Lasten fyysinen kurittaminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä Jumalan Sana sanoo, ja mitä ei sano

ViestiKirjoittaja Markareetta » 31. Tammi 2015 13:06

Eikö nämäkin kuulu:
Sananlaskut:
10:13 Ymmärtäväisen huulilta löytyy viisaus,
mutta joka on mieltä vailla, sille vitsa selkään!

13:24 Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan;
mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa.

22:15 Hulluus on kiertynyt kiinni poikasen sydämeen,
mutta kurituksen vitsa sen hänestä kauas karkottaa.

23:13 Älä kiellä poikaselta kuritusta, sillä jos lyöt
häntä vitsalla, säästyy hän kuolemasta.

23:14 Vitsalla sinä häntä lyöt, tuonelasta hänen sielunsa pelastat.
26:3 Hevoselle ruoska, aasille suitset, tyhmille vitsa selkään!

29:15 Vitsa ja nuhde antavat viisautta, mutta kuriton
poika on äitinsä häpeä.

?
Viimeksi muokannut Markareetta päivämäärä 31. Tammi 2015 13:09, muokattu yhteensä 1 kerran
Markareetta

ViestiKirjoittaja paa » 31. Tammi 2015 13:08

Jos ne kuuluu molempiin?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Markareetta » 31. Tammi 2015 13:12

Missähän Uudentestamentin kohdassa käsketään lasta lyömään?

Miksi ei sitten nuo Mooseksen kirjan kohdatkin kuuluisi?
Markareetta

ViestiKirjoittaja paa » 31. Tammi 2015 13:23

Eihän siellä kehotetakaan?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja paa » 31. Tammi 2015 13:28

En tajua mikä on ongelma :oops: Sananlaskuissahan käsketään kurittaa tarpeen tullen lasta, kyllä kuri ja rajat pitää olla tai ei hyvä seuraa.
paa

ViestiKirjoittaja pekka » 31. Tammi 2015 14:46

paa kirjoitti:En tajua mikä on ongelma :oops: Sananlaskuissahan käsketään kurittaa tarpeen tullen lasta, kyllä kuri ja rajat pitää olla tai ei hyvä seuraa.

Just näin on asia ja nyt tänä päivänä on asiat sekaisemmin kuin koskaan aikaisemmin kun esim. täällä Suomessa on voimassa antikristillinen laki, että lasta ei saa enää laittaa ojennukseen rakkaudellisesti ja ohjaavasti vitsalla.

Ja mihin se on johtanut täällä kotisuomessamme? Siihen, että monissa perheissä lapset määräilevät omia vanhempiaan ja soittavat suutaan minkä ehtivät muilta kiireiltänsä.

Jos tätä ei pysty näkemään niin täytyy olla aika sokea. Anteeksi kovanpuoleinen kielenkäyttöni mutta tämmöiseen tilanteeseen se aina johtaa (kaaokseen) kun Luojamme sanelemat säännöt kuinka tulee elää pannaan romukoppaan.

Siunausta kaikille.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Tammi 2015 14:47

Sananlaskutkin ovat vanhan liiton kirja, kuten myös psalmit jne. Helposti moni mieltää sananlaskut uuden liiton kirjoituksiksi jostain syystä.

Ja Pekka: Minä ainakin olen sitten sokea. Minusta uskovien tulee olla tiennäyttäjinä väkivallattomuudessa.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja pekka » 31. Tammi 2015 14:53

Aamu-Usva kirjoitti:Sananlaskutkin ovat vanhan liiton kirja, kuten myös psalmit jne. Helposti moni mieltää sananlaskut uuden liiton kirjoituksiksi jostain syystä.

Ja Pekka: Minä ainakin olen sitten sokea. Minusta uskovien tulee olla tiennäyttäjinä väkivallattomuudessa.

Ei se ole Aamu-Usva väkivaltaa eli siinä yhteydessä ei tule käyttää sanaa "väkivalta" vaan Jumala kutsuu sitä kurittamiseksi eli siinä asetetaan rajat lapselle kuinka tulee elää. Ja kyllä minua suuresti ihmetyttää että tätä ei nyt jotkut uskovat pysty ymmärtämään.

Tietysti jos se kurittaminen tehdään liian kovakouraisesti niin sitten se voi kyllä mennä jopa väkivaltaiseksikin mutta sitten se on jo ihan eri juttu.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 31. Tammi 2015 17:57

Tirlittan kirjoitti:
Uuhi on ottanut näitä Raamatun kohtia ihan kirjaimellisesti ja on sitä mieltä, että lasta kuritetaan kepillä lyömällä ja
osa on ilmeisesti pehmentänyt tuon kohdan hellemmin risuksi, vaikka noissa Raamatun kohdissa ei puhutakaan mistään risusta eikä hellämielisestä risulla ripsauttelusta.

Tirlittan, ajattelen että hebrean sana shevet tarkottaa keppiä, ja ajattelen että on olemassa erilaisia keppejä.

Kerroin siitä eräästä ulkomaalaisesta ulkomailla asuvasta äidistä joka kurittaa lapsiaan kepillä lyömällä. Ne kaksi keppiä joita hän käyttää kurittamiseen, ovat molemmat lyhyitä keppejä, muutamankymmenensenttimetrin pituisia, sitä pienempää keppiä hän käyttää pienemmistä rikkomuksista kurittamiseen. [Ja siinä valtiossa missä se perhe asuu, lasten ruumiillinen kuritus ei ole laissa kiellettyä.]

Aamu-usva on kertonut olevansa töissä hoitoalalla ja opiskelevansa hoitotiedettä. Olen saanut sen käsityksen että myös markareetta on hoitoalalla töissä, vai onko käsitykseni väärä. Arvelen että he molemmat ovat saaneet vaikutteita humanistisesta ihmiskäsityksestä koulutuksensa kautta, ja ehkä myös viettäessään aikaa hoitajien ja lääkärien seurassa työpaikoillaan. Humanistinen ihmiskäsitys sisältää joitain mielestäni valheellisia ja eksyttäviä käsityksiä, ja arvelen että humanistisen ihmiskäsityksen omaavalla ihmisellä voi olla myös liian sinisilmäinen käsitys lastenkasvatuksesta.

Markareetan mielestä vanhoilla polvilla oli väärä kuva elohimista. Arvelen että markareetalla itsellään on väärä kuva elohimista, jos markareetta unohtaa ankaruuden.

katso siis elohimin hyvyyttä ja ankaruutta, ankaruutta langenneita kohtaan, ja hyvyyttä sinua kohtaan, jos hyvyydessä pysyt, muutoin myös sinut hakataan irti.

[room 11:22, vuoden 1938 käännös hiukan korjattuna]
Viimeksi muokannut uuhi päivämäärä 31. Tammi 2015 22:30, muokattu yhteensä 1 kerran
uuhi

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Tammi 2015 18:46

Kuten jo aiemmin sanoin, kurittaminen ei minulle tarkoita fyysistä kajoamista toiseen ihmiseen, kuten se ei sananlaskuissakaan tarkoita yksinomaan tätä. Jumala saa olla ankara meitä kohtaan, koska Hän on yli kaikkien ja kaikkitietävä. Mutta meillä ei ole oikeutta fyysisesti satuttaa toisia ihmisiä. Meidän tulee oppia lapsista millaisiksi meidän tulisi tulla päästäksemme Jumalan valtakuntaan. Ja meidän tulee kunnioittaa lapsiamme ja pitää heitä itseämme parempina. Vai tekeekö joku lapsista sellaista, että heitä ei lueta ihmiseksi ihmisten joukkoon? Minä ajattelen lapsia ihmisinä siinä missä kaikkia muitakin.

Ja aika jännä, että uskovien keskuudessa minua sanotaan ajattelultani liian humanistiseksi ja taas tieteellisellä kentällä saan artikkelikäsikirjoituksestani moitteita, koska en ole sekulaarin humanismin kannalla ja puhun hengellisyyden yhteydessä sekulaarin humanisminkin keskeisistä arvoista, kuten kunnioittamisesta, rakkaudesta ja myötätunnosta.

Todellisuudessa koen olevan ennen kaikkea uskova, mutta en pidä hyvyyttä pahana missään tapauksessa. En pidä almujen antamista pahana vaikka sen tekisi muslimi islamiin vedoten enkä pidä myötätuntoa pahana vaikka sitä tuntisi sekulaari humanisti-ateisti. Tietenkin erotan sen pelastuksesta ja tiedän, ettei hyvillä teoilla ansaita lopullista pelastusta, mutta ajattelen, että ihmisen on hyvä olla hyvä. Uskovankin olisi hyvä opetella lempeyttä ja empatiaa; todellista ystävyyttä ja inhimillistä lämpöä. Tietenkin jotkut asiat ovat yhteisiä hyvyyteen pyrkiville ihmisille ihan universaalisti, mutta se ei tee niitä tyhjäksi uskovan kohdalla.

Saatana pukeutuu kyllä valkeuden enkeliksi, mutta ei ateismin ja sekulaarin humanismin nimissä, koska eiväthän ne ole edes mitään valkeuden enkelin pukua päälleen pukeneet. Saatana pukeutuu valkeuden enkeliksi sellaisissa ihmisissä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi olematta sitä sydämestään.
Aamu-Usva

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu