Koettelu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Koettelu

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 23. Kesä 2014 16:52

Kun tässä on se ongelma, että sinä itse sanoit, että uskon perusta ei ole sama. Jos toiset perustavat uskonsa Raamattuun ja Raamatun Jeesukseen ja toinen sanoo, ettei usko Raamattuun totuutena, niin saa sen kuvan, että se toinen uskoo johonkin muuhun jeesukseen, kuin siihen, mistä Raamattu puhuu ja on löytänyt Jeesuksen jotain muuta kautta.
Kuitenkin sitten sanot, että sinäkin koettelet Raamattua apuna käyttäen ja että uskosi ainakin perustuu evankeliumeihin. Siksi sinulta varmaan kysellään näitä asioita, että mihin sinä oikein uskot, kun joku on voinut löytää vaikkapa profeetta jeesuksen koraanista, joka ei ole Jumala eikä Jumalan poika vaan pelkästään ihminen, profeettana esiintynyt. Jos siis sanot, että uskot evankeliumit, mutta uskosi perusta ei ole sama, niin se kuulostaa siltä, että uskot puoliksi Raamattuun ja puoliksi johonkin muuhun. Sinun jutut, minä vain, kuulostaa siis kovin ristiriitaisilta.

Siinä on se ydin. Jos toinen koettelee Raamatulla ja toinen ei, niin silloin puhutaan jo ihan eri asioista.
Jos toinen koettelee Raamatulla, toinen hengellä, toinen ihmisviisaudella (vaikkapa ateisti),
kolmas koraanilla, neljäs mormonien kirjalla, viides Branhamin teksteillä ja kuudes jollain ellen g. whiten teksteillä niin mitä koettelua se silloin on?
Ei mitään, kun siitä vaan tulee riita, kun kukaan ei usko samanlailla ja on jo kyse ihan eri uskoista, osin uskonnoista.
Jos usko ei perustu Raamatun Jeesukseen Raamatun ilmoittamalla tavalla, niin ei silloin edes koetella samoilla asioilla.

Jos Raamattu ei ole totuus, ateisti on oikeassa ja pelastuu, mormoni on oikeassa ja pelastuu jne. kukaan ei voi sanoa mikä on totuus, jokainen voi tulkita mitä tahansa lukemaansa ja kuulemaansa johdatusta miten tahansa.

Ei mekään voida sanoa, että olen muslimi, mutta en usko koraanin olevan totta, kun uskon Raamattuun totuutena ja koraani on minun mielestä valhetta ja en usko koraanin jumalaan koraanin ilmoittavalla tavalla. Eikö se olisi aika hullunkurista, voisi mennä vaikka sanomaan, että en usko muhamedin olleen profeetta, eikä allahkaan ole jumala, mutta olen silti muslimi, satun vain uskomaan eri lailla kun te.
Tällaiselta nämä keskustelut tällä hetkellä täällä kuulostaa.
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Minä vain » 23. Kesä 2014 19:04

Kun tässä on se ongelma, että sinä itse sanoit, että uskon perusta ei ole sama. Jos toiset perustavat uskonsa Raamattuun ja Raamatun Jeesukseen ja toinen sanoo, ettei usko Raamattuun totuutena, niin saa sen kuvan, että se toinen uskoo johonkin muuhun jeesukseen, kuin siihen, mistä Raamattu puhuu ja on löytänyt Jeesuksen jotain muuta kautta.
Kuitenkin sitten sanot, että sinäkin koettelet Raamattua apuna käyttäen ja että uskosi ainakin perustuu evankeliumeihin. Siksi sinulta varmaan kysellään näitä asioita, että mihin sinä oikein uskot, kun joku on voinut löytää vaikkapa profeetta jeesuksen koraanista, joka ei ole Jumala eikä Jumalan poika vaan pelkästään ihminen, profeettana esiintynyt. Jos siis sanot, että uskot evankeliumit, mutta uskosi perusta ei ole sama, niin se kuulostaa siltä, että uskot puoliksi Raamattuun ja puoliksi johonkin muuhun. Sinun jutut, minä vain, kuulostaa siis kovin ristiriitaisilta.

Niin sanoin ja se on totta, ei sitä tarvitse koetella että onko se sama vai ei.
Mutta Evankeliumit ovat raamatussa ja myös on gideoneilla kirja jota he jakavat jossa on evankeliumit ja psalmit.
Raamattu on hyvä kirja, koska siellä on vanha testamentti ja evankeliumit ja muut kirjeet ja imestys.
Minä kyllä sanoin että olen sieltä raamatusta löytänyt totuuden, evankeliumeista henkilön nimeltä Jeesus.
Tässä on vaan se erona, että muut uskovat Raamattuun Jumalan sanana ja kokonansa totuutena, minä en näin usko, se ei ole uskoni perusta.

Siinä on se ydin. Jos toinen koettelee Raamatulla ja toinen ei, niin silloin puhutaan jo ihan eri asioista.
Jos toinen koettelee Raamatulla, toinen hengellä, toinen ihmisviisaudella (vaikkapa ateisti),
kolmas koraanilla, neljäs mormonien kirjalla, viides Branhamin teksteillä ja kuudes jollain ellen g. whiten teksteillä niin mitä koettelua se silloin on?
Ei mitään, kun siitä vaan tulee riita, kun kukaan ei usko samanlailla ja on jo kyse ihan eri uskoista, osin uskonnoista.
Jos usko ei perustu Raamatun Jeesukseen Raamatun ilmoittamalla tavalla, niin ei silloin edes koetella samoilla asioilla.

Minä koettelen raamatulla kun raamattua siteerataan, niin tutkin sen ja katson tarkoittaako se sitä, mitä sillä opetetaan tarkoittavan.
Ja myös käytetäänkö sitä oikein.

Jos Raamattu ei ole totuus, ateisti on oikeassa ja pelastuu, mormoni on oikeassa ja pelastuu jne. kukaan ei voi sanoa mikä on totuus, jokainen voi tulkita mitä tahansa lukemaansa ja kuulemaansa johdatusta miten tahansa.

Eipä mene asiat näin, raamatussa on totuutta, historiaa, profetioita ja paljon muuta. Se, että raamattu on Jumalan sanaa ja kokonansa totuus, on rohkea väite, ja sieltä sitten yhden virheen tai ristiriidan löytyminenkö pudottaa pohjan koko uskolta?
Näin ei saa olla, Minä uskon yhä edelleen vaikka raamatussa pieniä virheitä olisikin, koska en pane toivoani kirjaan ja sen luotettavuuteen, vaan uskon kautta toivoni ja luottamukseni on Jeesuksessa.
Jos raamattu olisi kokonansa totuus ja Jumalan sanaa, niin varmaan Jumala olisi sen kirjoituttanut Raamattuun, mutta siellä lukeekin nuo Totuus ja Sana ja Tie on Jeesuksessa.
Minä en ole sanonut Jumalalle, " ellei tämä kirja ole totta ja sinun sanaasi, niin en usko sinuun"
Mitä uskoa se edes on, luottaa siihen minkä näkee ja pistää toivonsa kiinni näkyvään luotuun kuin luojaan.
Asia on niin, että Jumala ei ole sanonut Raamattua Sanakseen, ei totuudekseen ja jos sieltä löytyy ristiriita, niin turha syyttää Jumalaa ja sanoa häntä valehtelijaksi, sillä ihminen on sen sanonut tulkinnut ja mennyt rakentamaan uskonsa tämän ihmisen tulkinnan perustan varaan.
Huomaat varmasti itsekin mihin uskosi perustuu, siihen että Raamattu on Jumalan sanaa ja kokonansa totuus.
Jos sinä sen todella uskot, niin sinulta lähtee pohja uskoltasi siinä vaiheessa kun ristejä onkin vain 3.

Ei mekään voida sanoa, että olen muslimi, mutta en usko koraanin olevan totta, kun uskon Raamattuun totuutena ja koraani on minun mielestä valhetta ja en usko koraanin jumalaan koraanin ilmoittavalla tavalla. Eikö se olisi aika hullunkurista, voisi mennä vaikka sanomaan, että en usko muhamedin olleen profeetta, eikä allahkaan ole jumala, mutta olen silti muslimi, satun vain uskomaan eri lailla kun te.
Tällaiselta nämä keskustelut tällä hetkellä täällä kuulostaa.

Kristitty uskoo Jeesukseen, ei varmasti monikaan pidä Katolisia tai jehovan todistajia kristittyinä, kyllä heilläkin varmaan raamattu on käytössä.
Minä en edes pidä siitä, että kaikki täytyy kategorioida johonkin ja sitten kategoriat julistetaan vääriksi, niin ihmiset eksyvät taas, olen varma että voi olla katolinen joka on luopunut katolisten säännöistä ja löytänyt todellisen Jeesuksen, tai muun suunnan uskova mutta silti me katsomme vaatteisiin, emme sisälle henkilöön.
Katolinen = eksynyt. ja sitten korjaamme virheen vain lisäämällä "ei kaikki".
Tällä tavalla me silti pidämme kiinni kategorioista ja niistä tunnustuksista joita me mielessämme niille annamme.
Joku opetti tästäkin palstalla että ihmistä johtaa joko hyvä henki tai paha henki.
Nuo sanat käyvät vielä sanojaansa vastaan.
Asia ei niin ole. Pyhä henki Johtaa niitä jotka Pyhän hengen johdatuksessa kulkee, ja päin vastoin paha henki taas niitä jotka pahan hengen johdatuksessa kulkee.
On myös ihmisiä, jotka ei ole minkään hengen johdettavana vaan eksyksissä tai lapsi tai mitä lie.

Etkö Jasmiini kuule totuutta kirjoituksessani?
Koettele se.
Minä vain

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Kesä 2014 19:36

Minä vain.

Minä kyllä sanoin että olen sieltä raamatusta löytänyt totuuden, evankeliumeista henkilön nimeltä Jeesus.
Tässä on vaan se erona, että muut uskovat Raamattuun Jumalan sanana ja kokonansa totuutena, minä en näin usko, se ei ole uskoni perusta.

Jos Raamattu ei ole uskosi perusta etkä usko että se on kokonansa totuus niin mistä voit tietää että se mitä sieltä uskot on totta? Et sitä silloin voikkaan oman todistuksesi mukaan tietää vaan sinä itse päätät mikä sieltä on totta ja mikä ei. Tai jos et sinä tee itse tätä päätöstä niin sen tekee henkioppaasi. Mutta koska et usko Raamattuun totuutena ja Jumalan sanana niin sinulla ei ole mitään perustusta jonka kautta koettelisit sen onko se mihin uskot totta. Voit vain sokeasti uskoa sen tai ja pystyt sen korkeintaan koettelemaan omalle mielipiteelläsi. Kun et usko Raamattuun Jumalan sanana sinulla ei ole absoluuttista perustusta jolla koetella oikea ja väärä.

Eipä mene asiat näin, raamatussa on totuutta, historiaa, profetioita ja paljon muuta. Se, että raamattu on Jumalan sanaa ja kokonansa totuus, on rohkea väite, ja sieltä sitten yhden virheen tai ristiriidan löytyminenkö pudottaa pohjan koko uskolta?
Näin ei saa olla, Minä uskon yhä edelleen vaikka raamatussa pieniä virheitä olisikin, koska en pane toivoani kirjaan ja sen luotettavuuteen, vaan uskon kautta toivoni ja luottamukseni on Jeesuksessa.
Jos raamattu olisi kokonansa totuus ja Jumalan sanaa, niin varmaan Jumala olisi sen kirjoituttanut Raamattuun, mutta siellä lukeekin nuo Totuus ja Sana ja Tie on Jeesuksessa.
Minä en ole sanonut Jumalalle, " ellei tämä kirja ole totta ja sinun sanaasi, niin en usko sinuun"
Mitä uskoa se edes on, luottaa siihen minkä näkee ja pistää toivonsa kiinni näkyvään luotuun kuin luojaan.
Asia on niin, että Jumala ei ole sanonut Raamattua Sanakseen, ei totuudekseen ja jos sieltä löytyy ristiriita, niin turha syyttää Jumalaa ja sanoa häntä valehtelijaksi, sillä ihminen on sen sanonut tulkinnut ja mennyt rakentamaan uskonsa tämän ihmisen tulkinnan perustan varaan.
Huomaat varmasti itsekin mihin uskosi perustuu, siihen että Raamattu on Jumalan sanaa ja kokonansa totuus.
Jos sinä sen todella uskot, niin sinulta lähtee pohja uskoltasi siinä vaiheessa kun ristejä onkin vain 3.

Se että ihminen ei ymmärrä täysin jotain Raamatun kohtaa ja se että jokin kohta näyttää ristiriidalta ei tarkoita sitä että okeasti niin olisi - sillä ihmisen ymmärtämättömyys voi johtaa ristiriitaiseen tukintaan sanasta mutta se ei tee sanasta ristiriitaista vaan osoittaa ettei ihminen ole vielä ymmärtänyt sanaa niin kuin ymmärtää tulee.

Jos et voi luottaa Raamatun sanaan totuutena kuinka voit luottaa Raamatun sanan kautta ilmoitettuun Jeesukseen totuutena? Olet ristiriidassa itsesi kanssa.

Kristitty uskoo Jeesukseen, ei varmasti monikaan pidä Katolisia tai jehovan todistajia kristittyinä, kyllä heilläkin varmaan raamattu on käytössä.

Katolilaiset ja jehovan todistajat jotka uskovat heidän virallisen opin eivät usko Jeesukseen niinkuin Raamattu opettaa vaan niinkuin heidän uskonnollisuus opettaa. Myöskin riivaajat ja saatana uskovat Jeesukseen mutta he eivät tee niin kuin Jeesus opettaa vaan tekevät sitä vastaan. Siksi heidän uskonsa on kuolutta. He kyseenalaistavat ja kieltävät Jumalan sanan opetuksen vaikka uskovat Jeesukseen ja näin heidän kohtalonsa on tuli järvi. Pimeyden palvelijat tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi sanomalla että he uskovat Jeesukseen mutta sitten he kieltävät Jeesuksen kieltämällä sen mitä Jeesus palvelijoidensa kautta opetti ja näin elämällä vastoin sitä mitä Jeesus palvelijoidensa kautta opetti. Jos emme usko Jeesukseen niinkuin Raamattu opettaa niin emme usko Raamatun Jeesukseen vaan itse keksimäämme Jeesukseen ja itse keksimä Jeesus ei ole Herra Jhwh vaan epäjumala.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Minä vain » 24. Kesä 2014 20:00

Noniin lapset, koitetaanpas pysyä aiheessa.
Jos joku tahtoo koetella minut, avatkoon uuden ketjun sitä varten.

Tässä kysymykset uudelleen oikein numeroituina.
Tällä kertaa ei sitten kelpaa mielipiteet, vaan ainoastaan raamatullinen vastaus raamatulla perusteltu tosi ja lujasti perusteltu vastaus, niin pitäisi kelvata kaikille.

Aihe siis koettelu ja tarkemmin Opetusten Koettelu.

OPETUSTEN KOETTELEMINEN

1.Kuka saa koetella?
2.Millainen ihminen voi koetella tai on arvollinen koettelemaan?
3.Miten tulee koetella?
4.Koettelun säännöt?
5.Kuka on kykenevä koettelemaan ja mitä?
6.Kuka määrää miten tulee koetella ja valitsee kuka saa koetella, koeteltava vai joku muu, kuka?
7.Pitääkö koettelian uskoa samoin kuin koeteltavan?
8.Mitä järkeä koettelussa edes on, jos se täytyy tehdä sen uskon mukaan, miten koeteltava uskoo?
Minä vain

ViestiKirjoittaja Masa » 24. Kesä 2014 20:36

sananlaskut
30:33 Sillä maitoa pusertamalla saa voin, nenää pusertamalla saa veren, ja vihoja pusertamalla saa riidan.
Masa

ViestiKirjoittaja Minä vain » 24. Kesä 2014 20:47

sananlaskut
30:33 Sillä maitoa pusertamalla saa voin, nenää pusertamalla saa veren, ja vihoja pusertamalla saa riidan.

Tiedän.
ja vastauksia pusertamalla bannit.
Minä vainin sananlaskut 1:1

Mutta nyt käsitellään vastaukset ensimmäiseltä sivulta.

Petri, perustelisitko vielä raamatulla vastauksesi, kiitos.

Kuka saa koetella?
Millainen ihminen voi koetella tai on arvollinen koettelemaan?

V: Jokainen uudestisyntynyt uskova, eli Herra Jeesuksen opetuslapsi.

Miten tulee koetella?
Koettelun säännöt?

Koetella tulee Pyhässä Hengessä Jumalan sanan (Raamattu) totuuden kautta.

Kuka on kykenevä koettelemaan ja mitä?

V: Raamattu opettaa ja kehottaa kaikkia uskovia koettelemaan Pyhässä Hengessä Jumalan sanan kautta omaa uskoa sekä kaikkea sitä seurakunnassa tai uskovat opettavat, julistavat tai sekä kaikki toiminta seurakunnassa ja uskovien keskuudessa.

Sitten on erikseen henkien erottamisen armolahja, jonka hyöty tulee esille siinä, ettei ole aina mahdollista erottaa kaikkea Jumalan sanan kautta, sillä eksyttäjä voi tuoda hämäyksen vuoksi jossakin kohden totuutta esille, mutta olla ratkaisevissa kohdin harhassa. Näin henkien erottamisen armolahjan kautta pystytään erottamaan eksyttäjä tietyssä tilanteessa heti ja nopeasti.

Kuka määrää miten tulee koetella ja valitsee kuka saa koetella, koeteltava vai joku muu, kuka?
Pitääkö koettelian uskoa samoin kuin koeteltavan?
Mitä järkeä koettelussa edes on, jos se täytyy tehdä sen uskon mukaan, miten koeteltava uskoo?

V: Raamatun opetuksen mukaan jokainen uskova saa koetella ja jokaisen tulisi pyrkiä koettelemaan asioita. Koettelijan ei tarvitse uskoa samalla tavalla kuin koeteltavan.

Ja kun vastaukset ovat annettu, pitääkö nekin koetella ja jos, niin kenen tulee ne sitten koetella?

V: Ja kun vastaukset ovat annettu, pitääkö nekin koetella ja jos, niin kenen tulee ne sitten koetella?

Jokainen uskova saa koetella vastaukset. Sinäkin saat ne koetella, mutta miten sitä tässä kysyn sinulta?
Minä vain

ViestiKirjoittaja systeri » 24. Kesä 2014 21:09

Masa kirjoitti:sananlaskut

Tähän laittaasin kuvan siitä isosta peukusta mutta ei oo enää semmosta hymiötä.Mutta PEUKKU :)
systeri

ViestiKirjoittaja PetriFB » 24. Kesä 2014 22:05

Minä vain kirjoitti:Avaan ketjun koettelusta.
Toivon että tässä ketjussa käsitellään seuraavat asiat jotkat ovat tulleet koettelussa esille ja niihin nyt pyydän vastauksia.

Kuka saa koetella?
Miten tulee koetella?
Koettelun säännöt?
Kuka määrää miten tulee koetella ja valitsee kuka saa koetella, koeteltava vai joku muu, kuka?
Mitä järkeä koettelussa edes on, jos se täytyy tehdä sen uskon mukaan, miten koeteltava uskoo?

Eipä sitten muuta kuin käskyä käskyn päälle ja läksyä läksyn päälle tähän ketjuun.

Ja kun vastaukset ovat annettu, pitääkö nekin koetella ja jos, niin kenen tulee ne sitten koetella?

En jatka enää koettelua, ennen kuin saan näihin vastaukset, eikä vastausten tarvitse olla raamatun mukaisia eikä muutakaan.
Kunhan nyt jotain suuntaa antavia että tiedän miten tulee ihmisen mielestä asioissa edetä
.

Petri, perustelisitko vielä raamatulla vastauksesi, kiitos.

Kuka saa koetella?

V: Jokainen uudestisyntynyt uskova, eli Herra Jeesuksen opetuslapsi.

Miten tulee koetella?
Koettelun säännöt?

Koetella tulee Pyhässä Hengessä Jumalan sanan (Raamattu) totuuden kautta.

V: Raamattu opettaa ja kehottaa kaikkia uskovia koettelemaan Pyhässä Hengessä Jumalan sanan kautta omaa uskoa sekä kaikkea sitä seurakunnassa tai uskovat opettavat, julistavat tai sekä kaikki toiminta seurakunnassa ja uskovien keskuudessa.

Sitten on erikseen henkien erottamisen armolahja, jonka hyöty tulee esille siinä, ettei ole aina mahdollista erottaa kaikkea Jumalan sanan kautta, sillä eksyttäjä voi tuoda hämäyksen vuoksi jossakin kohden totuutta esille, mutta olla ratkaisevissa kohdin harhassa. Näin henkien erottamisen armolahjan kautta pystytään erottamaan eksyttäjä tietyssä tilanteessa heti ja nopeasti.

V: Raamatun opetuksen mukaan jokainen uskova saa koetella ja jokaisen tulisi pyrkiä koettelemaan asioita. Koettelijan ei tarvitse uskoa samalla tavalla kuin koeteltavan.

V: Ja kun vastaukset ovat annettu, pitääkö nekin koetella ja jos, niin kenen tulee ne sitten koetella?

Jokainen uskova saa koetella vastaukset. Sinäkin saat ne koetella, mutta miten sitä tässä kysyn sinulta?
[/quote]

Kyllä voin ne perustella, mutta ensiksi kysyn, eikö se enää päde mitä sanoit aluksi: En jatka enää koettelua, ennen kuin saan näihin vastaukset, eikä vastausten tarvitse olla raamatun mukaisia eikä muutakaan. Kunhan nyt jotain suuntaa antavia että tiedän miten tulee ihmisen mielestä asioissa edetä

Kysyn tämän siksi kun en enää oikein tiedä miten kanssasi tulisi toimia, koska välillä mennään tähän suuntaan ja sitten se ei kelpaa, vaan vaihdetaan suuntaa. En halua mitenkään olla sinulle ilkeä, vaan haluan selkeät toimintatavat miten näissä asioissa edetään. Voitko siksi vastata miksi perustelut eivät kelvanneetkaan ja miksi nyt haluatkin Raamatun mukaiset perusteet. Kiitos kun vastaat.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Minä vain » 24. Kesä 2014 22:14

Kyllä voin ne perustella, mutta ensiksi kysyn, eikö se enää päde mitä sanoit aluksi: En jatka enää koettelua, ennen kuin saan näihin vastaukset, eikä vastausten tarvitse olla raamatun mukaisia eikä muutakaan. Kunhan nyt jotain suuntaa antavia että tiedän miten tulee ihmisen mielestä asioissa edetä

Kysyn tämän siksi kun en enää oikein tiedä miten kanssasi tulisi toimia, koska välillä mennään tähän suuntaan ja sitten se ei kelpaa, vaan vaihdetaan suuntaa. En halua mitenkään olla sinulle ilkeä, vaan haluan selkeät toimintatavat miten näissä asioissa edetään. Voitko siksi vastata miksi perustelut eivät kelvanneetkaan ja miksi nyt haluatkin Raamatun mukaiset perusteet. Kiitos kun vastaat.

No muuten olisi kelvannut, mutta kun siitäkin tuli sanomista, että miksi ihmisen mielipiteet kelpaavat, niin raamatun mukaisina ne sitten pitäisi kelvata suurimmalle osalle keskustelijoista ja voin ehkä vihdoinkin tietää miten tulee koetella niin, että se tapa kelpaa, eikä aihe karkaile.
On mahdotonta miellyttää kaikkia samaan aikaan enkä yritäkään ketään miellyttää, mutta sen verran joustoa löytyy, että kun saan kaikille kelpaavat koettelusäännöt, niin koettelu saa jatkua.

Kiitos.
Minä vain

ViestiKirjoittaja PetriFB » 24. Kesä 2014 22:59

Kuka saa koetella?

1 Tess 5:21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;

Tämä kirje on kirjoitettu koko Tessalonikan seurakunnalle, mutta on voimassa kaikille uskoville kaikkina aikoina. Raamatun mukaan jokainen Herran Jeesuksen opetuslapsi saa koetella. Kaiken koettelu tarkoittaa kaikkea mikä seurakunnassa tapahtuu ja tehdään. Ovatko asiat Jumalasta vai eivät, onko opetus Jumalan tahdon ja Raamatun opetuksen mukaista. Jumala itse on määrännyt koettelemisen seurakuntaan.

Miten tulee koetella?
Koettelun säännöt?

Gal 3:14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.

Joh 1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,

Apt 17:11 Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.

Jokainen uskova on saanut lahjaksi Pyhän Hengen voiman. Koetella tulee Pyhässä Hengessä Raamatun sanan opetuksen mukaan.

2Kor 13:5 Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.

1Tim 3:10 Mutta heitäkin koeteltakoon ensin, sitten palvelkoot, jos ovat nuhteettomat.

2Tim 2:15 Pyri osoittautumaan Jumalalle semmoiseksi, joka koetukset kestää, työntekijäksi, joka ei työtään häpeä, joka oikein jakelee totuuden sanaa.

1Joh 4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

Ilm 2:2 Minä tiedän sinun tekosi ja vaivannäkösi ja kärsivällisyytesi, ja ettet voi pahoja sietää; sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseänsä apostoleiksi, eivätkä ole, ja olet havainnut heidät valhettelijoiksi;

Kuka määrää miten tulee koetella ja valitsee kuka saa koetella, koeteltava vai joku muu, kuka? Edellä olevat vastaukset vastaavat tähän.

Pitääkö koettelian uskoa samoin kuin koeteltavan? Ei tarvitse joka asiassa:

Fil 3:15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.

Jumala ajallaan avaa asioita jokaiselle, siksi emme voi jokaisessa asiassa uskoa samalla tavalla, mutta ammennamme samasta uskosta Jumalan armosta ja opillista yhteyttä löytyy aina sen mukaan kun kasvamme asioita ymmärtämään, niin kuin niitä ymmärtää tulee.

Ei tarvitse uskoa niin kuin koeteltava uskoo:

Fil 3:15 Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.

Jumala ajallaan avaa asioita jokaiselle, siksi emme voi jokaisessa asiassa uskoa samalla tavalla, mutta ammennamme samasta uskosta Jumalan armosta ja opillista yhteyttä löytyy aina sen mukaan kun kasvamme asioita ymmärtämään, niin kuin niitä ymmärtää tulee.

Sitten kysyn vielä uudestaan nämä mitä aikaisemmin kysyin sinulta tässä, koska en ole vielä saanut niihin vastausta.

Mikä on sinun taustayhteisösi (seurakunta-yhteys) ja sieltäkö sinä ammennat opetuksesi vai mistä olet saanut käsityksesi, koska opetuksesi on täysin poikkeava siitä mita Raamattu opettaa uskosta Jeesukseen? En halua riidellä kanssasi, mutta olemme eri uskon perustuksella, kuten itsekin sanoit, että sinulla on totuus, mutta minulla ei ole. Ymmärrät varmasti sen, että toinen meistä on ulkopuolella Raamatullisen uskon ja sitä tässä voidaan tutkia ja koetella. Minun työkaluni on usko Jeesukseen Pyhässä Hengessä )Jeesus asuu minussa Pyhässä Hengessä) sekä Raamatun sanan totuus, joka on kokonansa Jumalan sanan totuutta. Näillä sinua koettelen. Millä ja miten sinä koettelet minua?
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu