Kaikki musiikki ei voi olla hengellistä jos musiikkiin liitetään hengelliset sanat. Eli musiikista itsestään ei tule Jumalan Hengen hedelmää vaikka siihen liitettäisiin hengellisiä sanoja jos musiikki muuten on vastoin Jumalan Henkeä. Hengellinen musiikki sisältää aina Jumalan Hengen hedelmien satoa.
Gal. 5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
Hengellinen musiikki koostuu Hengen hedelmistä rauhallisesta, sävyisästä, iloisesta ja ystävällisestä melodiasta. Hengellinen eli Jumalan Hengen vaikuttama musiikki ei ole agressiivista ja riehakasta, sekavaa, mölinää, örinää, räminää jne..
Todael toi viestissään todella hyvin esille sen kuinka evankeliumia tulee viedä eteenpäin Jumalan tahdon mukaisissa vaunuissa. Esimerkiksi evankeliumia ja saatanan palvontaa ei tule kuljettaa samanlaisissa vaunuissa (musiikissa) sillä mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä? Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Musiikin kauttako??
Olin tänään koiran kanssa kävelyllä ja mietin ja rukoilin miten tämän asian saisi hyvin selitettyä niin mieleeni tuli Jeesus ja se miten Jeesus oli puettu. Herra Jeesus ei ollut puettu komeisiin ja koristeellisiin vaatteisiin vaan hänellä oli tavalliset köyhän miehen sen ajan vaatteet. Jeesus ei ollut sellainen näky josta juutalaiset olisivat sanoneet katsokaa meidän kuningaamme vaan Jeesus näytti maallisessa köyhyydessään juutalaisista halveksittavalta ei miltään ei varsinkaan kuninkaalta.
Jesaja. 53:2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
53:3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
53:4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana.
Herra Jeesus ei ulkoisesti miellyttänyt tämän maailman ihmisten silmä ja korvasyyhyä eikä se ollut tarkoituskaan. Herra Jeesus julisti evankeliumiaan köyhän asussa sillä Jumalan evankeliumia ei ole maallista rikkautta ja lihan mielistelyä koreissa vaatteissa.
Herran Jeesuksen vaatteet eivät kirkastaneet ja korottaneet Jeesusta ihmisten silmissä vaan Jeesuksen vaatteetkin kirkastuivat Herran Jeesuksen kautta.
Matt. 17:2 Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat niinkuin aurinko, ja hänen vaatteensa tulivat valkoisiksi niinkuin valo.
Vaatteet eivät kirkasta Jumalaa vaan Jumala valaisee vaatteet. Samoiten on hengellisen musiikin laita. Musiikin ei ole tarkoitus olla se joka vetoaa ihmisiin vaan evankeliumin jota musiikki julistaa. Hengellisen musiikin tarkoitus ei tule olla maailman ihmisten lihan korvasyyhyn mielistelyä maailman ihmisiin oppoavilla melodioilla joissa on kova ja nopea tempo jne.. vaan Kristuksen sana tulee pukea Kristuksen tavoin asuun joka on Herran tahdon mukainen eikä tätä maailmaa mielistelevä. Kristuksen sana tulee pukea Kristuksen Hengen hedelmillä rauhallisuudella, sävyisyydellä, itsensähillitsemisellä, ilolla jne.. sellaiset vaatteet Kristuksen sanalle voivat näyttää maailman mielestä köyhiltä ja mitättömiltä mutta silloin Kristuksen sana on puettu hengelliseen asuun eli Jumalan mielen mukaiseen asuun joka ei mielistele ihmisten silmiä ja korvia.
Efe. 6:6 ei silmänpalvelijoina, ihmisille mieliksi, vaan Kristuksen palvelijoina, sydämestänne tehden, mitä Jumala tahtoo
Jumala valaisee Jumalalle mieluisen musiikin samanlailla kuin valaisi Jeesuksen vaatteetkin. Järjestys tulee siis olla se että Kristuksen kautta musiikkikin saa loiston eikä toisinpäin että musiikki koittaisi valaista Kristusta tämän maailman ihmisten silmissä.
Hengellinen musiikki ei siis voi olla minkälaista tahansa musiikkia jossa on hengelliset sanat samoiten kun Jeesuskaan ei esiintynyt rikkaissa vaateissa vaan Jumalan tahdon mukaisissa. Samoiten Jumalan tahdon eli hengellisen musiikin tulee istua Herran Jeesuksen päälle. Jeesusta ei tule musiikissa pukea rokkariksi tai reggae muusikoksi vaan hengen hedelmistä koostuvaan sävyyn/melodiaan jonka Herra Jeesus sanansa kautta valaisee.
Mielestäni sellainen että Jumalan sanat tekevät sama mistä musiikista (taustasta) hyvän on Raamatun vastaista. Niin kuin täällä on hyvin tuotu esille pimeydellä ja valkeudella ei ole mitään yhteistä ja siksi niitä ei tule myöskään sekoittaa sillä Jumalan Henki on lihan tekoja vastaan.
Kysynkin onko musiikki vastaus Paavalin kysymyksiin?
2.Kor. 6:14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
6:15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
6:16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani."
6:17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
6:18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias."