen kaikkien oppilaiden vastuu koota kaikki ykseyteen perustuu Jumalan suunnitelmaan.

- Tähän ykseysliikkeeseen, jota kutsutaan ekumeeniseksi liikkeeksi, osallistuvat ne, jotka rukoilevat kolmiyhteistä Jumalaa ja tunnustavat Jeesuksen Herraksi ja Vapahtajaksi, eivätkä he osallistu siihen vain yksilöinä vaan myös niiden yhteisöjen jäseninä, joissa he ovat kuulleet evankeliumin ja joita he nimittävät kirkokseen ja Jumalan kirkoksi

Niin pitkään kun sinä et tunnusta tätä, niin et halua tehdä parannusta asiassa, sillä sinä sanot ettei RKK pyri ekumenian kautta kirkkojen ykseyteen. Tätä en sano syyttäen sinua. Asiat ovat nähtävissä ja luettavissa, jolloin ne voidaan myös ymmärtää niin kuin ne on kirjoitettu.

En jaksa jauhaa ekumeniasta enempää, riittää kun totean että katolisen kirkon (joka ei esim kuulu kirkkojen maailmaneuvostoon) käsitys ekumenian luonteesta on erilainen kuin esim KMN:n. Tämän takia pelisäännötkin on hieman erilaiset

PetriFB kirjoitti:Maallikko sana on halventava sana, sillä Raamatussa ei ole sellaista jakoa kuin ammattiteologit ja maallikot. Raamatun opetuksen mukaan jokainen uskova kuuluu kuninkaalliseen papistoon ja paikallisen seurakunnan johtajista (ryhmä miehiä) käytetään nimityksiä kaitsijat, vanhimmat, paimenet ja johtajat. Raamattu ei sano kenenkään uskovan olevan maallikko, eikä käytä sellaista kahtiajakoa kuten toin äsken esille.

Minusta taas maallikko, mitä hienoin arvonimi henkilölle, joka ei kuulu niin sanottuun virkakuntaan (teillä vanhimmat ym, meillä piispat, papit, diakonit). Heidän panoksensa seurakuntien toiminnassa on erittäin tärkeä Miten muuten helluntaisrk tai vapaakko tai muu tulisi toimeen ilman palkattua henkilökuntaa, koska maallikot muodostavat vapaaehtoisen toimintakulttuurin , joka auttaa kaikkia. Muuten se ei vaan pääse toimimaan monimuotoisesti evankeliumin asialla. Muuten. Miksi käytät koko ajan sanaa "Raamatullinen", vaikka sitäkään ei ole kaanonissa sellaisenaan, vaan se on oppi, joka on vähitellen otettu käyttöön yksittäisiä raamatunpaikkoja korostettaessa ja muiden näkemyksiä rajattaessa?

PetriFB kirjoitti:Jos uskot Jeesukseen siten, että Herra Jeesus on ainoa pelastustie, niin totta kai pelastut huolimatta siitä vaikka uskot lapsikasteeseen tai uskoisit universumin olevan vanhempi kuin 6000 vuotta. Opillisesti voi erehtyä, mutta ei pelastuksen suhteen. Mutta kuten tuli esille, niin Jumala haluaa korjata meidän kurssia oikeaan suuntaan, jos olemme erehtyneet jossakin kohden. Jos uskova ymmärtää vesikasteen tai jonkin muun asian väärin, niin Jumala haluaa rakkaudessaan auttaa tällaista uskovaa korjaamaan kurssiaan ja uskomaan asioihin Raamatun opetuksen mukaisesti.
Minäkin toivon että Jumalan armosta olisimme joskus Uudessa Jerusalemissa. Kuten olen sanonut niin olen ehdoton siinä, että Raamattu (VT ja UT) on ainoa Jumalan sanan auktoriteetti sekä ainoa joka avaa Raamatun sanan totuutta on Raamatun opetuksen mukaan Pyhä Henki. Vaikka olemmekin olleet eri mieltä joistakin asioista kanssani, niin siitä huolimatta tämä keskustelu on ollut ainakin vielä rakentavaa.

Olen käynyt omat kastekriisini läpi nuorempana, kun enemmän halusin kelvata Jumalalle. Nykyään minulla on hyvä oma tunto sakramenttikäsityksestä, jotka ovat itselleni erittäin rakkaita. Minulla on myös hyvä oma tunto siitä, että Kristus Jeesus on minut pelastanut ja kaikki elon päivät ovat armoa. Hienoa, että et tee esim lapsikasteesta tai evoluutiosta rajapintaa, jolla lampaat erotellaan vuohista. Itselleni on tullut esim valitettavasti monista kirjoituksistasi kotisivullasi voimakas tunne, että kirjaimellinen raamatullisuus on pelastuksen edellytys. Joskus ajattelen myös, että niin sanottu raamatullisuuden hyvin voimakas korostus liian monessa ehdon vallan asiassa voi ajaa ohi Kristuksen ja sijaisuhrin, koska kiivailu raamatullisen elämän ja etiikan kanssa on niin kiihkeää, että Kristuskin voi jäädä toiseksi. Suomeksi siis: vähempikin pingottaminen riittää ainakin itselleni. Koen eläväni iloisesta armosta, koen olevani (toivottavasti) samaan aikaan myös kovin syntinen. Nautin elämästä, juon whisky lasillisen pe iltaisin ja käyn elokuvissa rentoutumassa. Eettiset kysymykset ratkaisen usein nimenomaan järjellä, koska Raamatusta ei kaikkeen voi johtaa suoria vastauksia (esim asepalvelus: molemmat tavat ja näkemykset voidaan perustella Raamatulla). Minä en halua olla viemässä pois onneasi, jos haluat olla mahdollisimman tiukka ja "raamatullinen". Olen myös iloinen, että Uusi Jerusalem (mikä sitten ja missä lieneekään, kun lopunajoista ei Raamatussa ole selkeää karttaa) on päämäärä, jota kohti tätä kristityn joskus niin hankalaa vaellusta käydään. Ystävällisin terveisin rpe
rpe

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 19. Marras 2015 13:04

Tervetuloa kirjoittelemaan palstalle uudet kirjoittajat: rpe ja Iustus, minunkin puolestani.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Marras 2015 13:48

rpe:

Hyvä on, asia ekumeniasta voidaan katsoa loppuun käsitellyksi sen puolesta mitä paavi siitä opetti kiertokirjeessään.

Minusta kahtiajako maallikoihin ja virkakuntaan ei sovellu Raamatun opetukseen ja uskovien kielenkäyttöön, koska jokainen UL.n uskova on pappi, jolla on valtuudet kertoa ja julistaa Jumalan suurista teoista, evankeliumista Jeesuksessa jne. Minä olen ollut palkattuna työntekijänä vapaaseurakunnassa, jossa vastuualueeni oli nuorisotyö. En kokenut olevani palkattu virkamies tai virkakuntaa, vaan uskova jonka Herra kutsui työhönsä antaen tehtävän ja seurakunta halusi ja maksoi minulle siitä palkkaa. Kyseessä oleva seurakunta olisi tullut toimeen ilmankin palkattua työntekijää ja nuorisotyöntekijää. Siinä seurakunnassa monet palvelivat erilaisissa hengellisissä tehtävissä ilman palkkaa ja joillakin näillä ilman palkkaa palvelevilla oli suuri armoitus tehtäväänsä usein paljon suurempi kuin sellaisella, joka oli suorittanut jonkin tutkinnon, mutta ei ollut kuitenkaan Jumalan kutsua ja armoitusta.

Tunsin vapaaseurakunnassa 90-luvulla sananjulistajia, jotka eivät arvostaneet ollenkaan vapaaseurakunnan teologista koulutusta, koska siellä opetettiin heidän mielestään monia asioita joilla ei ollut mitään tekemistä Raamatun totuuden kanssa. Moni heistä kävi koulutuksen vain siksi, että sai tietyt paperit, joiden kautta saivat sitten oikeuden palvella seurakunnassa työntekijänä. Tiedän myös sellaisia vapaaseurakuntia joiden johdossa oli Jumalan armoittamat uskovat joilla ei ollut minkäänlaista teologista koulutusta.

Raamatullinen sanaa ei ole Raamatussa, mutta Raamattu on ja siksi Raamatullinen tarkoittaa Raamatun totuuden mukaisuutta. Raamatullinen sana ei rajaa muiden näkemyksiä silloin kun Raamatullinen sanaa ihan oikeasti opetetaan kertomaan Raamatun sanan totuuden mukaisesta opetuksesta tai toiminnasta. Silloin kun Raamatullista sanaa käytetään oikein niin se kyllä erottaa totuuden ja paljastaa valheen. Silloin kun Raamatullista sanaa käytetään väärin niin se voi rajata muiden näkemyksiä tai eksyttää uskomaan valheita. Raamattu kehottaa koettelemaan kaiken.

Minäkin kävin kastekriisin läpi nuorena uskovana. Olen opiskellut Raamattukurssilla (peruskurssi - ei valmista mihinkään, eikä anna mitään teologista titteliä) Kansanlähetyksessä Ryttylässä, jossa opetettiin kirkon lapsikasteen olevan Raamatullinen. Siellä opetti silloin mm. Matti Väisänen jotakin, Uuras Saarnivaara jne. Kävin siellä perusteellisesti läpi Kansanlähetyksen kasteopetuksen, joka jollakin tavalla sai aikaan sen että horjuin uskovien ja lapsikasteen välillä. Suurin oivallukseni oli se, että Jumalan armo ja pelastus otetaan aina vastaan parannuksen teon ja uskon kautta Jeesukseen. Silloin aloin ymmärtämään Raamatullisen järjestyksen ensin usko ja sitten kaste. Siksi menin Raamatulliselle kasteelle ensimmäistä kertaa elämässäni. Minut oli liitetty lut.kirkon jäseneksi vuonna 1964 kirkossa kun päähäni ripoteltiin vettä. En muista siitä mitään, en tehnyt siinä parannusta, enkä tullut uskoon. Tulin uskoon vuonna 1991 Jumalan armosta tai voin sen sanoa niinkin, että usko tuli minuun Jumalan armosta.

Opillinen erehdys ei vie taivaspaikkaa, mutta jos uskoo Jeesuksen rinnalla muita pelastusteitä, niin silloin on Raamatun opetuksen mukaan kulkemassa kohti iankaikkista kadotusta. Uskova voi luopua uskosta ja hylätä uskon Jeesukseen, jolloin hän ei ole matkalla Uuteen Jerusalemiin.

Sen toki sanon, että "kaste" ennen uskoontuloa ei ole Raamatullinen kaste, vaan uskonnollinen perinne ja ihmisoppi. Muistan kun eräs kirkon kappalainen, joka on jo eläkkeellä tapasi minut vuosia sitten ensimmäistä kertaa, niin hän sanoi minulle etten saa sanoa hänelle kasteesta mitään sillä hän uskoo kirkon kasteeseen ja siitä asiasta ei keskustella. En siitä hänen kanssaan sitten keskustellut, mutta vuosia myöhemmin hän meni uskovien kasteelle. Kun kysyin sitä häneltä, niin hän sanoi että se oli ollut hänen mielessään vuosia että miten on ja sitten se vain avautui ja niin hän meni kasteelle. Hän piti lapsikastetta varmana oppina ja totuutena, vaikka se sitä ollut ja siksi Jumala yhä uudestaan johdatti hänet asian eteen ja sitten lopulta hän vanhana miehenä nöyrtyi, teki parannuksen ja laittoi uskon alkeet kuntoon kasteen osalta ottaen Raamatullisen vesikasteen.

Voitko kertoa mitä tarkoitat evoluutiolla?

Minä taas olen sitä mieltä, että Raamatun totuuden voimakas esillä pitäminen kirkastaa, korottaa ja selventää Herran Jeesuksen sovitustyötä, sillä Raamattu opettaa pelastuksen olevan Jeesuksen ansio, eikä ihminen voi pelastua omilla teoilla, ei pyhityselämän ja uskontekojen kautta iankaikkiseen elämään, sillä pelastus ja syntien anteeksiantamus on yksin Herran Jeesuksen sovituksessa, Hänen verensä, kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta.

Jos tästä ei pidetä kiinni, niin edellä olevan Raamatullisen pelastuksen rinnalle voidaan asettaa vaikka sakramentti pelastamaan.

Lut.kirkon katekismuksen oppia kasteesta:

- Kaste tekee meistä Kristuksen opetuslapsia ja kristillisen kirkon jäseniä. Vaikka olemme syntymästämme saakka ihmiskunnan yhteisen syyllisyyden alaisia, kasteessa meille annetaan kaikki anteeksi ja meidät puetaan Kristuksen puhtauteen. Pyhä Henki synnyttää meidät uudesti ja lahjoittaa meille uskon, jolla voimme tarttua kasteen lupauksiin.

- Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

Huomaatko mihin se johtaa kun ei olla niin Raamatullisia? Se johtaa siihen, että vesikasteesta tehdään pelastustie Jeesuksen rinnalle. Jokainen joka uskoo kirkollisen kasteen sakramentin pelastavan opettaa toista, eli väärää evankeliumia ja asettaa Jeesuksen rinnalle toisen pelastustien. Kyse on vakavasta harhaopista.

Kyllä eettiset kysymyksetkin voidaan ratkaista Raamatun avulla. Abortti on Raamatun vastainen asia. Sinä toimit Raamatun opetusta vastaan kun pyrit ratkaisemaan asioita järjelläsi, sillä eettisiin kysymyksiinkin voidaan löytää Raamatun sanan totuuden mukainen opetus.

San 3:5 Turvaa Herraan kaikesta sydämestäsi äläkä nojaudu omaan ymmärrykseesi.

Kiitos sinullekin ja ystävälliset terveiset minultakin sinulle.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

Re: Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 19. Marras 2015 13:52

vaisuliini kirjoitti:Haluaisin kysyä miten voi toteuttaa eksytyksen täällä kun on täältä noita ihmisiä joilla on vahvaa Raamatun tuntemusta ja he voivat paljastaa eksytyksen ja oikaistaa terveeseen uskoon? Rukoillaan heidän puolesta

Vaisuliini, mielestäni on olemassa riski että jotkut voisivat uskoa eksyttäjää, että on siis riski että eksyttäjä saisi eksytettyä muitakin. Mielestäni eksyttävät tekstit ja kommentit tuovat myös tympeää ilmapiiriä foorumille.

ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;

[ef. 4:14]

Jahuwsua vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä elohimin voimaa.

[matt. 22:29]

Älkää eksykö, rakkaat veljeni

[jaak. 1:16]

Sillä paljon on niskoittelevia, turhanpuhujia ja eksyttäjiä,

[jakeesta tiit. 1:10]

Silloin jahuwsua vastasi ja sanoi heille: Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.

[matt. 24:4]

Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

[matt. 24:24]

niin olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa tempaamina lankeaisi from your own stedfastness

[jakeesta 2.piet. 3:17]

Mutta huonot ihmiset ja petturit menevät yhä pitemmälle pahuudessa, eksyttäen ja eksyen.

[2.tim 3:13]
[suom. käännökset v. 1938 käännöksestä, joitain korjauksia tehty]
uuhi

ViestiKirjoittaja JHK » 19. Marras 2015 13:58

Jhk, uskon että byzanttilainen teksti on tarkempi kuin aleksandrialainen teksti.
Jhk, onko sulla katkera kiivaus ja rivalry sydämessäsi?
Jhk, mielestäni sinä suhtaudut liian luottavaisesti tieteeseen, tiedemiehiin ja yliopistoon. On olemassa valheita ja paholaisen kavalia juonia, varo niitä.

Jos olisin tämän foorumin ylläpitäjä, niin erottaisin rpe:n ja eräät muutkin. Mielestäni ei pitäisi sallia että rpe kirjottelee eksyttäviä tekstejään foorumille.

Minä puolestani uskon että vanhimpien tekstien todistus on otettava vakavasti, ei niitä voi sivuutta hurskaiden päätelmiin arvovallalla.
Minun sydämeni voi kaikin mokoman olla katkera ja rivalrinen, mutta seison puheitteni takana. Ne tulee punnita erillään kaikesta minun sydämeni sisältöä koskevasta spekuloinnista.
Sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Olen käynyt läpi yliopiston ja tiedän ettei siellä saamani koulutus olennaisesti eroa mistään muustakaan koulutuksesta, mitä ihminen voi toiselle antaa. Opetusalan ammattilaisena arvelen tietäväni mitä koulutus tekee ja mitä se ei tee. Minusta tieteelliset menetelmät ja tieteen arvostus käyvät käsi kädessä totuuden rakastamisen kanssa.

Reiluuden nimissä sinut pitäisi heittää myös ulos eksyttävien tekstiesi kanssa, jos kauloja aletaan katkoa. Heittäisitkö muuten ulos myös allekirjoittaneen "kavalan kalvinistin"?
JHK

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu