Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Loka 2017 22:45

Peace In Rest kirjoitti:
pekka kirjoitti:
Peace In Rest kirjoitti:Pekka mistä tiedät mitä taulua voit pitää seinälläsi? Tai millä tavalla kuvitettuja kirjoja voit omistaa? Jos se tekee kuvista kiellettyjä, että joku pitää niitä jumalankuvina, niin silloinhan on mahdollista että kaikki kuvat ovat tällaisia, ja varmuuden vuoksi täytyy tuhota kaikki kuvat.

Minua hiukan alkaa väsyttämään jo tämä keskustelu tauluista.

Jos joku tulee sinulta kysymään neuvoa, mitä hänen tulee tehdä seinällään olevilla tauluilla tai kirjahyllyssä olevilla kirjoilla, vastaatko hänelle siis että aihe väsyttää sinua ja jätät hänet yksinään miettimään asiaa?

Ei kun tuo kirjoitukseni tarkoittaa, että olen väsähtänyt kun turvaudut minusta paljolti järjenpäätelmiin, rakentelet erilaisia teorioita etkä tunnu uskovan selkeää Jumalan sanaa eli teet tämän yksinkertaisen asian hyvin mutkikkaaksi ja siihen alkaan olla väsähtänyt.

Mutta nyt tietysti saakin olla väsähtänyt koska pian on minun(kin) nukkumaanmenoaika.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 01. Loka 2017 23:05

pekka kirjoitti:
Peace In Rest kirjoitti:Jos joku tulee sinulta kysymään neuvoa, mitä hänen tulee tehdä seinällään olevilla tauluilla tai kirjahyllyssä olevilla kirjoilla, vastaatko hänelle siis että aihe väsyttää sinua ja jätät hänet yksinään miettimään asiaa?

Ei kun tuo kirjoitukseni tarkoittaa, että olen väsähtänyt kun turvaudut minusta paljolti järjenpäätelmiin, rakentelet erilaisia teorioita etkä tunnu uskovan selkeää Jumalan sanaa eli teet tämän yksinkertaisen asian hyvin mutkikkaaksi ja siihen alkaan olla väsähtänyt.

Enhän minä tuo tässä mitään omia ajatuksia tai teorioita vaan kyselen sinulta sinun opetuksiisi liittyen kysymyksiä. Jos asia on sinulle selkeä kuten olet monta kertaa sanonut, niin osaat varmasti vastata näihin kysymyksiin selkeillä vastauksilla.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Loka 2017 23:26

Peace In Rest kirjoitti:
pekka kirjoitti:
Peace In Rest kirjoitti:Jos joku tulee sinulta kysymään neuvoa, mitä hänen tulee tehdä seinällään olevilla tauluilla tai kirjahyllyssä olevilla kirjoilla, vastaatko hänelle siis että aihe väsyttää sinua ja jätät hänet yksinään miettimään asiaa?

Enhän minä tuo tässä mitään omia ajatuksia tai teorioita vaan kyselen sinulta sinun opetuksiisi liittyen kysymyksiä. Jos asia on sinulle selkeä kuten olet monta kertaa sanonut, niin osaat varmasti vastata näihin kysymyksiin selkeillä vastauksilla.

Kiitos kirjoituksestasi.

Kyllä sinä minusta olet omia ajatuksiasi ja teorioitasi tässä kehitellyt, sellainen kuva on ainakin minulle muodostunut ja kysellyt mielestäni aika kummallisia kysymyksiä. Enkä minä ole opettaja, eikä minulla ole opetuksia, kerron vain tarvittaessa oman ymmärrykseni asioista ja tästäkin asiasta, kaikkiin kysymyksiin en osaa vastata. Minä uskon lapsenuskollani sen mitä Raamattuun on kirjoitettu enkä ala tekemään mutkia Jumalan sanan opetuksiin (siihen ainakin pyrin). Sen haluaisin ystävällisesti vielä sinulle sanoa, että haluaisin antaa sinulle aikaa tämän asian kanssa, en haluaisi välttämättä enää kovin suurella innolla keskustella kanssasi tästä asiasta koska minusta tarvitset nyt aikaa ja rauhaa tämän asian kanssa.

Kaikkea hyvää sinulle ja Jumalan siunausta, nyt menen nukkumaan, hyvää yötä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Iustus » 01. Loka 2017 23:35

pekka kirjoitti:
Kiitos kirjoituksestasi.

Kyllä sinä minusta olet omia ajatuksiasi ja teorioitasi tässä kehitellyt, sellainen kuva on ainakin minulle muodostunut ja kysellyt mielestäni aika kummallisia kysymyksiä. Enkä minä ole opettaja, eikä minulla ole opetuksia, kerron vain tarvittaessa oman ymmärrykseni asioista ja tästäkin asiasta, kaikkiin kysymyksiin en osaa vastata. Minä uskon lapsenuskollani sen mitä Raamattuun on kirjoitettu enkä ala tekemään mutkia Jumalan sanan opetuksiin (siihen ainakin pyrin). Sen haluaisin ystävällisesti vielä sinulle sanoa, että haluaisin antaa sinulle aikaa tämän asian kanssa, en haluaisi välttämättä enää kovin suurella innolla keskustella kanssasi tästä asiasta koska minusta tarvitset nyt aikaa ja rauhaa tämän asian kanssa.

Et Pekka osoittanut tätä viestiä minulle, mutta haluan silti vastata, koska minunkin kanssani olet täällä samasta asiasta keskustellut: Minäkin puolestani toivon, että ajan kanssa tämä asia sinulle kirkastuu. Se voi viedä aikaa, mutta hiljaa hyvä tulee.

Hyvää yötä.
Iustus

ViestiKirjoittaja pekka » 02. Loka 2017 07:52

Iustus kirjoitti:
pekka kirjoitti:
Kiitos kirjoituksestasi.

Et Pekka osoittanut tätä viestiä minulle, mutta haluan silti vastata, koska minunkin kanssani olet täällä samasta asiasta keskustellut: Minäkin puolestani toivon, että ajan kanssa tämä asia sinulle kirkastuu. Se voi viedä aikaa, mutta hiljaa hyvä tulee.

Hyvää yötä.

Hyvää huomenta kaikille rakkaille keskustelijoille ja myös kaikille lukijoille.

Sillä tavoin tämä asia on ”kirkastunut” että tästä asiasta ei kannattaisi alkaa keskustelemaan ja varsinkaan väittelemään kovin pitkästi koska ”loputtomat” väittelyt aiheuttavat riitoja ja kaunoja eli ne eivät rakenna vaan hajottavat. Sitä aikaa tosiaan pitää antaa vastapuolelle joka on eri mieltä asiassa; kun sitä joka on eri mieltä ei voi tosiaankaan ikään kuin ”pakottaa” oikeaan ymmärrykseen tässä asiassa mistä nyt on jälleen kerran jopa kiivaastikin keskusteltu.

Nyt lähden asioille ja palaan foorumille vasta aikaisintaan iltapäivällä.

Siunausta kaikkien päivään.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 02. Loka 2017 08:51

Pekka, toivoisin että jaksaisit vielä vastata noihin muutamaan teoriaasi koskevaan kysymykseen. Sanoit että Jumala vaatii kieltäytymään jos joku antaa sinulle taulun jossa on kana tai kukkia. Tuo on minusta niin erikoinen opetus, että toivoisin lisää ymmärrystä asiasta.

Minun näkemykseni asiasta on niin yksinkertainen, että jumalankuva tarkoittaa palvottavaa kuvaa. Sellaisia ei saa tehdä, sillä vain Jumalaa tulee palvoa.

Monimutkaiseksi menee mielestäni jos opetetaan, että kaikki kuvat on kiellettyjä joita joku sanoo jumalankuviksi. Silloin pitää käytännössä kieltää kaikki kuvat, sillä on mahdollista että joku pitää jokaista kuvaa jumalankuvana.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja pekka » 02. Loka 2017 16:57

Peace In Rest kirjoitti:Pekka, toivoisin että jaksaisit vielä vastata noihin muutamaan teoriaasi koskevaan kysymykseen. Sanoit että Jumala vaatii kieltäytymään jos joku antaa sinulle taulun jossa on kana tai kukkia. Tuo on minusta niin erikoinen opetus, että toivoisin lisää ymmärrystä asiasta.

Minun näkemykseni asiasta on niin yksinkertainen, että jumalankuva tarkoittaa palvottavaa kuvaa. Sellaisia ei saa tehdä, sillä vain Jumalaa tulee palvoa.

Monimutkaiseksi menee mielestäni jos opetetaan, että kaikki kuvat on kiellettyjä joita joku sanoo jumalankuviksi. Silloin pitää käytännössä kieltää kaikki kuvat, sillä on mahdollista että joku pitää jokaista kuvaa jumalankuvana.

Kiitos kirjoituksestasi.

En minä ihan noin sanonut, koitapa lukea uudestaan se viestini.

Mutta teet nyt niin teoreettisia kysymyksiä, en nimittäin oikein jaksa uskoa, että joku ihminen pitäisi esim. kanaa tai kukkasta jumalankuvanaan ja vielä olisin saamassa lahjaksi joltain henkilöltä tuommoisen jumalankuvataulun, mutta eiköhän ne yleisimmät jumalankuvat kristittyjen keskuudessa ole krusifiksit ja kaikenlaiset maalaukset joissa on mukamas Herramme Jeesus Kristus kuvattuna ja nuo jumalankuvat Toinen Käsky kieltää eli sellaisia ei saa tehdä, eikä niitä myöskään saa palvoa. Tai sitten vanha mies on piirrettynä pilvenreunalle ja tuo vanha mies mukamas on kuva Isästä Jumalasta eli tuommoistakaan jumalankuvaa ei saa tehdä (eikä tietenkään tule palvoakaan tuota kuvaa) koska se on valheellinen kuva Isästä Jumalasta, kaikkihan sen varmaan ymmärtävät vai ymmärtävätkö sittenkään?

Eikä tämä asia mistä nyt puhutaan ole mielestäni ollenkaan monimutkainen vaan hyvin yksinkertainen käsittää ja ymmärtää. Tietty jos joku haluaa tehdä tästä asiasta (Toisesta Käskystä) monimutkaisen niin sitten se on kait sellaiselle ihmiselle monimutkainen ja vaikea ymmärtää?

Nyt en sitten enää haluaisi vääntää sinun kanssasi tästä asiasta, eikä minulla kaiketi olekaan enää mitään uutta kerrottavaa tähän Toiseen Käskyyn liittyen, olen varmaankin jo kaiken oleellisen sanonut mitä olen halunnut sanoa näissä kaikissa viesteissäni mitä on nyt tullut näinä muutamana viime päivinä kirjoitettua tähän ketjuun.

Siunausta sinulle ja perheellesi.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 02. Loka 2017 17:20

Onko teidän mielestänne Mao Tse Tungin palvontakuva jumalankuva? Minusta on, vaikka kuvan henkilö ei olekaan mikään jumala. Myös israelilaisten tekemä vasikkapatsas Siinain erämaassa oli jumalankuva, vaikka vasikka ei ole jumala. Minusta on siis tärkeää se, mihin tarkoitukseen kuva tehdään tai mihin tarkoitukseen sitä käytetään kuin se mitä kuva esittää. Siksi sanotaan, ettei tällaista jumalankuvaa pidä tehdä kumarrettavaksi sen enempää maallisista kuin taivaallisistakaan, vaikka muussa tarkoituksessa voi taiteen keinoin kuvata sekä maallisia että taivaallisia.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 02. Loka 2017 19:23

pekka kirjoitti:En minä ihan noin sanonut, koitapa lukea uudestaan se viestini.

Luulin että sanoit, että kanan tai kukan kuvakin on kielletty jos joku on yrittänyt kuvata sillä Jumalaa.

pekka kirjoitti:Mutta teet nyt niin teoreettisia kysymyksiä, en nimittäin oikein jaksa uskoa, että joku ihminen pitäisi esim. kanaa tai kukkasta jumalankuvanaan ja vielä olisin saamassa lahjaksi joltain henkilöltä tuommoisen jumalankuvataulun, mutta eiköhän ne yleisimmät jumalankuvat kristittyjen keskuudessa ole krusifiksit ja kaikenlaiset maalaukset joissa on mukamas Herramme Jeesus Kristus kuvattuna...

Tai sitten vanha mies on piirrettynä pilvenreunalle ja tuo vanha mies mukamas on kuva Isästä Jumalasta...

Sinä miellät nämä yleisimmiksi, koska ne sattuvat olemaan sinun kulttuurisassi tunnettuja. Mutta jossain päin maailmaa saattaa olla kristittyjä jotka eivät ole koskaan kuullutkaan siitä taulusta jossa vanha mies istuu pilven päällä. Siinä kulttuurissa on ehkä saattanut olla yleisempää kuvata jumaluutta jollain toisella tavalla, esimerkiksi kanalla tai kukalla.

Minä en kehittele tässä jotain outoja teorioita, vaan koettelen lukemaani opetusta. Minusta se ei ihan kestä koetusta, eikä sitä näköjään edes saisi koetella. Minä koettelen asiaa niin, että mietin mitä käytännössä tarkoittaisi jos uskoisin tuohon opetukseen. Se tarkoittaisi sitä, että en voisi varmuudella koskaan tietää onko jokin kuva jumalankuva vai ei. Jos kuvassa on ristillä riippuva juutalainen mies, se saattaa kuvata Jeesusta, mutta yhtä hyvin se saattaa kuvata Jeesuksen vierellä ristiinnaulittua miestä. Tai pilven päällä istuva vanha mies, sillä on saatettu yrittää kuvata Jumalaa, mutta yhtä hyvin taiteilijalla on saattanut vaan olla vilkas mielikuvitus ja hän on maalannut itsensä vanhana ukkona halkomaan taivaita pilven päällä ratsastaen. Ja kuten edellä kirjoitin, kukka tai kana tai lehmä tai kolmio tai mikä tahansa saattaa olla alunperin tehty jumalankuvaksi. Eli en voisi olla melkein mistään kuvasta varma, onko se vai eikö se ole jumalankuva. Silloin pitäisi joko varmuuden vuoksi olla omistamatta mitään kuvia (edes kirjoissa) koska niillä on saatettu yrittää kuvata Jumalaa, tai sitten hyväksyä kaikki kuvat koska on mahdollista että niillä ei olekaan yritetty kuvata Jumalaa. Mutkikkaaksi menee, kun opetusta koettelee.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 02. Loka 2017 20:01

Aamu-Usva kirjoitti:Onko teidän mielestänne Mao Tse Tungin palvontakuva jumalankuva?

Sanoisin että Mao Tse Tung oli itse jumalankuva monelle. En siis usko, että hänen kuvaansa sinällään pidettiin jumalallisena, vaan häntä joka kuvassa oli. Vaikka täytyy myöntää, että en ole ihan hirveän syvällisesti perehtynyt asiaan.

Aamu-Usva kirjoitti:Myös israelilaisten tekemä vasikkapatsas Siinain erämaassa oli jumalankuva, vaikka vasikka ei ole jumala. Minusta on siis tärkeää se, mihin tarkoitukseen kuva tehdään tai mihin tarkoitukseen sitä käytetään kuin se mitä kuva esittää. Siksi sanotaan, ettei tällaista jumalankuvaa pidä tehdä kumarrettavaksi sen enempää maallisista kuin taivaallisistakaan, vaikka muussa tarkoituksessa voi taiteen keinoin kuvata sekä maallisia että taivaallisia.

Nimenomaan! Hyvin kiteytetty. Mikä tahansa asia voi olla käyttäjälleen jumalankuva, jos siitä tulee hänen palvonnan kohde. Ja mikään asia ei ole käyttäjälleen jumalankuva, jos se ei ole hänen palvonnan kohde.
Peace In Rest

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu