pään verhoaminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: pään verhoaminen

ViestiKirjoittaja inka » 22. Syys 2011 15:18

anteeksi, että olen aika mattimyöhäinen näihin keskusteluihin osallitsuja, tätäkin ketjua kirjoitettu varmaan puoli vuotta sitten! :D Minä oon vähän vielä ulkona, että mikä on pelastuskysymys ja mikä ei ja mikä vie pelastuksen ja mikä ei, mutta kun aiheeseen liittyy, niin haluaisin kysyä, että onko tämä hiusasia pelastuskysymys? Eli jos jollain sisarella olisi pitkät hiukset, mutta hän leikkauttaisi ne lyhyeksi, vaikka tietäiskin että Raamatussa kehoitetaankin pitämään pitkät hiukset, niin olisiko se synnissä elämistä ja veisikö häneltä pelastuksen, jos ei suostuisi kasvattamaan enää pitkiä hiuksia? Tai sama veljellä, jolla olis pitkät hiukset ja ei suostuisi niitä leikkauttamaan lyhyeksi?

Kiitos vastauksista ja siunausta! :hugehug:
inka

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 22. Syys 2011 16:34

inka kirjoitti:anteeksi, että olen aika mattimyöhäinen näihin keskusteluihin osallitsuja, tätäkin ketjua kirjoitettu varmaan puoli vuotta sitten! :D Minä oon vähän vielä ulkona, että mikä on pelastuskysymys ja mikä ei ja mikä vie pelastuksen ja mikä ei, mutta kun aiheeseen liittyy, niin haluaisin kysyä, että onko tämä hiusasia pelastuskysymys? Eli jos jollain sisarella olisi pitkät hiukset, mutta hän leikkauttaisi ne lyhyeksi, vaikka tietäiskin että Raamatussa kehoitetaankin pitämään pitkät hiukset, niin olisiko se synnissä elämistä ja veisikö häneltä pelastuksen, jos ei suostuisi kasvattamaan enää pitkiä hiuksia? Tai sama veljellä, jolla olis pitkät hiukset ja ei suostuisi niitä leikkauttamaan lyhyeksi?

Kiitos vastauksista ja siunausta!

Ei tietääkseni, jos pelastus olisi tuollaisten varassa, ei olisi ketään taivaaseen pääsijää, näin uskon.

10. käskyä on sellaiset, joiden koen vaikuttavan pelastukseen.

Palstan "pojat" varmaan tietää paremmin niin että osaavat selittää raamatustakin asiat, mutta tämä on uskoni mukaan. Eli ei suorittamalla laintekoja. Jos pelastus on teoissa, ei ole ristinvapautustakaan ihmisellä.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Minä vain » 22. Syys 2011 18:14

Niinkuin tuossa jo onkin selitetty niin pistäisin tähän seuraavan luvun
1. Korinttolaiskirje 2
6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
8 sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut-sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet-
9 vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".
10 Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
16 Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.

Tuosta pään peittämisestä, se on vertaus, tosin vertaukset ja opetukset kätketään ihmisiin ja heidän käyttäytymiseen.
Visautta kirjoitettiin ylös ja myös siitä tehtiin sääntöjä.
On myös veistoksia, piirroksia, vanhoja taruja ja tansseja ym. ne ovat myös tallennus tapa, jotta tieto ja viisaus säilyisi pitkään.
Esim Ihminen, Jumalan kuva....

Se että millaiset hiukset ovat, eivät sinäänsä ole se pointti vaan se opetus joka siihen on kätketty.
Taivaan porteilla ei pitkähiuksista miestä käännytetä eikä lyhyt hiuksista naista, joku voi väittää niin ja samalla väittää vielä, että liha ei pääse taivaan valtakuntaan. Miten siis hiukset tulisivat taivaaseen ja olisivat este, jos edes liha ei taivaaseen pääse.
Se ei ole hiuksista kiinni vaan tuo vertaus päästä on hallitsija vertaus, niin kuin jo on mainittukin.
Peitetty pää on vallan alainen, toisen alainen, eli kuuliainen, ei hallitseva.
Seurakunta on morsian ja vaimo ja pää peitettynä, ettei hän johda vaan sulhanen, mies on johtava.
Jeesus on pää, ei seurakunta, seurakunta on ruumis.
Seurakunta on vertauskuva, mies ja nainen ovat vertauskuva.

Jeesus opetti hengellisiä ja hengellisiä asioita tulisi opettaa seurakunnassakin.
Ei lihallisia, mutta vertaukset ovat kätketty lihalliseen puheeseen, sillä ilman niitä taivaallisista puhuminen on lihalle mahdotonta.
Kaikin tavoin opetusta on kätketty ja ne jotka etsivät löytävät.

14 Eikö itse luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkät hiukset, se on hänelle häpeäksi;
15 ja että jos vaimolla on pitkät hiukset, se on hänelle kunniaksi? Sillä ovathan hiukset annetut hänelle hunnuksi.
16 Mutta jos joku haluaa väittää vastaan, niin tietäköön, että meillä ei ole sellaista tapaa eikä Jumalan seurakunnilla.

Luonto osoittaa, että miehen hiukset kasvavat luonnostaan myös pitkiksi, mutta ihmisten tavat ja kulttuuri jonka ihmiset ovat omaksuneet luonnolliseksi, siinä katsotaan hiuksiin, eli miltä asiat päältäpäin näyttävät.
Siksi niihin tapoihin on opetus kätketty.
Ei ne hiukset vaan se opetus joka niihin on kätketty.
Ei se ruumis vaan se henki joka ruumiissa asuu.
Ei se ulkonäkö ja ihonväri vaan se sisäinen ihminen.

:pc:
Minä vain

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 14. Loka 2011 14:35

Olen itse naisena pitänyt sekä lyhyttä että pitkää hiusten mallia, värjännyt ja ollut värjäämättä hiuksiani sekä kerran kokeillut permanenttia. Olen joskus myös ajanut hiukset kokonaan pois, koska menivät niin huonoon kuntoon ja päänahka oli huonossa kunnossa. Lupasin aviomiehelleni, etten kokonaan kaljua aja enää :) !

Tällä hetkellä minulla on lyhyet hiukset. Olen välillä kasvattanut hiuksia pidemmiksi, mutta ne ovat aina takussa ja jotenkin huonosti - värjään tai olen värjäämättä niitä. Lisäksi urheilen ja pitkien hiusten peseminen, hoitaminen ja kuivaaminen vie aikaa. Olen ollut hiusteni kanssa kokeilunhaluinen: jotain juttua en kokeile toista kertaa. Olen lukenut näitä hiuskommentteja ja Raamatun jakeita. Olen pohtinut asioita sisimmässäni. Pahinta, mitä voin tehdä on lakihenkisyys. Olen saanut Jeesuksen voimalla luopua jostain asioista, mutta ne luopumiset eivät ole tulleet pakottamalla tai toisten ihmisten saarnaamisen kautta. Luotan tässä hiuskysymyksessäkin Jumalan johdatukseen ja kasvuun.

Mikä on miehillä pisin sallittu malli tai naisilla lyhin "Raamatun mukainen" malli? Kielletäänhän Raamatussa myös hiusten palmikointi (1.Tim.2:9). Tämä on hieman ristiriitaista. Raamatun aikaan naisten oli syntiä kulkea kutrit avoinna. Sitten kielletään palmikointi (letit). Itse en voinut pitkillä hiuksilla kulkea ne auki (urheillessa aina suussa tai tiellä, muutenkin epäkäytännölliset) ja pidin niitä leteillä, nutturalla, poninhännällä tai muuten... Olen myös miettinyt, että hiusten värjäämisen kieltoa perustellaan (Matt. 5) Raamatulla. Hiusten tekemistä mustaksi tai valkeaksi - kohdassa puhutaan vannomisesta pään kautta.

Niin, että miten ihmeessä olen nyt sitten hiusteni kanssa?
lara.tomb.raider

ViestiKirjoittaja inka » 14. Loka 2011 14:58

lara.tomb.raider kirjoitti:Olen itse naisena pitänyt sekä lyhyttä että pitkää hiusten mallia, värjännyt ja ollut värjäämättä hiuksiani sekä kerran kokeillut permanenttia. Olen joskus myös ajanut hiukset kokonaan pois, koska menivät niin huonoon kuntoon ja päänahka oli huonossa kunnossa. Lupasin aviomiehelleni, etten kokonaan kaljua aja enää :) !

Tällä hetkellä minulla on lyhyet hiukset. Olen välillä kasvattanut hiuksia pidemmiksi, mutta ne ovat aina takussa ja jotenkin huonosti - värjään tai olen värjäämättä niitä. Lisäksi urheilen ja pitkien hiusten peseminen, hoitaminen ja kuivaaminen vie aikaa. Olen ollut hiusteni kanssa kokeilunhaluinen: jotain juttua en kokeile toista kertaa. Olen lukenut näitä hiuskommentteja ja Raamatun jakeita. Olen pohtinut asioita sisimmässäni. Pahinta, mitä voin tehdä on lakihenkisyys. Olen saanut Jeesuksen voimalla luopua jostain asioista, mutta ne luopumiset eivät ole tulleet pakottamalla tai toisten ihmisten saarnaamisen kautta. Luotan tässä hiuskysymyksessäkin Jumalan johdatukseen ja kasvuun.

Mikä on miehillä pisin sallittu malli tai naisilla lyhin "Raamatun mukainen" malli? Kielletäänhän Raamatussa myös hiusten palmikointi (1.Tim.2:9). Tämä on hieman ristiriitaista. Raamatun aikaan naisten oli syntiä kulkea kutrit avoinna. Sitten kielletään palmikointi (letit). Itse en voinut pitkillä hiuksilla kulkea ne auki (urheillessa aina suussa tai tiellä, muutenkin epäkäytännölliset) ja pidin niitä leteillä, nutturalla, poninhännällä tai muuten... Olen myös miettinyt, että hiusten värjäämisen kieltoa perustellaan (Matt. 5) Raamatulla. Hiusten tekemistä mustaksi tai valkeaksi - kohdassa puhutaan vannomisesta pään kautta.

Niin, että miten ihmeessä olen nyt sitten hiusteni kanssa?

En oo kyllä ikinä Raamatusta lukenu et hiusten auki pitäminen ois ollu synti? :O Aukihan ne on kaikkein naturelleimmat.
Palmikointi käännetään Bibliassa käherretyiksi hiuksiksi..
En kyllä millään jaksa uskoa, että hiusten kiinni pitäminenkään olis syntiä, oli se sitten letti tai ponkkari tai vaikka nuttura. Kaippa se sydämen asenne tässäkin kohtaa se tärkein, ettei siitä hiusten laittelemisestakaan tulis epäjumalaa tai että tarkoitus olis sillä herätellä vastakkaisen sukupuolen huomiota.

Siunausta! :hugehug:
inka

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Touko 2015 20:39

PetriFB kirjoitti:Itse näen, että pään verhoamisella tarkoitettavan naisen hiuksia, ei siis huntua. Vallanalaisuuden merkillä ymmärrän tarkoitettavan Jumalan järjestystä esim. enkelien tulee olla alamaisia Jumalalle, samoin vaimon miehelle jne. Vallanalaisuuden merkki oli vanhassa liitossa huivi, jolla verhottiin vaimon hiukset, mutta Uudessa Liitossa naisen pitkät hiukset riittävät peitteeksi:

1 Kor 11: 15 Mutta vaimolle on se kunniaksi, että hänellä on pitkät hiukset; sillä hiukset ovat hänelle peitteeksi annetut.
(Biblia).

KJV 1 Cor 11: 15 But if a woman have long hair, it is a glory to her: for her hair is given her for a covering.

Vanhassa liitossa asiat oli varjoina, mutta täyttyneet Uudessa liitossa esim. eläinuhrit kumoutuivat, mutta saivat täyttymyksen Uudessa Liitossa; laki kirjoitettiin VT:n aikana kiveen (lain taulut), mutta Uudessa Liitossa Pyhässä Hengessä uskovan sydämeen; samoin VT:n aikainen huivi on vaihtunut Uudessa Liitossa pitkiin hiuksiin, jotka toimivat peitteenä.

Näin uskon, mutta koetelkaa.

Jos jollakin naisella ei hiukset kasva pitkiksi tai on sairautta tai joku muu asia, joka estää kasvua, niin asia ei ole ongelma, tällaisessa tapauksessa. Jos joku nainen haluaa pitää lyhyitä hiuksia, niin ajojahtiin ei saa ryhtyä, sillä antaa Jumalan kasvattaa tällä alueella. Kyse on sisäisestä sydämen halusta ja tahdosta palvella, joka kyllä terveen kasvun kautta vaikuttaa ulkoiseen olemukseen myös. Mutta hengellinen kasvu lähtee aina ensin sisältä päin, eli sydämen halusta ja muuttumisesta sisältä päin, eli ei ensin ulkonaisesti ilman omakohtaisesta sydämen uskoa ja muutosta sydämessä.

Näillä alueilla tehdään paljon hallaa, kun koitetaan ulkonaisesti pakottaa tai käskeä ihmistä muuttumaan, jonka sydän ei ole ensin valmistautunut ja tullut valmiiksi muutokseen. Kun tehdään pakottamalla ilman sydämen muutosta käännynnäisiä (aivopesu) niin saadaan aikaan paljon vahinkoa.

Vedin PP:n tekstiä punaiseksi mikä mietityttää minua. Olisi kysyttävää. Jos pitkä tukka ei sovi naiselle vaan lyhyt tukka joka sopii täydellisesti. Mutta huivi kuuluu VT:aan eikä enää UT:aan. Voiko mennä seurakuntaan ilman huivia katsottuna tähän Sanan opetukseen jos itsellä on lyhyt tukka? Vai pitää käyttää huivia seurakunnan kokoontumisessa?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 25. Touko 2015 08:44

vaisuliini kirjoitti:
Vedin PP:n tekstiä punaiseksi mikä mietityttää minua. Olisi kysyttävää. Jos pitkä tukka ei sovi naiselle vaan lyhyt tukka joka sopii täydellisesti. Mutta huivi kuuluu VT:aan eikä enää UT:aan. Voiko mennä seurakuntaan ilman huivia katsottuna tähän Sanan opetukseen jos itsellä on lyhyt tukka? Vai pitää käyttää huivia seurakunnan kokoontumisessa?

Tee niin kuin Jumala sinulle rukouksessa kehoittaa. Jos Hän ei puhu asiasta mitään niin toimi miten parhaaksi koet.

Raamattu ei ilmoita, että jos lyhyet hiukset sopivat paremmin naiselle, tai pitkät hiukset miehelle, että siitä syystä on ok miehjen pitää feminiinisiä pitkiä naismaisia hiuksia, eikä Raamattu opeta että asia olisi naisten lyhyiden hiusten kanssa erilailla myöskään.

Nämä ovat kuitenkin semmoisia asioita joilla ei ole pelastuksen kanssa mitään tekemistä vaan ovat ulkoisia asioita.

Minä uskon, että Herra puhuu tällaisista asioista enemmän ihmiselle silloin kun Hän kokee että toinen on valmis muutokseen. Älä ota asiasta paineita.

Usein toiset uskovaiset ovat paljon kiinnostuneimpia ulkoisesta astian tilanteesta kuin sisäisestä, Jumalalla tämä on toisinpäin.

Myös se milloin hiukset luokitellaan pitkiksi ja milloin lyhyiksi on itselleni epäselvää.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Touko 2015 10:20

*
Ok, no miksi otin tämän asian esiin koska minulle on tärkeä terve uskonkasvu ja on myös tärkeä ymmärtää Sanan opetuksen sisältöä niin sisältäpäin se lähtee ulkoisesti. Kyse on sisäisestä valinnasta kaikella ymmärryksellä katsottuna miehen asemaan.

Mutta ahdistaa ajatella jos Raamatun käskystä pitää kasvattaa hiukseni joka on vaikeahoitoinen ja minulle sopii hyvin lyhyehkö tukkamalli josta tykkään kovasti. En myös ymmärrä mitä hävettävää lyhyeessä tukassa on joka sopii hyvin tietyille naisille ja minullekin?!? Muutamat uskovat antoivat ymmärtää että lyhyehkö tukkamalli on Sanan opetusta vastaan niin siksi otin tämän jutun esiin. Mielestäni tämä opetus on helposti väärinkäsitettävä mitä Raamattu ei tarkoita. Epäilen että hiuspituudella ei ole mitään tekemistä tämän opetuksen kanssa? Taakoittavaksi koin eilen kun uskovat ottivat puheeksi hiuspituudesta mitä en itse löytänyt Raamatusta. Raamatun mukaan päättäköön itse mitä haluaa tehdä tukan kanssa ks. 1Kor 11:13 kohdassa.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 25. Touko 2015 13:18

vaisuliini kirjoitti:*
Ok, no miksi otin tämän asian esiin koska minulle on tärkeä terve uskonkasvu ja on myös tärkeä ymmärtää Sanan opetuksen sisältöä niin sisältäpäin se lähtee ulkoisesti. Kyse on sisäisestä valinnasta kaikella ymmärryksellä katsottuna miehen asemaan.

Mutta ahdistaa ajatella jos Raamatun käskystä pitää kasvattaa hiukseni joka on vaikeahoitoinen ja minulle sopii hyvin lyhyehkö tukkamalli josta tykkään kovasti. En myös ymmärrä mitä hävettävää lyhyeessä tukassa on joka sopii hyvin tietyille naisille ja minullekin?!? Muutamat uskovat antoivat ymmärtää että lyhyehkö tukkamalli on Sanan opetusta vastaan niin siksi otin tämän jutun esiin. Mielestäni tämä opetus on helposti väärinkäsitettävä mitä Raamattu ei tarkoita. Epäilen että hiuspituudella ei ole mitään tekemistä tämän opetuksen kanssa? Taakoittavaksi koin eilen kun uskovat ottivat puheeksi hiuspituudesta mitä en itse löytänyt Raamatusta. Raamatun mukaan päättäköön itse mitä haluaa tehdä tukan kanssa ks. 1Kor 11:13 kohdassa.

Ei asia itselleni oikein muuksi muutu vaikka olen tänään sitä väännellyt ja tutkinut monesta vinkkelistä.

Raamattu opettaa, että pitkät hiukset ovat naiselle kunniaksi ja lyhyet häpeäksi. Samoin kuin miehelle on pitkät hiukset häpeäksi.

1 Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.
2 Minä kiitän teitä, että minua kaikessa muistatte ja noudatatte minun opetuksiani, niinkuin minä ne teille olen antanut.
3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.
4 Jokainen mies, joka rukoilee tai profetoi pää peitettynä, häpäisee päänsä.
5 Mutta jokainen vaimo, joka rukoilee tai profetoi pää peittämätönnä, häpäisee päänsä, sillä se on aivan sama, kuin jos hänen päänsä olisi paljaaksi ajeltu.
6 Sillä jos vaimo ei verhoa päätään, leikkauttakoon hiuksensakin; mutta koska on häpeäksi vaimolle, että hän leikkauttaa tai ajattaa hiuksensa, niin verhotkoon itsensä.
7 Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia.
8 Sillä mies ei ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä;
9 eikä miestä luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten.
10 Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden.
11 Herrassa ei kuitenkaan ole vaimoa ilman miestä eikä miestä ilman vaimoa.
12 Sillä samoin kuin vaimo on alkuisin miehestä, samoin myös mies on vaimon kautta; mutta kaikki on Jumalasta.
13 Päättäkää itse: sopiiko vaimon rukoilla Jumalaa pää peittämätönnä?
14 Eikö itse luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkät hiukset, se on hänelle häpeäksi;
15 ja että jos vaimolla on pitkät hiukset, se on hänelle kunniaksi? Sillä ovathan hiukset annetut hänelle hunnuksi.
16 Mutta jos joku haluaa väittää vastaan, niin tietäköön, että meillä ei ole sellaista tapaa eikä Jumalan seurakunnilla.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Touko 2015 13:39

*
Juuri siitä meinasin tarkoittaa että lyhyt tukka on naiselle häpeäksi Raamatun mukaan mutta en itse koe häpeäksi. Biblian mukaan tarkoittaa ruma mutta en välitä olenko ruma lyhyeessä tukassa tai kaunis pitkässä tukassa vaan että siitä kun lyhyehkö tukkamalli sopii minulle koska se on helppohoitoinen enkä jaksa hoitaa pitkää tukkaa joka on vaikeahoitoinen minun tukkalaadun mukaan. Hyvänen aika, tämä tuntuu menevän pitkälle ja myös fb:ssa :D

Biblia 1Kor. 11:
6 Sillä ellei vaimo anna itsiänsä peittää, niin kerittäkään myös hänen hiuksensa; vaan että se on ruma, että vaimon pitäis keritty eli ajeltu oleman, niin peittäkään päänsä.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu