Panettelua, tuomitsemista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Panettelua, tuomitsemista

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 23. Touko 2013 12:30

Jeesus ei ole Isä. Jeesus itse rukoili Isälle eli Kaikkivaltiaalle Jumalalle. Jeesus on samaa Henkeä kuin Isä, mutta ei ole Isä.

Jostain syystä joskus aiemmin en osannut ymmärtää tätäkään asiaa niin selkeästi miten nykyään ymmärrän, ehkä opetuksia on niin paljon vääriä ja yksi hämäävä asia voi olla kun on määritelty sana kolminaisuusoppi, jota ei muuten lue sellaisena sanana raamatussa.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Touko 2013 12:33

Aamu-Usva kirjoitti:Tämä Tonin lainaama Petrin kirjoitus oli juuri niin kuin minäkin ajattelen ;gladly:

Miksi sitten kirjoitat erinlailla kuin ajattelet sillä Jeesusta ei nimenomaan tule tunnustaa Isäksi vaan Herraksi Jhwh. Ps, nopeastippa kirjoituksen luit...
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja uuhi » 23. Touko 2013 12:37

meneekö sinulta toni yhä edelleen sekaisin nimi jhwh ja kreikan termi kyrios?

dawidille psalmi. ilmaisu jhwh:n hallitsijalleni: istu oikealleni kunnes asetan sinua-kohtaan-vihamieliset astinlaudaksi jaloillesi

[psalmi 110:1, siteerattu seuraavissa: mark. 12:36, mat. 22:44, luuk. 20:42, apt teot 2:34, osittain siteerattu myös kirjeessä heb 1:13. ]

לדוד מזמור נאם יהוה לאדני שב לימיני עד־אשית איביך הדם לרגליך׃

psa 110:1]

ledawìd mizmôr ne'um jhwh ladonî šëb lî|mînî `ad-´ašît ´ojbejka hádom leraglejka

[ translitteroitu psalmista 110:1]

Οὐ γὰρ Δαυὶδ ἀνέβη εἰς τοὺς οὐρανούς, λέγει δὲ αὐτός, Εἶπεν ὁ κύριος τῷ κυρίῳ μου, Κάθου ἐκ δεξιῶν μου,

[apt 2:34 byz]

eipen ho kyrios to kyrio mu kathu ek deksion mu

[lauseen apt. 2:34 loppuosa translitteroituna ]
uuhi

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Touko 2013 12:43

Siis eikö Isä Jumala ole JHWH?
Jeesus sanoo itse, että Isä on Häntä suurempi, mutta myös, että Hän ja Isä ovat yhtä. Nämä molemmat sanat ovat täydellisesti totta. Jesaja lausuu ennustuksessaan Jeesuksesta: "Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas (Jes.9:5)." Myös tähän yhdyn koko sydämestäni. Tahdon ottaa vastaan ihan jokaisen sanan, joka on Raamattuun kirjoitettu sellaisenaan enempiä miettimättä ;gladly:
Ja luin vain tuon lainaamasi tekstin pätkän ;gladly: Olen erittäin nopea kirjoittamaan ja lukemaan, mutta en kuitenkaan ehkä ihan noin nopea :lol:
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Touko 2013 12:51

*
Joh. 17:12 Kun minä olin heidän kanssaan, varjelin heitä sinun nimessäsi, jonka olet antanut
minulle
. Minä suojelin heitä, eikä heistä joutunut hukkaan yksikään paitsi se kadotuksen lapsi, jotta Raamatun sana toteutuisi. RK

Isä ja Jeesus on Jhwh mutta Jeesus ei ole isä.

Muna = keltuainen, valkuainen ja kuori mutta yksi muna (vertauskuva).
Keltuainen ei ole valkuainen vaan keltuainen. Kuori ei ole keltuainen vaan kuori.
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 23. Touko 2013 12:53, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

Re:

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Touko 2013 12:52

uuhi kirjoitti:meneekö sinulta toni yhä edelleen sekaisin nimi jhwh ja kreikan termi kyrios?

dawidille psalmi. ilmaisu jhwh:n hallitsijalleni: istu oikealleni kunnes asetan sinua-kohtaan-vihamieliset astinlaudaksi jaloillesi

[psalmi 110:1, siteerattu seuraavissa: mark. 12:36, mat. 22:44, luuk. 20:42, apt teot 2:34, osittain siteerattu myös kirjeessä heb 1:13. ]

לדוד מזמור נאם יהוה לאדני שב לימיני עד־אשית איביך הדם לרגליך׃

psa 110:1]

ledawìd mizmôr ne'um jhwh ladonî šëb lî|mînî `ad-´ašît ´ojbejka hádom leraglejka

[ translitteroitu psalmista 110:1]

Οὐ γὰρ Δαυὶδ ἀνέβη εἰς τοὺς οὐρανούς, λέγει δὲ αὐτός, Εἶπεν ὁ κύριος τῷ κυρίῳ μου, Κάθου ἐκ δεξιῶν μου,

[apt 2:34 byz]

eipen ho kyrios to kyrio mu kathu ek deksion mu

[lauseen apt. 2:34 loppuosa translitteroituna ]

Yhä edelleen ei mene ja kyllähän sinä sen tiedät. Nyt yrität sinun konstiasi jälleen eli näyttää vähäisimmällä merkityksellä alkutekstistä että Kyrios on vain Adonai ei Jhwh. Kyrios on Adonai vain silloin Jeesukseen liitettynä kun Raamattu puhuu Isästä ja Pojasta samassa yhteydessä sillä Raamattu haluaa eroittaa sen ettei Jeesus ole Isä. Kuitenkin näissäkin yhteyksissä Adonai kuvaa Herran Jhwh Jumaluutta.

Apt 2:34 Sillä ei Daavid ole astunut ylös taivaisiin, vaan hän sanoo itse: ‘Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni,
35 kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.’
36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."

Apt 2:34 on lainaus Psalmi 110:stä. Psalmi 110 käyttää alkutekstissä sanoja: Herra (Jhvh) sanoi Herralleni (Adonai). Jhvh tarkoittaa Isää ja Adonai Jeesusta. Se miksi Jumalan sana käyttää tässä eri sanoja johtuu siitä koska Isä ei ole Jeesus, eikä Jeesus ole Isä. Siksi Raamattu tekee erotuksen eri sanojen kautta.

Raamattu käyttää Jumalasta, Herrasta myös sanaa Adonai. Otan tähän muutaman esimerkin.

5 Moos 10:17 Sillä Herra, teidän Jumalanne, on jumalain Jumala ja herrain (Adonai) Herra (JHWH), suuri, voimallinen ja peljättävä Jumala, joka ei katso henkilöön eikä ota lahjusta,

Sak 4:14 Hän sanoi: "Nämä ovat ne molemmat öljyllä voidellut, jotka seisovat kaiken maan Herran (Adonai edessä".

Jesaja 10:33 katso, silloin Herra (Adonai), Herra (JHWH) Sebaot, katkaisee hänen latvansa kauhistavalla voimalla, vartevat rungot kaadetaan, ja korkeat kukistuvat.

Jes 1:24 Sentähden sanoo Herra(Adonai), Herra (JHWH) Sebaot, Israelin Väkevä: Voi! Minä viihdytän vihani vastustajissani, minä kostan vihollisilleni;

Psalmit 135:5 Sillä minä tiedän, että Herra (JHWH) on suuri, ja meidän Herramme (Adonai) korkeampi kaikkia jumalia.

Raamattu siis käyttää sanaa Adonai myös Jumalasta. Sana Adon tarkoittaa Herraa, Jumalaa ja myös herraa kun puhutaan ihmisistä, mutta samoin myös sanaa Elohim- Jumala Raamattu käyttää ihmisistä, Ps 86:2. Tämä johtuu siitä, että sana Elohim tarkoittaa Jumalaa ja tuomaria, mutta Adonai sana tarkoittaa myös Jumalaa niin kuin sen Raamatusta näimme.

Kun on kyse Luojasta tarkoittaa Adonai ja Jhwh samaa Jumaluutta eli yhtä Jumalaa joka on kaiken luonut niinkuin Raamattu selkeästi todistaa. Jeesukseen liitettynä sana Adonai on vain silloin Kyrios sanan takana kun Raamattu puhuu Isästä ja Pojasta samassa yhteydessä sillä Raamattu haluaa eroittaa Isän ja Pojan eri sanoilla sillä Jeesus ei ole Isä vaikka HE ovatkin yksi Herra Jhwh.

Kun Raamatussa puhutaan miksi Jeesus tulee tunnustaa niin näissä kohdissa Kyrios sanan takana on Herra Jhwh ja sen meille paljastaa vahan testamentin siteeraukset kohdissa sekä Raamatun kokonaisopetus siitä kuka on Pelastaja ja Vapahtaja.

Jesaja.45:18 Sillä näin sanoo Herra (JHWH), joka on luonut taivaan - hän on Jumala (ELOHIM) - joka on valmistanut maan ja tehnyt sen; hän on sen vahvistanut, ei hän sitä autioksi luonut, asuttavaksi hän sen valmisti: Minä olen Herra (JHWH), eikä toista ole.

2.Moos.20:2 "Minä olen Herra (Jhwh), sinun Jumalasi (Elohim), joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
20:3 Älä pidä muita jumalia (Elohim) minun rinnallani.

Joh.0:27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen."
20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

Jos Tuomas ei tarkoittaisi sanoilla minun Herrani ja minun Jumalani Herra Jhwh:ta joka on Jumala Elohim vaan Tuomas tarkoittaisi jotain toista hallitsijaa ja elohimiä niin Tuomas olisi rikkonut Jumalan lain eli kymmenen käskyn ensimmäistä käskyä. Jeesuksen olisi myös täytynyt silloin nuhdella Tuomasta Jumalan (Elohim) ja Herran (Jhwh) pilkasta mutta Jeesus ei nuhdellut sillä Tuomas tunnustu Herransa Jumalan lain ensimmäisen käskyn mukaisesti. Raamattu todistaa siis sen että Jeesukseen liitettynä Herra tarkoittaa Jhwh:ta joka on Jumala Elohim.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Touko 2013 12:54

*
Jwhw tai Jhwh? Meni nimi sekaisin... sorry!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Touko 2013 13:01

Aamu-Usva kirjoitti:Siis eikö Isä Jumala ole JHWH?
Jeesus sanoo itse, että Isä on Häntä suurempi, mutta myös, että Hän ja Isä ovat yhtä. Nämä molemmat sanat ovat täydellisesti totta. Jesaja lausuu ennustuksessaan Jeesuksesta: "Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas (Jes.9:5)." Myös tähän yhdyn koko sydämestäni. Tahdon ottaa vastaan ihan jokaisen sanan, joka on Raamattuun kirjoitettu sellaisenaan enempiä miettimättä ;gladly:
Ja luin vain tuon lainaamasi tekstin pätkän ;gladly: Olen erittäin nopea kirjoittamaan ja lukemaan, mutta en kuitenkaan ehkä ihan noin nopea :lol:

Raamattu ei opeta tunnustamaan Jeesusta Isäksi vaikka Isä ja Poika ovat kummatkin Herra Jhwh. Isä ja Poika ovat yksi (echad) samalla lailla kuin mies ja vaimo ovat yksi (echad) avioliitossa. Tuleeko avioliitossa vaimo tunnustaa mieheksi? Ei, vaan miehen vaimoksi ja HE ovat yksi pari avioliitossa.

Jeesus sanoi että Isä on antanut Hänelle nimensä ja Jesaja 9:6 puhuu siitä että Pojalla on Isän nimi.

Tässä tarkempi selvitys aiheesta:

Joh 14:
8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: ‘Näytä meille Isä’?
10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.

Tämä Raamatun kohta on Jeesus on Isä harhaopin yksi lempikohtia. Väärä opetus sanoo, että Jeesuksen sanat "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän" tarkoittaa että Jeesus on Isä. Tämä on kuitenkin väärä opetus.

Jakeessa kymmenen Jeesus kertoo millä tavalla he näkevät Isän. Isä teki teot Jeesuksen kautta, eli he näkivät Isän Jeesuksen tekojen kautta. Jeesus ei ole Isä.

Joh 1:18 Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.

Joh 6:46 Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän.

Johanneksen evankeliumin luvuissa yksi ja kuusi Herra Jeesus sanoo, että kukaan ihminen ei ole nähnyt Isä Jumalaa. Nämä kohdat todistavat sen, että Joh 14:9 tarkoittaa sitä, että kun ihmiset näkivät Jeesuksen, niin he näkivät Isän Jeesuksen tekojen kautta, mutta ei itse Isää, eikä Jeesus ole Isä.

Herran Jeesuksen todistus on että kukaan ihminen ei ole milloinkaan nähnyt Isä Jumalaa. Tämä tarkoitta myös sitä, että Herra Jeesus näillä sanoilla tarkoitti myös sitä, että Hän ei ole Isä.

Jes 9:6 Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

Isa 9:6 For unto us a child is born, unto us a son is given: and the government shall be upon his shoulder: and his name shall be called Wonderful, Counsellor, The mighty God, The everlasting Father, The Prince of Peace. (KJV alkutekstin mukainen käännös)

Jeesus on Isä harhaopin kannattajien toinen lempikohta on Jesaja 6:9. He sanovat Jesaja 6:9 perusteella Jeesuksen olevan Isä. Alkutekstin mukaan Jesja 6:9 sanoo, että Jeesusta tulee kutsua nimellä Iankaikkinen Isä, ei että Jeesus on Isä.

Joh 17:
6 ¶ Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.
7 Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta.
8 Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen sinun tyköäsi ja uskovat, että sinä olet minut lähettänyt.
9 Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun-
10 ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun-ja minä olen kirkastettu heissä.
11 ¶ Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.

Raamattu opettaa että Isä antoi Jeesukselle oman nimensä, että Herraan Jeesukseen uskovat olisivat yhtä, niin kuin Isä ja Poika on yhtä (yksi). Tämä nimi oli Jeesus. Jeesus sana tulee hepreankielen sanasta Jehoshua, joka tarkoittaa Jumala pelastaa. Jehoshua sana tulee sanoista JHVH ja Yasha. Jhvh tarkoittaa Herraa ja yasha tarkoittaa pelastaa ja pelastaja. Näin Herran Jeesuksen nimi on Isänsä nimi, sillä Jumala on Herra ja Herra Jeesus on Jumalan Pelastus ja Pelastaja.

Johanneksen evankeliumin luku vahvistaa Jesaja 6:9 profeetallisen sanan. Jesaja 6:9 ei opeta, että Jeesus on Isä, vaan että Jeesuksella on Isänsä nimi.

https://www.kotipetripaavola.com/JeesuseioleIsa.html
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 23. Touko 2013 13:07

Kyllä tämä perus asia on sitte saatu tehtyä vaikeaksi.Sanoisin ,että Raamatun tärkeimpiä asioita on ymmärtää Että on Isä ja Poika ja Pyhä Henki ,joka alkoi toimia uudessa liitossa hieman eri tavalla kuin vanhassa liitossa ja Pyhä Henki on äärimmäisen tärkeä meille uuden liiton jäsenille.Isä ja Poika ovat samaa ykseyttä ja he ovat silti nykyisin kaksi eri persoonaa ,jotka toimivat joka puolella Taivaassa ja maassa.Poika erkani Isästä ja he ovat samaa voimaa valoa tietoa ymmärrystä ykseyttä kaikkeutta Rakkautta.Kuitenkin kuten Raamatun lukeneet ovat tienneet ,kuinka Jeesus Rukoili monesti Isää ja vielä lisämausteena Jeesus rukoili ihmisen Poikana Isäänsä .Jeesus oli maan päällä ollessaan lihassa ,joten tuntuu siltä ,että häneen koski lainalaisuudet kuin meihin tavallisiin Jumalaan uskoviin ,kuitenkin eroituksella ,että Jeesus on Jumalan Poika ja samaa ykseyttä.Tietysti Jeesuksella olisi ollut valta tehdä vaikka kaikki toisin ,mutta hän tuli ja täytti sen minkä hänen kuului tehdä ja samalla kaikki kirjoitukset....Samalla täytyy aina muistaa se perus asia ,että Jumala on Henki.
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Touko 2013 13:09

Vaisuliinin kananmunavertaus oli hyvä, kuten myös Tonin avioliittovertaus :thumb: .
Näin minäkin ajattelen, mutta yhdyn myös täysin sydämin Jesajan kirjan sanaan, jonka aiemmin mainitsin. Mitään ei saa ottaa pois, eikä mitään lisätä. Tärkeintä on henkilökohtaisesti tuntea Hänet, johon uskoo, ja kuunnella Häntä. Hän ilmoittaa itsensä sinä, joka Hän on.
Kerimäki on hyvä kiteyttämään näitä asioita.
Aamu-Usva

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu