Tolkienin ja Lewisin okkultismi

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tolkienin ja Lewisin okkultismi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Syys 2017 10:52

*
Tirlittan, ok. No voin kertoa puolestani kans. Minulla on muutamat Aku Ankka-taskukirjat joissa on Aku Taikaviitta ja muutamat Asterix ja Obelix -sarjalehdet. Niin kun illalla uni ei tullut vielä ja otin yöpöydän laatikosta sarjalehden ja luin sen.

Siten siinä kerrottiin epäjumalasta niin koin heti törmäykseksi uskoni takia ja se alkoi häiritä minua minun uskoni takia ja mieleeni juolahti heti Raamatun kohta joka puhuu riivaajien pöydästä, millä ruokin itseäni [1Kor. 10:21]. Se alkoi entistä enemmän häiritsemään minua. En ole varma, puhuiko Pyhä Henki minulle ajatukseni kautta mutta kuitenkin se 'riivaajien pöytä' -juttu nousi mieleeni selvästi.

En yleensä aseta uskoani satuihin ja ne on vain satuja joiden parissa on mukava rentoutua ja lueskella mutta on jossain aina joku satuinen epäjumala ja koin että se on riivaajien pöydästä jonka kautta saatana toimii satuisena epäjumalana ja minusta tuntui että olisin mukana samassa pöydässä riivaajien kanssa. Se minua häiritsi selvästi.

Yhtäkkiä minulta meni halu lukea ne sarjalehdet. Harmi ettei ole raitishenkistä sarjalehteä jonka kanssa voisin lueskella odottaen unia. Esimerkiksi tv:n leffat ja satukirjat joissa on joku epäjumala, tulee riivaajien pöydästä. Se alkaa häiritä uskon takia. Sillä Herra asuu meissä. Hän ei voi yhtyä johonkin riivaajien pöytään. Raamattu sanoo; 'Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani' [2Kor. 6:17].

Niin koin häirinnäksi ja siksi Herra asuu minussa. Minä ehkä etsin raitishenkisen sarjalehden jossa ei mainita epäjumaluudesta niin voisin lueskella rentoutuen ja odottaen unen saapumista. Jos se löytyy.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 23. Syys 2017 10:56

Aamu-Usva kirjoitti:Tirlittan: Pysytkö ihan kärryllä tuossa kirjassa? Minä en todella ollenkaan ymmärtänyt koskaan, että mistä siinä oikeastaan on kysymys :roll: Ehkä älyn lahjoja ei ole kaikille jaettu kauhalla :lol:
Nyt aloitin 'Siilin eleganssi' -kirjan, mikä vaikuttaa sinänsä syvälliseltä, mutta yksi kertojista on muka 12-vuotias ja päästelee syvällisyyksiä kuin joku vanhus. Ei kovin uskottavaa.

Ei varmaankaan ole kyse älystä. Ehkä ennemminkin jostakin eläytymis kyvystä ja mielikuvituksesta tai jostain sellaisesta.
Kirjojen henkilöt ei aina ole uskottavia, sepä siinä hauskaa onkin. Tosin jos onkin 12-vuotias pikkuvanha lapsi, voisi ollakin uskottavaa. ;)
Yhtä hauskaa on melkein uskottavat henkilöt. Voisi melkein uskoa, että jossakin on joku sellainen persoona.
Ehkä kirjailijat ottavat oikeasta elämästä ideoita ja vähän värittelevät niitä oman mielen mukaan. :-P
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 23. Syys 2017 11:01

Joo vaisuliini. Jos häiritsee jotkut jutut, niin ei niitä ole pakko lukea.
En minäkään ihan kaikkea viitsi lukea. Olen jättänyt kirjoja ja muita kesken, kun on alkanut
tökkimään jutut siellä.
Jos on kauheita pahuuksia tai väkivaltaa, niin jätän pois.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Syys 2017 11:12

*
Pekka :thumb: Kumpa meillä ei olisi tv mutta mieheni joka ei ole uskossa, haluaa katsoa tv:ta enkä voi väkisin heittää tv-taulu ulos. :)

Mutta on hyviä tv-ohjelmia. Tykkään katsoa esimerkiksi tanskalaista maajussia, 'oma koti kullan kallis' -sarjaa ja tiettyjä ohjelmia. Mutta en säännöllisesti katso noita tv-ohjelmia. En paljon seuraa tv:ta mitään. Vain siinä hetkellä kun silloin ei ole mitään muuta tekemistä niin katson tv:ta ja joskus tv-leffaa. Kyllä seuraan tv-uutisia.

PS. Saa muistaa miestäni rukouksin että hän tulisi elävään uskoon ja ojentautuisi terveellä tavalla kohti Kristusta Hänen sisäisessä tuntemisessa.

Shabbat shalom! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Syys 2017 11:20

Luin juuri 'Siilin eleganssi' -kirjasta ajatuksen (mukamas tuin kirjan 12-vuotiaan tytön): "Mitä juot, mitä luet aamupalapöydässä, kertoo minulle kuka olet." Mitä te siis luitte ja joitte tänään aamulla?

Minä join kaksi kupillista kahvia, johon jouduin hakemaan maitoa naapurista ja lasillisen vitaminoitua hedelmämehua. Luin Raamatusta vähän Jesajaa, yhden luvun apostolien teoista ja psalmin 50.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Syys 2017 13:00

vaisuliini kirjoitti:*
Pekka :thumb: Kumpa meillä ei olisi tv mutta mieheni joka ei ole uskossa, haluaa katsoa tv:ta enkä voi väkisin heittää tv-taulu ulos. :)

Mutta on hyviä tv-ohjelmia. Tykkään katsoa esimerkiksi tanskalaista maajussia, 'oma koti kullan kallis' -sarjaa ja tiettyjä ohjelmia. Mutta en säännöllisesti katso noita tv-ohjelmia. En paljon seuraa tv:ta mitään. Vain siinä hetkellä kun silloin ei ole mitään muuta tekemistä niin katson tv:ta ja joskus tv-leffaa. Kyllä seuraan tv-uutisia.

PS. Saa muistaa miestäni rukouksin että hän tulisi elävään uskoon ja ojentautuisi terveellä tavalla kohti Kristusta Hänen sisäisessä tuntemisessa.

Shabbat shalom! :pc:

No, toivotaan, että se päivä tulee että se telkkari ”lentää” sieltä asunnostanne ulos.

Joo, rukoillaan miehesi puolesta. Jumalan tahto tapahtukoon tässäkin asiassa.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Tapani » 23. Syys 2017 13:54

Tirlittan kirjoitti:
Tapani kirjoitti:
mirjam kirjoitti:Kaikkea ne amerikkalaiset keksii.
Onko Walt Disneyn Herra Rupikonna pahalla asialla?

https://www.youtube.com/watch?v=5QaYdph-aNM

Walt Disney oli 33.asteen vapaamuurari ja illuminatin jäsen. Esim. Disneyn piirretyissä on piiloviestejä, eli samaa tekniikkaa mitä käytetään mainonnassa, kuva tai teksti vilahtaa niin nopeasti tai huomaamatta, että sitä ei tajuta muuta kuin alitajunnalla. Eli kyseessä on mielenhallinta/aivopesu. Videossa on esimerkkejä tästä. Disneyn sarjakuvissa ja elokuvissa on myös paljon noituutta, sieltä lapsesta asti se aivopesu alkaa. Disneyn piirretyt ja sarjakuvat vaikuttavat harmittomilta, mutta ilmeisesti eivät ole sitä.

Katsoin tuon videon. Leijonakuningas elokuvassa vilahtaa kolme kirjainta, jotka ovat epäselviä. Ihmiset väittävät, että siinä lukee sex ja
että se olisi piiloviestintää.
Wikipediasta löytyi asiaan liittyvät juttu:

Kohtauksessa, jossa Simba rojahtaa maahan päästäen liikkeelle hiekkapilven, on väitetty tomupilvestä muodostuvan ilmaan kirjaimet ”SEX”, mutta useat elokuvan animaattoreista ovat sanoneet kirjaimista muodostuvan oikeasti ”SFX” (Special Effects), ja kyseessä olleen efektejä animoineen tiimin viaton ”allekirjoitus”.[13]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Leijonakuningas

Tässä voisi kysyä, että miten jotkut kolme kirjainta, jotka vilahtavat nopeasti kuvassa ja ovat epäselviä, niin lapseen, joka katsoo
elokuvaa? Alkaako lapsen tekemään mieli seksiä tai kasvaako hän kieroon, kun näkee kolme epäselvää kirjainta? Monet monet lapset, jotka katsovat elokuvaa, eivät osaa lukea, eivätkä ymmärrä,
mitä taivaalla lukee. Pölypilven kirjaimet ovat epäselviä, niistä voisi muodostaa omassa mielessään muitakin kirjaimia. Minä näin n-kirjaimen, en x kirjainta. Olen katsonut aikuisena tuon elokuvan,
viimeksi ehkä vuosi sitten. Mieleeni ei elokuvaa katsellessa tullut seksi missään vaiheessa, enkä usko, että tuommoinen kohta vaikutti minuun millään tavalla. Minusta ei tullut seksuaalisesti kieroutunutta tai moraalitonta.
Minusta tämmöiset väitteet lähtee lapasesta.

Piirtäjät ja taiteilijat laittelevat omia nimimerkkejään ja allekirjoituksiaan kuviin, jopa legoautojen rekisterikilvestä voi löytyä mallin suunnitteliljan nimikirjaimet. Voin ihan hyvin uskoa, että kyseessä on ollut tekijöiden omasta mielestään hauska yksityiskohta.

Tässä vielä kuva kyseisestä elokuvan kohdasta.
Image

Sehän kai tarkoitus onkin, ettei se sex lue kovin selvästi tai alaston nainen ei vilahda selvästi, saattaisi muuten tulla sanomista. En ole mielenhallinnan tai piiloviestinnän asiantuntija, enkä ole siihen juurikaan perehtynyt, kuten ei kukaan muukaan tällä foorumilla. Ymmärtääkseni tällä vaikutetaan kuitenkin ihmisen ajatteluun alitajuisesti, näitä mielenhallintatekniikoita on tutkittu tieteellisestikin paljon ja varmaa on, että nämä tekijät ovat ammattilaisia. Disneylläkin on varmaan paljon animaattoreita ja muita työntekijöitä, jotka eivät ole tietoisia näistä, ylin johto tuon kokoluokan yrityksessä varmaan tietää ja jotkut työntekijät, se riittää. Voidaanhan se muille animaattoreille selittää, että tämä on semmoinen allekirjoitus, vaikka tarkoitus olisi todellisuudessa joku muu. Aikuisillehan Disneyn elokuvat ja sarjakuvat eivät tietenkään ole vaarallisia, lasten ajatteluun niillä pyritään vaikuttamaan. Selvää on, että ne jotka ajavat tätä agendaa tietävät mihin pyrkivät ja osa Disneyn materiaalista on harmitonta myös lapsille, ei mene läpi, jos kaikki on kyseenalaista. Olen itsekin kasvanut Disneyn sarjakuvien ja piirrettyjen parissa ja silti minusta on kasvanut näin hieno ihminen, viimeksi pari vuotta sitten luin Carl Barksin Aku Ankkoja, ne ovat ihan ylivertaisia. Ei näitä lapsilta kannata kieltää, jos kokee, että ne ovat vaarattomia, jokainen toimikoon omantuntonsa mukaan.

Kyllä minä näissä C.S.Lewisin ym. okkultistisissa kirjoissa luotan enemmän ihmiseen, joka on ex-noita ja joka tunnistaa noituuden, tietää miten he ajattelevat ja mihin he pyrkivät. Olen lukenut paljon David.J.Meyerin kuukausikirjeitä ja itse pidän häntä aitona uskovaisena. Jokainen koetelkoon itse nämäkin kirjoitukset.
Tapani

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Syys 2017 16:35

Tällaiset ex-noidan kokemukset voivat olla vain jotain huonoja trippejä. Olen lukenut niin erikoisia tarinoita, että en voi uskoa niiden olevan totta. Mielikuvituksessaan ihminen voi kuitenkin varsinkin hallusinogeenien avustamana tehdä vaikka mitä ja olla vaikka minkälainen noita.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 23. Syys 2017 16:50

Minä vain en pidä siitä, että pitää "ratsastaa" jollakin, mitä on joskus ollut tai jollakin tittelillä tai
saavutuksillaan yms. Kaikki pitää koetella, olipa kyseessä riviuskovan jutut tai prohveetan tai kenen vain.
En uskoisi ketään enempää vain siksi, että sillä joku tuommoinen mukamas valttikortti.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Tapani » 23. Syys 2017 21:02

Aamu-Usva kirjoitti:Tällaiset ex-noidan kokemukset voivat olla vain jotain huonoja trippejä. Olen lukenut niin erikoisia tarinoita, että en voi uskoa niiden olevan totta. Mielikuvituksessaan ihminen voi kuitenkin varsinkin hallusinogeenien avustamana tehdä vaikka mitä ja olla vaikka minkälainen noita.

David J.Meyer oli pastori ja hänen taustansa on hyvin tunnettu seurakunnassaan. Hän julkaisi myös vuodesta 1981-2010 kuolemaansa asti last trumpet uutiskirjettä. (https://www.lasttrumpetministries.org)
Davidin kuoleman jälkeen hänen poikansa on kirjoittanut niitä, mutta itse en pidä niitä yhtä hyvinä, enkä ole viime vuosina enää niitä niin paljon lukenut.

https://www.lasttrumpetministries.org/d ... utdjm.html

"David J. Meyer was born in Clintonville, Wisconsin. He was born into a family where superstition and occultism were everywhere. His paternal grandmother and great grandmother were both practicing witches in the old wiccan tradition.

When David was 13 years old he began his involvement with astrology, numerology and palm reading. This continued until age 19 and he became well-known in northern Wisconsin as a psychic astrologer. Many mysterious events made him popular with the people in that area.

At age 19 a friend coaxed him to attend a small church where miracles and healing were said to happen. Being drawn first of all by curiosity, David attended a Sunday evening service where the Holy Ghost began to work conviction in his heart. At the end of the service he went up to the front and fell to his knees and repented before the Lord. The following week he was baptized in the name of the Lord. One week later, he was baptized with the Holy Ghost. It was an experience reminiscent of Saul of Tarsus on the Damascus road.

After deliverance from many devils that came out from him, he instantly began to preach the Gospel of Jesus Christ in the streets. "

"David J. Meyer was the pastor of Truth Tabernacle, a totally independent Bible-believing Christian church which he founded in 1974, located in Beaver Dam, Wisconsin. He was also the editor and publisher of the Last Trumpet Newsletter, which began publication in 1981 and currently has many thousands readers"

Tässä hänen puheensa:

https://www.youtube.com/watch?v=s5jwZD5-cQc
Tapani

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu