Homoseksuaalisuus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Homoseksuaalisuus

ViestiKirjoittaja Sami » 07. Maalis 2017 08:21

Aamu-Usva kirjoitti:Onko näissä Raamatun kohdissa siis vastaus siihen, miten yhteiskunnan tulisi suhtautua homoseksuaalisuuteen? Tuossa yhdessä jakeessa sanotaan, että homoseksuaalisuuden harjoittajat ovat ansainneet kuoleman, mutta niinpä kai me kaikki olemme teoillamme kuoleman ansainneet, mutta Jeesus on kuollut meidän syntiemme tähden.

Raamatussa sanotaan melko selvästi, että uskovien ei tule harjoittaa homoseksuaalisuutta, mutta me elämme maailmassa, jossa sellaista kuitenkin esiintyy, kuten myös kaikenlaista muuta syntiä: juoppoutta, mässäilyä, valehtelemista, kadehtimista. Tuleeko uskovien suhtautua synnissä eläviin uskosta osattomiin yleensäkin paheksuen?

Jos joku lakkaa harjoittamasta homoseksuaalisuutta yhteiskunnan tai uskovien osoittaman paheksunnan vuoksi, niin tekeekö se hänestä jotenkin paremman ihmisen Jumalan edessä?

Minä en ihan oikeasti tiedä, miten suhtautua tähän asiaan. Minusta ei tunnu oikealta tuomita korkealta ja kovaa, koska itsekin olen kaikenlaista syntiä tehnyt. Negatiivista suhtautumista on entisestään vaikeuttanut yhden ihanan uskonveljen taistelu tämän asian kanssa :cry: Haluaisin voida sanoa tuolle vielä niin nuorelle miehelle, että ei mitään hätää, että Jumala kyllä hyväksyy hänet juuri sellaisena kuin hän on. Minusta tuntuu, että hän hajoaa jotenkin sisäisesti koko ajan pahemmin. Ja hän on todella elävässä uskossa; ei mikään uskonnollinen tapakristitty.

Olen uskonelämässäni monen asian kanssa ollut kovalla kannalla, kunnes nuo asiat ovat tulleet lähelle; niin lähelle, ettei niihin olekaan enää voinut suhtautua persoonattomina asioina. Asiat ovat muuttuneet ihmiskohtaloiksi, ihmisten taisteluiksi tässä pahassa maailmassa. Kenen synteihin minä olen kelvollinen puuttumaan yleensäkin?

Täsmälleen samoja asioita olen miettinyt. Siis miten suhtautua siihen, että kaikenlainen synti on yhteiskunnassamme hyväksyttyä. Meillähän on oikein lailliset juottolatkin juomareita varten, joten olemmeko tuomitsemassa ja vaatimassa niidenkin lopettamista samalla tavalla kuin homouden hävittämistä keskuudestamme?
Sami

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 07. Maalis 2017 11:20

Sami kirjoitti:
Aamu-Usva kirjoitti:Onko näissä Raamatun kohdissa siis vastaus siihen, miten yhteiskunnan tulisi suhtautua homoseksuaalisuuteen? Tuossa yhdessä jakeessa sanotaan, että homoseksuaalisuuden harjoittajat ovat ansainneet kuoleman, mutta niinpä kai me kaikki olemme teoillamme kuoleman ansainneet, mutta Jeesus on kuollut meidän syntiemme tähden.

Raamatussa sanotaan melko selvästi, että uskovien ei tule harjoittaa homoseksuaalisuutta, mutta me elämme maailmassa, jossa sellaista kuitenkin esiintyy, kuten myös kaikenlaista muuta syntiä: juoppoutta, mässäilyä, valehtelemista, kadehtimista. Tuleeko uskovien suhtautua synnissä eläviin uskosta osattomiin yleensäkin paheksuen?

Jos joku lakkaa harjoittamasta homoseksuaalisuutta yhteiskunnan tai uskovien osoittaman paheksunnan vuoksi, niin tekeekö se hänestä jotenkin paremman ihmisen Jumalan edessä?

Minä en ihan oikeasti tiedä, miten suhtautua tähän asiaan. Minusta ei tunnu oikealta tuomita korkealta ja kovaa, koska itsekin olen kaikenlaista syntiä tehnyt. Negatiivista suhtautumista on entisestään vaikeuttanut yhden ihanan uskonveljen taistelu tämän asian kanssa :cry: Haluaisin voida sanoa tuolle vielä niin nuorelle miehelle, että ei mitään hätää, että Jumala kyllä hyväksyy hänet juuri sellaisena kuin hän on. Minusta tuntuu, että hän hajoaa jotenkin sisäisesti koko ajan pahemmin. Ja hän on todella elävässä uskossa; ei mikään uskonnollinen tapakristitty.

Olen uskonelämässäni monen asian kanssa ollut kovalla kannalla, kunnes nuo asiat ovat tulleet lähelle; niin lähelle, ettei niihin olekaan enää voinut suhtautua persoonattomina asioina. Asiat ovat muuttuneet ihmiskohtaloiksi, ihmisten taisteluiksi tässä pahassa maailmassa. Kenen synteihin minä olen kelvollinen puuttumaan yleensäkin?

Täsmälleen samoja asioita olen miettinyt. Siis miten suhtautua siihen, että kaikenlainen synti on yhteiskunnassamme hyväksyttyä. Meillähän on oikein lailliset juottolatkin juomareita varten, joten olemmeko tuomitsemassa ja vaatimassa niidenkin lopettamista samalla tavalla kuin homouden hävittämistä keskuudestamme?

Juottolat ovat jo laillisia ne uskovat joiden elämän aikana näistä asioista äänestettiin ja lakeja laadittiin olivat tämän juottolat lailliseksi taistelun ytimessä, silloin tuolloin eläneet uskovat ovat olleet barrikaadilla asiasta ja he ovat koittaneet vaikuttaa siihen.

Enää meidän aikanamme tätä taistelua juottoloista ei ole järkevää aloittaa se synnin ovi aukesi ja kaikki juomiseen liittyvä saasta on valloilla yhteiskunnassa.

Nyt on aika taistella homoseksualisuutta vastaan ja puhua kovaan ääneen, koska nyt on viimeiset hetket siihen vaikuttaa ja puhua asiaa vastaan ja tuoda julki Jumalan tahtoa.

Jos tekisimme kyselyn uskoville, että pitäisikö juottolat poistaa niin varmasti moni olisi niiden poistamisen kannalla eli asenteet juottoloita kohtaan ei ole uskovissa muutuneet, mutta se taistelu on jo hävitty, se juna meni jo.

Tämä homoseksualisuus juna oli meidän ajallamme tapahtuva ilmiö ja itse olen koittanut tuoda mielipiteeni tästä esille.

Tietenkin uskovat häviää myös tämän homoseksualisuus asian , koska maailma on synnin vallassa, mutta tärkeää siinä onkin se että uskovat ovat olleet asiaa vastaan ja kertoneet Raamatun kantaa asiaan, näin monelle on jäänyt aivoihin tieto "Uskovat olivat tätä vastaan vahvasti".

Aina kun joku tulevaisuudessa näkee 13 vuotiaiden poikien suutelemassa toisiaan intohimoisesti vaikkapa kadulla ja he näkevät tämän ja siitä tulee oksettava olo kuin todistaa perversiota silmiensä edessä ja ihmisillä tulee paha olo niin he muistavat, että uskovat olivat kyllä tätä ilmiötä vastaan silloin aikoinaan ja että asia on luonnoton ja Jumalan vastainen.

Samoin minäkin jos muistelen juoppoaikojani niin monesti kun voivottelin olojani muistin että uskovat ja Jumala tämän tuomitsee, ja salaa sydämessäni yhdyin tähän ja totesin heidän olevan oikeassa, samoin homoperversion näkevä terve ihminen saattaa ajatella että Jumala oli sittenkin tässä oikeassa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Maalis 2017 13:05

*
Kun ei ymmärrä mitä synti tarkoittaa niin tällä tavalla kokee oikaisemisen vastenkohtaiseksi tuomitsemiseksi koska ei näe asiaa selkeästi. Vapaus ja synti on vastenkohtaista toisilleen. Kun on synnin orja ja on vapaa siitä. Synti vaurioittaa ihmisen terveen identiteetin joka on alunperin Jumalan luoma vapaus. Siten synti orjuuttaa ihmistä eikä hän pääse vapaaksi ja on synnin orja ja tekee sitä samaa syntiä edelleen koska ei ole täysin vapaa siitä.

Ihmiset syyttävät tajuamatta Jumalaa sanoen että tämä on Jumalan syytä koska Jumala on itse luonut ne synnit. Se ei ole totta. Jumala on luonut vain vapauden joka on alunperin terve identiteetti. Synti erottaa ihmisen Jumalasta mutta Jumala ei erota ihmisen vaan synti erottaa ihmisen Jumalasta. Moni ihminen ymmärtää asiaa väärin luullen että Jumala erottaa ihmisen synnin takia. Se ei ole totta.

Oikeastaan synti erottaa ihmisen Jumalasta siksi Jumala ei halua että ihminen on synnin viemänä pois Jumalan luota niin siksi Jumala varoittaa synneistä rakkaudesta ihmistä kohtaan. Heillä on vääränlainen kuva Jumalasta. Heidän vääränlaisen kuvan mukaan Jumala on ankara Herra joka määräilee mikä on synti ja tuo on synti ja tämä on synti ja se on synti. Heidän mukaan Jumala säätäilee ne synneiksi. Se ei ole totta.

Oikeanlainen kuva on se että Jumala rakastaa ihmisiä ja Kaikkitietävä Jumala näkee että ne synnit voivat erottaa ihmistä Jumalasta ja siksi Hän varoittaa niistä sanoen; 'Älkää tehkö syntiä!' Mutta he kokevat sen vastenkohtaiseksi tuomitsemiseksi eivätkä ymmärrä että synnit voi viedä ihmistä iankaikkiseen kadotukseen!'. He kokevat Häntä ankaraksi Jumalaksi niin he tulkitsevat sen väärin eivätkä näe että Jumala on rakkaus.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 07. Maalis 2017 13:20

Meidän tulee toki olla samaa mieltä asioista Jumalan kanssa, ja se voidaan myös sanoa ääneen. Mutta on aika veteen piirretty viiva, milloin se muuttuu tämän maailman ja sen esivallan toimiin sekaantumiseen sellaisella tavalla, johon meitä Jumalan lapsia ei nähdäkseni ole kutsuttu tekemään.

Pari pointtia:

1. Raamattu tekee selkeän eron syntiinlangenneen "maailman" ja Jumalan valtakunnan välillä. Maailman asiat on annettu maailman päättäjille, ja Jumalan valtakunnan asiat on annettu Jeesuksen opetuslapsille. Toki Jumalan valtakunnan ilmeneminen vaikuttaa myös maailmaan (toisin kuin päinvastoin), mutta se tapahtuu ikäänkuin sivutuotteena, kun yksilö kokee hengellisen heräämisen ja uudistuu sisältäpäin ja alkaa elämässään toimimaan uusien arvojen mukaan (eli lakkaa tekemästä synnillisiä asioita ja toteuttaa sen sijaan Jumalan tahtoa).

2. Meille on annettu paljon suurempi voima ja valta, kuin barrikadeille nouseminen maailman ihmisten tapaan. Tämän voiman nimi on rukous. Elia oli pelkkä ihminen kuin mekin, mutta hänen rukousten kautta (joita kukaan ihminen ei kuullut) ei satanut kolmeen vuoteen. Rukouksessa on moninverroin suurempi voima ja valta kuin huutelemisella.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 07. Maalis 2017 14:10

Synnintekijän suurin ongelma ei pelkästään ole synti, vaan se että hänellä ei ole Jeesusta joka maksaisi synnin hinnan ja sovittaisi tuomion, siksi homoseksualille ei tule toitottaa hänen homoutensa olevan suurin ongelma ja siihen takertua tai sitä asiaa edes painottaa, tuon asian muuttaa Jumala jos hän tulee uskoon.

Myöskään juomari, varas,huorintekijä jne. kaikille on turha toitottaa heidän synneistään halaistua sanaa ennen kuin he alkavat etsiä Jumalaa ja Jumala vetää heitä puoleensa, evankeliumia ja Jeesusta syntinen tarvitsee sillä se muuttaa kaiken.

Se millä tavoin uskova voi mielestäni homoseksualisuutta vastaan "taistella" on kysytessä taikka kun asia sopii luontevasti tilanteeseen, kertoa mitä Jumalan sana sanoo.

Näin itse uskon ja toimin, toivottavasti tämä on Jumalan mielenmukaista.

Synti ei ole uskosta osattomalle esteenä tulla sovitetuksi Jeesuksessa, kaikkihan me syntisinä tulimme uskoon (ja yhä olemme) ja saimme pikkuhiljaa vapautua asioista, näin olkoon toisillakin vapaus tehdä.
Viimeksi muokannut Mikko Murpatti päivämäärä 07. Maalis 2017 18:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Lisätty alkulauseeseen sana: pelkästään
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Sami » 07. Maalis 2017 16:21

Mikko Murpatti kirjoitti:Synnintekijän suurin ongelma ei ole synti, vaan se että hänellä ei ole Jeesusta joka maksaisi synnin hinnan ja sovittaisi tuomion, siksi homoseksualille ei tule toitottaa hänen homoutensa olevan suurin ongelma ja siihen takertua tai sitä asiaa edes painottaa, tuon asian muuttaa Jumala jos hän tulee uskoon.

Myöskään juomari, varas,huorintekijä jne. kaikille on turha toitottaa heidän synneistään halaistua sanaa ennen kuin he alkavat etsiä Jumalaa ja Jumala vetää heitä puoleensa, evankeliumia ja Jeesusta syntinen tarvitsee sillä se muuttaa kaiken.

Se millä tavoin uskova voi mielestäni homoseksualisuutta vastaan "taistella" on kysytessä taikka kun asia sopii luontevasti tilanteeseen, kertoa mitä Jumalan sana sanoo.

Näin itse uskon ja toimin, toivottavasti tämä on Jumalan mielenmukaista.

Synti ei ole uskosta osattomalle esteenä tulla sovitetuksi Jeesuksessa, kaikkihan me syntisinä tulimme uskoon (ja yhä olemme) ja saimme pikkuhiljaa vapautua asioista, näin olkoon toisillakin vapaus tehdä.

Samaa mieltä, sitä keskustelupalstoilla ja facebookissa huutelua ja jopa riehumista mietinkin, että kuinka hedelmällistä sellainen uskosta osattomien oikaiseminen on.
Sami

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Maalis 2017 16:39

*
Oliko tuo kohdistava minua, Murpatti? :? Tarkoitan että niillä ihmisillä on väärä käsitys synnistä. Jumala osoittaa rakkautta siinä että on antanut Ainoakaisen Poikansa sovittamaan meidän kaikkien puolesta synnit kun uskomalla otetaan vastaan Jeesuksen Vapahtajaksi ja Herraksi ja saa kaikki synnit anteeksi Hänen nimen kautta. Jeesuksen sovitustyön tähden on saarnattava parannusta ja sitä että otetaan vastaan Jeesuksen Vapahtajaksi ja Herraksi uskon kautta.

En muista olenko kertonut täällä foorumissa kamustani joka astui ulos kaapista ja osoittautui lesboksi? Niin se oli kova shokki minulle. Viime loppukesällä hän meinasi tehdä itsemurhaa niin minä estin sen. Humaltuneena hän sanoi että itsemurhalla pääsee taivaaseen. :o No sain sen estettyä ja puhuttua hänet ympäri kunnes hän tuli järkiinsä. Se kesti aamuyöhön asti ja hän kyynelehti koska oli ihan rikki.

Siten kun sanoin ajattelemattomasti että homous on syntiä. He suuttuivat. Se on niinkuin punainen liina, ihan synnistä. Synti -käsite näyttää olevan poissa nykyajan ihmisiltä. Sain selvää miksi ihmisillä on tällainen käsite. He luulevat että Jumala itse päättää mikä on syntiä. Se ei ole totta. Pitäisi selittää ihmisille mitä synti tarkoittaa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 07. Maalis 2017 18:40

vaisuliini kirjoitti:*
Oliko tuo kohdistava minua, Murpatti? :?

Ei ollut sinulle kohdistettu, kuin omia jorinoitani vaan :)

vaisuliini kirjoitti:Tarkoitan että niillä ihmisillä on väärä käsitys synnistä. Jumala osoittaa rakkautta siinä että on antanut Ainoakaisen Poikansa sovittamaan meidän kaikkien puolesta synnit kun uskomalla otetaan vastaan Jeesuksen Vapahtajaksi ja Herraksi ja saa kaikki synnit anteeksi Hänen nimen kautta. Jeesuksen sovitustyön tähden on saarnattava parannusta ja sitä että otetaan vastaan Jeesuksen Vapahtajaksi ja Herraksi uskon kautta.

En muista olenko kertonut täällä foorumissa kamustani joka astui ulos kaapista ja osoittautui lesboksi? Niin se oli kova shokki minulle. Viime loppukesällä hän meinasi tehdä itsemurhaa niin minä estin sen. Humaltuneena hän sanoi että itsemurhalla pääsee taivaaseen. :o No sain sen estettyä ja puhuttua hänet ympäri kunnes hän tuli järkiinsä. Se kesti aamuyöhön asti ja hän kyynelehti koska oli ihan rikki.

Siten kun sanoin ajattelemattomasti että homous on syntiä. He suuttuivat. Se on niinkuin punainen liina, ihan synnistä. Synti -käsite näyttää olevan poissa nykyajan ihmisiltä. Sain selvää miksi ihmisillä on tällainen käsite. He luulevat että Jumala itse päättää mikä on syntiä. Se ei ole totta. Pitäisi selittää ihmisille mitä synti tarkoittaa.

Olen huomannut saman, että synti sana on kuin punainen vaate, uskon tämän olevan siksi että syvällä sielunsa uumenissa ihminen tuntee tekevänsä pahoin kun tekee syntiä.

Uskon sen johtuvan tästä:

Room.2

14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
15 ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-

Eli kun sanot jotain asiaa synniksi niin heidän ajatuksensa yhtyvät tähän syytökseen. Itsekin huomaan kimmastuvani silloin eniten, kun sanotussa asiassa on totuutta mukana ja omatuntoni soimaa ja yhtyy siihen.
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 07. Maalis 2017 20:48

Tiettyjä syntejä ja asioita tunnutaan painottavan kristittyjen keskuudessa enemmän kuin toisia, ja mielestäni suhde ei ole ihan linjassa Jeesuksen sanojen kanssa. Esimerkiksi jos katsotaan tämän keskustelufoorumin yleisen osion ensimmäisen sivun aiheita, pinnalla on abortti, homoseksuaalisuus, muslimit ja jihad-maahanmuutto, ja pikaisesti silmäiltynä aiheet koskevat yleisesti ottaen pääsääntöisesti maailman ihmisten harjoittamia syntejä tai sitten kristillisten yhteisöjen opetusten kritisointia.

Toki Raamatussa tuodaan myös näitä esille, mutta ydinsynti tulee mielestäni aika suoraan ja selkeästi ilmi näissä Jeesuksen sanoissa: "Ennen kaikkea kavahtakaa fariseusten hapatusta, se on: ulkokultaisuutta." (Luuk 12:1). Jos Jeesuksen mielestä tämä on "ennen kaikkea", niin ajattelisin että tästä täytyisi saarnata ja pitää esillä tätä monin verroin enemmän, kuin esimerkiksi muita edellämainittuja syntejä. Ymmärrän toki sen, että esim homoseksuaalisuus on juuri nyt erityisen ajankohtainen, mutta sanoisin että ulkokultaisuus ja muut ydinsynnit ovat aina yhtä ajankohtaisia.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 07. Maalis 2017 22:18

"Aina kun joku tulevaisuudessa näkee 13 vuotiaiden poikien suutelemassa toisiaan intohimoisesti vaikkapa kadulla ja he näkevät tämän ja siitä tulee oksettava olo kuin todistaa perversiota silmiensä edessä ja ihmisillä tulee paha olo niin he muistavat, että uskovat olivat kyllä tätä ilmiötä vastaan silloin aikoinaan ja että asia on luonnoton ja Jumalan vastainen."

13-vuotiaiden harrastama intohimoinen suuteleminen ei kyllä ole sen hyväksyttävämpää jos sitä harrastavat tyttö ja poika keskenään. Sen ikäisten kuuluu vielä olla tekemässä jotain ihan muuta!
Aamu-Usva

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu