Uutisia maailmalta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uutisia maailmalta

ViestiKirjoittaja Herman » 01. Loka 2012 19:32

Tottakai jokainen suuttuu, mutta minun ymmärrykseni mukaan ei koskaan pitäisi millän tavalla kurittaa lasta (edes sanallisesti) suuttumuksen tilassa. "Sillä miehen viha ei tee sitä, mikä on oikein Jumalan edessä" (Jaak.1:20). Olen itse itsessäni todella heikkohermoinen, ja monta kertaa olen toiminut väärin suuttuneena. Mutta sitten aloin ymmärtämään tätä asiaa, ja pyysin että Herra antaisi itsehillinnän kasvaa ja auttaisi tilanteissa, ja ihmeellisesti Hän on sen tehnyt. Oikea tapa on mielestäni viedä heti suuttumus Herralle, ja tehdä sitten kuritus (oli se sitten lievää tai kovempaa) sitten kun ei ole enää suuttumuksen tunnetta. Usein täytyy elää koko ajan lähellä Herraa ja Häntä avuksi huutaen, ainakin sellaisina päivinä kun lapset koko ajan hölmöilee. Mutta se on mahdollista Jumalan avulla, eikä silloin ole kyse omista kyvyistä tai luonteenlaadusta.
Herman

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Loka 2012 20:04

Herman kirjoitti:Tottakai jokainen suuttuu, mutta minun ymmärrykseni mukaan ei koskaan pitäisi millän tavalla kurittaa lasta (edes sanallisesti) suuttumuksen tilassa. "Sillä miehen viha ei tee sitä, mikä on oikein Jumalan edessä" (Jaak.1:20). Olen itse itsessäni todella heikkohermoinen, ja monta kertaa olen toiminut väärin suuttuneena. Mutta sitten aloin ymmärtämään tätä asiaa, ja pyysin että Herra antaisi itsehillinnän kasvaa ja auttaisi tilanteissa, ja ihmeellisesti Hän on sen tehnyt. Oikea tapa on mielestäni viedä heti suuttumus Herralle, ja tehdä sitten kuritus (oli se sitten lievää tai kovempaa) sitten kun ei ole enää suuttumuksen tunnetta. Usein täytyy elää koko ajan lähellä Herraa ja Häntä avuksi huutaen, ainakin sellaisina päivinä kun lapset koko ajan hölmöilee. Mutta se on mahdollista Jumalan avulla, eikä silloin ole kyse omista kyvyistä tai luonteenlaadusta.

Se on totta ettei pitäisi edes sanallisesti, ettei sanallinen suuttumus ole sen parempi asia. Myönnän että tästä mölyturvasta on kyllä päässyt asioita joita heti melkeensä on katunut, mutta aina olen pyrkinyt pyytämään anteeksi ja kokenut tehneeni väärin. Joku kirjoitti siitä, että voisi satuttaa tietämättään, itse en usko, että tiedostamatta vahingottaisin, ainakin koen niin, että omatuntoni herkästi osoittaa tekemäni vääryydet. Tottakai olen siis joskus toiminut toisinkin elämässäni...

Vielä ainakaan en ole niin kasvanut, etteikö tämä "persoona" olisi niin taltutettu, että se ei aina puskisi esiin, mieluummin tunnistan heikkouteni, kuin kadun mitään jälkeenpäin.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja JHK » 01. Loka 2012 20:32

Fyysisen kurituksen kaksi ongelmaa ovat mielestäni a) vihassa kurittaminen ja b) "selkäsauna selkäsaunan vuoksi" mentaliteetti. Näiden takia siitä on tullut ongelma monille. Ja toisaalta maailma tahtoo poistaa Jumalan järjestyksen tässäkin.
JHK

ViestiKirjoittaja toni t » 01. Loka 2012 23:17

Herman toi asiaa jo hyvin esille, mutta tuon vielä muutaman näkökulman.

Hebr.12:5 ja te olette unhottaneet kehoituksen, joka puhuu teille niinkuin lapsille: "Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun hän sinua nuhtelee;
12:6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa."
12:7 Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?
12:8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia.
12:9 Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme; emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?
12:10 Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.
12:11 Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.

Tämä Raamatun kohta on hyvä tähän aiheeseen. Jumala kurittaa myöskin lapsiaan sillä kasvatukseen kuuluu myöskin kuri ja kuritus oikeassa rakkaudellisessa suhteessa.. Jumala antaa lastensa joutua koettelemuksiin ja vaivoihin mutta ei tee sitä vihassa vaan rakkaudessa. Jumalan kurituksen on tarkoitus olla kasvatukseksi jotta Hänen lapsensa kasvaisivat vanhurskaudessa. Mikään kuritus ei kurituksen hetkellä tunnu mukavalta mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.

Samoin myöskin ruumiillisten vanhempien rakkaudessa tehty kuritus on oikeassa tilanteessa hyväksi lapselle joka ei sillä hetkellä tunnu lapsesta kivalta mutta se kasvattaa lasta elämään. Vanhempien lapselle antama kuritus ei tarkoita väkivaltaa eli lapsen hakkaamista vaan esim piiska pyllylle. Esimerkiksi minä jäin kiinni lapsena valehtelusta josta seurasi piiskaa. Se ei tuntunut silloin kivalta mutta en ole halunnut sen jälkeen valehdella vanhemmilleni. Ei pelon vuoksi vaan se vei minulta halun valehdella. Eikä piiska ollut väkivaltaa eikä kipu ollut mikään kovin suuri mutta itse tilanne oli kasvattava. Vanhempi osoitti mikä on oikein ja väärin ja väärän valinnasta seurasi rangaistus joka tuntui silloin minun ikäisestäni pikkupojasta todella ikävältä. Korostan ettei minua hakattu enkä saanut selkääni vaan isäni kuritti minua piiskalla joka ei ole väkivaltaa vaikka nyky-yhteiskunta niin haluaisikin ajatella.

Olen todella iloinen siitä että sain piiskaa kun valehtelin sillä sen kautta opin "oikeasti" ettei tule valehdella vanhemmille. Minulle kävi siis juuri niinkuin tämä Jumalan sanan kohtakin opettaa. Eli silloin piiska ei tuntunut kivalta mutta se sai minussa aikaan kasvua oikeanlaiseen suuntaan.

Nyky-ajan ongelma on se ettei osata eroittaa rakkaudessa tehtyä kuritusta väkivallasta vaan nyky-yhteiskunta pitää rakkaudessa tehtyä kuritustakin jonka tarkoitus on auttaa ja kasvattaa lasta väkivaltana. Samoin nyky-yhteiskunta pitää Jumalan kuritusta lapsilleen rakkaudettomana tekona vaikka Jumala kurittaa lapsiaan rakkaudesta koska kurituksen tarkoitus on kasvattaa lapsia. Nyky-yhteiskunta pilkkaa sellaista Jumalaa joka sallii lapsilleen vastoinkäymisiä ja koettelemuksia sekä tuskaa kasvatukseksi sillä nyky-yhteiskunta ei tunne Jumalaa. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita? Sitä on vapaan kasvatuksen hedelmä joka nyky-yhteiskunnassa kukoistaa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 11. Loka 2012 12:35

"Temppeliherrat löivät uusia ritareita":

https://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttu ... -ritareita

Ps. 40:4

(40:5) Autuas se mies, joka panee turvansa Herraan eikä käänny ylpeiden puoleen eikä niitten, jotka valheeseen eksyvät!

Ps. 119:118

Sinä hylkäät kaikki, jotka sinun käskyistäsi eksyvät, sillä heidän kavaluutensa on turha.

Hepr. 3:10

sentähden minä vihastuin tähän sukupolveen ja sanoin: 'Aina he eksyvät sydämessään'; mutta he eivät oppineet tuntemaan minun teitäni;
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Loka 2012 14:23

EU:lle nobelin rauhanpalkinto eli kieroilu vain pahenee entisestään:

https://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.sht ... n-ratkaisu

https://www.kotimaa24.fi/uutiset/ulkoma ... into-eulle

Jes. 57:4

Kenellä te iloanne pidätte? Kenelle avaatte suunne ammolleen ja kieltä pitkälle pistätte? Ettekö te ole rikoksen lapsia, valheen sikiöitä?

Jes. 59:13

me olemme luopuneet Herrasta ja kieltäneet hänet, vetäytyneet pois Jumalaamme seuraamasta, puhuneet sortoa ja kapinaa, kantaneet kohdussamme ja purkaneet sisimmästämme valheen sanoja.

Room. 3:13

Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja petsku » 12. Loka 2012 15:41

Poistettu
Viimeksi muokannut petsku päivämäärä 12. Loka 2012 23:06, muokattu yhteensä 1 kerran
petsku

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Loka 2012 18:22

petsku, jokaista lähimmäistä tulee rakastaa niin kuin itseään mutta heidän syntejään ei tule rakastaa. Kysymys ei ole "vihasta" vaan totuudessa pysymisessä. Sitä noilla Raamatun paikoilla tarkoitin, ehkä olet ymmärtänyt jotakin väärin. Ja kohti vaikkapa Johanneksen ilmestyskirjassa kerrottuja asioita maailma on tässä menossa eli kuinka voisin kehuskella maailman päättäjien/poliitikkojen aikaansaannoksia. Esimerkiksi Kreikassa ja Espanjassa on ollut viime aikoina useita joukkomielenilmauksia hallitusten sortotoimia vastaan ja niin edelleen, lista on varmasti pitkä...

Ja EU:ssa vaikuttavat monen monituiset ihmiset eivät varmaankaan ole sydämen uskossa Herraan Jeesukseen, että voisivat siten Pyhän Hengen voimassa vastustaa saatanaa ja synnin orjuutta. Mutta kaiketi heidänkin joukossa on jokunen Herran Jeesuksen opetuslapsi, toivotaan ainakin näin.
Luulisin, että jokin juoni tässä on tanana, että rauhanpalkinnon sai nyt juuri "suuri ja mahtava" EU, vaikkakin painiskelee muun muassa talouskriississä. Mutta ei siitä nyt enempää.

Jos minä saisin ehdottaa nobelin rauhanpalkintoa jollekin niin minun ei tarvitsisi kauaa miettiä. Oikein hyvä ehdokas olisi esimerkiksi Herran Jeesuksen opetuslapsi ja uskonveljeni Herrassa Petri Paavola. Ymmärrätkö nyt mitä tarkoitan? Mutta en näe mitään syytä jakaa minkäänlaisia palkintoja ja pokaaleja jne., ne ovat loppujen lopuksi vain turhuutta kaikki.

Luuk. 12:32

Älä pelkää, sinä piskuinen lauma; sillä teidän Isänne on nähnyt hyväksi antaa teille valtakunnan.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja petsku » 12. Loka 2012 21:02

Poistettu
Viimeksi muokannut petsku päivämäärä 12. Loka 2012 23:06, muokattu yhteensä 1 kerran
petsku

ViestiKirjoittaja Juha » 12. Loka 2012 21:40

https://www.kotimaa.fi/artikkeli/kentta ... stamiseen/

Uuden kenttäpiispan mielestä maanpuolustus (vihollisten tappaminen) perustuu lähimmäisenrakkauteen.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu