Psykologia

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Psykologia

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 15. Loka 2014 18:07

Mutta joidenkin keskustelijoiden olen käsittänyt oikeasti olevan psykologian vastustajia. Ja jotkut ovat termin psykologia vastustajia. Joten ehkä virhe oli siinä, että yleistin kaikki teidät samaan nippuun. Pahoittelen.
hrmn2

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Loka 2014 18:08

hrmn2 kirjoitti:
toni t kirjoitti:Hermannille;

Tietysti sinun tulisi välttää sanaa "psykologian vastustaja" minusta mikäli haluat olla johdonmukainen omalle opetuksellesi sanasta psykologia. Sillä sinun määritelmäsi mukaan minä en ole psykologian vastustaja ja siksi sinun on valheellista kutsua minua sellaiseksi joka ei edes sinun oman määritelmäsi mukaan pidä paikkaansa.

Minua ei haittaa se miksi minua nimitellään vaan puutuin siihen kun huomasin että käytät sanaa psykologia vastoin määritelmää minkä olet pyrkinyt sanalle (psykologia) antamaan ja josta nimenomaan ollaan tässä ketjussa väännetty.

Olen ajatellut että tämän keskustelun kontekstissa varmaan kaikki ymmärtävät mitä tarkoitan kun puhun teistä "psykologian vastustajista". En ole sanonut sitä mitenkään nimittelymielessä, vaan samassa mielessä kun muut puhuvat minusta "psykologian puolustajana" tässä keskustelussa, eli yleistävänä ilmaisuna kuvaamaan tämän keskustelun "vastapuolia".

Mutta tosiaan minulla itselläkin on käynyt mielessä että se on huono ilmaisu ja voi aiheuttaa väärinkäsityksiä. Ehkä täytyy sitten käyttää jatkossa väärinkäsitysten ja mahdollisten loukkaantumisten välttämiseksi tätä tarkempaa ilmaisua: "ne jotka määrittelevät termin psykologia tarkoittavan ateistista, antiikin kreikan filosofiaan pohjautuvaa psykologian suuntausta, ja vastustavat sen myötä sanan psykologia käyttämistä kristillisessä kontekstissa".

Herman ei ole kyse väärinymmärryksistä eli siitä ettenkö olisi ymmärtänyt mitä tarkoitat vaan siitä että käytät sanaa psykologia juurikin vastaan sitä määritelmää jonka puolesta olet kirjoitellut tänne jos sanot esimerkiksi minua psykologian vastustajaksi. Kun sanoit minua psykologian vastustajaksi niin käytit sanaa psykologia täysin vastaan sitä määritelmää jonka puolesta olet kirjoitellut ketjuun.

Kyse ei siis ole siitä että luokkaantuuko tai väärinymmärtääkö joku jos käytät esimerkiksi minusta sanoja "psykologian vastustaja" vaan siitä että tällöin käytät sanaa vastaan sitä määritelmää jonka puolesta olet kirjoitellut.

Vaikka olenkin ymmärtänyt mitä sanalla tarkoitat niin se ei poista sitä että olet käyttänyt sanaa psykologia täysin sita vastaan jonka puolesta olet kirjoittanut tänne ja näin oma psykologia sanan käyttösi on sitä määritelmää vastaan minkä olet sanalle psykologia pyrkinyt antamaan.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 15. Loka 2014 18:23

Totta puhut Toni, käyttäessäni yleistävää ilmausta "psykologian vastustajat" olen käyttänyt sanaa psykologia vastaan sitä määritelmää mitä itse ajattelen psykologian tarkoittavan.

Siunausta Toni.
hrmn2

ViestiKirjoittaja toni t » 15. Loka 2014 18:26

hrmn2 kirjoitti:Totta puhut Toni, käyttäessäni yleistävää ilmausta "psykologian vastustajat" olen käyttänyt sanaa psykologia vastaan sitä määritelmää mitä itse ajattelen psykologian tarkoittavan.

Siunausta Toni.

Siunausta myös sinulle Herman.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Siivetön » 15. Loka 2014 19:01

paa kirjoitti:
Aamu-Usva kirjoitti:Ajattelen myöskin näin kuin Herman :thumbup:

Niin minäkin.
Kolme vuotta kävin terapiassa ja olin todella iloinen, että siihen tuli mahdollisuus.
Siellä käsiteltiin juurikin niitä menneisyyden haavoja, joiden lopputulosta olin
raahannut mukanani nuoruudesta saakka.
Vihdoinkin oli joku ihminen ihan vaan sitä varten, että saatiin turvallisesti käydä
kaikki läpi ja lisäksi sain ihan konkreettisia neuvoja ja ohjausta siihen, miten
tiettyjen asioiden kanssa voi elää kohtuullisen normaalisti.
Terapeuttini ymmärsi heti sen, että mulle ei sitten puhuta mitään meditaatio- yms.
juttuja ja puhuinkin hänelle paljon uskostani ja hän kunnioitti sitä.
Hän taisi itsekin uskoa Jumalaan.
Tuntuu moni ihminen olevan nykyäänkin jonkinlaisen elämänhallinnan opettelun
tarpeessa, ja sitä terapia minulle edustaa aika pitkälle. Elämänhallintaa siis.
Tämän vuoksi en pidä psykologiaa huuhaana, mutta totta kai pitää pitää silmät auki
ja olla varovainen.

Jumala voi auttaa ihmistä monella tavalla.
Mutt jos jonkun mielestä en luota tarpeeksi Jumalaan, vaan käyn ikään kuin
"varmuuden vuoksi" terapiassa, niin oma on häpeänsä jos niin luulee.
Mutta tämä on taas näitä asioita, että koittakaa ensin kituuttaa itse lähes 10 vuotta
vaikean masennuksen ymv. kanssa, niin kummasti alkaa maallinenkin apu kelvata :roll:

Ole Paa juuri sellaisena kuin olet, Jumalan kämmenellä ja luota
siihen, että Hän vie tahtomansa työn Sinunkin kohdallasi päätökseen.

Jos Hän tekee sen jonkun toisen ihmisen välityksellä, luota siihen,
että silläkin on oma tarkoituksensa.

Hyvää jatkoa elämääsi! Luota ja turvaudu aina ja kaikessa Jumalaan!
Siivetön

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Loka 2014 20:58

*
Entäs raamatulliset luonteenpiirteet kuten flegmaatikko, sangviinikko, melankolikko ja koleerikko? Ovatko ne suoraan filosofiasta alun perin...? No uskovien on tapana kertoa omasta luonteesta. Samoin sielunhoitajilla on se kirja. En muista mikä kirjan nimi... Se kertoo luonteenpiirteistä.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja JHK » 16. Loka 2014 21:37

Neljä persoonallisuutta tulee Hippokrateelta, lääketieteen isältä neljänneltä vuosisadalta ekr. Hän arveli niiden johtuvan ruumiinnesteiden eroista. Onhan kuvausta toki paranneltu matkan varrella Galenoksen ym. toimesta... https://en.wikipedia.org/wiki/Four_temperaments

Kyse ei siis ole filosofiasta, vaan aikansa lääketieteestä, joka tosin oli teoreettisesti varsin kehittymätöntä. Temperamenttien kuvaukset voivat silti olla ihan hyviä - jos ne vastaavat todellisuutta, niin voihan niitä käyttää. Mutta tämän foorumin linjaa mukaillen ne ovat ehdottomasti ihmisviisautta! hyi hyi :lol:
JHK

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 16. Loka 2014 22:06

Muistan joskus tehneeni jonkun testin luonnetyypeistä, mutta enpä enää muista mikä olin :D
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Loka 2014 22:49

*
Ahaa mutta minä äsken googletin ja löysin vastauksen 'Temperamentti on persoonallisuuden biologinen perusta'. :wtf: No yksi Jeesuksen opetuslapsista oli se Johannes, jolla sama luonne kuin minulla eli flegmaatikko niin sen luonteen mukaan minun on tapana tarkastella sivustakatsojana... :shifty: :D :shh:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Temperamentti
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja paa » 19. Loka 2014 11:44

Kiitos Siivetön. Siunausta sinulle :unity:
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu