Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kysymyksiä

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Joulu 2015 17:26

*
Iustus, Jumala opetti minulle henkilökohtaisesti kuvasta. Uskovien kodilla kyläilleeni huomasin
'Jeesus' -tauluja ja ajattelin että minulla pitäisi olla myös tauluja. Tilasin taulun ja siten se saapui postiin niin
menin hakemaan sen. Siten sieltä kotimatkalla törmäsin erääseen vanhaan pariskuntaan. Niin halusin näyttää
rouvalle taulun, sinä hetkellä Jumala puhui meille molemmille vaikka rouva ei ole uskossa ja hän kuuli
Jumalan puhuvan ja sanoi minulle 'älä pidä jumalia minun rinnallani' Olin ihmeissäni ja enemmän ihmettelin
että Jumalakin puhui myös rouvalle, joka ei ole uskossa. Minä ajattelin 'pistän vain sen seinälle enkä tarkoita
että palvoisin sitä taulua
'.

Siten sain 5 vuotta sitten eli 2010 profeetallisen sanan joka sanoi 'Kuva silmien eteen, jonkun seinällä on kuva,
idoli, jota Jumala ei halua sen olevan. Jumalasi siunaa kun irrotat viimeisenkin siteen
.' Mietin mitä tarkoittaa
kun Jumala puhuu siitä että 'siunaa kun irrotan viimeisenkin siteen'. Siten päätin repiä Jeesuksen kuvan kahtia ja
siten yhtäkkiä se huusi minulle sanoen: 'Sinähän kiellät Jeesuksen'. Minä katsoin ihmetellen kuvaa ja ajattelin
'hei, sehän on pelkästään paperia'. Kuka se suuttui ja huusi minulle? Se oli nimittäin saatana josta Jumala yritti
sanoa minulle profeetallisen sanan kautta.

Kielto sanoo: 'Älä pidä jumalia Jumalan rinnalla' ja se tarkoittaa että Jumala asuu sinussa ja sinun seinällä on
jumalien kuvia ja tauluja. Jumala joka asuu sinussa, on niitä kuvia Hänen rinnalla - ollessaan sinussa ja sinähän
pidät kuvia Jumalan rinnalla. Ymmärrätkö? Tämä on vain esimerkillinen selitys. Voisitko Iustus vastata tähän että
ymmärrät syyn kiellossa?

Raamatun mukaan Jumala on kanssamme joka päivä loppuun asti niin sen takia minulla ei ole yhtään kuvia
eikä tauluja kotosalla eli Hänen rinnalla ei ole yhtään niitä. Sori uteluttaa mitä teet työksesi jos saa kysyä? Ei siihen ole pakko vastata jollet halua - yksityisyyttä kunnioittaen :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Iustus » 14. Joulu 2015 18:10

vaisuliini:
Haluan perustaa oman uskonelämäni Raamatun opetuksille, en omien enkä muiden kokemuksille. Kyseinen kohta, josta kuvakielto löytyy, menee kokonaisuudessaan näin:

4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni. (2. Moos. 20:4-6)

Kyllähän tuohon voi mukaan liittää jakeen 3 (Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.), kuten sinä teit, mutta kuvat kielletään vasta jakeessa 4. Kielto kieltää tekemästä kuvia niistä, jotka ovat taivaassa, niistä, jotka ovat maan päällä ja niistä, jotka ovat vesissä. Näitä kuvia ei saa kumartaa eikä palvella.

Jos luemme 2. Mooseksen kirjaa eteenpäin, huomaamme kuinka muutamaa lukua myöhemmin Mooses saa käskyn:
- Rakentaa liiton arkin ja tehdä sen päätyihin kaksi kultakerubia eli kuva sellaisisista, jotka ovat ylhäällä taivaissa (2. Moos. 25:18-20)
- Rakentaa seitsenhaarainen lamppu, joka on koristeltu kukkakuvioin, terälehdin ja nupuin, eli sen mukaan, mitä on maan päällä (2. Moos. 25:31-36)

Vielä yhtenä esimerkkinä kuvan tekemisestä voisin mainita vaskikäärmeen, jonka Mooses pystytti tangon nokkaan (4. Moos. 21:8)

Jos kuvakielto, joka koskee niin taivaassa, maan päällä kuin vedessä olevia, tarkoittaisi, ettei mitään kuvia tai patsaita saa tehdä, niin eikö Mooses silloin saanut ristiriitaisia ohjeita ja toiminut myös ristiriitaisesti? Mutta jos huomioimme, että kuvakieltoon liittyy oleellisesti niiden palvontakielto, Mooseksen saamissa ohjeissa näyttääkin olevan jotain tolkkua: Vaskikäärmettä, kukkakoristeita tai kerubeita ei missään nimessä rukoiltu tai palvottu jumalina.

Kristitty on vapaa pitämään kuvia Kristuksesta seinällään, mutta on myös vapaa tekemään toisin. Raamatusta ei löydy kieltoa puolesta eikä vastaan, ellei Kristuksen kuvia palvota jumalina. Siinä tapauksessa Raamattu kieltää kuvien käytön.
Iustus

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Joulu 2015 18:32

Iustus kirjoitti:vaisuliini:
Haluan perustaa oman uskonelämäni Raamatun opetuksille, en omien enkä muiden kokemuksille. Kyseinen kohta, josta kuvakielto löytyy, menee kokonaisuudessaan näin:

4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni. (2. Moos. 20:4-6)

Kyllähän tuohon voi mukaan liittää jakeen 3 (Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.), kuten sinä teit, mutta kuvat kielletään vasta jakeessa 4. Kielto kieltää tekemästä kuvia niistä, jotka ovat taivaassa, niistä, jotka ovat maan päällä ja niistä, jotka ovat vesissä. Näitä kuvia ei saa kumartaa eikä palvella.

Jos luemme 2. Mooseksen kirjaa eteenpäin, huomaamme kuinka muutamaa lukua myöhemmin Mooses saa käskyn:
- Rakentaa liiton arkin ja tehdä sen päätyihin kaksi kultakerubia eli kuva sellaisisista, jotka ovat ylhäällä taivaissa (2. Moos. 25:18-20)
- Rakentaa seitsenhaarainen lamppu, joka on koristeltu kukkakuvioin, terälehdin ja nupuin, eli sen mukaan, mitä on maan päällä (2. Moos. 25:31-36)

Vielä yhtenä esimerkkinä kuvan tekemisestä voisin mainita vaskikäärmeen, jonka Mooses pystytti tangon nokkaan (4. Moos. 21:8)

Jos kuvakielto, joka koskee niin taivaassa, maan päällä kuin vedessä olevia, tarkoittaisi, ettei mitään kuvia tai patsaita saa tehdä, niin eikö Mooses silloin saanut ristiriitaisia ohjeita ja toiminut myös ristiriitaisesti? Mutta jos huomioimme, että kuvakieltoon liittyy oleellisesti niiden palvontakielto, Mooseksen saamissa ohjeissa näyttääkin olevan jotain tolkkua: Vaskikäärmettä, kukkakoristeita tai kerubeita ei missään nimessä rukoiltu tai palvottu jumalina.

Kristitty on vapaa pitämään kuvia Kristuksesta seinällään, mutta on myös vapaa tekemään toisin. Raamatusta ei löydy kieltoa puolesta eikä vastaan, ellei Kristuksen kuvia palvota jumalina. Siinä tapauksessa Raamattu kieltää kuvien käytön.

Niin Iustus, minä en yleensä aseta uskoani kokemuksiini ja koettelen aina Jumalan Sanalla kokemuksia. Mutta kuitenkin Jumala puhui minulle ja eräälle rouvalle joka ei ole uskova saman lauseen 'Älä pidä muita jumalia rinnallani' - samalla hetkellä.

Esim. tuo punaisella lihavoitu lause 'pitämään' on sama asia mitä kielto sanoo: 'älä pidä jumalia Jumalan rinnalla'

'.....älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.'

Tuo lause tarkoittaa myös Jeesusta, esim. pääsiäiskortti jonka taustalla on nurmikko, puro ja taivas. Siinä seisoo Jeesus kantaen pienen lampaan sylissä. Juuri siitä Jumalan asettama kielto tarkoittaa.

Hienoa että sinä Iustus asetat sinun uskoasi ensiksi Jumalan Sanaan. :thumbup:
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 14. Joulu 2015 18:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja toni t » 14. Joulu 2015 18:40

Iustus kirjoitti:Kristitty on vapaa pitämään kuvia Kristuksesta seinällään, mutta on myös vapaa tekemään toisin. Raamatusta ei löydy kieltoa puolesta eikä vastaan, ellei Kristuksen kuvia palvota jumalina. Siinä tapauksessa Raamattu kieltää kuvien käytön.

Ensinnäkin kukaan ei voi pitää kuvaa Kristuksesta seinällään. Joka väittää jonkin kuvan esittävän Kristusta antaa väärän todistuksen ja valehtelee Pyhästä Jumalasta. Toiseksi Raamatusta löytyy kielto tehdä Jumalan kuvia. Tässä linkissä perusteellinen selvitys asiasta - Älä tee Jumalan kuvaa - https://www.kotipetripaavola.com/Jumala ... ielto.html

Ps, aiheesta (älä tee Jumalan kuvaa) on olemassa jo pitkä keskusteluketju jos sitä ei vain ole suljettu.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Joulu 2015 19:23

*
Iustus, tuota Tonin laittamaa linkkiä lukiessani yksi lause nosti mieleeni toisen kokemuksen josta haluaisin kertoa sinulle myös.

.....sillä totuudenmukainen kuva Jumalasta ja Jeesuksesta on kirjoitettuna Jumalan sanaan.

Aivan, minulle tapahtui samaa kun koin lukemiseni työlääksi lukemisvaikeuksien takia. Sain kuitenkin luettua vähän ja vaivalloisesti. Siten Jeesus ilmestyi minulle. Sain hengen silmin nähdä Hänet. Olin kovasti ihmeissäni että Jeesus oli juuri täsmällinen ja sellaiseksi Raamattu ilmoittaa Hänestä. Täydellistä, vaikka tuskin ehdin lukea Raamattua läpi. Siten tajusin että kyse ei ole siitä missä kunnossa lukemistaito on vaan usko tulee asetettua ensiksi Jumalan Sanaan.

Lapsena koin miten kummisetäni lähettämät sarjakuvalehdet eivät aukaissut minulle koska Pyhä Henki ei avannut kuvien kautta vaan Sanan kautta. Siinä syy kuvien kiellossa...
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Iustus » 14. Joulu 2015 20:45

Kuvitellaan, että minulla olisi seinälläni kuva paimenesta, joka kantaa lammasta olallaan. Kuva on viittaus Jeesuksen esittämään vertaukseen paimenesta ja eksyneestä lampaasta Luuk. 15. luvussa. Vertauskuvassahan on kyse ihan tavallisesta lammaspaimenesta, jonka ulkonäköä ei määritellä lainkaan. Vertauksessa kyseisellä paimenella ei ole edes nimeä. Me kuitenkin tiedämme, että tämä Jeesuksen opetuksen paimen on vertauskuva hänestä itsestään. Onko tällainen kuva mielestänne kuvakiellon vastainen, kun tuo paimen on vain vertauskuvallisesti Jeesus. Kuva ilmaisee sitä, millainen Jeesus on, eikä sitä, minkä näköinen Jeesus on.
Iustus

ViestiKirjoittaja toni t » 14. Joulu 2015 21:39

Iustus kirjoitti:Kuvitellaan, että minulla olisi seinälläni kuva paimenesta, joka kantaa lammasta olallaan. Kuva on viittaus Jeesuksen esittämään vertaukseen paimenesta ja eksyneestä lampaasta Luuk. 15. luvussa. Vertauskuvassahan on kyse ihan tavallisesta lammaspaimenesta, jonka ulkonäköä ei määritellä lainkaan. Vertauksessa kyseisellä paimenella ei ole edes nimeä. Me kuitenkin tiedämme, että tämä Jeesuksen opetuksen paimen on vertauskuva hänestä itsestään. Onko tällainen kuva mielestänne kuvakiellon vastainen, kun tuo paimen on vain vertauskuvallisesti Jeesus. Kuva ilmaisee sitä, millainen Jeesus on, eikä sitä, minkä näköinen Jeesus on.

Jos sinulla on kuva paimenesta seinälläsi niin älä hyvänen aika sorru valheeseen ja ala kutsumaan häntä Kristukseksi. Jos sanot että kuvan henkilö tekee samanlaisia asioita kuin Jeesus teki (oli paimen) niin et valehtele mutta jos sanot että sinun taulussasi on kuva Kristuksesta niin valehtelet. Tämän vuoksi kirjoittamasi että "Kristitty on vapaa pitämään kuvia Kristuksesta seinällään" on valehtelua sillä kukaan ei pysty pitämään Kristuksesta kuvia seinällään muuta kuin valehtelemalla että hänellä on Kristuksesta kuvia seinällään.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Iustus » 14. Joulu 2015 23:20

Jos minulla olisi sellainen taulu, sanoisin, että se kuvaa sitä, millainen Jeesus on. Ei sitä, miltä Jeesus näyttää, vaan sitä, miten Jeesus toimii: etsii kadonneita.
Iustus

ViestiKirjoittaja pekka » 14. Joulu 2015 23:38

Iustus kirjoitti:Jos minulla olisi sellainen taulu, sanoisin, että se kuvaa sitä, millainen Jeesus on. Ei sitä, miltä Jeesus näyttää, vaan sitä, miten Jeesus toimii: etsii kadonneita.

Iustus:

Itse olen luopunut noista kuvista kokonaan koska tulee kiusaus ajatella että siinä kuvassa on Jeesus. Pitää muistaa että ihmisen mieli on petollinen.

Samoiten jos luoksesi tulee vieraita niin he heti sanoisivat kuvan nähtyään että "sinulla on kuva Jeesuksesta seinällä'si, ompa hieno kuva"-tyyliin: saisit siinä sitten selitellä ja aikamoisen sotkun saisit vain aikaiseksi.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Iustus » 14. Joulu 2015 23:48

pekka kirjoitti:Itse olen luopunut noista kuvista kokonaan koska tulee kiusaus ajatella että siinä kuvassa on Jeesus. Pitää muistaa että ihmisen mieli on petollinen.

Samoiten jos luoksesi tulee vieraita niin he heti sanoisivat kuvan nähtyään että "sinulla on kuva Jeesuksesta seinällä'si, ompa hieno kuva"-tyyliin: saisit siinä sitten selitellä ja aikamoisen sotkun saisit vain aikaiseksi.

Tämä on varmasti viisasta, jos kokee, että kuvasta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Itselläni on krusifiksi seinällä. Ja ajatus sen kohdalla on sama, kuin tuon kuvitteellisen paimentaulun kanssa: Krusifiksi kuvaa minulle sitä, kuinka rakastava Jeesus on ja mitä hän on tehnyt puolestani. Silti se on vain pala puuta, eli se ei ole Jeesus eikä sen tarkoitus ole edes kuvata Jeesuksen ulkonäköä, vaan Jeesuksen työtä ristillä. Jos luonani käy heikompi veli tai sisar, jolle on parempi, ettei näe tuota krusifiksiä, otan sen tietenkin vierailun ajaksi pois.
Iustus

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu