Juttutupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Marras 2016 17:50

Iustus kirjoitti:Paavalilta löytyy hyvä määritelmä evankeliumille hänen 1. kirjeestään korinttolaisille:

"1 Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte 2 ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. 3 Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, 4 ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan..." 1. Kor. 15:1–4.

Evankeliumi on julistusta Kristuksesta, joka on sovittanut meidän syntimme ristinkuolemallaan ja voittanut kuoleman nousemalla kuolleista. Vaikka julistuksesssa mainittaisiinkin Jeesus nimeltä, mutta vaiettaisiin syntien sovituksesta, se ei olisi evankeliumia.

Kiitos Iustus :thumbup:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 25. Marras 2016 19:35

Iustus kirjoitti:Paavalilta löytyy hyvä määritelmä evankeliumille hänen 1. kirjeestään korinttolaisille:

"1 Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte 2 ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. 3 Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, 4 ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan..." 1. Kor. 15:1–4.

Evankeliumi on julistusta Kristuksesta, joka on sovittanut meidän syntimme ristinkuolemallaan ja voittanut kuoleman nousemalla kuolleista. Vaikka julistuksesssa mainittaisiinkin Jeesus nimeltä, mutta vaiettaisiin syntien sovituksesta, se ei olisi evankeliumia.

Tuo 1.Korinttolaiskirjeen kohta sopii mielestäni erinomaisen hyvin "raittiin evankeliumin julistustyön suuntaviivojen oppaaksi". Samassa luvussa Paavali toteaa tämän julistustavan (sisällön) kantaneen hedelmää: "Näin me saarnaamme ja näin te olette uskoon tulleet" (jae 11). Tuosta kohdasta käy myös ilmi kuinka tärkeitä ja arvokkaita ovat Vanhan Liiton pyhät Kirjoitukset. Jeesus itse sanoi niiden todistavan Hänestä (esim. Joh. 5:46, Matt. 26:54, Luuk. 24:44, Mark. 9:12 vain muutaman mainitakseni).

Aikamme trendi näyttäisi olevan "kokemusperäisen evankeliumin tavoittelu", mutta jos "se on kokemuksesta niin se ei ole enää uskosta". Kokemuksemme ja tunteemme vaihtelevat. Niillä on toki paikkansa ja arvonsa -kunhan kulkevat uskon perässä, ei rinnalla tai jopa edellä. Niillä vaan tahtoo päivinämme olla sama taipumus kuin eräillä ihmisillä oli Jeesuksen maanpäällisen vaelluksen aikana: Jeesus kehotti ihmisiä seuraamaan Häntä, mutta innokkaimmat kulkivat pian jo Hänen edellään (Luuk. 18:39). Kokemusten ja tunteiden varaan rakennettu usko ei kestä koetusta, sillä se on hiekalle rakennettu eikä Golgatan kallioperustukselle (uskon olemus ja luonne on sellainen, että se vaatii aina koettelemisen ollakseen tosi uskoa).
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Marras 2016 07:53

*
Tässä olisi adressi jolla äänestettäisiin Sipilän pois hallituksesta. Hän ajaa EU:n asian puolesta eikä aja Suomen asiaa kuntoon.
Itse allekirjoitin jo.

https://www.adressit.com/juha_sipila_pois_hallituksesta
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

Re: Mitä tarkoitetaan maailman alkeisvoimilla?

ViestiKirjoittaja Jukka » 29. Marras 2016 10:53

pekka kirjoitti:
https://sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Gal/04EK.htm

Vapaaksi "alkeisvoimien" vallasta

4:1-7

Mooseksen laki ei ollut mikään sattuman oikku eikä Jumalan suunnitelmien tarkoitukseton välivaihe. Jumalan kansan oli käynyt niin kuin sellaisen alaikäisen, jolle rikas isä oli jättänyt valtavan perinnön. Pojankoltiainen ei saa käyttää oman halunsa mukaan suunnatonta omaisuutta. Isä on nimennyt hänelle holhoojan ja taloudenhoitajan. Perintö on visusti holhoojan takana siihen päivään asti, jonka isä on määrännyt.

Juuri näin on Jumalakin tehnyt. Niin kauan kuin Jumala näki hyväksi, olimme "maailman alkeisvoimien" alaisia. (Sana "alkeisvoimat" on vaikea niin suomessa kuin kreikassakin. Kreikan sana tarkoittaa aakkosia, mutta myös peruselementtejä, joista maailman ajateltiin koostuvan. Sitä käytettiin myös taivaankappaleista ja hengistä, joiden ajateltiin liittyvän niihin. Tässä sana tarkoittaa Jumalan koko maailmankaikkeuteen asettamaa hyvää järjestystä, jonka kanssa pyhä laki sopi hyvin yhteen.) Nyt meitä ei kuitenkaan enää hallitse inhimilliseen järkeen hyvin sopiva Mooseksen laki eivätkä määräykset, joiden mukaan taivaankappaleidenkin on ratansa säänneltävä. Tuli nimittäin Isämme asettama määräpäivä, jolloin vapauduimme holhoojan vallasta. Jumalan aika täyttyi, kun Kristus syntyi maailmaan neitsyt Mariasta lunastamaan meidät ja tekemään meistä Jumalan lapsia. Tästä kertoo meidän sydämissämme myös Jumalan Pyhä Henki, joka antaa meille turvallisen luottamuksen Herraamme. Saamme rohkeuden kiljua Jumalalle "Isi!" (kreikan sana krazo tarkoittaa sitä suloista ääntä, johon lapsiperheiden vanhemmat ovat tottuneet öisin heräämään, ja aramean sana abba on hyvin hellä isää tarkoittava sana). Tämä meidän uskalluksemme sanoa pyhää kaikkivaltiasta Jumalaa omaksi Isäksemme on Pyhän Hengen työtä ja osoittaa meille, että me olemme Jumalan lapsia.

Jukka, oliko tuosta mitään apua sinulle?

Kiitos Pekka. Tuo on suureksi avuksi ja tukee minulle muodostunutta ajatusta, että noissa mainitsemissani Paavalin kirjeiden kohdissa maailman alkeisvoimat voisivat viitata Jumalan lakiin. Tuossa lainaamassasi tekstissä sanottiin myös, että "sitä [alkeisvoimat-sanaa] käytettiin myös taivaankappaleista ja hengistä, joiden ajateltiin liittyvän niihin". Tuollaista opetusta olin kuullut (että alkeisvoimat viittasivat riivaajahenkiin) ja mietin tykönäni, että niillä voisi olla pikemminkin yhteytensä lakiin, jonka alaisena ja orjuudessa juutalaiset elivät...

Ei maar, sano suomenruottalainen. Pitää lähteä lääkäriin. Minulta otetaan ihonäytteitä syöpäepäilyn tähden, jota en usko minulla olevan (mutta hyvä että poissulkevat sen ennen vaurioituneen ihokudoksen hoitoa)... Jumalan rauhaa kaikille, jotka rakastavat Herraa Jeesusta katoamattomuudessa.
Jukka

ViestiKirjoittaja pekka » 29. Marras 2016 14:32

Jukka, kuinka koirasi voi?
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 01. Joulu 2016 16:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Siirretty
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Marras 2016 00:37

*
Terkut täältä Vihulan kartanosta, Eestiltä!

Image

No sain itse tutustua noihin taistelumiekkoihin joita käsittelin ja tutkia. Niiden teräissä on kulumat ja ne on eri painoiset miekat. Ne miekat on samurain, musketin, viikingin, jne... Ja siten meille tuli Maria Ave -rukous rukoiltavaksi latinankielellä. Se oli musertava kuulla. :o :shock: :? Keskiajan maanalaiset uskovat elivät varmaan vainoissa Jeesuksen nimen tähden ja luulen että paavi määräsi tapattamaan heidät koska paheksui tajuamatta että he vaelsivat suoraan rakkaudesta totuuteen evakeliumin mukaan. Paavi luuli rakkautta kirkolliseen teologiaan raamatulliseksi. Oikeastaan se oli sielullinen rakkaus - kirkolliseen teologiaan. Sain tutustua keskiajan uskontoon ja paavi oli mukana kuviossa. Tunsin "pyhää kiivastusta" totuuden puolesta.

Katolinen oppi ja kirkollinen teologia on iskotettu syvästi kristityissä, samoin rukous tuohon nimeen 'Isän, Pojan ja PH:n nimeen'. Mietin että Jeesuksen päivän lähestyessään väärät istutukset juurineen paljastuu yhdellä ehdolla kun uskonsydämen asenne on tällainen joka suostuu nöyrtymään Raamatun eteen ja ottamaan aina vastaan rakkautta totuuteen. Mutta on niitä paljon jotka eivät suostu, saavat väkevän eksytyksen Jumalalta tällaisella asenteella että he pitävät saamat opit oikeina opetuksina. Mutta onneksi on niitä jotka tietävät oman vajavaisuuden ja perustavat uskonsa ensisijaisesti Raamattuun, niin tällä tavalla Jumala on voimallinen avaamaan heille ymmärrystä kaikkeen totuuteen.

Otin kuvan keskiajan Raamatusta joka on lukottuna. :think: :? Ja minulle tuli sellainen tunne että nousee takaisin Jumalan sisäistä tuntemista vastaan järjen päätelmät ja maailman alkeisvoimat lopunaikana jolloin suuri luopumus alkaa ensin ennen Jeesuksen tulemusta. Tuntuu myös että tie joka vie taivaaseen, kapenee kokoajan kun tuo Jeesuksen päivä lähestyy. Järjen päätelmät ja maailman aikeisvoimat ovat lihasta, mutta luullaan niitä raamatulliseksu uskoksi.

Image
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 01. Joulu 2016 17:33, muokattu yhteensä 1 kerran
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 30. Marras 2016 14:57

pekka kirjoitti:Jukka, kuinka koirasi voi?

Image

Kiitos kysymästä. Kuvassa Lissu tarkkailee rivitalon pihan liikennettä. Sisällä se pitkästyy, kun on tottunut vapauteen maatilalla. Hyvinhän tuo jaksaa autoimmuunikatosairaudestaan huolimatta, "liiankin paksusti". Kortisoni-lääkitys on määrätty jatkuvaksi (10 mg vuorokaudessa suun kautta ja kortisonitipat silmiin 1-4 kertaa vuorokaudessa silmien kunnon mukaan, lisäksi antibioottitippoja jos punoitus ei pysy kurissa pelkällä kortisonitipalla).

Paljon Lissu on iloa minulle antanut ja hyvin persoonallisella tavalla se osoittaa ilonsa (hurjia hepulikohtauksia kun se tuulettaa) ja paheksuntansa jos esim puhun pitkään puhelimessa tai syön aamupalan antamatta samaan aikaan sille omaa leipäpalaa jne. Lauleskellessani hengellisiä lauluja ja tulee viereeni istumaan ja kuuntelemaan päätään kallistellen. Kaikki ei sentään kelpaa; jos kappale on pitkäveteinen alkaa Lissu äänekkäästi haukottelemaan ja poistuu saunan lauteiden alle, jonne rakensin sille pesän silloin, kun luulin sen saavan pentuja. Joskus kun se loukkaantuu jostain, varsinkin jos nauran sen jollekin kommellukselle, se menee makuuhuoneeseen, työntää päänsä sängyn alle ja siinä voi olla takapuoli pystyssä pitkän ajan (se ei enään sovi kokonaan sängyn alle). Erityisen koskettavaa oli se, kun selvisi miksi Lissu öisin tuli vuoteeni viereen tökkimään ja nuolemaan minua. Komensin sitä usein pois "häiritsemästä", kun heräsin sen touhuun, kunnes tutkimukset osoittivat minulla olevan vaikean uniapnean ja hengitykseni pysähtelevän yli puoleksi minuutiksi useita kertoja tunnissa. Koira olikin tullut "elvyttämään" minua kuonollaan tökkimällä ja nuolemalla, kun hengitykseni oli pysähdyksissä (ja minä ymmärtämättömyyttäni toruin sitä siitä, mutta sehän uskollisesti jatkoi auttamistani vaikka ei kiitosta saanut vaan nuhdetta. Nyt se ei enää untani häiritse, kun hengityskone auttaa hengitystäni eikä pitkiä pysähdyksiä tule).

Tällaista Lissun kanssa. Lähdemme tänäänkin maatilalle, jossa se saa kirmata vapaana muutamia kilometrejä.
Jukka

ViestiKirjoittaja pekka » 30. Marras 2016 20:12

Kiitos Jukka kun kerroit hiukan kuulumiasi mukaan lukien kuinka koirasi voi.

Yksi asia minkä kerroit huolestutti minua toden teolla; eli kun sanoit joutuvasi antamaan koirallesi Lissulle kortisonia suun kautta 10 mg joka päivä. Noin ainakin tekstistäsi ymmärsin, ja jos todella noin on asiat niin jos jatkat tuota erittäin suuren kortisoniannoksen antamista vielä pitempäänkin niin koirasi alkaa tulla pikku hiljaa tosi heikkoon kuntoon. Minulla on itsellä kokemusta kun aikanaan toisella koiristani oli tuo sama sairaus (tai on tietenkin vieläkin mutta oireet vain ovat kadonneet, kerron tekstissäni tästä lisää).

Jouduin silloin erään eläinlääkärin "määräyksestä" alkaa antamaan tälle toiselle koiralleni joka päivä ainakin tuon saman verran, minkä mainitsit, kortisonia tabletteina. En enää muista ihan tarkkaan mutta noin vuoden päivät kun se oli syönyt tuota kortisonia päivittäin tuon suuren annoksen niin lopuksi sen karvat alkoivat lähtemään vähän joka puolelta kehoa ja lopuksi jopa hännänpäästäkin lähtivät kaikki karvat pois ja vain häntäluu pilkisti avoimena hännänpäästä. Eikä siinä vielä kaikki, myös verta vuotavia haavoja se alkoi saamaan tassuihin ja jalkoihin ja hännänpäästäkin joskus tuli verta jos se oli heiluttanut häntäänsä jotain kovaa vasten. Kortisoni oli vaikuttanut myös sen, että sen iho oli alkanut myös hälyttävästi ohentumaan karvapeitteen voimakkaan ohentumisen lisäksi.

No, mitä sitten tein? Olin joka päivä rukouksessa koirani puolesta että Jumala auttaisi koiraani joka oli alkanut mennä tosi huonoon kuntoon tuon sairauden johdosta ja siihen määrätyn kortisonin johdosta.

Sitten eräänä päivänä menin tuon koirani kanssa erään toisen eläinlääkärin pakeille kyselemään että mikä nyt neuvoksi kun koirani voi selvästi hyvin huonosti, voi jopa kuolla jos tuota kortisonilääkitystä vielä jatketaan päivittäin. Kun tuo lääkäri kuuli mikä oli johtanut tuohon koirani heikkoon tilanteeseen niin hän heti sanoi, että tuo kortisonihoito on nyt vähennettävä minimiin (kokonaan sitä ei voinut kun seinään lopettaa) eli vain joka kolmas päivä hän käski antaa koiralleni 2,5 mg kortisonia tablettina ja lisäksi hän sanoi, että koiraltani olisi syytä poistaa munasarjat ja kohtu koska juoksuaikaa ei ollut tullut enää pitkiin aikoihin (sekin luultavasti vain tuon kovan kortisonilääkityksen johdosta) eli koirani hormonitoiminta oli jotenkin vioittunut ja lääkäri sanoi, että sterilisaatio auttaisi myös koirani ihovaurioiden ja korvatulehdusten ja silmätulehdusten paranemiseen, yhdessä siis kortisonihoidon selvään pienentämiseen (vain 2,5 mg joka kolmas päivä).

Niin, sitten rukoilin jälleen Jumalalta johdatusta tähän kaikkeen ja niin koiralleni tehtiin sterilisaatio ja kortisonia se sai enää tuon mainitun määrän (2,5 mg) vain joka kolmas päivä. Ei mennyt muistaakseni kovin kauaa kun koirani sai kaiken karvapeitteensä takaisin entistäkin tuuheampana hännänpäätä myöten ja kaikki ihovauriot paranivat täydellisesti ja korva- ja silmätulehduksia se ei ole enää kertaakaan saanut eli koirani parantui kaikista monista vaivoistaan ikään kuin ihme olisi tapahtunut. Kiitin Herraa ja kiitän edelleen.

Jukka, tuo mitä kerroin niin oliko siinä mitään sellaista tietoa joka voisi auttaa sinunkin koiraasi voimaan paremmin parantumattomasta sairaudestaan huolimatta? Siunausta sinulle ja koirallesi.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jukka » 01. Joulu 2016 07:22

pekka kirjoitti:Kiitos Jukka kun kerroit hiukan kuulumiasi mukaan lukien kuinka koirasi voi.

Yksi asia minkä kerroit huolestutti minua toden teolla; eli kun sanoit joutuvasi antamaan koirallesi Lissulle kortisonia suun kautta 10 mg joka päivä. Noin ainakin tekstistäsi ymmärsin, ja jos todella noin on asiat niin jos jatkat tuota erittäin suuren kortisoniannoksen antamista vielä pitempäänkin niin koirasi alkaa tulla pikku hiljaa tosi heikkoon kuntoon. Minulla on itsellä kokemusta kun aikanaan toisella koiristani oli tuo sama sairaus (tai on tietenkin vieläkin mutta oireet vain ovat kadonneet, kerron tekstissäni tästä lisää).

Jouduin silloin erään eläinlääkärin "määräyksestä" alkaa antamaan tälle toiselle koiralleni joka päivä ainakin tuon saman verran, minkä mainitsit, kortisonia tabletteina. En enää muista ihan tarkkaan mutta noin vuoden päivät kun se oli syönyt tuota kortisonia päivittäin tuon suuren annoksen niin lopuksi sen karvat alkoivat lähtemään vähän joka puolelta kehoa ja lopuksi jopa hännänpäästäkin lähtivät kaikki karvat pois ja vain häntäluu pilkisti avoimena hännänpäästä. Eikä siinä vielä kaikki, myös verta vuotavia haavoja se alkoi saamaan tassuihin ja jalkoihin ja hännänpäästäkin joskus tuli verta jos se oli heiluttanut häntäänsä jotain kovaa vasten. Kortisoni oli vaikuttanut myös sen, että sen iho oli alkanut myös hälyttävästi ohentumaan karvapeitteen voimakkaan ohentumisen lisäksi.

No, mitä sitten tein? Olin joka päivä rukouksessa koirani puolesta että Jumala auttaisi koiraani joka oli alkanut mennä tosi huonoon kuntoon tuon sairauden johdosta ja siihen määrätyn kortisonin johdosta.

Sitten eräänä päivänä menin tuon koirani kanssa erään toisen eläinlääkärin pakeille kyselemään että mikä nyt neuvoksi kun koirani voi selvästi hyvin huonosti, voi jopa kuolla jos tuota kortisonilääkitystä vielä jatketaan päivittäin. Kun tuo lääkäri kuuli mikä oli johtanut tuohon koirani heikkoon tilanteeseen niin hän heti sanoi, että tuo kortisonihoito on nyt vähennettävä minimiin (kokonaan sitä ei voinut kun seinään lopettaa) eli vain joka kolmas päivä hän käski antaa koiralleni 2,5 mg kortisonia tablettina ja lisäksi hän sanoi, että koiraltani olisi syytä poistaa munasarjat ja kohtu koska juoksuaikaa ei ollut tullut enää pitkiin aikoihin (sekin luultavasti vain tuon kovan kortisonilääkityksen johdosta) eli koirani hormonitoiminta oli jotenkin vioittunut ja lääkäri sanoi, että sterilisaatio auttaisi myös koirani ihovaurioiden ja korvatulehdusten ja silmätulehdusten paranemiseen, yhdessä siis kortisonihoidon selvään pienentämiseen (vain 2,5 mg joka kolmas päivä).

Niin, sitten rukoilin jälleen Jumalalta johdatusta tähän kaikkeen ja niin koiralleni tehtiin sterilisaatio ja kortisonia se sai enää tuon mainitun määrän (2,5 mg) vain joka kolmas päivä. Ei mennyt muistaakseni kovin kauaa kun koirani sai kaiken karvapeitteensä takaisin entistäkin tuuheampana hännänpäätä myöten ja kaikki ihovauriot paranivat täydellisesti ja korva- ja silmätulehduksia se ei ole enää kertaakaan saanut eli koirani parantui kaikista monista vaivoistaan ikään kuin ihme olisi tapahtunut. Kiitin Herraa ja kiitän edelleen.

Jukka, tuo mitä kerroin niin oliko siinä mitään sellaista tietoa joka voisi auttaa sinunkin koiraasi voimaan paremmin parantumattomasta sairaudestaan huolimatta? Siunausta sinulle ja koirallesi.

Luin huolella tekstisi. Se osui aika hyvään kohtaan siinä mielessä, että juuri alkuviikosta pohdin Lissun lääkitysasiaa. Minua on vaivannut myös eläinlääkärin toteamus (kun Pieneläinklinikalla oli autoimmuunikatosairaus diagnisoitu), että "en ole ennen kuullutkaan tästä autoimmuunikatosairauden muodosta". No, harvinainen se kuulema onkin Suomessa.

Pohdin nyt mitä tehdä. Todennäköistä on, että käytän Lissua jossain muualla kuin kaupungineläinlääkärillä. Millään tavalla se ei ole kivuliaan tuntuinen, mutta (silmäongelmien lisäksi) kyynärpäistä karvat lähtivät kesällä ja myös polvien seudulta karvapeite oheni huomattavasti. Lääkäri antoi siihen jotain lääkettä, mutta ajattelin lykätä hetken sen aloittamista ja nyt karvapeitteet ovatkin itsestään palautuneet (karvapeitettä lähti [oheni] oudolla tavalla selänkin alueelta, mutta sekin on nyt asettunut). Kortisonihoidon aikana [jatkunut nyt 11 kk 10 mg Prednisolon/vrk kerta-annoksena aamulla] Lissun paino on noussut noin 5 kg (nyt 43 kg), mutta osittain se johtuu myös siitä, etten ole voinut ulkoiluttaa tarpeeksi. Ilmeisesti kortisoni aiheuttaa nesteiden kerääntymistä elimistöön ja turvotusta (ainakin ihmisillä se sen tekee)... Lähden nyt Lissun kanssa aamulenkille ja mukaanhan tuo tulee Lohjallekin, jossa käyn tänään asioilla ja käydään myös koirapuistossa sekä ydinluuostoksilla -on nimittäin eläkepäivä.

Lissulla on ikää 5v 6kk (huomenna 2.12) eli vielä vuosia montakin edessä, jos sairaus ei aiheuta kasvaimia tai muuta ikävää. Aina toisinaan silittelen sitä ja kerron, että Jumala on luvannut auttaa ihmisiä ja eläimiä. Tarkkaan kuuntelee, selvästi siis uskovainen koira :lol:
Jukka

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 01. Joulu 2016 10:22

Mukava seurata jutustelua koirista, tuo Lissu vaikuttaakin tosi symppikseltä :)
Itse rupesin antamaan meidän koiralle kalaöljyä pullosta ja se lipittää sitä mielissään. Eihän sitä paljoa voi kerrallaan antaa
mutta sen vähänkin se nuolee innoissaan. Sen ainakin olemme laittaneet merkille että se jaksaa paremmin lenkillä ja kävelisi välillä vaikka
kuinka. Tässä jotakin kalaöljyn käytöstä koiralla; https://www.tritolonen.fi/uutiset/1776- ... n-suojaksi
Yksi ongelmahan koirilla on myös hammaskivi. Eläinlääkärillä hammaskiven poisto on tyyristä, mutta löysin selatessani nettiä PetzLife Oral geelin
ja ajattelin kunhan on vara tilata tuota ainetta niin voisi kokeilla; https://www.petholic.net/tuotteet.html?id=4/2
Meidän koiran vatsa kun ei kestä syödä tavan luita..naudannahkaluita se järsii mutta ne ei poista ikenien juuresta hammaskiveä.
iinuliinu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu