Ihmiset ovat eksyksissä, koska he eivät tunne Raamattua. Katoliset palvovat neitsyt Mariaa, koska he ovat saaneet kokea ihmeitä, mihin he uskovat enemmän kuin Jumalan sanaan. Fatima ei ole ainoa neitsyt Maria -ihme, myös Karmeliitta järjestö on syntynyt, kun neitsyt Maria ilmestyi joillekin Karmel vuorella. Muuten Raamatun mukaan Maria oli synnyttäessään Jeesuksen neitsyt, mutta myöhemmin Maria synnytti Joosefille myös lapsia. Katoliset väittävät, että Maria olisi ikuisesti neitsyt, mutta Jeesuksen syntymän jälkeen ei enää ollut.
"Sillä vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he johtavat, jos mahdollista, valitutkin harhaan." (Matt 24:24)
Koska ihmiset osaavat huonosti Raamatun ja he saavat vääriä sanomia eksyttäviltä hengiltä, niin he eksyvät. Tämä toimii myös päinvastoin. Jos ihmisille julistettaan vanhurskasta evankeliumia, niin joku torjuu sen eksytyksenä, koska hän ei oikeasti osaa Raamattua.
Raamatussa on selvästi kerrottu, miksi seurakunta on eksyksissä:
"Jeesus vastasi heille: "Te kuljette eksyksissä, ja mistä syystä? Koska ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa." (Mark 12:24)
"Miksi tämä kansa on jatkuvasti eksyksissä, miksi Jerusalem pysyy luopumuksessaan? Miksi se riippuu lujasti kiinni valheessa eikä suostu palaamaan takaisin minun luokseni? Minä olen kuunnellut heitä tarkoin -- eivät he puhu niin kuin tulisi puhua. Kukaan ei kadu pahuuttaan, ei ajattele: "Mitä minä olenkaan tehnyt!" Jokainen juoksee kiireesti omaa tietään niin kuin taistelutantereella kiitävä ratsu. Haikarakin taivaalla tietää muuttoaikansa, kyyhkyset ja pääskyset osaavat tulla, kun niiden aika on. Mutta minun kansani ei halua tietää, mitä Herra on sille säätänyt. Kuinka te voitte väittää: "Me olemme viisaita, meillä on Herran laki." Totisesti, lainopettajien kynä on väärentänyt Herran lain!" (Jer 8:5-8)