6. käsky - älä tapa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskova armeijan sotilaana?

ViestiKirjoittaja tph » 30. Touko 2012 17:55

Herman kirjoitti:Toni, kun eri käännökset kääntävät kohdan eri lailla, on turhaa vertailla käännöksiä keskenään, vaan silloin tulee tutkia alkukieltä ja sen sanojen merkityksiä. Minusta vaikuttaa siltä, että "väkivallaksi" käännetyn kreikankielisen sanan merkitys viittaisi enemmänkin väärämieliseen pelon lietsontaan yms, kuin yleisesti ottaen väkivaltaan. Tietenkin on selvää, ettei Jumala voi koskaan sallia väärämielistä väkivallan käyttöä, mutta Raamatun mukaan on erittäin selvää, että Jumala on väkivallan puolestapuhuja kun sitä käytetään ainoastaan puolustukseksi pahantekijää vastaan.

Room.13.luvun esivalta joka kantaa miekkaa, on kansallisella tasolla poliisi. Se on Jumalan palvelija, jonka Jumala on asettanut tehtäväänsä ja miekkaansa kantamaan kaikkien suojaksemme rajojemme sisäpuolella uhkaavia pahantekijöitä vastaan. Kansainvälisessä mielessä taas tätä tehtävää hoitaa armeija; Jumala on asettanut sen tehtäväänsä ja miekkaansa kantamaan suojaksemme rajojen ulkopuolelta uhkaavia pahantekijöitä vastaan. Jos vaikkapa Venäjä nyt päättäisi hyökätä Suomeen, on meillä Jumalan asettama palvelija, armeija puolustamassa meitä pahaa vastaan. Silloin jokainen vastustajan sotilas palvelee pahaa, ja on oikeudenmukaista suojella viattomia joiden päälle hyökätään, vaikka siinä pitäisi rankaista pahaa miekalla. Eikö tämä ole aika selkeästi Jumalan tahto Paavalin ja Pietarin kirjoitusten perusteella (kts. Room.13:1-6 ja 1.Piet.2:13-14)

Herman kirjoitti:Vielä käskystä "älä tapa", että sanan hebreankielinen merkitys on "älä murhaa". Tappamiselle on toinen sana. Tämän kautta vasta ymmärsin, ettei Jumalan Sanassa olekaan mitään ristiriitaa, kun siihen asti ajattelin että on hieman outoa että Herra käski Joosuaa ja kumppaneita tappamaan hirveät määrät porukkaa luvattua maata valloittaessa. Murhaamisen kieltäminen on myös täydessä harmoniassa Jeesuksen käskyjen selitysten kanssa, jossa Hän selittää käskyn merkitsevän toisen vihaamista. Murhaaminenhan on nimenomaan toisen tarkoituksellista tappamista, eli siihen sisältyy henkilökohtaista vihaa toista kohtaan, kun taas tappaminen voi tapahtua itsepuolustukseksi ilman henkilökohtaisia vihan tunteita.

Mutta ymmärrän, että aihe on arka ja että siitä on monenlaisia mielipiteitä - puolestani jokainen uskova saa aiheen suhteen ajatella ja tehdä niinkuin omassatunnossaan parhaaksi näkee, sillä ainakaan meillä Suomessa ei esivalta pakota ketään tarttumaan miekkaan.

:thumb:
tph

ViestiKirjoittaja pekka » 30. Touko 2012 18:43

Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.

Kuinka tämä täyttyy siinä jos vaikka minä ampuisin jonkun ihmisen sodassa? Olkoonkin niin sanottu puolustussota. Samalla lailla ihminen kuolee (ja omaiset jäävät suremaan) vaikka sodalle annettaisiin minkälainen nimi tahansa tai mitkä poliittiset syyt tahansa.

Room. 13:10

Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.

Jos tappaisin jonkun niin omaatuntoani soimaisi lopun ikää ja vielä sodassa jossa tapetaan tahallaan ja tosi tarkoituksella eli harkiten. Ja entä sitten jos olisin tykistössä? Tulisi tapettua satoja ihmisiä. Sittenkö minun pitäisi vain pyytää anteeksi tekojani Jumalalta niin kuin olisin jotain hyvää ja rakkaudellista saanut aikaiseksi julmilla teoillani? Se, että saa pahaa aikaan olisikin hyvä asia ja rakkaudellista. Minusta tuollainen opetus on väärää ja vaarallista ja antikristillistä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 30. Touko 2012 19:54

Kymmennessä käskyssä oleva hepreankielen sana älä tapa (ratsach) tarkoittaa murhaamista ja tappamista, ei yksistään murhaamista.

Vanhan liiton kuolemanrangaistus opetus eikä minkäänlainen tappaminen ole enää voimassa Uudessa Liitossa. Jeesus käski kääntämään toisen posken jos joku lyö, silloin kun uskoo Jeesusta on mahdotonta tappaa edes itsepuolustamisen tarkoituksessa, koska Jeesuksen ja Uuden Liiton opetuksen mukaan ei saa tehdä pahalle vastarintaa eikä lyödä takaisin ei edes itsepuolustustamisen tarkoituksessa.

Herran Jeesuksen opetuslapsi ei saa tappaa, ei edes sodassa, näin uskon ja ymmärrän.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Herman » 30. Touko 2012 21:10

Täytyy tarkentaa ajatuksiani sen verran, ettei kukaan vahingossa käsitä väärin, että tietystikään yksityishenkilönä kenelläkään ei ole oikeutta tarttua "miekkaan" toista ihmistä vastaan. Tuon oikeuden on Jumala antanut ainoastaan esivallalle joka pahalta puolustaessaan ja sitä rangaistessaan toimii Jumalan palvelijana käyttäessään "miekkaa".

Täytyy tutkia tarkemmin tuota hebrean kielen sanaa, nyt kun aloin muistelemaan niin en ole tuota hirveästi itse tutkinut, se tuli vastaan joskus muutamia vuosia sitten kun opiskelin hieman kielioppia, ja sitten uudestaan jossain vaiheessa jonkun opetuksessa. Mutta palaillaan asiaan tutkimusten jälkeen :)
Herman

ViestiKirjoittaja todael » 30. Touko 2012 22:52

Jeesus kielsi väkivallan käytön. Hän itse todisti Pilatuksen edessä, että Hänen valtakuntansa ei ole tästä maailmasta. Jos se olisi, Hänen olisi tullut käyttää maallista voimaa sen aikaansaamiseksi. Jeesus kieltäytyi itsensä puolustamisesta ja valtakuntansa puolustamisesta- Hän antautui väkivallan ja rangaistuksen kohteeksi. Hänet tehtiin synniksi, että me saisimme pelastuksen.

Joh. 18:36 Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä".

Toiseksi. Jeesus ei puhunut fyysisen tappamisen synnistä suurimpana, vaan hän sanoi "mutta minä sanon teille" :

Matt. 5:21-22 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

Jeesukselle veljeensä vihastuminen ja veljensä silmitön halveksiminen on yhtä paha synti kuin fyysinen toisen surmaaminen. Jumala tuomitsee veljensä halveksujan samalla periatteella, kuin Hän tuomitsee fyysisen surman tehneen ihmisen.

Mielestäni tässä keskustelussa puhutaan fyysisen väkivallan kieltämisestä Raamatussa. Tämän on totta. Jumala tuomitsee fyysisen surmaamisen MUTTA Hän MYÖS tuomitsee sydämessään toisen "murhaavan" ihmisen. Katkeruus, kateus, anteeksiantamattomuus ja viha ovat samaa synnin juurta kuin fyysinen väkivaltakin. Siksi on mielestäni vaillinaista VAIN yksistään puhua fyysisen väkivallan synnistä - Jumala katsoo sydämeemme, ja ihmisen sydämessä voi asua sama viha ja katkeruus kuin fyysisen surmaajankin konkreettisessa teossa.

Täten esim. äärioikeistolaiset järjestöt Suomessa lietsovat myös katkeruutta ja vihaa ulkomaalaisia kohtaan. Tämä viha heidän sydämessään toista ihmistä kohtaan (esim. tumma ihoista kohtaan) on SAMAA vihaa kuin se, että he surmaisivat konkreettisesti vihansa kohteena olevan ihmisen.

Uskovien parissa on myös syvää katkeruutta - kannetaan syvää anteeksi antamattomuutta toista veljeä kohtaan. Tämä katkeruus voi kasvaa väkivallan synniksi ihmisen sydämessä, vaikka se ei näkyisikään fyysisenä väkivaltana. Viha, katkeruus sekä toisen syvä halveksiminen ovat murhanhengen aikaansaamaa pahuuden tilaa, jopa uskovienkin sydämissä. Kristuksen rakkaus murtaa katkeruuden ja antaa mahdollisuuden antaa anteeksi veljelle, joka on loukannut meitä erittäin syvästi.

Jeesuksen opetus ei SIIS puhu yksistään väkivallan teoista, vaan väkivaltaisesta sydämen tilasta.

1Joh. 3:15 "Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi."

- todael
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 30. Touko 2012 23:42, muokattu yhteensä 2 kertaa
todael

ViestiKirjoittaja toni t » 30. Touko 2012 23:12

Herman: Raamatun mukaan on erittäin selvää, että Jumala on väkivallan puolestapuhuja kun sitä käytetään ainoastaan puolustukseksi pahantekijää vastaan.

Matt.5:38. Te kuulitte sanotuksi: silmä silmästä, ja hammas hampaasta.
39. Mutta minä sanon teille: älkäät olko pahaa vastaan; vaan joka sinua lyö oikialle poskelle, niin käännä myös hänelle toinen.
40. Ja joka sinua tahtoo oikeuden eteen, jo ottaa hamees, niin salli myös hänelle muukin vaate.
41. Ja joka sinua vaatii peninkulman, mene hänen kanssansa kaksi.
42. Anna sille, joka sinulta anoo, ja älä käänny siltä pois, joka lainan pyytää.
43. Te kuulitte sanotuksi: rakasta lähimmäistäs, ja vihaa vihollistas;
44. Mutta minä sanon teille: rakastakaat vihollisianne; siunatkaat niitä, jotka teitä sadattavat; tehkäät niille hyvin, jotka teitä vihaavat, ja rukoilkaat niiden edestä, jotka teitä vainoovat ja vahingoittavat.

Room.12:17. Älkäät kellenkään pahaa pahalla kostako. Ahkeroitkaat sitä, mikä kunniallinen on kaikkein ihmisten edessä.
18. Jos mahdollinen on, niin paljo kuin teissä on, niin pitäkäät rauha kaikkein ihmisten kanssa.
19. Älkäät itse kostako, minun rakkaani, vaan antakaat (Jumalan) vihan siaa saada. Sillä kirjoitettu on: minun on kosto, minä tahdon kostaa, sanoo Herra.
20. Sentähden, jos vihollises isoo, niin syötä häntä, ja jos hän janoo, niin juota häntä; sillä koskas tämän teet, niin sinä tuliset hiilet hänen päänsä päälle kokoot.
21. Älä anna sinuas voitettaa pahalta, vaan voita sinä paha hyvällä.

Eli pahalla ei tule vastata pahaan. Väkivallalla ei tule vastata väkivaltaan. Meidän tulee rukoilla niiden puolesta jotka meitä vahingoittavat ja siunata niitä jotka meitä herjaavat ja tehdä hyvää niille jotka meitä vihaavat eli Jumalan lasten tulee voittaa paha hyvällä!

Tämä sulkee pois kaiken lihallisen sotimisen ja tappelun sillä niissä ei hyvällä voiteta pahaa vaan vastataan pahaan pahalla joka EI OLE Jumalan tahto. Jumala ei ole mielestäni koskaan eikä missään tilanteessa väkivallan puolestapuhuja. Jeesus eikä opetuslapset eivät käyttäneet väkivaltaa koska väkivalta ei missään nimessä voi kuulua kristityn elämään. Ei edes puolustus tarkoituksessa sillä kristityn tulee turvata Jumalaan eikä lihaan.

Matt.19:17 Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."
19:18 Hän sanoi hänelle: "Mitkä?" Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta',
19:19 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'."

Jumalan laki kymmenen käskyä sanoo "älä tapa".

Kymmenessä Käskyssä oleva älä tapa sana esiintyy qal verbivartalossa jossa se merkitsee murhata, tappaa, surmata, lyödä kuoliaaksi. Käsky älä tapa tarkoittaa kaikkea tappamista ja surmaamista eli ihmisellä ei ole missään tilanteessa oikeutta tappaa toista ihmistä.

Jeesus kumosi vanhan liiton mutta ei Jumalan lakia eli kymmentä käskyä. Ihminen ei saa riistää toiselta henkeä käskyn mukaan. Vanhassa liitossa Jumala käski käydä sotaa tietyissä tilanteissa ja Jumala sääti kuoleman rangaistukset tietyistä asioista.

Ihminen ei saanut tappaa toista mutta jos rikkoi Mooseksen lakia vastaan niin vanhassa liitossa Jumalan säätämä kuoleman rangaistus astui voimaan heti ihmisten kautta. Uusi liitto on erinlainen ja uudessa liitossa ei ole enään vanhan liiton kuoleman rangaistukset voimassa ja siksi uudessa liitossa käsky älä tapa tarkoittaa kaikkea tappamista sillä Jumalan säätämä kuoleman rangaistus ei ole enään voimassa.

Käsky kieltää tappamasta eli riistämästä toisen henkeä. Kukaan ihminen ei saa siis riistää toisen henkeä. Vanhassa liitossa Jumala kuitenkin käski tappamaan tietyistä asioista ja silloin rangaistus pantiin käytäntöön ihmisten kautta.

Tällöin ihmiset eivät itse päättäneet tappaa ja riistää toisen henkeä vaan tekivät sen Jumalan käskystä. Pitää ymmärtää vanhan ja uuden liiton erot. uudessa liitossa ei Jumalan säätämä kuoleman rangaistus ole enään voimassa ja siksi käsky älä tapa koskee kaikkea tappamista. Uudessa liitossa ei tule tappaa missään tilanteessa.

Eli pahalla ei tule vastata pahaan. Väkivallalla ei tule vastata väkivaltaan. Meidän tulee rukoilla niiden puolesta jotka meitä vahingoittavat ja siunata niitä jotka meitä herjaavat ja tehdä hyvää niille jotka meitä vihaavat eli Jumalan lasten tulee voittaa paha hyvällä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 30. Touko 2012 23:14

todael kirjoitti:Jeesus kielsi väkivallan käytön. Hän itse todisti Pilatuksen edessä, että Hänen valtakuntansa ei ole tästä maailmasta. Jos se olisi, Hänen olisi tullut käyttää maallista voimaa sen aikaansaamiseksi. Jeesus kieltäytyi itsensä puolustamisesta ja valtakuntansa puolustamisesta- Hän antautui väkivallan ja rangaistuksen kohteeksi. Hänet tehtiin synniksi, että me saisimme pelastuksen.

Joh. 18:36 Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta; jos minun kuninkuuteni olisi tästä maailmasta, niin minun palvelijani olisivat taistelleet, ettei minua olisi annettu juutalaisten käsiin; mutta nyt minun kuninkuuteni ei ole täältä".

Toiseksi. Jeesus ei puhunut fyysisen tappamisen synnistä suurimpana, vaan hän sanoi "mutta minä sanon teille" :

Matt. 5:21-22 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

Jeesukselle veljeensä vihastuminen ja veljensä silmitön halveksiminen on yhtä paha synti kuin fyysinen toisen surmaaminen. Jumala tuomitsee veljensä halveksujan samalla periatteella, kuin Hän tuomitsee fyysisen surman tehneen ihmisen.

Mielestäni tässä keskustelussa puhutaan fyysisen väkivallan kieltämisestä Raamatussa. Tämän on totta. Jumala tuomitsee fyysisen surmaamisen MUTTA Hän MYÖS tuomitsee sydämessään toisen "murhaavan" ihmisen. Katkeruus, kateus, anteeksiantamattomuus ja viha ovat samaa synnin juurta kuin fyysinen väkivaltakin. Siksi on mielestäni "tekopyhää" VAIN yksistään puhu fyysisen väkivallan synnistä - Jumala katsoo sydämeemme, ja ihmisen sydämessä voi asua sama viha ja katkeruus kuin fyysisen surmaajankin konkreettisessa teossa.

Täten esim. äärioikeistolaiset järjestöt Suomessa lietsovat myös katkeruutta ja vihaa ulkomaalaisia kohtaan. Tämä viha heidän sydämessään toista ihmistä kohtaan (esim. tumma ihoista kohtaan) on SAMAA vihaa kuin se, että he surmaisivat konkreettisesti vihansa kohteena olevan ihmisen.

Uskovien parissa on myös syvää katekruutta - kannetaan syvää anteeksi antamattomuutta toista veljeä kohtaan. Tämä katkeruus voi kasvaa väkivallan synniksi ihmisen sydämessä, vaikka se ei näkyisikään fyysisenä väkivaltana. Viha, katkeruus sekä toisen syvä halveksiminen ovat murhanhengen aikaansaamaa pahuuden tilaa, jopa uskovienkin sydämissä. Kristuksen rakkaus murtaa katkeruuden ja antaa mahdollisuuden antaa anteeksi veljelle, joka on loukannut meitä erittäin syvästi.

Jeesuksen opetus ei SIIS puhu yksistään väkivallan teoista, vaan väkivaltaisesta sydämen tilasta.

1Joh. 3:15 "Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi."

- todael

Amen. :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 31. Touko 2012 06:21

Kiitos Toni vastauksestasi. Tuota puolustamis-asiaa tarkensinkin jo edellisessä viestissäni, eli en suinkaan tarkoittanut itsensä puolustamista vaan ainoastaan sitä mistä Room.13:1-6 puhuu, siis Jumalan säätämää esivallan oikeutta kantaa ja käyttää "miekkaa" puolustaessaan viattomia ihmisiä pahoilta.
Herman

ViestiKirjoittaja Herman » 31. Touko 2012 10:35

Olisi mielenkiintoista ja avartavaa kuulla muidenkin näkemyksiä siitä, mitä Room.13:1-6 tarkoittaa. Eli lähinnä, mitä Paavali tarkoittaa kirjoittaessaan, että esivalta on Jumalan palvelija eikä se turhaan kanna miekkaa.

Siunausta kaikille ja Herran iloa päivään! :)
Herman

ViestiKirjoittaja systeri » 31. Touko 2012 10:51

Herman kirjoitti:Olisi mielenkiintoista ja avartavaa kuulla muidenkin näkemyksiä siitä, mitä Room.13:1-6 tarkoittaa. Eli lähinnä, mitä Paavali tarkoittaa kirjoittaessaan, että esivalta on Jumalan palvelija eikä se turhaan kanna miekkaa.

Siunausta kaikille ja Herran iloa päivään! :)

Oon miettiny tuota väkivalta asiaa tänä aamuna ja tuli mieleen että sitä vois olla ainakin kahta eri sorttia :) Muistuu mieleen se kun joku meidän lapsista laittoi pienenä sormet oven saranapuolen väliin.Itselle tuli paniikki siinä että kummalle päin ovea käännetään ettei satu lisää ja jouduin lopuksi kuitenkin vääntää ovea niin että se otti kipeää mutta sain sormet pois ja yhdessä itkettiin sitä kun jouduin väkivalloin ottaa penet sormet pois oven välistä.
Eli väkivaltaa toisen parhaaksi...vaikka sattuu.
Miten toimisit jos näkisit uhkaavan tilanteen vaikka miehen mukiloivan lasta tai jotain heikompaa niin että on hengenlähtö lähellä...ensin huutaisit ja jos ei auttaisi,kävisit käsiksi.Tai ampua jalkaan roistoa joka tähtää aseella ihmisjoukkoa?
Kumpi on rakkautta, vapauttaa se heikompi väkivalloin vai antaa kuolla pahantekijän käsiin?Kuka lähimmäinen rakastaa tuon jälkeen ketä?Miksi on asetettu esivalta joka kantaa miekkaa jos ei sitä saa käyttää millään tavalla??
Nämä on vaan kysymyksiä jotka nousi aiheesta mieleen.
Viimeksi muokannut systeri päivämäärä 31. Touko 2012 11:28, muokattu yhteensä 1 kerran
systeri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu