Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Marras 2012 00:13

tanu kirjoitti:---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sinulle "Minä vain": Tuo, kun sanot että on kaksi, on vastoin Raamatun ilmoitusta.
On vain yksi Jumala, ja Hänessä ovat Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Mat.28:
18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

...kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Nimeen, ei siis nimiin. Yksi Jumala, jossa on Isä, Poika ja Pyha Henki.
Jeesus ON Jumala.

Minä vain - Joh. 10:30 30 Minä ja Isä olemme yhtä."

King Jamesin käännös sanoo:
John.10:
30 I and my Father are one. One = yksi.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja toni t » 17. Marras 2012 00:40

Minä vain kirjoitti:Johanneksen evamkeliumi
Johannes 17

1 Tämän Jeesus puhui ja nosti silmänsä taivasta kohti ja sanoi: "Isä, hetki on tullut, kirkasta Poikasi, että Poikasi kirkastaisi sinut;
2 koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut.
3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

1.Joh.5:20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika tuli ja on meille mielen antanut*, että me sen totisen tunnemme, ja olemme siinä totisessa, hänen Pojassansa Jesuksessa Kristuksessa: Tämä on totinen Jumala ja ijankaikkinen elämä.

Joh.17:3. Mutta tämä on ijankaikkinen elämä, että he sinun ainoan totisen Jumalan tuntisivat, ja jonkas lähetit, Jesuksen Kristuksen.

Raamattu ei voi olla ristiriidassa itsensä kanssa sillä se on Jumalan ilmoitus. Jos meidän mielestä Raamattu on ristiriidassa itsensä kanssa niin emme ole ymmärtäneet sanaa oikein. Silloin kun Jumalan sana näyttää olevan ristiriidassa ei se sitä ole oikeasti vaan ihminen ei silloin vain käsitä Jumalan sanaa.

Raamattu ilmoittaa että Poika Herra Jeesus Kristus on totinen Jumala. Toisessa kohdassa Raamattu sanoo että ijankaikkinen elämä, on että he sinun ainoan totisen Jumalan (Isän) tuntisivat, ja jonkas lähetit, Jesuksen Kristuksen. Jotkut näkevät tässä ristiriidan vaikka tässä ei ole mitään ristiriitaa. Jeesus sanoo tietysti Isää ainoaksi totiseksi Jumalaksi sillä muuta Jumaluutta ei ole olemassakaan kuin Herran Jhwh:n (Isä ja Poika) Jumaluus. Isä on ainoa totinen Jumala Jeesuksen Kristuksen kanssa. Ainoa totinen Jumala on Isä ja Poika ja siksi sanat "että he sinun ainoan totisen Jumalan tuntisivat, ja jonkas lähetit, Jesuksen Kristuksen" eivät ole missään ristiriidassa sen totuuden kanssa vaan vahvistavat sen.

Tässä todella hyvä linkki joka kirkastaa sitä kuka Jeesus on: https://www.kotipetripaavola.com/Jumala%20on%20yksi
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Minä vain » 19. Marras 2012 14:44

Verratkaa näitä asioita jollain tavalla.
Ehkä se selventää asiat.
Itse vertasin Isää ja Poikaa faaraoon ja Joosefiin.

Joku vertaa veteen, veden kolme olomuotoa, vesi jää höyry. Isä, Poika, Pyhä Henki

Eli onko Jumala kolmessa olomuodossa?
Minä vain

ViestiKirjoittaja Herman » 19. Marras 2012 15:50

Minä vain kirjoitti:Verratkaa näitä asioita jollain tavalla.
Ehkä se selventää asiat.

Joku vertaa veteen, veden kolme olomuotoa, vesi jää höyry. Isä, Poika, Pyhä Henki

Minä käsitän, että Jumala on ilmoittanut itsensä "kolmessa muodossa" siksi, että me ihmiset voisimme ymmärtää. Mehän eletään kolmiulotteisessa maailmassa, ja Jumala itsessään on ääretön. Me emme voi käsittää äärettömyyttä, vaan kolmiulotteisuuden.

Yksi aika hyvä vertaus "kolminaisuudesta" on aurinko. Auringossa on itse aurinko, valo, sekä lämpö. Valo ja lämpö ovat samasta auringosta lähtöisin ja ovat täydellisesti yhtä ja samaa aurinkoa, mutta silti ne ovat ikäänkuin eri asioita. Itsessään ne eivät ole eri asioita, mutta me ihmiset vaan koetaan ne eri tavoin. Samoin Jumala on yksi, mutta ihmiset koetaan Hänet näissä "eri muodoissa".
Herman

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Marras 2012 16:16

Jumalaan tulisi uskoa niinkuin Raamattu sanoo vaikka kaikkea ei ymmärtäisikään. Silloin kun ihminen uskoo Jumalaan niinkuin Raamattu sanoo ihminen uskoo oikein Jumalaan. Jumala on iankaikkinen Henki joka on kaiken luodun yläpuolella ja siksi Jumalaa en vertailisi millään luoduilla asioilla ja inhimillisellä järjellä. Jumala on ilmoittanut sanassaan kaiken oleellisen miten Häneen tulisi uskoa ja siksi Jumalaan ei tulisi liittää mitään sanan ulkopuolisia asioita. Jumalaa ei tulisi vertailla myöskään ikäänkuin periaatteella vaan uskoa Jumalan oma todistus itsestään.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 19. Marras 2012 17:33

Tuota "ikäänkuin periaatetta" kutsutaan vertauksiksi. Raamattu on täynnä vertauksia Jumalasta - itse asiassa aikalailla kaikki mitä Raamattu meille Jumalasta kuvaa, on vertausta, koska me emme muulla tavalla voi Jumalaa ymmärtää. Minun mielestäni voimme opettaa Jumalasta käyttäen myös sellaisia vertauksia, joita ei löydy Raamatusta, kunhan ne ovat linjassa Raamatun sanoman kanssa. Uskon, että Henki voi antaa opetusta Jumalasta nykyajan asioiden kautta. Monesti se auttaa ymmärtämään Raamatun sanomaa, sillä Raamatussa käytetyt vertaukset olivat siltä ajalta ja eivät välttämättä suoraan avaudu nykyajan ihmiselle. Mutta jokainen voi tehdä niinkuin omatunto sanoo, jos se ei salli käyttää muita vertauksia, niin silloin kannattaa pitäytyä vain Raamatusta löytyvissä vertauksissa.
Herman

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 19. Marras 2012 17:35

Minä vain kirjoitti:Verratkaa näitä asioita jollain tavalla.
Ehkä se selventää asiat.

Minua pisti hieman silmään tuo kun sanoit että vertaisit Isää faaraoon... siis vertaisit epäjumalaan... ja eihän faarao ollut Joosefin oikea isä edes, noin biologisesti, en jotenkin tuosta sinun ajatuksen kulusta nyt saa kiinni...

Sinänsä ymmärrän osittain tätä keskustelua... nimittäin eilen mietin sitä, että nykyään katsotaan niin väärällä tavalla uskoa... ikäänkuin se pitäisi meille antaa jotain, ollaan vieraannuttu Jumalan läsnäolosta ja siitä mitä evankeliumi oikeastaan meille on... ei se ole sitä, että pänttäämme raamatusta jakeita tai kappaleita... sen pitäisi olla EVANKELIUMIN julistusta... sitähän opetuslapset tekivät, sitä tekivät ne alkuseurakunnan kristityt joista raamattu kertoo. Jeesus elää! Opetuslapset todistivat muuten kirjoitusten kautta, Jeesus elää, Jeesus on se vapahtaja, josta kerrotaan.

Usko ei ole sitä varten, että me hyötyisimme siitä jotain, tottakai Jeesus antaa myös virvoittavaa vettä, mutta lähtökohta... tämän päivän uskovat, minä itsekin myönnän, ovat vieroittuneet siitä tehtävästä joka on alunperin meille annettu... sinänsä tärkeää ei ole tehdä käännynnäisiä vaan niin että Jumalan Pyhä Henki saisi vaikuttaa kauttamme ja saisimme olla valona ja suolana... '

... mutta kirjoitukset täytyy tuntea, muutoinhan me emme osaa välttämättä perustella edes asioita ja tämä aikakausi on sillä tavalla erillainen.... että kristinuskossa näkyvämmin on esillä, jotenkin vääränlaiset opetukset ja mallit ja uskomukset... kristinusko ei ole alkuperäisessä muodossaan tiiviisti valloillaan, vaan sen on vallannut monenkirjavat opetukset, siksi on tärkeää tuntea mitä sanassa opetetaan, eikä lähteä sen mukaan, miltä tuntuu... nimittäin myös piru yrittää mitä voimallisimmin eksyttää ne jotka ovat kerran saaneet maistaa elämää.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Herman » 19. Marras 2012 17:41

Tietenkään Jumalaa ei voida millään vertauksella tyhjentävästi selittää, eikä sellaiseen voi ryhtyä. Raamatun vertauksissa on aina jokin tietty opetus, joiden kautta meille opetetaan jokin määrätty piirre Jumalasta. Esimerkiksi Jeesuksen käyttämän paimen-vertauksen kautta meille opetetaan, että Jumala pitää omistaan huolta niinkuin hyvä paimen pitää lampaistaan. Ei Jumala vertaa itseään ihmiseen, vaan ainoastaan tuon vertauksen kautta Hän ilmoittaa itsestään määrättyjä asioita, niin että me voimme ne ymmärtää.
Herman

ViestiKirjoittaja Herman » 19. Marras 2012 17:45

Muuten, nuo käyttämäni vertaukset auringosta ja valosta löytyvät myös Raamatusta:

Sillä Herra Jumala on aurinko (Ps.84:11)
...ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily... (Hebr.1:3)

Isä on siis "aurinko" ja Jeesus Hänen "kirkkautensa säteily". Aurinko ja säteet ovat yhtä.
Viimeksi muokannut Herman päivämäärä 19. Marras 2012 17:47, muokattu yhteensä 1 kerran
Herman

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 19. Marras 2012 17:47

Hetkonen... ethän tarkoita vertauksella... että Isä, ei ollut Jeesuksen isä? Siis raamattuhan kertoo Jeesuksen olleen neitseestä syntynyt. Mietin tuota mikä tuon kirjoituksen takana on... Joosefillehan faarao oli ottoisä ikäänkuin, eikä biologinen. Aika paha, jos näkökantasi väittää vastoin raamatun sanaa, sehän kumoaisi silloin Jeesuksen Jumaluuden ja tekisi yhdenvertaiseksi ihmisen kanssa ja lähentelisi jotenkin jehovalaisuuden oppia.
lonelyrider

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu