Koettelu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Koettelu

ViestiKirjoittaja Minä vain » 26. Kesä 2014 22:16

Ei jäädä tähän kuin ihan hetkeksi.

Tarkistin, niin laajempia en löytänyt, vain määrittelyssä oli että suuri, valtava, laajimmassa merkityksessään.

megas: great
Original Word: μέγας, μεγάλη, μέγα
Part of Speech: Adjective; Adverb, Comparative
Transliteration: megas
Phonetic Spelling: (meg'-as)
Short Definition: large, great
Definition: large, great, in the widest sense.

Heitän yhden kysymyksen, että miten se on käännetty jokaisessa raamatun käännöksessä jota olet katsonut?

Itse uskon, että kyse on tulkinnasta ja väärästä sellaisesta.

Ja kun luet tuon jakeen mitä Jeesus sanoo, niin näkee kyllä selvästi, että Jeesus puhuu teoista eikä tekojen laajuudesta.

12 Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka uskoo minun päälleni, ne työt, joita minä teen, hän on myös tekevä, ja suurempia, kuin ne ovat, on hän tekevä; sillä minä menen Isäni tykö.
kokeilu myös noilla toisilla sanoilla
12 Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka uskoo minun päälleni, ne työt, joita minä teen, hän on myös tekevä, ja laajempia, kuin ne ovat, on hän tekevä; sillä minä menen Isäni tykö.
12 Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka uskoo minun päälleni, ne työt, joita minä teen, hän on myös tekevä, ja enempiä, kuin ne ovat, on hän tekevä; sillä minä menen Isäni tykö.

Huomaa että laajemmin tai enemmän ei ole enää adjektiivi.

tekstissä meidzon

Part of Speech: Adjective
Case: Accusative
Number: Plural
Comparative: Comparative

Vain tukinnan kautta pääset tuohon tulokseen, teksti itse sanoo toista.
Minä vain

ViestiKirjoittaja PetriFB » 26. Kesä 2014 22:29

Minä vain kirjoitti:Ei jäädä tähän kuin ihan hetkeksi.

Tarkistin, niin laajempia en löytänyt, vain määrittelyssä oli että suuri, valtava, laajimmassa merkityksessään.

megas: great
Original Word: μέγας, μεγάλη, μέγα
Part of Speech: Adjective; Adverb, Comparative
Transliteration: megas
Phonetic Spelling: (meg'-as)
Short Definition: large, great
Definition: large, great, in the widest sense.

Heitän yhden kysymyksen, että miten se on käännetty jokaisessa raamatun käännöksessä jota olet katsonut?

Itse uskon, että kyse on tulkinnasta ja väärästä sellaisesta.

Ja kun luet tuon jakeen mitä Jeesus sanoo, niin näkee kyllä selvästi, että Jeesus puhuu teoista eikä tekojen laajuudesta.

12 Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka uskoo minun päälleni, ne työt, joita minä teen, hän on myös tekevä, ja suurempia, kuin ne ovat, on hän tekevä; sillä minä menen Isäni tykö.
kokeilu myös noilla toisilla sanoilla
12 Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka uskoo minun päälleni, ne työt, joita minä teen, hän on myös tekevä, ja laajempia, kuin ne ovat, on hän tekevä; sillä minä menen Isäni tykö.
12 Totisesti, totisesti sanon minä teille: joka uskoo minun päälleni, ne työt, joita minä teen, hän on myös tekevä, ja enempiä, kuin ne ovat, on hän tekevä; sillä minä menen Isäni tykö.

Huomaa että laajemmin tai enemmän ei ole enää adjektiivi.

tekstissä meidzon

Part of Speech: Adjective
Case: Accusative
Number: Plural
Comparative: Comparative

Vain tukinnan kautta pääset tuohon tulokseen, teksti itse sanoo toista.

Minä vain:

Älä hoppuile eteenpäin. Minä vastaan sinulle kohta, mutta pysytään nyt tässä ja katsotaan tämä asia kunnolla lävitse.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Minä vain » 26. Kesä 2014 22:33

ok.

Lisään vielä sen huomion, lause jatkuu seuraavaan jakeeseen asti

13 Ja mitä ikänä te anotte minun nimeeni, sen minä teen: että Isä kunnioitettaisiin Pojan kautta.

Eli tämän mukaan teot voivat olla miten suuria tahansa, "ilman rajoja".

Jasmiinille lisään tähän lainauksen kirjoituksestani edelliseltä sivulta

Ja se, että palvelija ei ole herraansa suurempi, eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi on ihan totta, mutta et voi perustella tällä kuin tekojen suuruus olisi myös rajoitettu.
Sillä Jeesus sanoi että: joka uskoo Häneen, hän on tekevä samoja tekoja ja suurempiakin. Ja silloin hän voi tehdä suurempiakin tekoja, eikä sillä ole mitään tekemistä tekijän suuruuden kanssa, sillä kukaan ei tee tekoja itsestään vaan voimalla joka on Hänestä lähtöisin.
Viimeksi muokannut Minä vain päivämäärä 26. Kesä 2014 22:46, muokattu yhteensä 2 kertaa
Minä vain

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 26. Kesä 2014 22:39

Miten kukaan voi väittää että voi tehdä suurempia tekoja, kuin Jumala? Eikö se ole Jumalan yläpuolelle asettumista.

Olen samaa mieltä siitä, että Kukaan ei voi tehdä suurempia, vaan enemmän tai laajemmin.
Jos joku on uskossa kauemmin, kuin Jeesus eli maan päällä ja teki Jumalan tekoja, on selvä, että tämmöinen ihminen elää Jumalan teoissa laajemmin kuin Jeesus, koska ehtii tekemään enemmän, mutta ei suurempia.

Ja kun Petri sanoi, että Jeesus paransi sairaita, ajoi ulos riivaajia, herätti kuolleita takaisin elämään, teki ruoka-ihmeitä ja luonnonvoimat olivat Hänelle alamaisia,
niin mitä minävain luulet, että mikä teko voi olla suuremoi, kun joku näistä?

Eikö se ole vastustaja, joka koittaa nousta Jumalan yläpuolelle?
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 26. Kesä 2014 22:50

Minä vain kirjoitti:ok.

Lisään vielä sen huomion, lause jatkuu seuraavaan jakeeseen asti

13 Ja mitä ikänä te anotte minun nimeeni, sen minä teen: että Isä kunnioitettaisiin Pojan kautta.

Eli tämän mukaan teot voivat olla miten suuria tahansa, "ilman rajoja".

Ketään ihmistä ei kuitenkaan Jumala nosta Jeesuksen yläpuolelle siten, että ihminen näyttää suuremmalta, kuin Jeesus.
Jumala ei myöskään anna kenellekään enemmän, kuin Jeesukselle.

Tuo kohta ei myöskään tarkoita sitä, että Jumala olisi ihmisten juoksupoika ja tekisi kaiken, mitä ihminen pyytää.

Jeesuksen suurin teko oli kantaa meidän syntimme synnittömänä, kukaan toinen ei voi nousta tämän yläpuolelle.
Jasmiini

ViestiKirjoittaja PetriFB » 26. Kesä 2014 23:09

Kyseessä on siis sana meidzon, ei megas.

Meidzon sanan merkityksiä:

Online Bible Greek Lexicon:

AV-greater 34, greatest 9, elder 1, more 1; 45

1) greater, larger, elder, stronger

Strongs:

(literally or figuratively, specifically in age): — elder, greater(-est), more.

Raamattua tulee ymmärtää sen kokonaisopetuksen kautta, jolloin vasta koko opetuksen ilmoitus paljastuu. Kuten aiemmin toin esille, niin yksikään alkuseurakunnan uskova ei tehnyt yhtään voimassa suurempaa tekoja kuin mitä Jeesus teki, mutta sen sijaan enemmän laajemmin he tekivät samoja tekoja (Jumala heidän kauttansa).

Raamatun sanan todistuksen valossa on kyse teoista, joita tapahtui enemmän ja laajemmin. Silloin kun uskomme Jeesukseen, niin sen tulee Raamatun sanan todistuksen mukainen, koska muuten eksymme.

En ole katsonut miten se on käännetty muissa käännöksissä, mutta se ei ole ratkaisevaa, sillä se ratkaisee mitä tapahtui käytännössä ja sanan merkitys antaa mahdollisuuden ymmärtää sen kuten on tapahtunut, eli tekoja joita tapahtui enemmän ja laajemmin.

Raamatullisessa uskossa Jeesukseen on aina kyse rajoista, jotka määräytyvät Jumalan tahdon mukaisesti.

1 Joh 5:14 Ja tämä on se uskallus, joka meillä on häneen, että jos me jotakin anomme hänen tahtonsa mukaan, niin hän kuulee meitä.

Koko Raamatun opetuksen valossa on kyse anomisesta Jumalan tahdon mukaan ja jos se on sillä hetkellä tai myöhemmin Jumalan tahto, niin se tapahtuu sillä hetkellä tai myöhemmin. Emme voi anoa mitä tahansa, eli syntiä emme voi anoa itsellemme, koska sitä Jumala ei toteuta uskovan elämään. En voi anoa kolmea miljardia rahaa itselleni, koska sitä Jumala ei tule toteuttamaan. En voi anoa ja pyytää, että koko maailma tulisi uskoon, koska se ei tule ikinä tapahtumaan, sillä vain parannuksen tehneet, jotka uskovat Jeesukseen voivat tulla uskoon. Kuten huomaat, niin anomisella on rajat, sillä Jumalan tahto siihen hetkeen tai myöhempään hetkeen määrää sen mitä Häneltä saamme ja milloin saamme.

Jumalan sanan totuus kertoo meille näistä rajoista, eikä Pyhä Henki toimi näiden rajojen ulkopuolella.

Nyt menen nukkumaan ja jatkan huomenna hyvää yötä rakas lähimmäiseni Minä vain.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Minä vain » 26. Kesä 2014 23:40

Jasmiinille.

Miten kukaan voi väittää että voi tehdä suurempia tekoja, kuin Jumala? Eikö se ole Jumalan yläpuolelle asettumista.

Ei ole kukaan tietääkseni sellaista väittänyt.
Mutta hän voi tehdä meidän kauttamme suurempia tekoja kuin on tehty.

Olen samaa mieltä siitä, että Kukaan ei voi tehdä suurempia, vaan enemmän tai laajemmin.
Jos joku on uskossa kauemmin, kuin Jeesus eli maan päällä ja teki Jumalan tekoja, on selvä, että tämmöinen ihminen elää Jumalan teoissa laajemmin kuin Jeesus, koska ehtii tekemään enemmän, mutta ei suurempia.

Mutta hän voi tehdä meidän kauttamme suurempia tekoja kuin on tehty.

Ja kun Petri sanoi, että Jeesus paransi sairaita, ajoi ulos riivaajia, herätti kuolleita takaisin elämään, teki ruoka-ihmeitä ja luonnonvoimat olivat Hänelle alamaisia,
niin mitä minävain luulet, että mikä teko voi olla suuremoi, kun joku näistä?

Suurempia kuin hän teki silloin, kehitysvammaisen parantaminen voisi olla aika suuri teko, mitä ei ainakaan vielä ole ketään tehnyt, jos on niin ei ole ainakaan todistuksia vastaan tullut.

Eikö se ole vastustaja, joka koittaa nousta Jumalan yläpuolelle?

Näin uskoisin.

Ketään ihmistä ei kuitenkaan Jumala nosta Jeesuksen yläpuolelle siten, että ihminen näyttää suuremmalta, kuin Jeesus.
Jumala ei myöskään anna kenellekään enemmän, kuin Jeesukselle.

Ei varmasti nostakaan ketään yli Jeesuksen, siitä olen varma.
Mutta uskon, että kaikki mikä on Isän on Pojan ja Poika voi antaa siitä mitä tahtoo ja kenelle tahtoo.

Tuo kohta ei myöskään tarkoita sitä, että Jumala olisi ihmisten juoksupoika ja tekisi kaiken, mitä ihminen pyytää.

Ei tarkoitakkaan.

Jeesuksen suurin teko oli kantaa meidän syntimme synnittömänä, kukaan toinen ei voi nousta tämän yläpuolelle.

Ei varmasti voikaan.

Mutta uskon hänen sanoneen niin kuin hän sanoi.
Joka uskoo Häntä, hän tulee tekemään samoja tekoja ja jopa suurempiakin, sillä hän menee isänsä luo ja mitä ikinä anomme sen hän tekee.
Siinä on vain ehto, että pitää pysyä hänessä, sillä ei oksa yksin mitään voi, mutta puussa ollessaan se voi tuottaa hedelmää.
Rahan anominen ei kannata koska se on jotain mitä anomme kuluttaaksemme ne ahneudessa tai himoissa, emmekä silloin pysy hänessä.
Toki Hän voi raha pulaisellekin antaa, mutta sen mitä tarvitsemme, ei himojen mukaan vaan tarpeen mukaan.
Esim. jonkun kautta hän voi antaa jonkun tarpeellisen summan ja auttaa toista esim vuokran maksamisessa, mutta jos me pyydämme tuhansia tai miljoonia, niin se on jo ahneutta, emmekä silloin edes ole hänessä.
Minä vain

ViestiKirjoittaja toni t » 26. Kesä 2014 23:48

Minä vain: Suurempia kuin hän teki silloin, kehitysvammaisen parantaminen voisi olla aika suuri teko, mitä ei ainakaan vielä ole ketään tehnyt, jos on niin ei ole ainakaan todistuksia vastaan tullut.

Jeesus herätti ihmisiä kuolleista! Sitä suurempaa tekoa EI VOI OLLA! Eli Jeesus herätti ihmisiä niin fyysisesti kuolleista kuin myös HENGELLISESTI eli pelasti kuolleet ihmiset (hengellisesti) iankaikkiseen elämään. Voiko joku asia olla suurempi kuin iankaikkinen elämä Herran tykönä? Ei voi ja siksi kukaan ei voi tehdä suurempia tekoa kuin Luojamme Herra Jeesus teki.

Ps; myös vammainen voi periä uskosta Herraan Jeesukseen iankaikkisen elämän joten ajattelet Minä vain asiaa täysin lihasta et Hengestä käsin.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 27. Kesä 2014 00:01

Ei voi kukaan ihminen asettua Jeesuksen yläpuolelle, tehden suurempia tekoja kuin Jeesus Kristus:

Johanneksen ilmestys 5:

1. Ja minä näin valtaistuimella-istuvan oikeassa kädessä kirjakäärön, sisältä ja päältä täyteen kirjoitetun, seitsemällä sinetillä suljetun.

2. Ja minä näin väkevän enkelin, joka suurella äänellä kuulutti: "Kuka on arvollinen avaamaan tämän kirjan ja murtamaan sen sinetit?"

3. Eikä kukaan taivaassa eikä maan päällä eikä maan alla voinut avata kirjaa eikä katsoa siihen.

4. Ja minä itkin kovin sitä, ettei ketään havaittu arvolliseksi avaamaan kirjaa eikä katsomaan siihen.

5. Ja yksi vanhimmista sanoi minulle: "Älä itke; katso, jalopeura Juudan sukukunnasta, Daavidin juurivesa, on voittanut, niin että hän voi avata kirjan ja sen seitsemän sinettiä".

6. Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.

7. Ja se tuli ja otti kirjan valtaistuimella-istuvan oikeasta kädestä.

8. Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,

9. ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista

10. ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä".

11. Ja minä näin, ja minä kuulin monien enkelien äänen valtaistuimen ja olentojen ja vanhinten ympäriltä, ja heidän lukunsa oli kymmenentuhatta kertaa kymmenentuhatta ja tuhat kertaa tuhat,

12. ja he sanoivat suurella äänellä: "Karitsa, joka on teurastettu, on arvollinen saamaan voiman ja rikkauden ja viisauden ja väkevyyden ja kunnian ja kirkkauden ja ylistyksen".

13. Ja kaikkien luotujen, jotka ovat taivaassa ja maan päällä ja maan alla ja meren päällä, ja kaikkien niissä olevain minä kuulin sanovan: "Hänelle, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalle ylistys ja kunnia ja kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti!"

14. Ja ne neljä olentoa sanoivat: "Amen", ja vanhimmat lankesivat kasvoilleen ja kumartaen rukoilivat.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Minä vain » 27. Kesä 2014 00:13

toni t kirjoitti:
Minä vain: Suurempia kuin hän teki silloin, kehitysvammaisen parantaminen voisi olla aika suuri teko, mitä ei ainakaan vielä ole ketään tehnyt, jos on niin ei ole ainakaan todistuksia vastaan tullut.

Jeesus herätti ihmisiä kuolleista! Sitä suurempaa tekoa EI VOI OLLA! Eli Jeesus herätti ihmisiä niin fyysisesti kuolleista kuin myös HENGELLISESTI eli pelasti kuolleet ihmiset (hengellisesti) iankaikkiseen elämään. Voiko joku asia olla suurempi kuin iankaikkinen elämä Herran tykönä? Ei voi ja siksi kukaan ei voi tehdä suurempia tekoa kuin Luojamme Herra Jeesus teki.

Ps; myös vammainen voi periä uskosta Herraan Jeesukseen iankaikkisen elämän joten ajattelet Minä vain asiaa täysin lihasta et Hengestä käsin.

Tiedän Toni mitä ajattelet, mutta kun otettiin noita ihmetekoja esimerkeissä esiin, niin jatkoin samalla linjalla ja heitin jotain mitä mieleen tuli, mitä ei vielä olisi tehty.
Siksi tämä ehkä lihallinen ajatus.
"Aika suuren teon heitin", mutta ei se silti suurempi välttämättä ole, riippuu katsojasta.
Minä uskon, että Jumalalle ei mikään ole mahdotonta ja siksi kaikkia tekoja Jeesuksen kautta hänen maanpäällisenä aikana ei tehty.
Eli siis suurempia on mahdollisuus siihen että hän voi tehdä vieläkin suurempia tekoja kuin on jo tehty.
Tietysti suurimman työn Jeesus on tehnyt, mutta edelleen, Jumala on rajaton, ja ennennäkemättömiä ihmeitä hän kyllä voi tehdä, mitä ei mieleen tulekaan.
Näin uskon.
Minä vain

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu