Taukotupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Taukotupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Heinä 2019 13:37

*
Tapani kirjoitti:Ihmisenhän ei tarvitse pelätä petoeläimiä, Jumala on asettanut eläimiin pelon ihmistä kohtaan ja ihmiseen ne suhtautuvat eri tavalla kuin eläimiin. Tämäkin kertoo, että evoluutioteoria on väärässä, kun opettaa ihmisen olevan vain eläin. Karhun tai muun pedon kohdatessa tärkeintä on tietenkin, että ei käännä selkää, eikä peräänny selin varsinkaan juosten, ettei saalistusvietti herää. Pitkään silmiin tuijottaminen on myös eläinmaailmassa uhkaus. Pelkoon ei ole syytä, sitähän voisi vaikka pedon kohdatessa käskeä sitä istumaan osaisiko tuo?

Haluaisin kertoa jotain lyhyesti, mitä sinä päivänä tapahtui. Kun olin ajamassa autoa ylämäkeä kohtaan ja sinne ilmaantui kaksi sutta. Pysähdyin ja odotin, että ne kaksi menisi tiehensä, niin voisin jatkaa ajaa, mutta... Ne kaksi jäi asfalttikadulle. Yksi jäi vartioimaan ja toinen käveli minua kohtaan ja käveli vasenta auton kylkeä päin katsomalla ikkunasta sisään eli minua kohtaan. Minä katsoin takaisin sitä sutta ja se näytti olevan "pyyntiretkellä", siksi se tuntui etsivän jotain. Se katsoi tiiviisti silmistä minun silmiin ja minä takaisin katsoin sitä sutta tiiviisti.

Siten se käveli pois. Se toinen susi, joka jäi vartioimaan, käveli kanssa pois. Siten minä ajoin pois. Ne kaksi ei tuntunut pelkäävän minua yhtään.

No toinen juttu vielä... Kun sinä aamulla minä lähdin töihin ja ajoin soratiellä, niin eteeni ilmaantui iso metso. Jarrutin ja odotin, että se menisi pois, mutta se haastoi minua riitaan nokka pystyssä ja käveli auton vasenta kylkeä päin ja katsoi ikkunasta minua kohtaan ihan vihaisesti nokka pystyssä. Minä huvittuneena katsoin sitä takaisin. Katsoin kelloa ja rukoilin, etten myöhästyisi töistä ja pyysin Jumalalta apua, etten myöhästyisi töistä ja metso menisi ihan kiltisti pois.

Siten se metso käveli metsään päin, ikäänkuin Jumala olisi kuullut rukoustani ja siten pääsin ajamaan työhön.

No toinen juttu vielä... Kun sinä päivänä olin metsässä ja kävelin ojaa kohtaan, siten huomasin, että kauris lepäsi siinä ojassa. Ihan läheltä, missä olin ja kauris pelästyi ja juoksi karkuun. En tiennyt, että oja oli sen oma piilopaikka, missä levähtää. Niin se tarkoittaa, että voi törmätä eläimeen ihan sattumalta.

Siten kun olin omalla pihalla, kävelin peltoa päin ja kävelin vajaa ohi ja kävelin ihan rauhallisesti, niin siten huomasin, että peura oli ihan lähellä, että minä voisin koskettaa ja silittää peuraa. Olin hetkeksi hiljaa ja peura ei mitään huomannut minua ja se katsoi peltoa ja meni sinne. Minä seurasin sitä seisoen täysin hiljaisesti. Peura ei mitään huomannut minua. Se tarkoittaa, että voi törmätä eläimeen ihan sattumalta.

Vielä toinen juttu... Kun sinä päivänä olin mustikoilla eli poimin mustikoita, niin löysin karhun ulosteen, joka näytti ihan tuoreelta. Minä tarkistin, onko karhu lähettyvillä. Onneksi ei ollut. Karhu oli siellä ja meni pois, siten minä tulin sille paikalle poimimaan mustikoita.

--------------

No haluaisin kirjoittaa ihmisen vajavaisuudesta. Mietin pohtien ja ajattelin, että se on hyvä juttu, että ihminen on vajavainen, koska vajavaisuus saa ihmisen tajuamaan oman riittämättömyyden ja myös se saa ihmisen roikkumaan ja olemaan kiinni Jumalassa, joka on yksin täydellinen Herra. Ihmisyyteen kuuluu erehtyväisyys, ja siksi se on se vajavainen. Se on hyvä juttu, koska jos ihminen ei olisi vajavainen, se voi tulla "pikkujumalaksi" ollakseen Jumalan vertainen pikkujumala ja se olisi huono juttu.

Vajavaisuus on hyvä juttu, että Jumala saa olla Jumala, joka nostaa, auttaa, neuvoo, ohjaa ja opettaa jne. Vajavainen ihminen ei itseään ohjaa, vaan antaa Jumalan ohjata, se on hyvä juttu. Aloin ymmärtää, että vajavaisuus ei ole kamalan paha asia, vaan tosiaan hyvä juttu. Siksi vajavaisuuden vuoksi turvaudutaan Jumalaan Sanalla koetellen kaikki vajavaiset opetukset. Nyt ymmärrän, miten onnekas on olla vajavainen ihminen. :thumbup:

Yhdytkö sinä kanssani samaan ajatukseen sanomalla amen? :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Heinä 2019 09:24

*
Hei, haluaisin kysyä, miten kännykän kanssa voi ylittää mobiilidatarajaa? Minulle tuli huomautus kännykkään, että mobiilidataraja on ylitetty. Olen käyttänyt 5,17 Gt mobiilidataa. Aluksi minulla oli 3 Gt ja nyt on 5,17 Gt. Olen ihan ymmällä ja ihmeissäni. ?? :wtf: :shock: ?? Mitä tarkoittaa, että mobiilidataraja on ylitetty?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 31. Heinä 2019 12:44

vaisuliini kirjoitti:*
Hei, haluaisin kysyä, miten kännykän kanssa voi ylittää mobiilidatarajaa? Minulle tuli huomautus kännykkään, että mobiilidataraja on ylitetty. Olen käyttänyt 5,17 Gt mobiilidataa. Aluksi minulla oli 3 Gt ja nyt on 5,17 Gt. Olen ihan ymmällä ja ihmeissäni. ?? :wtf: :shock: ?? Mitä tarkoittaa, että mobiilidataraja on ylitetty?

Onko Sinulla ns. rajaton dataliittymä? Jos on niin kännykän asetuksista voi säätää datarajoja tai napsauttaa kohtaa 'ei rajoituksia' (tai jotain sen tapaista). En ole oikein perillä noista teknisistä asioista. Ehkä joku toinen voisi paremmin auttaa.
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Heinä 2019 22:14

Jukka kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*

Onko Sinulla ns. rajaton dataliittymä? Jos on niin kännykän asetuksista voi säätää datarajoja tai napsauttaa kohtaa 'ei rajoituksia' (tai jotain sen tapaista). En ole oikein perillä noista teknisistä asioista. Ehkä joku toinen voisi paremmin auttaa.

Iltaa, Jukka. :) Tänään menin pyöräilemään 'Telia'-liikkeen luokse selvittämään se juttu kuntoon, mutta mies tarkisti liittymäni tietokoneella ja sanoi, että se on kunnossa ja sanoi, että se oli "vaaraton temppu". Eli asia on kunnossa. :wtf: :roll: Aika outoa! :)

No voisiko saatana aiheuttanut sen? Koska ohjasin yhtä miesuskovaa raamatulliseen uskoon whatsapilla ja siten kännykkään tuli huomautus, että raja on ylitetty. En voi nyt sanoa siitä saatanan tempuksi, kun ei ole selvää todistetta siitä. Mutta en ole niitä uskovia, jotka uskovat saatanan juoniin ja "kirkastavat" saatanaa puhumalla uskonelämän tappiosta.

Koska Jumala aina kuljettaa meitä voittosaatossa - Kristuksessa. ;gladly:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Elo 2019 13:54

*
Morotus! :pc: No minulla olisi kysyttävää. Koska tänään aamulla herättyäni menin vessaan ja siten yhtäkkiä minulle tuli äkillinen ajatus; 'Miksi tarvittiin kiusausta eli koetusta, kun Pyhä Henki vei Jeesuksen erämaahan kiusattavaksi?' :shock: En osaa sanoa, tuliko se ajatus itsestäni vai.... :roll:

Siellä istuin ja mietin ihmetellen, minkä takia tarvittiin koetusta siellä erämaassa ennen tehtävää?! Niin haluaisin kysyä. Ymmärränkö oikein, että Jeesuksen kiusausta (koetusta) tarvittiin, koska Hänet havaittaisiin täydelliseksi Hänen tehtävää varten? Ymmärränkö oikein?

Osaisitko kertoa, minkä takia Jeesuksen (vaikka Hän maan päällä oli täydellinen ja synnitön ollakseen Jumalana ja Ihmisen Poikana) koetusta tarvittiin siellä erämaassa saatanan kiusattavaksi ennen tehtävää? Jeesuksen suoritus erämaassa tehtävää varten mietityttää minua, vaikka Jeesus maan päällä oli täydellinen virheetön Jumalana ja Ihmisen Poikana. :roll:

:think2: :bible:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Elo 2019 11:22

*
Shabbat Shalom! :pc:

No täällä on aika hiljaista, niin ajattelen avata vähän se keskustelu. No kun minun kännykkään tuli se huomautus, jonka mainitsin teille viime keskiviikkona 31.7., koska yksi miesuskova lähetteli minulle kuvia (whatsapilla), joissa on Jeesus. Niin katsoin hyväksi puuttumaan ja ohjaamaan häntä "raamatulliseen uskoon". No kun omaan ymmärrykseen nojautuneet uskovat (sellaiset uskovat oman ymmärryksen nojalla elävät) eivät näe selkeästi kuvankieltoa Raamatusta.

Todistin sille miesuskovalle neljästä asiasta, mitkä tapahtui minulle konkreettisesti. Nämä todistukseni ovat: 1) uskoontulo, kun olin siinä tilassa, kun silloin en ole koskaan kuullut evankeliumia, enkä koskaan kuullut Jeesuksesta. En myös koskaan tiennyt Jumalan olemassaolosta, koska perheeni, missä olen syntynyt, ei ole uskovainen. Niin Jumala ilmaantui minulle. En nähnyt Häntä omin silmin, mutta Hänen läsnäolo oli kyllä selvempi. Sitä on vähän vaikea selittää omin sanoin. 2) Kun olin juuri aikustunut, Jumala pysäytti minua kysymyksellä ihan konkreettisesti ja suonanaisesti; 'Tahdotko sinä olla uskossa?'. Se oli mullistava kokemus, mutta jälkeenpäin aloin tajuta, etten elänyt Sanan varassa [5Moos. 8:3, Matt. 4:4]. Siksi Jumala kysyi siitä minulta.

3) Kun sinä päivänä olin entisessä navetassa, niin juuri siinä hetkessä Sana tuli minua kohtaan ja avasi tekstiä ilmaan minun luettavaksi ja 7 kertaa eri taholta minua kohtaan ja kaikki tekstit oli suoraan Raamatusta. Se oli kans mullistava kokemus. Noin 6kk:n kuluttua aloin tajuta, että taisin itse kohdata Jumalaa Hänen ollessaan Sanana.

4) Sain ilmoituslapun siitä tilaamastani taulusta, jossa on Jeesus, että se saapui jo postilla. Menin hakemaan sen ja siten törmäsin iäkkääseen pariskuntaan. Nainen kysyi, mitä siinä paketissa on. Minä avasin paketin ja näytin taulun hänelle. Sinä hetkellä Jumala puhui selkeästi ja suoraan meille molemmille näin: 'Älä pidä muita jumalia Minun rinnallani'.

En kaikki kirjoita. Kirjoitan vain sen, mikä olisi tärkeintä tietää. En aikonut palvoa taulua, enkä palvonnut, koska sinä päivänä olin juuri hakemassa taulua ja siten Jumala alkoi puhua meille selkeästi ja suoraan.

Myöhemmin, kun oli sinä aikana kova keskustelu kuvankiellosta oli meneillään uskovien keskellä ja sinä samana aikana äippä (äiti ei ole uskossa) alkoi kysellä mieheni antamasta häälahjasta, se oli kaulakorun risti ja se oli kalevan risti. Siten kun menin seurakuntaan ja istahdin, niin sain profeetallisen sanan ja näyn, joka koskee sitä idolia. Siinä Jumala puhui naisuskovan kautta näin: 'Kuva silmien eteen, jonkun seinällä on kuva, idoli, jota Jumala ei halua sen olevan. Jumalasi siunaa kun irrotat viimeisenkin siteen'.

Koin, että se oli tarkoitettu minulle. Muistin sanat, että Jumala puhui minulle ja iäkkäälle naiselle selkeästi ja suoraan, kun samana päivänä hain taulun postista. Siten päätin tehdä parannuksen. Niin minä revin taulun kuvan, sinä hetkellä saatana aggressiivisella sävyllä sanoi syyttäen: 'Sinähän kiellät Jeesuksen'. Minä ihmettelin ja katsoin sitä ja ajattelin: 'Hei, se on pelkästään paperi'. Tajusin, että ääni oli saatanasta.

Siten selitin sille miesuskovalle kuvasta ja Jumalan Sanasta. Ne molemmat ovat täysin vastakohtaista toisille. Koska kuvat ovat ihmisen tekemiä, eivät ne voi viedä lähelle Jumalaa, koska meidän usko ei perustu ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan [1Kor. 2:5]. Kuvat ovat ihmisviisauden perusteella - omaan ymmärrykseen nojautumisen perusteella, jota Herra on vastaan. Pään taso on ylpeydestä.

Koska kuva perustuu ihmisen viisauteen, jonka kautta ihminen "avustaa" oman lihan mukaan ohjaten Jumalan luo, mutta se on ihmisen oma lihallinen teko - ihmisen viisauden perusteella ja se on ylpeileminen pään tasolla, siksi Jumala on sitä vastaan [Jaak. 4:6, 2Kor. 10:5]. Raamatun mukaan Jumala ei kuljeta ylpeitä, vaan nöyriä, jotka turvautuvat kokosydämisesti Herraan, joka avaa ymmärrystä Sanan kautta ja se on Jumalan teko ja lahja ihmisessä, niin ihminen on armon sisäpuolella [Snl. 3:5, Ps. 25:9, 2Tim. 2:7].

Selitin sille miesuskovalle, niin samalla tunsin Pyhän Hengen läsnäolon. Niin se miesuskova alkoi ymmärtää ja sanoi, että lähettämä kuva on viimeinen kerta. Se huomautus, joka tuli kännykkään, oli vaaraton temppu, josta Telia-liikkeen mies ei osannut sanoa mitään ja hän pitää siitä vaarattomana temppuna.

Mutta minua surettaa se, että uskovat nousevat puolustuskannalle puolustamaan kuvia ja käärinliinaa. He elävät pään tason mukaan, jota Herra on vastaan. Mutta Jumala kuljettaa vain ainoastaan nöyriä, jotka turvautuvat kokosydämisesti Herraan, joka avaa ymmärrystä ja saa aikaan nöyrissä Jumalan aikaansaamia töitä. Niin ei yksikään kerskaa omista ansioista ihmisviisauden kautta. Kerskauksenaan olkoon yksin Kristus - Sanana. Niin ja amen! :bible:

Taivas ja maa (kuvat, idolit, käärinliina ja patsaat) katoaa, mutta Minun Sana ei koskaan katoa

Matt. 24:35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa. :bible:

Siksi tulisi asettaa oma usko Sanaan (lihaan tulleeseen Kristukseen) - ei kuviin, ei minkäläiseen ihmisen tekemään veistokseen, eikä käärinliinaan. Raamatussa sanotaan;'kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä - Sanan kohdalla Sanan taholta?' [Luuk. 18:8]. Se on kysymys kohdallasi :?:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Elo 2019 14:03

*
No ajattelen avata vielä se keskustelu, mikä koskee kuvankieltoa. Ja minulla on aikaa kirjoittaa kans.... :pc:

Olen nähnyt, miten ne Raamatun kohdat johtavat väärinymmärrykseen luullen, että saa tehdä Jumalasta kuvaa, koska ei ymmärretä Raamatun asemaa, joka on täydentävä ja kokonaisvaltainen Herran ilmoitus. Raamattu ei ole sellainen, että saa ottaa muutamat Raamatun kohdat irrotettavaksi pois täydentävästä ja kokonaisvaltaisesta Herran ilmoituksesta, niin silloin ne irrotettavat kohdat voisivat olla törmäykseksi täydentävän ja kokonaisvaltaisen Jumalan ilmoituksen kanssa ja siinä kompastutaan oman ymmärryksen nojalla - tulkaten väärin.

Koska täydentävän ja kokonaisvaltaisen Jumalan ilmoituksen mukaan Raamatussa puhutaan kuvankiellosta ja se on päivänselvää. Mutta mainitut kuvat Raamatusta löytyy, mutta ne kohdat ei tarkoita kirjaimellisesti ihmisen tekemiä kuvia. Näytän kohta esimerkin, kun nostan esille kaikki mainitut kuvat, jotka eivät tarkoita kirjaimellisesti kuvan tekemistä.

Laitan ne väärinymmärretyt Raamatun kohdat tänne.

Room. 8:29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;

Kol. 1:15 ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa.

Kol. 3:10 ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan.

Hebr. 1:3 ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,

8:5 ja jotka palvelevat siinä, mikä on taivaallisten kuva ja varjo, niinkuin ilmoitettiin Moosekselle, kun hänen oli valmistettava maja. Sillä hänelle sanottiin: "Katso, että teet kaikki sen kaavan mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin."

9:23 On siis välttämätöntä, että taivaallisten kuvat tällä tavalla puhdistetaan, mutta että taivaalliset itse puhdistetaan paremmilla uhreilla kuin nämä.

9:24 Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkeinpyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme.

2Kor. 4:4 niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.

Gal. 3:1 Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?

Tuo Gal. 3:1 kohdassa mainitaan "kuvattu", eli se tarkoittaa "kielikuvallisesti sanottu". Kun ne mainitut kuvat ei tarkoita sitä, että tehdään kuvaa. Mainitut kuvat tarkoittaa "kielikuvaa", - ei kirjaimellisesti ihmisen tekemiä kuvia. Valitettavasti oman ymmärryksen nojalla olevat uskovat tulkitsevat sen väärin ja nostavat puolustuskannalle puolustamaan ihmisen tekemiä kuvia sanoen, että saa tehdä Jumalasta kuvaa.

----------------

Näytän vielä toisen esimerkin. Tässä on nämä Raamatun kohdat, joiden mukaan kuva mainitaan, niin koska se on "kielikuva".

1Kor. 11:7 Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia.

1Kor. 15:49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.

2Kor. 3:18 Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.

--------------

No tässä olisi vielä antikristuksellinen aika, jolloin ihmisen tekemää kuvaa kumarretaan. Se ei ole kielikuva, vaan ihmisen tekemä pedon kuva kumarrettavaksi. En alleviivoita ne mainitut kuvat. Voit itse lukea ne mainitut kuvat.

Johanneksen ilmestys:
13:14 Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen pedon kuvan, jossa oli miekanhaava ja joka virkosi.

15 Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin.

14:9 Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,

14:11 Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.

15:2 Ja minä näin ikäänkuin lasisen meren, tulella sekoitetun, ja niiden, jotka olivat saaneet voiton pedosta ja sen kuvasta ja sen nimen luvusta, seisovan sillä lasisella merellä, ja heillä oli Jumalan kanteleet.

16:2 Ja ensimmäinen lähti ja vuodatti maljansa maan päälle; ja tuli pahoja ja ilkeitä paiseita niihin ihmisiin, joissa oli pedon merkki ja jotka kumarsivat sen kuvaa.

19:20 Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa.

Ilm. 20:4 Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.

Shabbat shalom! :pc:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Juhani » 03. Elo 2019 18:59

Rauhaa,
Siitä kuvantekokiellosta...
Minä en ole löytänyt Raamatustani yhtään kohtaa, jossa sanottaisi jotta Jumalasta saisi tai voisi tehdä kuvan.
Olen kyllä nähnyt paljon Jeesuksesta maalattuja kuvia, mutta kumma että näyttävät joka kuvassa aina jotenkin erilaiselta henkilöltä.
Viime aikona on ollut liikkeellä myös hyvin monenlaisia ja monennäköisiä jeesuksia, joita on pitänyt varoa näinä vaikeina eksytyksen aikoina...
Juhani

ViestiKirjoittaja Jukka » 03. Elo 2019 20:07

Juhani kirjoitti:Rauhaa,
Minä en ole löytänyt Raamatustani yhtään kohtaa, jossa sanottaisi jotta Jumalasta saisi tai voisi tehdä kuvan.
Olen kyllä nähnyt paljon Jeesuksesta maalattuja kuvia, mutta kumma että näyttävät joka kuvassa aina jotenkin erilaiselta henkilöltä.
Viime aikona on ollut liikkeellä myös hyvin monenlaisia ja monennäköisiä jeesuksia, joita on pitänyt varoa näinä vaikeina eksytyksen aikoina...

Niin, kuinka voisimmekaan tehdä kuvaa Jumalasta (JHWH), joka on Henki ja jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä, niin kuin kirjoitettu on

1.Tim. 6:15-16 Paavali kirjoitti:...jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra, jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.

Mitä tulee Jumalan kymmeneen sanaan eli käskyyn, niin se ilmoittaa (toisen käskyn) näin:
kohdassa 2.Moos.20:4 Mooses kirjoitti:Minä olen Herra (JHWH), sinun Jumalasi (elohim), joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia (elohim) minun rinnallani. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

Toinen käsky kieltää epäjumalanpalveluksen (kaikien epäjumalien kumartamisen ja palvomisen kaikissa muodoissa) rinnalla ainoan elävän Jumalan JHWH.

Mitä sitten tulee Jeesukseen Krtistukseen, joka on "yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti" niin tiedämme, että Hän tuli ihmiseksi, kaltaiseksemme, ja Hänet havaittiin olemukseltaan tosi ihmiseksi (sellaiseksi kuin ihminen on). Ja ihmisellä on ihmisen ulkomuoto. Tästä syystä, kun alkuseurakunnassa oli veljiä jotka Jeesuksen tunsivat ja käsin koskettivat, voisivat he kertoa myös Ihmisen Pojan muodosta.

Lyhyesti: Jahvesta ei voida tehdä mitään kuvaa, mutta Jeesus on "immanuel, JHWH kanssamme, siis myös ihminen, jonka hänen läheisensä tunnistivat näöltään, jopa yhdellä kertaa yli 500 veljeä". Veljille Jeesus oli ylösnoustuaan niin todellinen ja läheinen, että
Häntä me kosketimme Ihmisen Poikana Jeesusta voidaan kuvata (niinhän tekee monet Raamatun kirjoituksetkin) mutta Hänen Isäänsä emme kykene kuvaamaan. Siispä Jumala on "salattu Jumala" eikä meidän tule pyrkiä ymmärtämään sitä, minkä Herra on meiltä salannut. Jeesus on joka tapauksessa salatun Jumalan. lopullinen ilmoitus ihmiskunnalle ja siis Hänessä on kaikki se, mitä Isä tahtoo lapsileen ilmoittaa.

"Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta"
Jukka

ViestiKirjoittaja Juhani » 03. Elo 2019 21:14

Jukka kirjoitti:
Juhani kirjoitti:Rauhaa,

Niin, kuinka voisimmekaan tehdä kuvaa Jumalasta (JHWH), joka on Henki ja jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä, niin kuin kirjoitettu on

1.Tim. 6:15-16 Paavali kirjoitti:...jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra, jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.

Mitä tulee Jumalan kymmeneen sanaan eli käskyyn, niin se ilmoittaa (toisen käskyn) näin:
kohdassa 2.Moos.20:4 Mooses kirjoitti:Minä olen Herra (JHWH), sinun Jumalasi (elohim), joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia (elohim) minun rinnallani. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

Toinen käsky kieltää epäjumalanpalveluksen (kaikien epäjumalien kumartamisen ja palvomisen kaikissa muodoissa) rinnalla ainoan elävän Jumalan JHWH.

Mitä sitten tulee Jeesukseen Krtistukseen, joka on "yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti" niin tiedämme, että Hän tuli ihmiseksi, kaltaiseksemme, ja Hänet havaittiin olemukseltaan tosi ihmiseksi (sellaiseksi kuin ihminen on). Ja ihmisellä on ihmisen ulkomuoto. Tästä syystä, kun alkuseurakunnassa oli veljiä jotka Jeesuksen tunsivat ja käsin koskettivat, voisivat he kertoa myös Ihmisen Pojan muodosta.

Lyhyesti: Jahvesta ei voida tehdä mitään kuvaa, mutta Jeesus on "immanuel, JHWH kanssamme, siis myös ihminen, jonka hänen läheisensä tunnistivat näöltään, jopa yhdellä kertaa yli 500 veljeä". Veljille Jeesus oli ylösnoustuaan niin todellinen ja läheinen, että
Häntä me kosketimme Ihmisen Poikana Jeesusta voidaan kuvata (niinhän tekee monet Raamatun kirjoituksetkin) mutta Hänen Isäänsä emme kykene kuvaamaan. Siispä Jumala on "salattu Jumala" eikä meidän tule pyrkiä ymmärtämään sitä, minkä Herra on meiltä salannut. Jeesus on joka tapauksessa salatun Jumalan. lopullinen ilmoitus ihmiskunnalle ja siis Hänessä on kaikki se, mitä Isä tahtoo lapsileen ilmoittaa.

"Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta"

Kiitos Jukka :thumb:

Kiitos vastauksestasi. Minun on seurattava Jumalan sanaa ja pitää vain sen mistä olen varma. En tiedä miltä Jeesus näyttää ja jos väittäisin Hänen näyttävän joltakin tietynlaiselta, niin silloin tekisin syntiä ja valehtelisin, koska en ole Messiasta koskaan silmilläni nähnyt. Toki toivon, että näen hänet pian...
En voi pitää seinälläni kuvaa, joka olisi väärennös. Tuntisin silloin niin tehdessäni rikkoneeni Jumalaa vastaan. Toivon sisarilta,-ja veljiltäni ymmärrystä tähän asiaan. :wtf:
Juhani

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu