Voiko uskova elää synnittömästi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja hrmn » 29. Kesä 2014 18:32

PetriFB kirjoitti:Kuten sanoin niin perusteluni on Raamatun sana ja eletty elämä sitten todistaa sen sinulle mitä Raamattu opettaa, jos et muuten usko ja voi olla ettet sittenkään usko.

Tiedän jo sen, että kykenen tekemään syntiä. Eli en tarvitse siihen enempää todisteita. Mutta se, että kykenen tekemään syntiä, ei todista mitään puolesta tai vastaan siihen asiaan, onko mahdollista olla tekemättä syntiä.

PetriFB kirjoitti:Olen lukenut kirjoituksiasi ja olen sitä mieltä Raamatun sanan todistuksen valossa ettei uskova ihminen pysty valitsemaan tilaa olla ja elää ilman syntiä tässä ajassa.

Tiedän mitä mieltä olet, koska olet useaan otteeseen sen minulle kertonut. Mutta epäilen että et ole lukenut kirjoituksiani, koska sinulla on käsitys että yrittäisin saavuttaa jotain tilaa tai että siinä olisi mielestäni kyse kykenemisestä.

Petri, voitko vielä vastata tähän kysymykseeni jonka ohitit:

Petri ja Toni, olette perustelleet oppinne sillä, että koska ette tiedä ketään uskovaa joka eläisi jatkuvasti tekemättä syntiä, niin se ei ole mahdollista. Tarkoitatteko siis, että tilanteissa joissa nämä uskovat tekevät syntiä, heillä ei olisi mahdollisuutta olla tekemättä sitä? Sillä jos sanotte, ettei se ole mahdollista, niin sitähän se tarkoittaa. Voitteko kertoa sitten, mikä esimerkiksi on sellainen tilanne jossa uskova olisi pakotettu tekemään syntiä, ja miksi? Raamatulla perustellen tietysti.
hrmn

ViestiKirjoittaja hrmn » 29. Kesä 2014 18:34

pekka kirjoitti:
hrmn kirjoitti:
pekka kirjoitti:Herman, sanot olevasi opettaja? Se on hyvin vastuullinen tehtävä se. Saanko kysyä sinulta, että koska olet sitten saanut tuon opettajan tehtävän Herralta? En muista sinun kertoneen siitä mitään.

En ole kovin paljon miettinyt asiaa, olen vaan tehnyt sitä mitä olen sydämelleni saanut. Muut saakoon arvioida mikä olen. (itse asiassa en ole itse edes täällä sanonut olevani opettaja, joku toinen taisi sanoa niin).

Ok, Herman, kiitos sinulle vastauksestasi. Ja asia selvä, et ole opettaja vaan teet sitä mitä olet sydämelle saanut..

Olet kyllä joissain kohdin maininnut, että "opetat tai opetan" eli tuota sanaa olet mun mielestä käyttänyt muutaman kerran silloin tällöin kirjoituksissasi, tällainen muistikuva minulla on... Mutta sekö siis ei myöskään sun mielestä tarkoita, että olisit opettaja? Jos ei niin miksi sitten käytät sanaa "opetan..."

Koska se on opettamista, kun kertoo ihmisille mitä Raamatussa sanotaan.
hrmn

ViestiKirjoittaja pekka » 29. Kesä 2014 19:03

Kiitos sulle Herman vastauksestasi.

Herman kirjoitti siis näin, lainaus:

"Koska se on opettamista, kun kertoo ihmisille mitä Raamatussa sanotaan."

Okei, voisi kyllä silti käyttää jotain muutakin sanaa kuin opettaa jos ei kerran ole Jumalan asettama "opettaja". Tuo on vain mun mielipide. Ettei tulisi sekaannuksia kuka on todellisuudessa opettaja. Kyllä muitakin sanoja on mitä voi käyttää opettaa-sanan tilalla.

Eikö ole sellainen sananparsikin, että "opettaja opettaa, oppilas opin saa" tai jotakin sellaista.

Itse käytän opettaa-sanan tilalla esim. "mielipiteeni..", en siis vaikka "opetukseni.." jne. ettei luultaisi, että olen korottanut itseni opettajaksi.

En tiedä sitten, mitähän muut ovat mieltä tästä asiasta?

Herman, entä sitten jos jatkat opettaa-sanan käyttöä niin mitä jos opetat väärin, otatko vastuun opetuksistasi vai sanotko sitten jos vahinkoa syntyy kenties vääristä "opetuksistasi", että en ole opettaja, se oli vain mielipiteeni ja näkemykseni tuosta ja tuosta asiasta?

Pikkusen minusta vaarallisilla vesillä liikutaan jos alkaa käyttämään sanaa "opetan.." jos ei ole Herran valitsema/voitelema opettaja.

Siunausta sulle Herman.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja hrmn » 29. Kesä 2014 19:16

pekka kirjoitti:...ettei luultaisi, että olen korottanut itseni opettajaksi.

Minun mielestäni opettajat eivät ole toisten yläpuolella. Opettaja on vain yksi tehtävä Kristuksen ruumiissa, eli siihen ei tule korotetuksi, vaan Jumala valitsee ja asettaa ne opettajiksi jotka Hän siihen tehtävään valitsee.

Muutenkaan ei mielestäni ole tarpeellista kääntää keskustelua täällä ihmisiin, vaan toivoisin että voidaan pysyä aiheessa josta keskustellaan. Mutta nyt kun asia tuli esille niin kyllä koen että tehtäväkseni on annettu opettaa. Ja tiedostan vastuun mikä siihen liittyy. Mutta jos voidaan palata takaisin aiheeseen...
hrmn

ViestiKirjoittaja pekka » 29. Kesä 2014 19:24

Ei tässä Herman kukaan ole riitelemässä, mielipiteitä tässä vain vaihdellaan.

Herman kirjoitti, lainaus:

"Mutta nyt kun asia tuli esille niin kyllä koen että tehtäväkseni on annettu opettaa"

En pysty ymmärtämään oiekin kunnolla sinua Herman mitä oikeastaan loppujen lopuksi tarkoitat. Sanoit aikaisemmin, että et ole mielestäsi opettaja ja nyt kirjoitat noin kun lainauksessa on ("tehtäväkseni on annettu opettaa") eli oletkin ikään kuin voideltu opettaja. Hyvin ristiriitaisia ovat nuo sinun kommenttisi.

Siunausta sinulle Herman.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja hrmn » 29. Kesä 2014 19:32

pekka kirjoitti:En pysty ymmärtämään oiekin kunnolla sinua Herman mitä oikeastaan loppujen lopuksi tarkoitat. Sanoit aikaisemmin, että et ole mielestäsi opettaja ja nyt kirjoitat noin kun lainauksessa on ("tehtäväkseni on annettu opettaa") eli oletkin ikään kuin voideltu opettaja. Hyvin ristiriitaisia ovat nuo sinun kommenttisi.

En ole missään vaiheessa sanonut, että en ole opettaja. Vaan sanoin, että en ollut täällä sanonut olevani opettaja, kun väitit minun niin sanoneen. Kehoitan lukemaan tarkemmin mitä toiset oikeastaan kirjoittavat.
hrmn

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 29. Kesä 2014 19:39

:crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 13:28, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 29. Kesä 2014 19:45

:crazy: :thumbdown:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 13:28, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja pekka » 29. Kesä 2014 19:49

hrmn kirjoitti:
pekka kirjoitti:En pysty ymmärtämään oiekin kunnolla sinua Herman mitä oikeastaan loppujen lopuksi tarkoitat. Sanoit aikaisemmin, että et ole mielestäsi opettaja ja nyt kirjoitat noin kun lainauksessa on ("tehtäväkseni on annettu opettaa") eli oletkin ikään kuin voideltu opettaja. Hyvin ristiriitaisia ovat nuo sinun kommenttisi.

En ole missään vaiheessa sanonut, että en ole opettaja. Vaan sanoin, että en ollut täällä sanonut olevani opettaja, kun väitit minun niin sanoneen. Kehoitan lukemaan tarkemmin mitä toiset oikeastaan kirjoittavat.

Näin vastasit alunperin kun kysyin sinulta oletko mielestäsi opettaja, lainaus:

"En ole kovin paljon miettinyt asiaa, olen vaan tehnyt sitä mitä olen sydämelleni saanut. Muut saakoon arvioida mikä olen"

Mielestäni et sano tuossa olevasi opettaja niin kuin nyt sanot siis olevasi.

Ja sitten kirjoitit äsken, lainaus:

"en ollut täällä sanonut olevani opettaja"

Et ollutkaan mutta nyt siis sanot olevasi (ikään kuin) voideltu opettaja.

Tuossa oli muitakin sotkuja mutta en nyt viitsi niihin enää mennä.

Mutta lopputulema on siis, että olet mielestäsi Jumalan valitsema/voitelema opettaja? Vaikka aluksi vaikutti siltä että et ole mielestäsi sitä.

Siunausta sulle Herman.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja hrmn » 29. Kesä 2014 19:57

Jasmiini kirjoitti:Eikö tässä ole omituinen ristiriita? Siis ei pidä pyrkiä saavuttamaan mitään tilaa, mutta kuitenkin pitäisi pyrkiä täydellisyyteen, joka minusta on kuitenn "tila" joka kuvaa elämistä ilman syntiin lankeiluja, eli synnittömänä elämistä. Kuitenkaan ei saa käyttää määritteitä synnitön ja täydellinen, koska ne vievät harhaan.

Kun puhun täydellisyyteen pyrkimisestä, tarkoitan sillä sitä että kaikki teot ovat Jumalan mielen mukaisia. En tarkoita mitään "täydellisyyden tilaa" joka pitäisi yrittää jotenkin saavuttaa, enkä ole missään vaiheessa puhunut mitään sellaisesta.

Jasmiini kirjoitti:Sitten sanotaan, että ei pidä yrittää itse, mutta sitten kuitenkin pitää yrittää taistella joskus itsensä verille asti syntiä vastaan.

Kyllä, mutta en ole sanonut että verille taisteleminen olisi omaa yrittämistä. Verille asti taisteleminen syntiä vastaan on myös täydellisesti Jumalan vaikuttamaa, ja Hänelle kuuluu siitä kaikki kunnia.

Jasmiini kirjoitti:Sitten ei opeteta mitään vaatimuksia eikä laiteta toisten niskoille vaatimuksia, mutta opetetaan kuitenkin Jumalan vaatimuksia, että niitä pitää noudattaa.

En koe niitä niinkään vaatimuksina, vaan ajattelen niiden kuvastavan sitä minkälainen Jumala ja Jumalan valtakunta on. Ja siksi haluan elää niiden mukaisesti, sillä rakastan Jumalaa ja tahdon elää Hänen valtakunnassaan.
hrmn

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu