Raamatullinen vesikaste

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamatullinen vesikaste

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Joulu 2016 13:42

*
Jos erotamme uskon ja kasteen omiin erillisiin lokeroihinsa, niin Jumalan tahdonmukainen asettama kaste syrjitään.

Huomasin itse että minulla usko uudistui ja minulla tuntuu niinkuin olla uudelleen rakastunut kun raamatullinen kastekäsitys avautui minulle. Minulla on voinut olla penseä usko mutta se oli kyllä naiivi koska olen aina luullut että kaste on erillisena lokerona.

Mielessäni pyöri niinkuin filmi ja mielessäni olisin hypännyt aikakoneella alkuseurakunnan aikaan ja siellä olisin olla mukana katsomassa kastetilaisuuksia miten heillä usko Jeesukseen on ollut palavana ja miten paljon ihmisiä meni kahlaten ja nostaen mekonhelman veteen kastettavaksi. :shock: "Sieltä" se vaikutti minuun asti ja minulla usko tuntuu niinkuin palaisi jälleen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Joulu 2016 14:59

*
Hei haluaisin sanoa että tulin siihen tulokseen ettei minun kirjoitusta voi enää päivittää kuin perata vanha hapatus pois. :thumbdown: Jumalan tahdonmukainen asettama kaste ihmisten pelosta syrjitään, se mietityttää minua. Tuntuu että laitetaan 'usko' ja 'kaste' poikki ja erottaa väkisin vasten Jumalan tahtoa. :?

Ajattelin tänään yksikseni, olisinpa mies ja toimisin kyllä Raamatun pohjan mukaisesti ja kastaisin heidät saman tien kun he tulisivat uskoon ja pitäisin siitä huolen että he ottaisivat kasteen koska he uskoisivat Jeesukseen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Jukka » 08. Joulu 2016 01:37

vaisuliini kirjoitti:*

Tällainen uskon ja kasteen julistaminen ei ollut alkuseurakunnalle lainkaan ristiriitaista tai ongelmallista, vaan pikemminkin hyvin luonnollista ja itsestäänselvää.

Meillä on tässä ongelma jota alkuseurakunnalla ei ollut ja se ongelma on kirkon yleisesti harjoittama vauvakaste. Mielestäni me emme saa painostaa tai vaatia uskoon tulleita menemään kasteelle ennen kuin he itse tahtovat, jos heidät on kastettu vauvana. Heistä harvat ovat samassa tilanteessa kuin Aamu-Usva, jota ei oltu kastettu vauvana, ja näin ollen heidän täytyy päästä selkeään ymmärrykseen siitä, että vauvakasteessa ei täyttyneet kasteelle asetetut vaatimukset.

Alkuseurakunnassa ei apostolien tai vanhimmiston tarvinnut ratkaista vauvakasteasiaa, koska yhtään uskoon tullutta ei oltu vauvana kastettu. Siksi jokainen uskoon tullut voitiin kastaa ilman tällaista ongelmaa johon me olemme nyt vuosisatojen saatossa ajautuneet kirkollisen tradition tähden.

Minulla oli aika rankka keskiviikkopäivä enkä kotiin päästyäni tämän enempää jaksa asiasta lausua. Kysymykseesi vaisuliini vastaan, että en ole luterilainen enkä kuulu muihinkaan muuhunkaan ihmisten perustamaan kirkkokuntaan tai uskonsuuntaan; Jumalan seurakuntaan Karjalohjalla kuulun, koska tulin uskoon 1971. Minut kastetiin vedessä 1973. Mitäs vielä tähän kirjoittaisin? Niin, Herra on ollut armollinen ja uskollinen ja olen säilynyt uskossa ja Herran omana.
Jukka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Joulu 2016 10:12

*
Huomenta Jukka. Niin tiedän ja se on se ongelma mutta se ei ole ainoa ongelma. Maahanmuuttajat ottavat nykyään mielellään vastaan raamatullisen kasteen koska sylilapsikasteella heidät ei ole kastettu.

Kun eilen mietin mikä on pahempi ongelma joko se sylilapsikaste tai se joka puolustaa luterilaisia tyhjentävästi selittäen Jumalan tahdonmukaista ja asettamaa kastetta pois.

Kuvitellaan että olisimme junassa. Kun tunneli (joka on kallio ja se kuvaa itse Kristusta) lähestyy ja tunnelin yläpuolella on se kyltti: 'Jumalan asettama kaste'. Joku huomaa ja vetää hätäjarrut, juna pysähtyy ja jää juuttumaan siinä. Se on "ikuinen stop" Jumalan edellä - tulematta hautaan Jeesuksen kanssa kasteen kautta (Room. 6:4) Se on se pahempi.

Olisin mies niin ihminen tulisi vaikka minun kautta uskoon ja sanoisin hänelle: 'Kastan sinut koska sinä uskot Jeesukseen' ja pitäisin huolen että se saisi kasteen koska se uskoisi Jeesukseen. En jättäisi missään tapauksessa kastamatta.

Älkää te miehet jättäkö kasteen väliin, rukoilkaa että se ongelma murtuisi kokonaan pois edeltänne ja tehkää Jumalan asettaman kasteen loppuun asti tietäen että se on iloinen asia - pelastuneet ottavat kasteen että he uskovat Jeesukseen! Älkää hyvät veljet lannistuko!

Toinen juttu vielä...
En itse suosittelisi menemään helluntaiseurakunnan kastetilaisuuteen. Etsisin sellaista paikkaa jossa voisi kastaa ja pitäisin huolen että uskoontullut ihminen ei rekisteröisi seurakunnan jäseneksi josta Raamattu ei mainitse mitään. Ja seurakuntayhteys on myös tärkeää. Kun se on jo kastettu, siten itse etsii seurakuntayhteyttä rukoillen ja Jumala johdattaa hänet oikeaan seurakuntaan kun hän kulkee rukoillen.

--------------------

Ef. 4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; RK

Toinen juttu vielä mitä en jaksa ymmärtää luterilaisia. He eivät viitsi nenää pitempään asti tutkia Raamattua kaste juttua 'yksi kaste' johon sana löytyy. Nimittäin selkeä sana `baptisma´ kreikaksi ja se tarkoittaa ‘kaste, upotus; pesu’. Hepreankielen sana tevilah tarkoittaa kokonaan vedessä upottautumista kun sillä tarkoitetaan UT:n Raamatullista vesikastetta.

Heille on monesti selitetty eikä mikään tunnu menevän perille ja kyllä pää on kova tajutakseen mitään. Kyllä lapsi sen ymmärtää heti. Anteeksi tällainen teksti! Se on jo asettunut Jumalan tahtoa vastaan eikä suostu tutkimaan kastetta Raamatusta.
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 08. Joulu 2016 13:34, muokattu yhteensä 1 kerran
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Joulu 2016 11:07

*
Raamatun tutkiminen on vaivan arvoista perehdyttääkseen Jumalan tahtoon kaikella ymmärryksellä, se parempi kuin se joka jättää tutkimatta niin siinä tapauksessa se jää paljosta mitä sen tulisi tietää mikä on Jumalan tahto.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 08. Joulu 2016 11:35

luterilaisten pitää saada veronmaksajia vaikka jo sekin menee hieman nurinniskoin kuten kaikki muu.....ev.lut sekä paavin joukot ..keksittyjä sääntöjä kuten jo silloin papistolla kun Jeesus hieman murahti aikanaan.

Kun ajattelee alkuseurakunnan ,kuinka yksinkertaista ja helppoa kaikki kristillinen toiminta oli ja sitten ku sattui homma menemään rooman käden alle ja uskonto ns uskontojen sekameteli soppaan ni tässä sitä ollaan.
Onneksi Jumala on pitänyt tolkun järjestyksen lähes näihin aikoihin saakka ,mutta nyt sitten mennään miten mennään.

Ev.lut voisi vieläkin ottaa aikuiskasteen menettämättä kasvojaan ,mutta vaikeaa varmaan myöntää ,että hieman omilla kuvioilla menivät tähän saakka.
Mutta kun näkee tuon toiminnan ev.lutissa .Punatukkaisia naispappeja järjestämässä metallimusiikki konsertteja ja hieman ns uudistamassa niin jokainenhan varmasti jo tiedämme ,minkä alku se on.Tuollaiset punatukat on nyt niitä ja sitä sukupolvea ,jossa menee kaikki pilalle.Muuuuuuuutta ei tämä tule yllätyksenä kun Raamatun tunnemme ja tämän viheliäisen ajan.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Leea » 08. Joulu 2016 14:16

Omasta kokemuksesta vielä että en ole koskaan kuulunut ev.lut. kirkkoon ja minua ei ole lapsena kastettu. Kun tulin uskoon 2007 niin sen jälkeen ei ihan vielä kasteasia ollut avautunut ja taisin miettiä joskus sitä että miksi pitää käydä kasteella kun olen jo uskossa. 2009 keväällä muistaakseni koin että olisi hyvä mennä kasteelle ja kesällä sitten kastettiin joessa. Seurasin sitä esimerkkiä mikä Raamatussa oli kerrottu. Vesikasteessa ei kuitenkaan tapahdu sellaista muutosta mikä oli jo aiemmin uskoontulossa tapahtunut eli syntien anteeksisaaminen ja Pyhän Hengen saaminen.

Tärkeintä olisi selittää ei-uskoville mikä on uudestisyntyminen, nämä vesikasteet saatetaan sekoittaa joskus uskoontuloon, ehkä osa ajatteleekin että siinä tapahtuu seurakuntaan liittäminen. Suomessakin kirkkokuntien opit sekoittavat niin pahasti. On varmasti paljon sellaisia uskonnollisia käännynnäisiä, jotka ovat saaneet kyllä kasteen mutta uudestisyntymistä ei ole koskaan tapahtunut. Uskon myös että kasteasia tulee kyllä ajankohtaiseksi jokaiselle uskovalle ajallaan.
Leea

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Joulu 2016 14:37

*
Kyllä, se on tärkeintä. Mieskastajan pitäisi myös varmistaa kysyäkseen ja katsoakseen uskooko se Jeesukseen kun ottaa kasteen.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 08. Joulu 2016 18:37

Mr. Kerimäki: Mihinhän tuo punatukkaisuus liittyy? :D
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 09. Joulu 2016 00:02

Viime aikoina kun on seurannut näitä ev.lut pappeja niin ne tyypit alkaa olla näöltään kuin jostain 70-luvun hippikommuunista ja pitäisi olla olomuodoltaan Jumalalle kunniaa tuova .

Kaukana siitä.
Mr Kerimäki

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu