Psykologia

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja Markareetta » 20. Loka 2014 11:11

Eihän se ole edes ihmeteltävää, enää, kun ja jos uskovaisetkin hakeutuvat psykologien puheille, niin kuin ei sekään, että pillerien käyttö on lisääntynyt. Samoin on myös vaihtoehtohoitajilla kävijöitten määrä viimevuosina lisääntynyt. Psykiatrisille vastaanotoille ei niin vain enää pääse, osastoita ja vastaanottoja on rahanpuutteen takia jouduttu sulkemaan ja toimintoja on vähennetty, mutta tarve vaan lisääntyy ja jostakin sitä apua pitää saada kun sielu on kipeä.

Jotenkin on järkyttävää, ettei enää löydy ihmistä ihmiselle, ei omaisista eikä ystävistä, ei edes uskovista, silloin kun masennus iskee, tai tuskatila valtaa. Pitäisi olla harvinaisen vahvaa lajia, jos omissa oloissaan jaksaisi odottaa että olo paranee itsestään ilman asiantuntevaa apua ja lääkitystäkin. Tarvitseehan työssäkäyvä sen lääkärintodistuksenkin, ja psyykkisissä vaikeuksissa oleva saa lähetteen psykologille, ennemmin tai myöhemmin.

Sairas ei jaksa pohtia mitään muuta kuin sitä avun saantia, ei edes uskovainen. Tulee vähän sellainen olo, että uskovaiset ei olekaan enää tavallisia ihmisiä, kun heiltä melkein kielletään se ainut apu mitä saatavilla on. Se, että saa käydä edes jonkun kanssa puhumassa, purkamassa sitä pahaa oloa, eikä tarvitse pelätä, että niitä puhutaan ulkopuolisille, kun arkaluontoisista asioistakin on kysymys. Eikö uskovaiselle kaikki apu tulekaan Jumalan kädestä?

Ihmettelen ettei lähimmäisenrakkautta enää ole sitä kipeimmin tarvitseville ei edes
Seurakunnissa, vaan sekin on valikoivaa, jos sitäkään. Kun eläkeläismummo
meni sekavuustilaan, häntä kartettiin seurakunnassa kuin pitaalitautista.

Sukulaiset veivät hänet hätätilassa homeopaatille, ja kun se tuli seurakuntalaisten tietoon,
niin sitä huuto nousi, että riivaajien apuun turvasi. Mitäs turvaamista siinä oli, kun sai puhua
kuuntelevan inhimillisen ihmisen kanssa asioistaan, kun ketään toista kuuntelijaa
ei ollut.
Markareetta

ViestiKirjoittaja pekka » 20. Loka 2014 11:56

Mun siskoni Tuija kävi aikanaan alkoholistimiehensä kanssa terapiaistuinnoissa mutta eivät ne terapiaistunnot ainakaan auttaneet heidän avioliittoansa kasassa pysymään vaan heidän avioliittonsa lopulta hajosi. Heillä on kaksi lasta, nyt jo täysi-ikäisiä.

Aikanaan kun mun toinen lapsistani, Laura, huostaanotettiin (asui tuolloin äitinsä luona) niin sitten yhdessä vaiheessa tuota Lauran huostaanottoa molempien vanhempien piti käydä vuorotellen Vaasan keskussairaalassa terapiaistunnoissa Lauran kanssa mutta ei noista terapiaistunnoista juuri mitään kummoisempaa hyötyä ollut ja Laura halusikin ne lopettaa ja niin ne sitten lopetettiin. Toki hänen huostaanottopaikassaan oli myös maallisen koulutuksen saaneita auttajia mutta oli siellä mun mielestä uskoviakin auttajia, kiitos Herralle noista menneistä vuosista. Rukoilin noina aikoina paljon Lauran puolesta ja kyllähän asiat sitten lopulta menivätkin parempaan suuntaan, kiitos ja kunnia siitä Herralle.

Mutta uskovalle ihmiselle ilman muuta se paras apu mielenalueen ongelmiin tulee aina suoraan Jumalalta, ei siinä välttämättä mitään välikäsiä tarvita vaikka tietysti läheisiä uskovia ystäviä olisi hyvä aina olla lähellä tukemassa ja rukoilemassa autettavan puolesta.

Jumalan siunausta teille kaikille rakkaat uskonystävät.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Loka 2014 11:57

*
No tuli eteeni sellainen sävy kuin olisi sormi mukana syyttämässä uskovia heidän "vioista" niin jäin miettimään mikä olisi parasta että annetaisiin uskoville toisen tilaisuuden olla Jumalan käytössä eheytettäväksi ja unohdetaisiin menneisyyden virheet. Raamatun mukaan Jeesuksen tulemukseen asti meiltä ei jäisi mitään puuttumaan Jumalan armoitukset jotka ovat jo meissä niin älköön jättäkö armolahjoja käyttämättä eheyttääkseen uskovia. Ei auta puhuminen virheistä vaan olisi aika miettiä miten itse olisi valmis antautumaan Jumalalle niin Jumala pääsisi hänen kautta eheyttämään toista uskovaa..... Katseet lähitulevaisuuteen - menneisyys jääköön anteeksiantamuksen myötä hautaan peiteltäväksi ~ unholaan jääköön ja uusi toivo yhä edellämme...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja paa » 20. Loka 2014 16:15

Markareetta kirjoitti: Pitäisi olla harvinaisen vahvaa lajia, jos omissa oloissaan jaksaisi odottaa että olo paranee itsestään ilman asiantuntevaa apua ja lääkitystäkin.

Niin pitäisi.
Ja minä en ole/ollut. Luetaanko se sitten synniksi.
Tässä ketjussa tosin näyttäisi olevan useampi vahva ihminen, siis kommenteista päätellen.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Markareetta » 20. Loka 2014 18:07

paa kirjoitti:
Markareetta kirjoitti: Pitäisi olla harvinaisen vahvaa lajia, jos omissa oloissaan jaksaisi odottaa että olo paranee itsestään ilman asiantuntevaa apua ja lääkitystäkin.

Niin pitäisi.
Tässä ketjussa tosin näyttäisi olevan useampi vahva ihminen, siis kommenteista päätellen.

En ole ollut vahva, eikä vahvaa tule, ehkä joskus nuorena luuli jotakin, enää ei luule.
On ollut pakko hakea apua seurakunnan ulkopuolelta ja jos se on syntiä, niin syntinen olen
siinäkin asiassa.

En kuulu siihenkään porukkaan, joka ajattaa itsestään henkiä, tai käy kaatuilusielunhoidossa,
jota on tarjolla, ja se onkin ainut apu, mitä kärsivälle löytyy, ei edes kysytä mitä asiaa on,
mutta luullaan että kaikki kuitataan sillä kaadolla.

Ihminen on rikkimenneenäkin ihminen, eikä mikään esine.
Markareetta

ViestiKirjoittaja Markareetta » 20. Loka 2014 18:30

vaisuliini kirjoitti:*
No tuli eteeni sellainen sävy kuin olisi sormi mukana syyttämässä uskovia heidän "vioista" niin jäin miettimään mikä olisi parasta että annetaisiin uskoville toisen tilaisuuden olla Jumalan käytössä eheytettäväksi ja unohdetaisiin menneisyyden virheet. Raamatun mukaan Jeesuksen tulemukseen asti meiltä ei jäisi mitään puuttumaan Jumalan armoitukset jotka ovat jo meissä niin älköön jättäkö armolahjoja käyttämättä eheyttääkseen uskovia. Ei auta puhuminen virheistä vaan olisi aika miettiä miten itse olisi valmis antautumaan Jumalalle niin Jumala pääsisi hänen kautta eheyttämään toista uskovaa..... Katseet lähitulevaisuuteen - menneisyys jääköön anteeksiantamuksen myötä hautaan peiteltäväksi ~ unholaan jääköön ja uusi toivo yhä edellämme...

Asioista pitää saada mainita/kirjoittaa, vaikka anteeksiannossa elänkin.
Markareetta

ViestiKirjoittaja paa » 20. Loka 2014 18:56

Markareetta kirjoitti:
paa kirjoitti:

Niin pitäisi.

En ole ollut vahva, eikä vahvaa tule, ehkä joskus nuorena luuli jotakin, enää ei luule.
On ollut pakko hakea apua seurakunnan ulkopuolelta ja jos se on syntiä, niin syntinen olen
siinäkin asiassa.

En kuulu siihenkään porukkaan, joka ajattaa itsestään henkiä, tai käy kaatuilusielunhoidossa,
jota on tarjolla, ja se onkin ainut apu, mitä kärsivälle löytyy, ei edes kysytä mitä asiaa on,
mutta luullaan että kaikki kuitataan sillä kaadolla.

Ihminen on rikkimenneenäkin ihminen, eikä mikään esine.

:hugehug:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Joel.A » 03. Marras 2014 11:56

Mielenkiintoinen artikkeli

https://arvioikaa.com/psyko.html

Poimintaa:

Nyt ei ole kuitenkaan kysymys ainoastaan siitä, että länsimainen psykologia ja itämainen mystiikka yhdistetään toisiinsa, vaan siitä, että psykoterapian juuret ovat okkultismissa paljon perustavaa laatua olevammassa mielessä kuin yleisesti ymmärretään — jopa niin kutsuttujen mielenterveyden ammattilaisten keskuudessa. Vaikka monet ihmiset eivät tiedä paljoakaan edellämainittuihin "tietoisuuden sisäisiin tiloihin" liittyvästä kehityksestä, lyhyt historiallinen tutkimus tärkeimmistä nykyaikaiseen psykoterapiaan vaikuttaneista tekijöistä paljastaa yllättäviä yhteyksiä sekä lähimenneisyyden että kauempaa löytyvästä okkultismista ja esoteriasta, niin että saamme selkeän kuvan mielen tieteiden alkuperästä ja tavoitteista. Ennenkuin siis paljastamme, mikä onneton harha kätkeytyy käsitykseen, jonka mukaan on mentävä "mielen lääkärin" luo "mielen ongelmiemme" kanssa, tutkikaamme sekä valkotakkista että eläimen nahkaan pukeutunutta "mielen lääkäriä" tarkemmin. Sitten kykenemme paremmin vastaamaan tähän akuuttiin sielunhoidolliseen ongelmaan.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Joel.A » 03. Marras 2014 12:16

Lähes kaikkien psykoterapian tekniikoiden tarkoituksena on rakentaa asiakkaan/potilaan itseluottamusta. Mutta tällainen lähestymistapa on täydellinen vastakohta Raamatun neuvoille. Todellisen Kristuksen opetuslapsen täytyy arvostaa itseään vähemmän kuin muita, alentaa itsensä, kieltää itsensä ja ottaa ristinsä joka päivä. Hän tietää tuon suuren hengellisen salaisuuden (joka maailman silmissä on typeryyttä), että se, joka alentaa itsensä ja nöyrtyy, korotetaan aina, kun taas se, joka pyrkii itse korottamaan itsensä, alennetaan (Matt.23:12; 16:25; Luuk.14:11; 17:33; 18:14; Joh.12:25; vrt.Fil.2:3-11).

Psykoterapeuttisissa piireissä usein käytetty sanonta on "henkilökohtainen kasvu". Myönnämme ilman muuta, että ihmisen on kasvettava tullakseen kypsäksi. Kuitenkin psykoterapian käsitys henkilökohtaisesta kasvusta on hyvin erilainen kuin kristillinen käsitys siitä. Ei-uskova terapeutti saa ihmisen kasvamaan omaan itseen keskittymisen kautta ja rohkaisee itseluottamuksen kasvuun—näin Itsestä tulee sekä kaiken muutoksen päämäärä että kohde. Myös "kristillinen" psykoterapeutti matkii maallista virkaveljeään vaalimalla samanlaista käsitystä henkilökohtaisesta kasvusta. "Omanarvontunto" on kaikkein suosituimpia sanontoja "kristillisessä" psykoterapeuttisessa kirjallisuudessa. Kristillinen kasvu tapahtuu kuitenkin pyhitysprosessin kautta, johon sisältyy katseen kiinnittäminen yksin Jeesukseen (Hebr.12:1-3) ja Hänen jäljittelemisensä eikä suinkaan pakkomielteenomainen keskittyminen itseen.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Lily » 03. Marras 2014 19:50

Tässä osassa luomme yleiskatsauksen kronologisessa järjestyksessä neljän psykoterapiaan vaikuttaneen avainhahmon elämään ja työhön: He ovat Franz Mesmer, Gustav Fechner, sekä Sigmund Freudin lempioppilaat Wilhelm Reich ja Carl Jung.

Oli mielenkiintoista lukea, miten okkultistisia ja saatanallisia menetelmiä nuo ovat käyttäneet, mm. olleet yhteydessä henkioppaisiin ja Wilhelm Reichin oppi bioenergiasta.

Reich oli vastuussa—länsimaisessa psykologiassa—'bioenergian' käsitteen vakiinnuttamisesta. Hän uskoi sen esiintyvän kaikessa materiassa mukaan lukien ihmisen elimistö. Psykologisesti terveessä ihmisessä, josta Reich käyttää termiä 'genitaali ihminen', tämä energia virtaa vapaasti. Kuitenkin niissä, jotka ovat kokeneet tunne-elämän trauman tai seksuaalisuuden tukahduttamista elämänsä varhaisvuosina, bioenergian patoutumat syöpyvät elimistön sisään patologisella tavalla—josta Reich käyttää nimitystä 'luonnevarustus'—jonka tuloksena aikuiselle on kehittynyt neurooseja ja muita psykologisia ongelmia. Kirjassaan The Murder of Christ hän väittää, että 1. Mooseksen kirjassa selostettu syntiinlankeemus on allegorinen kertomus, joka kuvaa ihmisyhteiskunnan seksuaalisen tukahduttamisen alkua, kun taas Kristus—jonka hän väittää olevan täydellinen 'genitaali-ihminen'—tuli antaakseen ihmiskunnalle esimerkin täydellisestä seksuaalisesta ja energian terveydestä. Herra Jeesus Kristus tapettiin Reichin mukaan, koska seksuaalisesti kieroutunut maailma ei kyennyt vastaanottamaan hänen dynaamisesti tervettä seksuaalisuuttaan.

Kyllä alkaa pikkuhiljaa itsellekkin avautumaan selkeämmin se, millaisista juurista on psykoterapia ja terapia tehty. Ja sitä kautta jopa sielunhoito jonka koulutus perustuu paljolti psykologiaan.

Silloin kun kävin itse sielunhoitajalla, niin en ihan tarkkaan ymmärtänyt kaikkia harjoituksia, tätä linkitettyä kirjoitusta lukiessa alkaa avautumaan ihan todellisesti se, miksi henki oli koko ajan niin vastaan noita harjoituksia mitä tehtiin...
Viimeksi muokannut Mikko Murpatti päivämäärä 03. Marras 2014 21:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Korjattu lainaukset -Murpatti
Lily

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu