Hengellisiä lauluja

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Hengellisiä lauluja

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 04. Maalis 2017 16:49

On kyllä hyvä virsicoveri. Kerron terveiset :)
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Touko 2017 17:29

Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 18. Touko 2017 12:50

Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 19. Touko 2017 14:58

Peace In Rest

ViestiKirjoittaja Jukka » 20. Touko 2017 02:29

Peace In Rest kirjoitti:

Aivan järkyttävä kappale. Nuo Tytti Taipaleen "ylistyslaulut" sopivat paremmin sinne, missä uuskarismaattiset ja -apostoliset voimat vaikuttavat ja kokoontuvat. Koen tehtäväkseni varoittaa ihmisiä näistä, jotka eksyttävät vilpittömiä opetuslapsia pois terveestä uskosta seuraamaan sielullisia voimavaikutuksia. "Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole" Juudas 1:19. Päivinämme saarnat, musiikki ja kirjallisuus pursuavat "maallista, sielullista, riivaajien viisautta".

Googletin tietoa tuosta Tytti Taipaleesta. Näytteitä hänen bändinsä ylistyslauluista löytyy mm. TV7 arkistosta (ei lienee yllätys). Tässä eräs tallenne https://www.tv7.fi/vod/player/41427/ . Ehkäpä joku saa sydämelleen rukoilla tuon bändin jäsenten puolesta; heitä näyttäisi tuossa olevan tämän "ylistysjohtajan" lisäksi kaksi miestä ja kaksi naista

[Korjaus: Kolme naistahan tuossa bändissä näyttää Tytti Taipaleen lisäksi olevan]
Jukka

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 20. Touko 2017 08:42

Siunausta Jukka :)

Pakko vielä kysyä sinulta, että pelkäätkö ihan oikeasti että joku eksyy pois Kristuksesta kuuntelemalla tämän laulun jonka tänne laitoin? Vai pelkäätkö että joku muukin kiinnostuu sen kautta esittäjästä niin paljon että etsii hänen nimellään googlesta ja päätyy TV7 sivuille, jonka kautta päätyy kuuntelemaan opetusta jonka kautta eksyy? Vai oliko viestisi vain yleinen purkaus joka nyt vaan sattui osumaan tämän lähettämäni laulun kohdalle?

Kysyn kun minua aidosti kiinnostaa minkälainen ajatuskuvio ja motiivi toimintasi taustalla tässä kohtaa on. Kun se jäi minulle vähän epäselväksi oliko taustalla jokin näistä esittämistäni vaihtoehdoista, tai mahdollisesti jokin muu. Minua on alkanut jostain syystä kiinnostamaan eksytyksiin keskittyvät ihmiset ja tahtoisin oppia ja ymmärtää lisää heidän mielenmaailmasta ja tavasta katsella maailmaa.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 20. Touko 2017 12:38

Mielenkiintoisia kysymyksiä, Peace In Rest.
Ei tässä laulussa lyriikan puolesta ainakaan ole mitään erityisen eksyttävää.
Ei tosin biisi minun makuuni, mutta makuasioistahan me ei täällä kiistellä ;)
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 20. Touko 2017 16:05

Aamu-Usva kirjoitti:Mielenkiintoisia kysymyksiä, Peace In Rest.
Ei tässä laulussa lyriikan puolesta ainakaan ole mitään erityisen eksyttävää.
Ei tosin biisi minun makuuni, mutta makuasioistahan me ei täällä kiistellä ;)

Musiikkina se ei ole oikeastaan minunkaan makuun, mutta hengellisenä lauluna pidän siitä, sillä sen sanoma kääntää ajatukseni Jumalan Sanaan ja Jeesuksen ihanuuteen.
Peace In Rest

ViestiKirjoittaja Iustus » 20. Touko 2017 21:14

Huomaan olevani tässä(kin) kysymyksessä enemmän Jukan linjoilla. Onhan tuo laulu tarttuva ja liikuttava, mutta minua ainakin häiritsee se, että oikeastaan laulun päähenkilönä on laulaja itse. Kyllä laulussa mainitaan Jeesus, mutta ei siinä kerrota kuka Jeesus on tai mitä hän tekee. Sen sijaan laulussa kerrotaan, mitä laulun "minä" tekee: hän näkee Jumalan kirkkauden, katselee tämän kasvoja ja viipyy hänen lähellään, lankea polvilleen Jeesuksen kasvojen eteen ja sydämestään palvoo häntä. Kieliopillisesti tarkasteltuna kyse on subjekteista, verbeistä ja objekteista, eli kuka tekee, mitä tekee ja kenelle tekee. Ehkäpä siksi pidän enemmän vanhoista hengellisistä lauluista, kuten esimerkiksi virsistä. Niissä usein lauletaan siitä, mitä Jumala tekee meidän puolestamme eikä siitä, mitä me teemme hänelle.

Jos laulun kuulijalla on itsellään kuiva kausi, jolloin Jumala tuntuu kaukaiselta ja uskominen vaikealta, tuollainen "minä palvon sydämestäni ja lankean polvilleni"-meininki saa aikaan epätoivoa ja ahdistusta, koska kuulija itse ei voi samaistua laulun sanoihin. Jos sen sijaan laulussa kerrotaan Jumalan suurista teoista, ennen kaikkea Jeesuksen sovitustyöstä ristillä, silloin laulu ravitsee ja vahvistaa uskovaa, oli hänen elämäntilanteensa ja uskon vahvuutensa mikä tahansa.
Iustus

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 20. Touko 2017 23:12

Iustus kirjoitti:Huomaan olevani tässä(kin) kysymyksessä enemmän Jukan linjoilla. Onhan tuo laulu tarttuva ja liikuttava, mutta minua ainakin häiritsee se, että oikeastaan laulun päähenkilönä on laulaja itse. Kyllä laulussa mainitaan Jeesus, mutta ei siinä kerrota kuka Jeesus on tai mitä hän tekee. Sen sijaan laulussa kerrotaan, mitä laulun "minä" tekee: hän näkee Jumalan kirkkauden, katselee tämän kasvoja ja viipyy hänen lähellään, lankea polvilleen Jeesuksen kasvojen eteen ja sydämestään palvoo häntä. Kieliopillisesti tarkasteltuna kyse on subjekteista, verbeistä ja objekteista, eli kuka tekee, mitä tekee ja kenelle tekee. Ehkäpä siksi pidän enemmän vanhoista hengellisistä lauluista, kuten esimerkiksi virsistä. Niissä usein lauletaan siitä, mitä Jumala tekee meidän puolestamme eikä siitä, mitä me teemme hänelle.

Raamatun psalmeista - eli lauluista - löytyy monta sataa lausetta, joissa "minä" tekee. Häiritsevätkö nekin?

Iustus kirjoitti:Jos laulun kuulijalla on itsellään kuiva kausi, jolloin Jumala tuntuu kaukaiselta ja uskominen vaikealta, tuollainen "minä palvon sydämestäni ja lankean polvilleni"-meininki saa aikaan epätoivoa ja ahdistusta, koska kuulija itse ei voi samaistua laulun sanoihin. Jos sen sijaan laulussa kerrotaan Jumalan suurista teoista, ennen kaikkea Jeesuksen sovitustyöstä ristillä, silloin laulu ravitsee ja vahvistaa uskovaa, oli hänen elämäntilanteensa ja uskon vahvuutensa mikä tahansa.

Raamatussa on paljon kiitosta ja ylistystä, johon ei voi tunnetasolla yhtyä tuollaisessa elämäntilanteessa. Toki ristin sovitustyö on tärkein asia ja tulee olla kokonaisuudessa julistuksen ja toiminnan keskiössä, mutta uskon kyllä että Jumalan Henki vaikuttaa myös monenlaisia muitakin tuotoksia (opetuksia, puheita, lauluja, jne jne) elämän eri alueiden rakennukseksi ja avuksi. Jos nyt otetaan esimerkiksi tämä kyseinen esittäjä jonka laulusta tämä keskustelu puhkesi, niin minä olen saanut hänen tuottaman levyn ja kun äsken katsoin sen laulujen tekstejä, totesin että 5/10 laulussa sanoman keskiössä on syntien sovitus ja risti.

Olen myös kokenut usein, kuinka vaikeissakin tilanteissa sisimmässä voi olla ylistys vaikka tunnetasolla ei siltä tuntuisi. Ja uskon, että siihen meidät on kutsuttukin. Ei elämään inhimillisten eli sielullisten tunteiden mukaan, vaan Hengen mukaan, jossa voidaan aina kokea elävää toivoa ja rauhaa ja jopa iloa vaikka inhimillisesti tuntuisi ja näyttäisi vaikealta. Kun Sanan perusteella taipuu vain ylistämään Jumalaa vastoin omia tunteita ja järkeä, voi kokea kuinka Henki avaa näköalat tähän toivoon ja iloon ja rauhaan. Olen itse kokenut apuna siihen esimerkiksi laulut, joiden sanoihin voin tarttua kiinni ja taipua uskossa tunnustamaan niitä. Ennenkaikkea tietysti Raamatun laulut (psalmit), mutta myös muut Raamatun sanomaan pohjautuvat laulut.

Täytyy vielä sanoa (ettei joku käsitä väärin ja tartu siihen kiinni), että en tarkoita itsensä psyykkaamista tai sielullista pumppaamista. Siinä on pieni mutta suuri ero tähän mitä minä tarkoitan.
Peace In Rest

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu