Hautajaiset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Hautajaiset

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 02. Huhti 2015 12:45

Joel.A kirjoitti:Olen itsekkin pohtinut tätä suomalaista hautaamiskulttuuria jo jonkin aikaa sekä yrittänyt käsitellä Raamatun valossa tätä aihetta. Olen etenkin miettinyt näitä Raamatun kohtia.

[color=#FF0040]Toinen hänen opetuslapsistansa sanoi hänelle: Herra, salli minun ensin mennä hautaamaan isääni. Niin Jesus sanoi hänelle: seuraa minua, ja anna kuolleet haudata kuolleitansa. Matteus‬ ‭8‬

Minä näen tässä opetuksen Jeesuksen seuraamisesta, enkä niinkään yleisestä ohjeistuksesta hautajaisten viettoon.

Mielestäni jakeen opetus liittyy siihen, että opetuslapsi sai syyn olla seuraamatta Jeesusta, olla lähtemättä Hänen mukaansa juuri ja nyt ja unohtaa kaikki muu.

Syynähän tuo on ihmisten mielestä ihan hyvä, että pitää haudata isä, mutta Jeesus opetti että tärkeintä on olla viivyttelemättä kun Jumala kutsuu luoksensa . Tärkeintä on pitää katse Jeesuksessa ja seurata häntä, vaikka olisi mitä hyviä syitä seurata häntä vasta myöhemmin.

Eli en näe tuossa kielto aolla osallistumatta hautajaisiin, vaan kiellon olla keksimättä mitään syytä , vaikka kuinka hyvää , olla seuraamatta Herra jeesusta ja lähteä Hänen kutsustaan seuraajaksi.

Johannes 12

3 Niin Maria otti naulan oikeata, kallisarvoista nardusvoidetta ja voiteli Jeesuksen jalat ja pyyhki ne hiuksillaan; ja huone tuli täyteen voiteen tuoksua.
4 Silloin sanoi yksi hänen opetuslapsistaan, Juudas Iskariot, joka oli hänet kavaltava:
5 "Miksi ei tätä voidetta myyty kolmeensataan denariin ja niitä annettu köyhille?"
6 Mutta tätä hän ei sanonut sentähden, että olisi pitänyt huolta köyhistä, vaan sentähden, että hän oli varas ja että hän rahakukkaron hoitajana otti itselleen, mitä siihen oli pantu.
7 Niin Jeesus sanoi: "Anna hänen olla, että hän saisi toimittaa tämän minun hautaamispäiväni varalle.
8 Sillä köyhät teillä aina on keskuudessanne, mutta minua teillä ei ole aina."

Myös Jeesus salli itsensä haudattavan tuon ajan ja tapojen mukaisesti. Jos Jumalalla olisi jotain hautaamista vastaan ja hautajaisten viettoa vastaan, uskon että Hän olisi tässä antanut esimerkin siitä vaikka sanomalla "antakaa kuolleiden voidella kuolleensa" jne.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Leea » 02. Huhti 2015 13:02

Mikko Murpatti kirjoitti:Minä näen tässä opetuksen Jeesuksen seuraamisesta, enkä niinkään yleisestä ohjeistuksesta hautajaisten viettoon.

Mielestäni jakeen opetus liittyy siihen, että opetuslapsi sai syyn olla seuraamatta Jeesusta, olla lähtemättä Hänen mukaansa juuri ja nyt ja unohtaa kaikki muu.

Syynähän tuo on ihmisten mielestä ihan hyvä, että pitää haudata isä, mutta Jeesus opetti että tärkeintä on olla viivyttelemättä kun Jumala kutsuu luoksensa . Tärkeintä on pitää katse Jeesuksessa ja seurata häntä, vaikka olisi mitä hyviä syitä seurata häntä vasta myöhemmin.

Eli en näe tuossa kielto aolla osallistumatta hautajaisiin, vaan kiellon olla keksimättä mitään syytä , vaikka kuinka hyvää , olla seuraamatta Herra jeesusta ja lähteä Hänen kutsustaan seuraajaksi.

Niin kyllähän tuo kohta on ennen kaikkea tuota, eikä suoranaisesti hautajaisiin liittyvää.

Mikko Murpatti kirjoitti:Johannes 12

3 Niin Maria otti naulan oikeata, kallisarvoista nardusvoidetta ja voiteli Jeesuksen jalat ja pyyhki ne hiuksillaan; ja huone tuli täyteen voiteen tuoksua.
4 Silloin sanoi yksi hänen opetuslapsistaan, Juudas Iskariot, joka oli hänet kavaltava:
5 "Miksi ei tätä voidetta myyty kolmeensataan denariin ja niitä annettu köyhille?"
6 Mutta tätä hän ei sanonut sentähden, että olisi pitänyt huolta köyhistä, vaan sentähden, että hän oli varas ja että hän rahakukkaron hoitajana otti itselleen, mitä siihen oli pantu.
7 Niin Jeesus sanoi: "Anna hänen olla, että hän saisi toimittaa tämän minun hautaamispäiväni varalle.

Myös Jeesus salli itsensä haudattavan tuon ajan ja tapojen mukaisesti. Jos Jumalalla olisi jotain hautaamista vastaan ja hautajaisten viettoa vastaan, uskon että Hän olisi tässä antanut esimerkin siitä vaikka sanomalla "antakaa kuolleiden voidella kuolleensa" jne.

Hautaaminen on täysin Raamatullista. Eri asia onkin sitten kun lisätään sellaista mikä ei ole Raamatullista, uskonnollisia rituaaleja.
Leea

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 02. Huhti 2015 13:25

Minusta tuo Matt. 8 kohta liittyy samaan asiaan kun tämä Luuk. 14 kohta

16 Niin hän sanoi hänelle: "Eräs mies laittoi suuret illalliset ja kutsui monta.
17 Ja illallisajan tullessa hän lähetti palvelijansa sanomaan kutsutuille: 'Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina'.
18 Mutta he rupesivat kaikki järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
19 Toinen sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'.
20 Vielä toinen sanoi: 'Minä otin vaimon, ja sentähden en voi tulla'.
21 Ja palvelija tuli takaisin ja ilmoitti herralleen tämän. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: 'Mene kiiruusti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat tänne sisälle'.
22 Ja palvelija sanoi: 'Herra, on tehty, minkä käskit, ja vielä on tilaa'.
23 Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;
24 sillä minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka olivat kutsutut, ole maistava minun illallisiani'."
25 Ja hänen mukanaan kulki paljon kansaa; ja hän kääntyi ja sanoi heille:
26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

Minä olen käsittänyt, että tuo Matteuksen kohta puhuisi vähän samasta asiasta. Opetuslapsi sanoi, että seuraisi Jeesusta, mutta tahtoisi ensin käydä hautaamassa isänsä.
Eli opetuslapsella oli vähän kuin este sille, että lähtisi Jeesuksen mukaan. Näen tässä siis hengellisen puolen niin, että Jeesukselle ei sanota, että seuraan sinua sitten, kunhan ensin olen tehnyt sitä ja tätä, kyllä minä sitten, ehkä..

Tuossa Matteuksen kohdassa oli ensin kirjanoppinut, jolle Jeesus sanoi, että ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla on pesät, mutta Ihmisen Pojalla ei ole,
mihin päänsä kallistaisi. Eli tuon kirjanoppineen kohdallakin Jeesus näki, että silläkin oli joku este sydämessään. Se ei kyennytkään luopumaan maallisesta turvasta.
Eli minusta kyse ei ollut hautaamisesta, vaan siitä, että näillä oli esteitä sydämessään Jeesuksen seuraamiselle.

Jos Jeesus olisi tarkoittanut kirjaimellisesti, että antakaa kuolleiden, eli jumalattomien haudata kuolleet, niin se tarkoittaisi sitä,
ettei uskovien tarvitsisi haudata omaisiaan lainkaan.
Mutta tämä taas ei voi olla Jumalan tahto, että kun meiltä kuolee isä, äiti, lapsi tai puoliso, niin dumppaamme sen ruumiin lähimpään ojaan ja ajattelemme,
että joku jumalaton sen ruumiin sieltä ottaisi ja hautaisi jonnekin. Pelkkä ajatuskin tämmösestä nostaa hiukset pystyyn.

Leea kirjoitti:
En kyllä ymmärrä tuota että mielellään on mukana seuraamassa jotain muslimien rukoushetkeä tai katolista messua. Uskovaisena toki hyvä tutkia ja perehtyä muihin uskontoihin, että pystyy vaikka keskustelemaan asioista. Mutta en kyllä näe hyvänä että pitäisi paikan päälle mennä noihin tiettyihin uskonnollisiin seremonioihin, siinä voi myös antaa muille sellaisen signaalin että tämä on sinusta ok (jos ei nyt todella ole sitten evankelioimassa). Jos vaikka ristiäisissä on mukana niin väistämättä siinä antaa hyväksynnän Raamatun vastaiselle toiminnalle, väärälle evankeliumille. Luulen myös että kristittynä et ole noihin tiettyihin paikkoihin todellakaan tervetullut, varsinkin jos evankelioit. Itse ainakin pysyisin tietyistä tilanteista kaukana, tutkia voi asioita muullakin tavalla.

Minun mielestä se, että on mukana ristiäisissä ei tarkoita automaattisesti sitä, että hyväksyy jonkun epäkristillisen seremonian.

Minä olen käynyt sukulaisten ristiäisissä, en osalistunut lauluihin, joissa laulettiin vauvakasteesta ja pelastumisesta sen kautta, enkä toiminallani
muihinkaan asioihin, mitä pidin vääränä. Rukoukseen osallistuin, koska minusta oli oikein rukoilla, varsinkin sitä, että se vauva jonain päivänä saisi oppia
tuntemaan Jeesuksen Vapahtajanaan ja että tällä matkalla Jumala siunaisi sitä lasta.
Mietin näitä juttuja silloin mutta en kokenut, että Jumala olisi kieltänyt menemästä sinne.
Minulla oli Raamattu mukana siellä, olisin kyllä "oikeaoppisena" "paasannut" papillekin, mutta Jumala ei suonut.
Joskus menee näinkin.

Monet kastaa lapsiaan pelkän perinteen vuoksi, ne on jotkut vauvajuhlat ja nimen julkistamis pippalot, joissa tärkeintä on se, että
täytekakku on varmasti tosi upee.
Sitten nämä ihmiset ei välttämättä usko edes Jeesukseen eikä Jumalaan ja niille taitaa olla aivan sama, että joku uskoo eri tavalla, kun mitä kirkokssa
on kuulutettu. Nämä on pelkkiä ulkokultaisia seremonioita monille.

Näissä jutuissa silti uskovilla pitää olla omantunnon vapaus ja asioita pitää saada tutkia. Ei myöskään saa tai tarvitse jäädä
isiltä perittyihin perinteisiin kiinni, jotka ovat epäraamatullisia.
Ja näissä hautajaisissa, myös häissä ja ristiäisissäkin voi tänä päivänä tulla vastaan ties mitä. Ihmiset järjestävät vaikka minkälaisia hautajaisia, kaikkeen ei ole pakko osallistua
vain siksi, että kunnioittaa jonkun tunteita.
Enempi on toteltava Jumalaa kuin ihmistä.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Joel.A » 02. Huhti 2015 15:05

Mikko Murpatti kirjoitti:
Joel.A kirjoitti:Olen itsekkin pohtinut tätä suomalaista hautaamiskulttuuria jo jonkin aikaa sekä yrittänyt käsitellä Raamatun valossa tätä aihetta. Olen etenkin miettinyt näitä Raamatun kohtia.

[color=#FF0040]Toinen hänen opetuslapsistansa sanoi hänelle: Herra, salli minun ensin mennä hautaamaan isääni. Niin Jesus sanoi hänelle: seuraa minua, ja anna kuolleet haudata kuolleitansa. Matteus‬ ‭8‬

Minä näen tässä opetuksen Jeesuksen seuraamisesta, enkä niinkään yleisestä ohjeistuksesta hautajaisten viettoon.

Johannes 12

Uskon, että Jumalan sanalla on monta ulottuvuutta ja yksi on varmasti toi minkä toit juuri hyvin esille Jeesuksen seuraamisesta.

Mutta oli kyseinen jae yleinen ohje tai ei niin uskon ja näen Raamatun kokonaiskuvan perusteella sen, että meidän Jeesuksen seuraajien ei ole hyvä osallistua (Jumalan mielestä) sellaisiin tilaisuuksiin, juhliin yms seremonioihin joissa on hyvin paljon uskonnollista piirrettä ja hapatusta.

Kerroin jo aikasemminkin ja kerron nytkin, että tuskin siinä suurta syntiä tekee osallistumalla luterilaiseen hautausseremoniaan. Mutta...

Lisään vielä, että tuskin siinä myöskään tekee suurta syntiä osallistumalla sitten muittenkin kirkkojen tai kulttuurien (esim:poppamieskulttuuri) hautaamisseremonioihin?
Joel.A

ViestiKirjoittaja JHK » 02. Huhti 2015 15:14

Jos minun ystäväni olisi buddhalainen, kuolisi ja haudattaisiin buddhalaisin menoin, menisin paikalle. Sama pätisi muslimiin, hinduun, hare-krisnaan, ateistiin, katoliseen jne. (Satanistista en tiedä, tuskin ystävystyisin sellaisen kanssa...) Menen paikalle kunnioittamaan ystäväni muistoa (yhteisöllinen taso), ja jättämään hyvästit (yksilötaso). Samalla annan sen todistuksen että me kristityt kunnioitamme niitä jotka uskovat toisin kuin me.
JHK

ViestiKirjoittaja Peppinella » 02. Huhti 2015 15:39

Muistetaan myös se, että Jeesus oli enemmän kuin ihminen: hän näki suoraan sydämiin. Hänellä oli lupa sanoa, jos joku oli sydämeltään kuollut.

Arpapeliksi menisi, jos alkaisin miettiä oliko haudattava varmasti uskossa kuolinhetkellään - kerron pari esimerkkiä.

Olen ollut hautaamassa isäni ja olen ollut hautaamassa äitini.
Isäni ei ollut uskossa "voimainsa päivinä", mutta Jumala näki hyväksi sairastuttaa hänet vanhuudessaan dementiaan.
Hiljalleen isäni alkoi matkansa elämässään taakse päin ja viimeisin mitä tiedän hän oli mielessään noin 10 vuotias ja mietti sillloin tuntemiaan ihmisiä ja tapahtumia.
Minä eikä kukaan muukaan voi sanoa mikä oli hänen suhteensa Jumalaan kuolinhetkellään.

Äitini oli uskossa "aina". Hän puolestaan sairastui vakavasti ja menetti hiljalleen liikunta- ja puhekykynsä, mutta järki oli kirkas loppuun saakka.
Minä eikä kukaan muukaan voi sanoa, jos hän vaikka mielessään kirosi Jumalan viime minuutteinaan. Jumala tietää ja siksi ihminen pitää pitää siunata viimeiseen lepoonsa ja eräänä päivänä Jumala herättää kuolleet ja jokainen saa ansionsa mukaan. Ev.lut. ei todellakaan kuvittele marssivansa Jumalan luo noin vain, ehei, kyllä se vaatii että on henk.koht. suhde Kristukseen ja välit kunnossa Jumalaan.

- - -

Pieni ihmettelyni tähän loppuun. Miksi kuvittelette, että ev.lut. luottaa lapsikasteen takaavan taivaspaikkansa?
Kasteen hetkellä Jumalan nimi piirrretään lapsen otsalle ja hänelle pyydetään siunausta ja Jumalan johdatusta. Jumala rakastaa kaikkia ja ihan varmasti Hän rakastaa lapsia. Kummien ja vanhempien tehtävä on kertoa kastetulle Jumalasta ja Jeesuksesta ja jonain päivänä kastettu ymmärtää ja ottaa Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena vapahtajanaan. Jokainen ev.lut. ymmärtää tämän viimeistään rippikoulussa ja moni tulee uskoon siellä. Sopimus on siis voimassa Jumalan puolelta, mutta ihminen itse päättää miten toimii, ihminen voi vapaasti hylätä Jumalan.
Eihän teille "oikeammin kastetuillekaan" se kastetoimitus itsessään takaa yhtään mitään vaan vasta sydämenne asenne ja se, kuinka suhde Jumalaan ja Kristukseen toimii.

Ja vielä luterilaiset hautajaiset on "taikamenoja ja ihmisen/vainajan palvontaa"... Niin sitten varmaan. Olen itse läpeensä mustan ev.lut.magiamme sokaisema enkä tuota ole tajunnut! Ei se taivaspaikka ole papin tai kenenkään muunkaan ihmisen käsissä.

Rauhallista ja siunattua pääsiäistä kaikille!
Peppinella

ViestiKirjoittaja Tirlittan » 02. Huhti 2015 16:35

No, en minä ainakaan kuvittele tietäväni, mitä yksittäinen luterilainen uskova ajattelee lapsikasteesta ja pelastumisesta.

Mutta ei ole pakko uskoa oppiin, joka on lapsikasteen taustalla. On niitäkin, jotka oikeasti ovat uskoneet, että
Jumala laittaa kastamattoman lapsen helvettiin ja ovat hätäkastattaneet vauvoja sen takia. Ja on niitäkin, jotka uskovat siihen, että lapsikaste pelastaa,
eikä muuta tarvita.
Sitten on niitä, jotka kastattaa lapsensa perinteen takia, eivät usko Jumalaan eikä Jeesukseen ja kummitkaan eivät usko, vaikka niillä olisi joku
velvollisuus kertoa Jeesuksesta lapselle.

Minusta siis oppi, joka mahdollistaa tämmöiset uskomukset, on väärä, eikä sellaista tarvitse uskoa tai toimillaan olla tukemassa tämmöstä.
Kyllä niitä vauvajuhlia voi juhlia muutenkin ja lapset ja vauvat voi siunata muutenkin.
Sori, ei ollu mun tarkotus tehdä tästä kastekeskustelua tai osotella ketään hen.koht.

Minusta oli ironista seisoskella katsomassa kun lasta kastetaan, kukaan ei usko Jeesukseen, paitsi pappi (ja tänä päivänä sekin on mahdollista, että pappi on leipäpappi, joka ei myöskään usko Jeesukseen). Ei vanhemmat,
ei kummit, ei isovanhemmat, tädit, sedät..
Ja sellaiset sukulaiset tai ystävät, jotka uskovat Jeesukseen ja kertoisivat mielellään lapselle Jeesuksesta ja opettais Raamattua, eivät
kelpaa kummin tehtävään, koska nimi ei ole kirkon kirjoissa
tai eivät kelpaa sen takia, kun eivätpä ehkäpä tykkääkään siitä sukulaisesta, koska se on uskova.
No, ironisen ristiriitaista ja surullista tämmöinen oppi ja kirkon tapa.
Tirlittan

ViestiKirjoittaja Leea » 02. Huhti 2015 17:13

Tirlittan kirjoitti:Minun mielestä se, että on mukana ristiäisissä ei tarkoita automaattisesti sitä, että hyväksyy jonkun epäkristillisen seremonian.

Minä olen käynyt sukulaisten ristiäisissä, en osalistunut lauluihin, joissa laulettiin vauvakasteesta ja pelastumisesta sen kautta, enkä toiminallani
muihinkaan asioihin, mitä pidin vääränä. Rukoukseen osallistuin, koska minusta oli oikein rukoilla, varsinkin sitä, että se vauva jonain päivänä saisi oppia
tuntemaan Jeesuksen Vapahtajanaan ja että tällä matkalla Jumala siunaisi sitä lasta.
Mietin näitä juttuja silloin mutta en kokenut, että Jumala olisi kieltänyt menemästä sinne.
Minulla oli Raamattu mukana siellä, olisin kyllä "oikeaoppisena" "paasannut" papillekin, mutta Jumala ei suonut.
Joskus menee näinkin.

Monet kastaa lapsiaan pelkän perinteen vuoksi, ne on jotkut vauvajuhlat ja nimen julkistamis pippalot, joissa tärkeintä on se, että
täytekakku on varmasti tosi upee.
Sitten nämä ihmiset ei välttämättä usko edes Jeesukseen eikä Jumalaan ja niille taitaa olla aivan sama, että joku uskoo eri tavalla, kun mitä kirkokssa
on kuulutettu. Nämä on pelkkiä ulkokultaisia seremonioita monille.

Näissä jutuissa silti uskovilla pitää olla omantunnon vapaus ja asioita pitää saada tutkia. Ei myöskään saa tai tarvitse jäädä
isiltä perittyihin perinteisiin kiinni, jotka ovat epäraamatullisia.
Ja näissä hautajaisissa, myös häissä ja ristiäisissäkin voi tänä päivänä tulla vastaan ties mitä. Ihmiset järjestävät vaikka minkälaisia hautajaisia, kaikkeen ei ole pakko osallistua
vain siksi, että kunnioittaa jonkun tunteita.
Enempi on toteltava Jumalaa kuin ihmistä.

Ristiäisiin osallistumalla valitettavasti annat sen kuvan että hyväksyt kyseisen asian. Tiedän sen että moni kastaa lapsiansa pelkän perinteen vuoksi, mutta miksi ihmeessä uskovaisena olla mukana toiminnassa, jonka tiedämme olevan väärää evankeliumia. Jos toisaalla kertoo että lapsikaste on väärin mutta kuitenkin osallistuu sitten tällaiseen tilaisuuteen, niin varmasti antaa ristiriitaisen kuvan myös niille tutuille. Ev. lut. kirkkokin on johdattanut valheopeillaan ties moniako ihmisiä kadotukseen, joten tarkkana saa olla mihin menee mukaan. Mielestäni nämä asiat ei ole silti ihan ”musta tuntuu juttujakaan”, ehkä hautajaiset saattaa olla mutta ristiäiset näen paljon jyrkemmin. Raamattu tietääkseni varoittaa paljon uskonnollisuudesta.

"Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa? Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
2. Kor. 6:14-18

JHK kirjoitti:Jos minun ystäväni olisi buddhalainen, kuolisi ja haudattaisiin buddhalaisin menoin, menisin paikalle. Sama pätisi muslimiin, hinduun, hare-krisnaan, ateistiin, katoliseen jne. (Satanistista en tiedä, tuskin ystävystyisin sellaisen kanssa...) Menen paikalle kunnioittamaan ystäväni muistoa (yhteisöllinen taso), ja jättämään hyvästit (yksilötaso). Samalla annan sen todistuksen että me kristityt kunnioitamme niitä jotka uskovat toisin kuin me.

Ihmettelen tällaista. Tuo hyvästien jättäminenkin vähän jännä juttu sinällään, koska eihän vainaja ole enää elossa. Ne hyvästit jätetään silloin kun ihminen on elossa esim. vielä jos mahdollista sairaalassa. Ystäviäkin voi muistaa surussa muullakin tavalla kuin hautajaisseremoniassa mukana olemisella.
Viimeksi muokannut Leea päivämäärä 02. Huhti 2015 17:31, muokattu yhteensä 1 kerran
Leea

ViestiKirjoittaja Leea » 02. Huhti 2015 17:26

Peppinella kirjoitti:Arpapeliksi menisi, jos alkaisin miettiä oliko haudattava varmasti uskossa kuolinhetkellään - kerron pari esimerkkiä.

Edelleenkään kyse ei ole tästä, vaan yleisesti kirkollisiin juttuihin osallistumisesta.

Peppinella kirjoitti:Jumala tietää ja siksi ihminen pitää pitää siunata viimeiseen lepoonsa ja eräänä päivänä Jumala herättää kuolleet ja jokainen saa ansionsa mukaan.

Raamattu ei tunne sellaista tapaa kuin ev. lut. kirkolla että viimeiseen lepoon siunattaisiin. Ihminen joko eläessään on lähtenyt seuraamaan Jeesusta tai ei, vain sillä on merkitystä.

Peppinella kirjoitti:Pieni ihmettelyni tähän loppuun. Miksi kuvittelette, että ev.lut. luottaa lapsikasteen takaavan taivaspaikkansa?

Ev. lut. kirkko pitää lapsikastetta pelastavana, tämä on selvä harhaoppi.

Peppinella kirjoitti:Eihän teille "oikeammin kastetuillekaan" se kastetoimitus itsessään takaa yhtään mitään vaan vasta sydämenne asenne ja se, kuinka suhde Jumalaan ja Kristukseen toimii.

Mikään kaste ei pelasta ketään. Usko Herraan Jeesukseen pelastaa, syntien katuminen ja uskominen Hänen sovitustyöhön omalle kohdalleen. Kasteelle voi mennä vasta uskoontulon jälkeen.

Peppinella kirjoitti:Ja vielä luterilaiset hautajaiset on "taikamenoja ja ihmisen/vainajan palvontaa"... Niin sitten varmaan. Olen itse läpeensä mustan ev.lut.magiamme sokaisema enkä tuota ole tajunnut! Ei se taivaspaikka ole papin tai kenenkään muunkaan ihmisen käsissä.

Silloin jos uskonnolliset rituaalit on vastoin Raamatun opetuksia, niin voidaan sanoa että kyseessä taikauskoinen toimitus. Tämä on siinä mielessä ovelaa että luterilainen kirkko esiintyy kristillisenä, niin osa ei huomaa asiaa.

”Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta.” 1. Sam. 15:23
Leea

ViestiKirjoittaja Joel.A » 02. Huhti 2015 18:43

Leea:
Silloin jos uskonnolliset rituaalit on vastoin Raamatun opetuksia, niin voidaan sanoa että kyseessä taikauskoinen toimitus. Tämä on siinä mielessä ovelaa että luterilainen kirkko esiintyy kristillisenä, niin osa ei huomaa asiaa.

”Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta.” 1. Sam. 15:23

Aamen.
Joel.A

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu