Olen itsekkin pohtinut tätä suomalaista hautaamiskulttuuria jo jonkin aikaa sekä yrittänyt käsitellä Raamatun valossa tätä aihetta. Olen etenkin miettinyt näitä Raamatun kohtia.
Toinen hänen opetuslapsistansa sanoi hänelle: Herra, salli minun ensin mennä hautaamaan isääni. Niin Jesus sanoi hänelle: seuraa minua, ja anna kuolleet haudata kuolleitansa. Matteus 8
Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne. Älkää harrastuksessanne olko veltot; olkaa hengessä palavat; palvelkaa Herraa. Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät. Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta. Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko. Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa. Roomalaiskirje 12Että jos Jeesus Jumalana meni varmasti ton Paavalin opetuksen mukaan

niin miksi Jeesus ei tossa Matt 8 jakeen kohdassa asettunut tämän opetuslapsensa rinnalle kulkiaksi ja mennyt hänen mukanaan kans "hautaamaan" hänen lähisukulaistaan?
Olen itse tullut siihen lopputulokseen, että tuohon aikaan (kait) hautajaisissa oli paljon uskonnollisuutta mitä Herramme ja Jumalamme Jeesus ei hyväksynyt joten hän myös toivoi seuraajiltakin sitä, että he eivät osallistuisi sellaisiin tilaisuuksiin mikä ei ole Isästä.
Joten jos ajatellaan nyt tätä päivää ja suomen luterilaista hautaamisperinnettä (jossa valehdellaan melkeenpä ihan surutta sekä ilmassa on myös vainajaan kohdistuvaa palvontaa) niin en voisi itse olla mukana tälläisessä tilaisuudessa tai saatikka sitten järjestämässä sellaista.
Se että onko syntiä osallistua tai vaikkapa järjestää tälläinen luterilainen hautaamistilaisuus niin siihen en osaa sanoa, mutta uskon, että sellainen tilaisuus joka ylittää uskonnolliset piirteet, mutta eivät kuitenkaan ole Isästä, eivät ole soveliaita Jeesuksen seuraajalle.
Mutta tuskinpa kuitenkaan siitä menettää taivaspaikan vaikka osallistuukin Suomen luterilaiseen hautaamistilaisuuteen.