6. käsky - älä tapa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskova armeijan sotilaana?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Kesä 2012 00:03

Jasmiini kirjoitti:Lasten kuritukseen kommentti;

Ef 6:1 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein.
2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" -tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus-
3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä".
4 Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa.

Kol. 3:21 Isät, älkää kiihoittako lapsianne, etteivät he kävisi aroiksi.

Piiskan antamisella on myös kolikon toinen puoli. Jos katsotaan lapsen persoonaa ja jos vieläpä sattuu olemaan herkkä tunto aisti, niin piiskan tai vieläpä vyön käyttäminen ja nöyryyttäminen housujen riisumisella voi aiheuttaa sellaisia sisäisiä haavoja ihmiselle, joiden parantuminen kestää pitkään.
fyysinen kuritus ei ole aina oikein, eikä sovi kaikille, eivätkä kaikki vanhemmat anna piiskaa lapselleen viisaudesta vaan tyhmyydestä, jolla tehdään pahaa jälkeä.

Jos aikuista ihmistä lyötäisi vyöllä kintuille, olisiko se oikein?

Saakos itseään piiskata, kun on pahan tehnyt?

Niin, nykyään luunapista saa sakko ja sakkotuomio. :shock: :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Kesä 2012 00:17

Itse hain aikoinaan parikymppisenä poliisikouluun armeijasta päästyäni mutta en tullut valituksi koska minulla ei ollut laittaa "pöydälle tarpeeksi papereita" eli armeijamenestys ei ollut häävi ja koulutkin jäivät silloin aikoinaan pahasti kesken. Mutta jos ajatellaan, että olisin nyt parikymppinen ja uskossa ja tuntisin hyvin tuon "älä tapa"-Käskyn eli, että ei saa tappaa edes puolustustarkoituksessa ja muukin väkivalta on uskovalle syntiä synnin päälle. Ja kertoisin tämän valintakokeen ja -haastattelun pitävälle vaikkapa komisaariolle niin minua ei varmasti valittaisi poliisikouluun tämän asian perusteella koska poliisi voi joutua työssään jopa tappamaan jne. Vaikka muuten olsi "paperit kunnossa". Vai mitä arvelette?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Kesä 2012 00:30

Äsken luin Pekan kirjoitusta ja minulle muistui mieleen minun lestadiolainen naisopettaja.
Se opettaja otti oppilaitten korvasta tai tukasta kiinni ja raahasi nurkkaan ja ne oppilaat pelkäsivät niin paljon sitä ankaraa naisopettajaa ja hänen kovia otteita siksi ne yrittivät olla kiltisti. :)

En tiedä oliko se hyvä kuri siis Raamatun mukaista...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Kesä 2012 00:48

systeri kirjoitti:Ja miten on jos nyt joku uskova poliisi lukee näitä juttuja niin pitääkö jättää työpaikka ja hankkia toinen ammatti?

Luulisin, että aika harva poliisi (uskovakin) luettuaan tämän jättäisi työpaikkansa koska luulen, että on vaikea jättää arvostettu työpaikka ihmisten silmissä ja myöskin rahantulo eli palkka lakkaisi "juoksemasta" tilille ja on myös vaikeata saada tänä päivänä töitä ja monelle poliisinammattikin on eräänlainen kutsumusammatti ja ammatinvalinta.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja systeri » 01. Kesä 2012 11:56

Väsäilin siinä aamulla muutaman voileipäkakun, jotka lähtee huomenaamulla Härmän suuntaan ja samalla kuuntelin Raamattua kansalle soittimesta, ajatellen samalla edelleen tätä poliisi asiaa.
Olin jo lukenut tuon Pekan viimeisen vastauksen ja kun ajattelin millä asenteilla ja motiiveilla, kuinka kasvaneina kukin tekee työtänsä, niin mulle tuli ihan "skitso-olo" jostain syystä.Jumala sen tietää, me voidaan vaan arvailla.Se työ mitä itse teen ei varmaan oo sekään oikein ..ihan varmasti lähes jokainen joka kuolee on syönyt tuota juttua ja se on lisäksi joidenkin uskovien mielestä pannaan julistettua laatua.
Mutta minä teen vaan työni ja hankin perheelle elantoa omalta osaltani.
Uskovillekkin raamattu julistaa sitä oikeaa asennetta jolla arvostella ja tuomita,joillekkin voidaan aiheuttaa hengellinen kuolema sillä että tuomitaan ja arvostellaan,riidellaan ja väännetään.Tai voidaan lyödä henkisesti maahan josta on vaikea nousta.
Tämä on taas semmonen aihe josta on varmaan parasta vetäytyä kesälaitumelle :) :thumb:
Siunausta jokaiselle!
systeri

ViestiKirjoittaja pekka » 01. Kesä 2012 16:34

Puhuin tänäänkin erään ev.lut. sotilaspastorin kanssa puhelimessa "älä tapa" Käskyn tiimoilta, aika pitkään puhuimme mutta ei hänkään ymmärtänyt sitä ettei saa ketään tappaa edes puolustustarkoituksessa. Kävimme kyllä perinpohjaisen keskustelun aiheesta mutta tämä on vaikea pala monille koska on omaksuttu niin paljon omia oppeja tästä aiheesta ja näitä vääristymiä ei yhden puhelun aikana pysty oikaisemaan vaikka kuinka hyvin yrittää kertoa asiat. Mutta ehkä hän ymmärtää ajan kanssa, Jumalan armosta.

Kiitos HERRALLE.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja JoKi » 01. Kesä 2012 17:14

Matt 6:25 - 6:34
JoKi

ViestiKirjoittaja toni t » 01. Kesä 2012 17:53

Ylpeys ja väkivalta.

Ylpeys on syy väkivaltaan. "Ylpeys on heillä kaulakoristeena, väkivalta on puku, joka heidät verhoaa." Ps.73:6 Sotilas univormussaan kunniamerkki rinnassa on jumalattomuuden symboli. Kansallisylpeys on syynä moniin sotiin.

Maailmassa on sotia, koska loukattu ylpeys haluaa kostaa. Kirkko ja valtio epäjumalina pitävät yllä väkivallan kierrettä. Ylpeässä uhmassaan ihmiset jopa väittävät Jumalan olevan heidän puolellaan vihollista vastaan. Siten he todistavat itseään vastaan, etteivät he usko Raamatun Jumalaan.

"Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: 'Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra'. Vaan 'jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle'. Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä." Room.12:19-20 Valtioiden johtajat ovat kuitenkin päättäneet koota vihollistensa päälle ohjuksia, eikä rakkauden tulisia hiiliä.

Ylpeydessään he eivät tahdo antaa sijaa Jumalan vihalle, vaan ovat päättäneet itse hoitaa kostamisen. Yksin Jumala on Herra, jolla on oikeus surmata ihminen ja kostaa murhattujen puolesta. Koska Hän on luonut ihmisen, Hänellä on myös oikeus tuhota luomuksensa. Ihmisilläkin on oikeus tuhota rakentamansa talot ja koneet, koska ne ovat ihmisen tekemiä.

Sodassa halutaan panna täytäntöön tuomioita, jotka kuuluvat vain Jumalalle. Maahan hyökkääjä tekee väärin, mutta kosto siitä kuuluu Jumalalle. Kansalaisiaan sortava hallitus tekee väärin, mutta kosto siitäkin kuuluu Jumalalle.

Nöyrät ja väkivallattomuus.

Sodassa tappaminen on rikos Jumalan evankeliumia vastaan, koska Jeesus kuoli ristillä kaikkien ihmisten puolesta. Jumala kosti meidän pahat tekomme Hänelle. Jeesuksen maahan vuodatettu veri ei huuda kostoa, vaan anteeksiantamusta. (Heb.12:24) Kuinka uskaltaisit tappaa edes sodassa ihmisen, jonka puolesta Jumalan Poika on kuollut?

Jos et ole "nöyrtynyt Jumalan väkevän käden alle", niin sodassa tappaminen on sinulle luonnollinen asia. Sotasankari ja maansa puolesta taistellut sanoo minulle: Jos joku roisto tulee ja aikoo tappaa puolisosi ja lapsesi, etkö puolusta heitä tappamalla hyökkääjän? En, koska silloin panisin toimeen hänen kadotustuomionsa! Yrittäisin kyllä mennä hänen ja rakkaitteni väliin ja voittaa hänet puhumalla. Jos hän minut tappaisi, niin sääli häntä ja onni minua, sillä "elämä on minulle Kristus ja kuolema on voitto." Fil.1:21

Saakoon tappaja vielä lisää armonaikaa. Ehkä hän katuu ja ottaa vastaan Jeesuksen syntiensä sovittajana ja pelastuu. Minä luotan siihen, että Jumala varjelee rakkaani ja ilman Hänen sallimustaan heiltä ei riistä henkeä kukaan. Toisaalta jos Jumala on päättänyt, että jonkun aika on tullut kuolla, niin häntä ei voi pelastaa lääkärit eikä sotilaat.

Hänelle, joka on sotimalla voittanut itselleen itsenäisen Suomen, kuuluu seuraava Jeesuksen sana: "Mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon?" Matt.16:26 Mitä hyötyä sinulle on helvetissä siitä, että Suomi on itsenäinen? Toisaalta Jeesuksen kautta kaikki universumit ovat minun isänmaani. Etkö sinäkin mieluummin nauttisi taivaallisen Isän isänmaasta?

Sotilaat sodassa ovat petettyjä raukkoja, jotka ovat antaneet uhrinsa epäjumalalle. Heidän ylpeytensä on estänyt heitä saamasta todellista valtakuntaa, joka on Jumalan Kuningaskunta. Papit ovat valehdelleet heille, että heidän taistelunsa on Jumalan siunaamaa. Heille on tehty ristinmerkki syntymän ja kuoleman jälkeen, mutta eläessään he ovat vaeltaneet Jeesuksen ristin vihollisina. Tässä kohden toteutuu Jeesuksen sana: "Joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen." Matt.16:25

Maailman järjestys.

Ylpeys, ahneus ja itsekkyys ovat pääasiassa järjestäneet maailman, jossa elämme. Lievitystä tähän pahaan maailmaan ovat tuoneet joidenkin yksilöiden nöyryys, anteliaisuus ja itsensä uhraava lähimmäisen rakkaus.

Raamattu ilmaisee asian näin: "Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mitä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo(=itsekkyys), silmäin pyyntö (=ahneus) ja elämän korskeus (=ylpeys), se ei ole Isästä, vaan maailmasta. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti." 1Joh.2:15-17

Jeesuksen nöyryys tuli ilmi siinä, ettei Hän etsinyt omaa kunniaansa, vaan pyysi kunniaa Jumalalle, Isälleen. Hän ei kerännyt itselleen varastoja tarpeittensa tyydyttämiseksi, vaan luotti Jumalan jokapäiväiseen huolenpitoon. Hän ei elänyt lihansa himoille, vaan itsensä uhraten tavoitteli voittoa, jolla pelastaisi sinun sielusi Jumalan yhteyteen.

Mitä saat tilalle, kun luovut rakkaudestasi maailmaan ja liityt Jeesukseen? Kunnian antaman tyydytyksen tilalle saat Pyhän Hengen antaman lohdutuksen ja armon. Rikkauksien omistamisesta tulevan tyydytyksen tilalle saat Jeesuksen antaman Jumalan uskon. Lihallisten himojen antaman tyydytyksen tilalle saat Isän Jumalan rakkauden osallisuuden.

Hyvä itsetunto ei tule kunnian himon tyydyttämisestä, vaan siitä, että Jumala hyväksyy sinut. Taloudellinen turvallisuusei tule rahasta, vaan Jumalan huolenpidon kokemisesta. Tyytyväinen olo ei tule runsaasta syömisestä ja seksistä, vaan Jumalan tahdon tekemisestä käytännön asioissa. Jeesus on voittanut maailman himot. Hänessä on yltäkylläinen elämä!

https://web.archive.org/web/20140304122 ... arauha.pdf
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 09. Elo 2025 22:49, muokattu yhteensä 2 kertaa
Syy: Linkki korjattu
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja systeri » 01. Kesä 2012 23:29

Toni ei vastaa kysymyksiin??

Jos joku roisto tulee ja aikoo tappaa puolisosi ja lapsesi, etkö puolusta heitä tappamalla hyökkääjän? En, koska silloin panisin toimeen hänen kadotustuomionsa!

Mitäs sitten jos se puolisokaan ei oo uskos vielä ja kuolee kun et auttanut?Ei kai ensisijainen estäminen oo tappaminen...voihan sitä vaikka kumauttaa päähän jollain kättä pidemmällä että taju lähtee...silloin voi jokaiselle vielä julistaa pelastus sanomaa niin sitten kun se herää :think2:
systeri

ViestiKirjoittaja JoKi » 01. Kesä 2012 23:47

Matt 5:39

Uskon että kun Jumala on Raamatussa opettanut asioita, niin Jumala ei laita ihmistä rikkomaan tätä opetusta vastaan.
JoKi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu