Elämän kadottaminen ja löytäminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Elämän kadottaminen ja löytäminen

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Loka 2017 14:35

Kaikki mitä kirjoitat on jo pitkään ollu puheenaiheina,niistä on keskusteltu ja ne on ymmärretty. Niistä on puhuttu eteenpäin ja niistä on joko suututtu tai ne on otettu vastaan.Oman itseni ja lihani vajavaisuuttakaan unohtamatta.
Mutta lähimmäisenrakkaus on mielestäni kuitenkin jotain muutakin kuin nuhtelua ja vihaa :think2:

Monesti oon miettiny tuota "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi" siten esim..että mitä jos ei rakasta itseään, niin miten voi rakastaa lähimmäistään?? Mutta mulla on ollu kuitenkin ajatuksena sen tarkoittavan mm. sitä, että pitää toisesta huolta, niinkuin haluaisi itsestään pidettävän tai kohdella muissa asioissa niinkuin haluaisi itseään kohdeltavan...kateus katkeruus kiusaaminen välinpitämättömyys ym.ei kuulu lähimmäisen rakkauteen.

Kai tuo oma ajatus juontaa näistä Raamatunpaikoista esim tästä

27 Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
28 Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".
29 Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"
30 Jeesus vastasi ja sanoi: "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi.
31 Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse.
32 Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, meni hän ohitse.
33 Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä.
34 Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä.
systeri

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Loka 2017 14:37

Laitoin jo edellä siitä esimerkkejä:

Joh. 8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

Matt. 12:34 Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.

Matt. 23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?

Matt. 3:7 Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?

Saanko kysyä nyt vuorostani sinulta sitä, että sanoivatko siis Jeesus ja Johannes Kastaja noissa Raamatun kohdissa, sävyisyyden hengessä edellä sanotut asiat ?

Nähdäkseni Raamatussa on muitakin ohjeita sen suhteen miten sanoa asiat toiselle, vai oletko sinä sitä mieltä, että jokaisessa tilanteessa tulee ainoastaan ja pelkästään sävyisyyden hengessä ?
kurja

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Loka 2017 14:37

Viestini oli siis vastine Pekalle.
kurja

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Loka 2017 14:41

Yölläkin vielä mietin tätä asiaa ja mieleen tuli tämä paikka Raamatusta ja varsinkin tuo lihavoitu teksti,en varmaan ymmärrä tätäkään oikein :)

1 piet 4

8 Ennen kaikkea olkoon teidän rakkautenne toisianne kohtaan harras, sillä "rakkaus peittää syntien paljouden".
9 Olkaa vieraanvaraisia toinen toistanne kohtaan, nurkumatta.
10 Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina.
11 Jos joku puhuu, puhukoon niinkuin Jumalan sanoja; jos joku palvelee, palvelkoon sen voiman mukaan, minkä Jumala antaa, että Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kunnia ja valta aina ja iankaikkisesti. Amen.
systeri

ViestiKirjoittaja pekka » 15. Loka 2017 14:48

Kysyt Kurja vaikeita, en ole ollut paikalla, sattuneesta syystä, kun esim. Herramme Jeesus on nuo lauseensa sanonut mitkä tuohon esille laitoit. Mutta minä en voi todellakaan muutenkaan verrata itseäni Vapahtajaamme ja luulla että pystyisin samoihin tekoihin. Minun vaellukseni on aina enemmän tai vähemmän vajavaista jne. Itse pyrin kuitenkin sävyisyyden hengessä tuomaan muille ihmisille asioita esille mitkä minä haluan muille kertoa.

Entä onko Raamatussa sitten mielestäsi opetusta että meidän uskovien tulisi nimitellä joita kuita lähimmäisiämme esim. kyykäärmeitten sikiöiksi?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Loka 2017 15:18

Esitän vastakysymyksen:

Onko Johannes Kastaaja Jumala, mitä hän tässä sanoi ?

Matt. 3:7 Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?

Toimiko Johannes siis väärin ja väärällä sydämen asenteella ja vastoin Jumalan tahtoa ?
kurja

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Loka 2017 15:33

Hei Pekka.

Se nyt pitää sanoa tässä kohtaa, että toimintamallisi on kovin rajattu, Raamattu ei rajaa toimintatapaamme vain yhteen ainoaan.

Tässä esimrkkejä toisenlaisista toimintatapa ohjeista:

Tit. 1:13 Tämä todistus on tosi; sentähden nuhtele heitä ankarasti, että tulisivat uskossa terveiksi

1. Tim. 5:20 Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen, että muutkin pelkäisivät.

1. Kor. 5:12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?

Matt. 18:15 Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.

Luuk. 17:3 Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi.

11 Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
12 Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
14 Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"

Siis painotan tässä viimeisessä "kaikkien kuullen" !

No, jos nyt tutkit näitä ohjeita, ja tätä vain hyvin pientä otosta, Raamatun hyvin erilaisista ohjeista, niin eikö sinun toimintavalikoimasi ole aivan liian suppea ?

Jos sinä ilmeisimmin opettajana opetat uskoville vain noin suppean toimintamallin, eli vain yhden ainoan, kaikista monen monista Raamatun toiminta valikoimasta, niin eikö toiminta vääristy silloin ?

En halua mollata sinua, vaan haluan herätellä tutkimaan näitä asioita ja toimintatapoja laajemmin, jotta et anna muille uskoville liian kapeaa ja yksipuolista toimintamallia.

Herran siunausta sinulle Pekka !
kurja

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Loka 2017 15:40

Hei systeri ! :)

Selitätkö minulle nämä Herran Sanat ?

Rakastiko Herra näitä vai ei ?

Peittikö Rakkaus tässä syntien paljouden ?

Joh. 8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

Matt. 12:34 Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.

Matt. 23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?

Siis kerrotko omin sanoin sen, että miten näitä sanoja sinä itse tulkitset ?

Haluaisin sen kuulla, ja sen, että miten prustelet Raamatulla tämän Jeesuksen ja Johannes Kastajan toiminnan ja sanat ?
kurja

ViestiKirjoittaja pekka » 15. Loka 2017 15:57

kurja kirjoitti:Esitän vastakysymyksen:

Onko Johannes Kastaaja Jumala, mitä hän tässä sanoi ?

Toimiko Johannes siis väärin ja väärällä sydämen asenteella ja vastoin Jumalan tahtoa ?

Kurja, en minä voi itseäni mitenkään verrata edes Johannes Kastajaankaan, kai sen pystyt ymmärtämään? Enkä apostoleihinkaan eli olen tuiki tavallinen uskova eli niin kuin tavataan sanoa armosta pelastettu uskon kautta Herraan Jeesukseen ja ei tule luulla itsestään liikoja ettei ylpistyisi ja kävisi huonosti.

Mutta en kuitenkaan tarkoita sitäkään että eikö joku uskova saisi alkaa nimittelemään joita kuita lähimmäisiään esim. kyykäärmeitten sikiöiksi. Jos joku niin kokee niin mikä minä olen siihen välttämättä puuttumaan. Kyllä se voi kuitenkin joskus olla paikallaan mutta kyllä sitten pitää olla varma asiastaan ettei tarvitse sitten myöhemmin katua mitä tulikaan sanottua ja millä asenteella jne.

Mutta esim. juoppoa saa joissakin tapauksissa sanoa juopoksi, ei kaikki siitä suutu koska monet juopot hyvin tietävät että ovat juoppoja. Aika paljon olen kertonut alkoholisteille ilosanomaa Herrasta Jeesuksesta ja monilla alkoholisteilla on hyvin kuulevat korvat ja asiat voi ja saa sanoa ihan suoraan, kuitenkin sävyisyyden hengessä, ei kovalla asenteella eikä huutamalla.

Muuten Kurja, oletko sinä joskus nimitellyt jota kuta lähimmäistäsi esim. kyykäärmeen sikiöksi ja jos olet niin voitko kertoa siitä asiasta tarkemmin?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja kurja » 15. Loka 2017 16:37

Hei Pekka !

Mistä johtuu tuo itse itsesi aliarvostaminen sekä arkuus ?

Siis käsittääkseni olet uudestisyntynyt uskova, ja sinulla on Pyhä Henki, ja siten voit toimia ihan yhtä paljon kuin Johannes Kastaja, sinulla on sama voitelu ja siten Herra voi vaikuttaa sinussa ihan mitä vain, ei ole rajaa.

Siis uudessa liitossa me uskovat kaikki olemme voideltuja, ihan kuten olivat profeetat aiemmin.

Se ei ole mitään ylpeyttä, että uskoo ja luottaa Jumalaan ja siihen, että Hän voi vaikuttaa meissä tahtonsa mukaan ihan mitä vain.

Tämä vain tarkoittaa sitä, että ymmärrämme oikein asemamme Jumalan lapsina ja palvelijoina.

En minäkään siis luota itseeni vaan Jumalaan, ja siten voin Herran kehoituksesta ja Hengen johdossa sanoa mitä vain Hän haluaa minun sanovan, siinä en minä aseta, eikä minun tule asettaa rajoja.

Siis ei todellakaan ole kyse siitä, että uskova itse luulisi itsestään, vaan siitä, että uskova kuulee ja kuuntelee ja ja vain tottelee.

Ymmärrätkö tämän asian ?

Hyvä, että otit tuon juoppo esimerkin, sillä minun piti siihen liittyen sinulle kirjoittaakin.

Jos tutkit Raamatusta sitä, että miten Jeesus kohtasi ihmisiä, niin huomaat varmasti kunnolla tutkimalla, että Hän suhtautui eri tavoin nöyriin ja syntisiin ja sairaihin ihmisiin, kuin koviin ja kylmiin ja paatuneisiin väärin toimiviin.

Tämä on nyt sitä ihan samaa asiaa, josta jo edellä kirjoitin, eli Raamatussa on monia erilaisia ohjeita, joita meidän uskovina tulisi käyttää TAPAUSKOHTAISESTI.

Siis Jeesus kohtasi ihmiset tapauskohtasaisesti, eikä aina samoin ja samalla tavalla ja tyylillä.

Jos epäilet tätäkin asiaa, niin luetko nämä Jumalan Sanat aiheeseen liittyen:

Ps. 18:25 Hurskasta kohtaan sinä olet hurskas, nuhteetonta kohtaan nuhteeton;
Ps. 18:26 puhdasta kohtaan sinä olet puhdas, mutta kieroa kohtaan nurja.

Ps. 18:27 Sillä sinä pelastat nöyrän kansan, mutta ylpeät silmät sinä painat alas.

Ps. 101:5 Joka salaa panettelee lähimmäistänsä, sen minä hukutan; jolla on ylpeät silmät ja kopea sydän, sitä minä en siedä.

Ja tämän asian siis tulisi selvitä tutkimalla sitä, että miten Jeesus kohtasi nöyrät ja sitten ylpeät.

Lisäksi voit yhä tutkia Raamatun toiminta ohjeita, jotka jo sinulle laitoin.

Sitten tuohon viimeiseen kysymykseesi.

Miksi yrität kiusata minua, olenko tehnyt sinulle jotain vääryyttä ?

Mutta silti vaikka nähdäkseni sinä nyt minun kanssani toimit eri tavoin kuin olet sanonut, eli et nähdäkseni toimi nyt sävyisyyden hengessä, niin vastaan kuitenkin.

Herra ei ole laittanut minua sanomaan kenellekkään, että "Te kyykäärmeen sikiöt" mutta jos Hän siihen kehoittaisi, ei minulla olisi muuta mahdollisuutta kuin totella.

Siis olen jo aikoja sitten saanut Herralta henk koht seuraavat Sanat:

17 "Ihmislapsi, minä olen asettanut sinut Israelin heimolle vartijaksi. Kun kuulet sanan minun suustani, on sinun varoitettava heitä minun puolestani.
18 Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
19 Mutta jos sinä varoitat jumalatonta ja hän ei käänny jumalattomuudestansa eikä jumalattomalta tieltänsä, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut.
20 Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä ja minä panen kompastuksen hänen eteensä, niin hän kuolee-kun et sinä häntä varoittanut, niin hän synnissänsä kuolee, ja vanhurskautta, jota hän oli harjoittanut, ei muisteta-mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
21 Mutta jos sinä vanhurskasta varoitat, ettei vanhurskas tekisi syntiä, ja hän ei tee syntiä, niin hän totisesti saa elää, koska otti varoituksesta vaarin, ja sinä olet sielusi pelastanut."

Siis tässä Herra laittaa vastuuseen palvelijansa, eli kuten Hesekielin, on minunkin sanottava se, mitä Herra haluaa, sillä jos en sitä sano, joudun itse vastuuseen.

Tämä siis on kova Sana ja sinunkin kannattaa se kunnolla ja ajatuksella lukea, ja miettiä sitä, että mitä ja miten paljon Herra voi vaatia palvelijaltaan.

Minä en siis voi enää suhtautua kevyesti enkä välinpitämättömästi siihen, mitä ja mihin Herra minua kehoittaa.

Toki olen minäkin vajavainen, ja kyllä Herra senkin näkee ja tietää, ja myös sen, että mihin oikeasti kykenen.
kurja

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu