Kirjoittaja hrmn » 25. Kesä 2014 19:26
Rauha kaikille.
En enää aktiivisesti keskustele foorumeilla, mutta olen käynyt silloin tällöin lukemassa foorumeita, myös tätä uskonaskel-foorumia. Huomasin tällä kertaa että täällä on ilmeisesti keskusteltu paljon tämän otsikon aiheesta, ja ajattelin kommentoida hieman. Ymmärtääkseni suuri osa keskusteluista on poistettu joten en tiedä mitä kaikkea on tapahtunut, mutta koen asiakseni kommentoida lyhyesti, koska olin itse aikoinani käsittääkseni ensimmäinen jota tällä foorumilla pidettiin "synnittömyys-opin" levittäjänä.
En halua tässä ottaa kovin paljon kantaa kenenkään kirjoittajan ajatuksiin, mutta muutaman asian haluan tuoda esille aiheesta. Ensimmäisen asian toin esille jo silloin kun itse kirjoittelin täällä aktiivisesti. Kirjoitin siitä, että nähdäkseni Raamatun mukaan uskova voi elää vapaana synnistä, eli Jumalan armosta ja Pyhän Hengen täyteydestä ja voimasta vaeltaa jatkuvasti tekemättä syntiä. Mutta ne jotka vastustivat ajatusta, käsittelivät vastustamisessaan jostain syystä myös sellaista ajatusta, että uskova ei kykene tekemään syntiä. Ja sen pystyy lapsikin perustelemaan epäraamatulliseksi. Kysyin silloin, että opettaako oikeasti joku sellaista? Ja sain vastaukseksi muutaman nimen jota en ollut koskaan kuullut (eikä varmasti kukaan muukaan täällä keskustelevista). En ole 10-vuotisen uskonelämäni aikana kuullut kenenkään opettavan sellaista oppia, ja arvelisin perehtyneeni keskimääräistä enemmän erilaisiin opetuksiin kristillisen kentän eri suuntauksista.
Eli "synnittömyys-oppi" sikäli kun se käsittää ajatuksen, ettei uskova kykene tekemään syntiä, on täysin epäraamatullinen harhaoppi. Mutta se on niin marginaalinen ja harvinainen eksytys, etten anna sille kovin suurta painoarvoa.
Mutta sitä ihmettelen, miksi tuollainen oppi täytyy vetää mukaan kun opetuksen aiheena on, että uskovan ei ole pakko tehdä syntiä. Tämä on nimittäin täysin eri asia, kuin ettei uskova kykene tekemään syntiä. Onko tämä tahatonta väärinymmärtämistä, vai tahallista harhauttamista, Herra yksin tietää (ja jokainen keskustelija toivottavasti omassa sydämessään).
Toinen ajatus, liittyen itse opetukseen. Melkein kaikki vastustajat perustelevat asiaa aika paljon sillä, ettei kukaan ihminen ole kyennyt elämään tekemättä syntiä. Tähän vaan sellainen kysymys, että mihin meidän tuleekaan peilata uskonelämää? Siihen mitä ihmiset tekevät, vai siihen mitä Jumalan Sana sanoo? Minä voin tässä avoimesti tunnustaa, etten ole elänyt tekemättä syntiä, vaan olen joka päivä tehnyt syntiä. Mutta en halua tehdä omista teoistani uskonelämän mittaria, vaan siitä mitä Jumalan Sana sanoo. Sen mukaan Jeesus vapauttaa synnin orjuudesta, ja kun orja tulee vapaaksi entisestä omistajastaan, orja ei ole enää orja eikä hänen tarvitse enää totella entistä omistajaansa. Ja Jeesus osti synnin orjat vapaaksi verellänsä, niin että ne jotka uskovat Häneen ovat nyt Hänen omaisuuttaan eivätkä enää ole synnin orjia. Tietysti se vaatii kuuliaisuutta uudelle omistajalle, Jeesukselle, sillä muutoin olemme taas synnin orjia. Mutta siis tässä lyhyesti kerrottuna raamatullinen perusta ajatukselle. Ja vaikka en itse ole sitä elämää elänyt (viime aikoina, aiemmin on kyllä ollut sellaisiakin jaksoja), niin en aio tehdä omasta vaelluksestani uskonelämän standardia, vaan pitäydyn ennemmin uskossa Jumalan Sanaan.
Vielä ohimennen täytyy hieman ihmetellä, mikä tällaisen äänestyksen tarkoitus oikein on. Jumalan valtakunnassa ei koskaan toimita äänestämällä. No tietysti se osoittaa, että vain yksi keskustelija on näemmä äänestänyt synnistä vapauden puolesta, mutta se ei kerro siltikään mitään mistään. Olihan aikoinaankin vain yksi profeetta neljänsadan joukosta, joka tiesi ja puhui mitä Jumala tahtoi Israelin kuninkaalle sanoa...
Siunausta kaikille ja aurinkoista kesän jatkoa,
Herman R.
Ps. Tunnukseni voi poistaa, kävin vaan tuomassa nämä terveiset (mutta toivon, että tämä viesti jää)