Immanuel

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Immanuel

ViestiKirjoittaja systeri » 04. Marras 2017 09:16

vaisuliini kirjoitti:*
Ok. Itse huomasin yhden jutun joka oli tavallaan läksyksi minulle. Jos minä omasta tahdosta haen lisää aihetta Raamatusta mutta en hae sen mitä Jumala opettaa Pyhien Kirjoituksien kautta mitä Hän tahtoo opettaa. Tarkoitan että en etsinyt Jumalan tahtoaan niiden Kirjoituksien kautta vaan etsin sen joka tulee omasta tahdostani ja se saattaa oikeassa olemisen tarpeeseen. Niin on parempi luopua ensin omasta tahdosta joka saattaa oikeassa olemisen tarpeeseen ja siten voi etsiä Jumalan tahtoaan mitä Hänen opetus tarkoittaa ja mitä Hän tahtoo opettaa siinä opetuksessa niin Hän avaa ymmärrystä siihen.

En tarkoita sinua tässä jutussa vaan tämä on vain yleinen juttu mitä haluaisin kertoa minkä läksyn minä sain. Hyvää yötä, Systeri! :pc:

Huomenta vaisuliini ;gladly: Joo, ihan hyvä läksy tuo. Vaikkakaan en mielestäni omasta tahdostani olekkaan etsimällä etsinyt tätä aihetta, vaan se on tuotu eteen asiana johon ei ensin ollut edes intoa paneutua. Ja sitten kun vähän tajusin, että mitä tässä haetaan, niin se yllättäin tulikin aiheeksi joka alkas kiinnostaa :) Mun mielestä täs puhutaan ääripäistä...ja miten se voikaan olla niin, että ollaan niin kaukana :think2: vai onko tähän joku yksinkertainen selitys jota molemmat "päät" tukee???
systeri

ViestiKirjoittaja Juha » 04. Marras 2017 12:55

Room. 1:3 kirjoitti:hänen Pojastansa-joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä

Room. 9:3-5 kirjoitti:3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,
4 ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;
5 heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!

Paavali käyttää ilmaisua "lihan puolesta" puhuessaan kanssaisraelilaisista jotka ovat lihan puolesta hänen sukuaan ja samassa asiayhteydessä puhuu samalla ilmaisulla Kristuksesta joka on myös lihan puolesta israelilainen.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja systeri » 04. Marras 2017 13:36

Hyvä huomio Juha!
systeri

ViestiKirjoittaja Jukka » 05. Marras 2017 08:47

Juha kirjoitti:
Room. 1:3 kirjoitti:hänen Pojastansa-joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä

Room. 9:3-5 kirjoitti:3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta,
4 ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;
5 heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!

Paavali käyttää ilmaisua "lihan puolesta" puhuessaan kanssaisraelilaisista jotka ovat lihan puolesta hänen sukuaan ja samassa asiayhteydessä puhuu samalla ilmaisulla Kristuksesta joka on myös lihan puolesta israelilainen.

Tuo on erinomaisen hyvä ja raamatullinen esimerkki siitä, että termiä liha käytetään Raamatussa muussakin merkityksessä kuin vain kuvaamaan turmeltunutta ja langennutta luontoamme.

Lupasin ylieilen kirjoittaa tämän aloituksen alle lisää, mutta törmäsin jälleen sellaiseen ajatukseen, että me elämme niin toisenlaisessa kulttuurissa kuin seemiläiset, että meidän on toisinaan vaikeaa ymmärtää heidän käyttämiään termejä. Yritän tänään vielä jotain kirjoittaa, mutta tiukalle ottaa, kun pitää samalla tätä nuorisoa paimentaa.
Jukka

ViestiKirjoittaja systeri » 05. Marras 2017 09:58

Ps. 51:5

(51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

Turmeltunut liha on miehen ja naisen "aikaansaannosta", mutta onko se ero tuohon vain se, että Jeesus on saanut alkunsa Pyhästä Hengestä ja neitsyestä?

Miten sitten tämä sopii tuohon?

1 kor 15
45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
systeri

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Marras 2017 10:47

*
Ok, Systeri. ;gladly:

Jukka, biblian käännös mietityttää voiko se olla käännösvirhe. "Että neitsyt siittää" mikäli tarkoittaa että neitsyt tulee raskaaksi [ Jes. 7:14 ]. On turvallisinta pysyä ja pitäytyä Sanaan sellaisena kun se on ilmoittanut meille. Mutta biblia mietityttää. On vaarallista nojautua omaan ymmärrykseen ja olettaa mitä se opettaa menemällä Sanan ulkopuolelle arvaten, se vie harhaan - pois Sanan luota.

On turvallisinta uskoa mitä Raamattu opettaa koska Raamattu ei pyydä että me ymmärtäisimme vaan että uskomme mitä Raamattu on ilmoittanut meille. Tämä, mitä minä kirjoitin, on yleinen juttu - kohdistamatta ketään. Tyydyn siihen mitä Raamattu on ilmoittanut että "neitsyt tulee raskaaksi". :bible:

Jukka, kysyn osaatko kreikan ja heprean kieltä? ;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja systeri » 05. Marras 2017 11:52

Jossain välis ajattelin että tämä on "perustavaa laatua" oleva kysymys joka täytyis ymmärtää,mutta toisaalta tarviiko ymmärtää muutakuin sen että neitsyt tulee raskaaksi :thumbup: jos/ kun tätä on kerran vaikea ymmärtää.
systeri

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 05. Marras 2017 13:31

Kyllä näin systeri...asia helposti tulee liian vaikeaksi jos siitä tekee liian vaikean :) neitsyt koskematon nainen tuli raskaaksi ja siinä tapahtui Jumalan teko Pyhässä Hengessä.
Uskon kyllä myös sen ,että tuo Jumalan pojan synnyttäjä on varmaan Jumalan enkelien ja Pyhän Hengen suojassa vaeltanut nuoruutensa sillä hänen osansa oli suuri ja ihmeellinen tässä maallisessa ajassa.
Mutta ei tietenkään synnitön ,mutta uskoisin ,että varjeltu.Se riittää kuitenkin ,että Jeesus on synnitön eikä Hänessä ole ollut mitään paholaiselle maallisen vaelluksen aikana.
MrKerimäki

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Marras 2017 14:11

*
Neitsyeenä Maria itse sanoi ettei miehestä tiedä mitään ja hänelle sanottiin että Pyhä Henki tulee hänen päälleen ja Korkeimman voima varjoaa hänet. Siinä se mitä Raamattu sanoo. Siihen tulisi tyytyä mitä Raamattu sanoo.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Marras 2017 16:27

*
Sakarias esitti kysymystä voidakseen ymmärtää tämän ja kysyi; 'Kuinka minä tämän käsittäisin? Sillä minä olen vanha, ja minun vaimoni on iälliseksi tullut'. Niin enkeli Gabriel vastasi ja sanoi hänelle; 'katso, sinä tulet mykäksi etkä kykene mitään puhumaan siihen päivään saakka, jona tämä tapahtuu, sentähden ettet uskonut minun sanojani, jotka käyvät aikanansa toteen' [ Luuk. 1:20 ].

Ja siten Gabriel tuli Marian luo ja sanoi; 'Terve armoitettu! Ja sanoi Marialle; 'katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus.' Maria esitti kysymystä; 'kuinka tämä voi tapahtua, kun minä en miehestä mitään tiedä?' Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: "Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi'.

Siten Maria vastasi: 'Katso, minä olen Herran palvelijatar; tapahtukoon minulle sinun sanasi mukaan'. Huomaa, Maria sanoi näin: 'tapathukoon minulle Sinun Sanasi mukaan'. Maria ei etsinyt helppotajuista käsitystä vaan uskoi Sanaan ja sanoi että tapahtukoon minulle Sanasi mukaan. Sakarias taas etsi helppotajuista käsitystä ja jäi mykäksi epäuskon takia koska ei uskonut Sanaan.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu