Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskovan opiskelu teologisessa tiedekunnassa?

ViestiKirjoittaja JHK » 17. Marras 2015 21:17

Totta! Olet oikeassa. Mutta mitä uskonnolliseen koulutukseen tulee, voiko se tehdä Jumalan Sanat tyhjäksi jollain kirkollisella opilla perinteellisesti, siihen minä meinasin äsken kirjoittaessani siinä jutussa...

Tuossa kohtaa Vaisuliini olet ehdottoman oikeassa, olen pahoillani että ymmärsin sinut väärin. Sellainen vaara on olemassa. Sama vaara vaanii myös vapaiden suuntien teologiaa, mitä tulee esim. oppiin tempauksesta ennen vaivanaikaa - se on niin itsestäänselvä asia tietyissä suuntauksissa, että siitä on tullut tulkintaa ohjaava traditio. Juutalaiset rabbit asettivat myös pian kristinuskon synnyn jälkeen opetukseensa ohjaavia tulkintamalleja/traditioita, jotka hämärtävät Vanhaa Testamenttia heidän opissaan lukevilta juutalaisilta asioita, jotka voisivat ohjata heidät kristinuskon piiriin. Nämä tällaiset "ohjaavat mallit" voivat vaania myös vilpittömiä kristittyjä, ja johtaa heidät ratkaisevassa kohdassa sivuun, ellei Herra armossaan auta tiedostamaan niitä joko nuhtelun, jumalallisen oivalluksen tai sitten nöyrän opiskelun kautta.
JHK

ViestiKirjoittaja pekka » 18. Marras 2015 00:31

JHK kirjoitti:Muistutan edelleen että Paavalilla oli aikansa teologinen koulutus.

Luen tässä näitä tämän päivän viestejä joita en vielä ole ehtinyt lukemaan ja tuosta haluaisin sinulta JHK kysyä, että mitä ihmettä tarkoitat tuolla että apostoli Paavalilla olisi ollut aikansa "teologinen koulutus"?

Ja missä kohtaa tuo sanotaan Raamatussa?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja JHK » 18. Marras 2015 07:49

Luen tässä näitä tämän päivän viestejä joita en vielä ole ehtinyt lukemaan ja tuosta haluaisin sinulta JHK kysyä, että mitä ihmettä tarkoitat tuolla että apostoli Paavalilla olisi ollut aikansa "teologinen koulutus"?

Apt. 22:1. "Miehet, veljet ja isät, kuulkaa, mitä minä nyt teille puolustuksekseni puhun".
2. Kun he kuulivat hänen puhuvan heille hebreankielellä, syntyi vielä suurempi hiljaisuus. Ja hän sanoi:
3. "Minä olen juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia; ja minä kiivailin Jumalan puolesta, niinkuin te kaikki tänä päivänä kiivailette.

Gamaliel (myös Gamaliel vanhempi) oli fariseus ja Sanhedrinin jäsen. Talmudin mukaan hän oli myös Sanhedrinin johtaja. Raamatun Apostolien teoissa hänet mainitaan kahdesti, joissa kohdissa hän kehottaa maltillisuuteen apostoleja tuomittaessa [1] ja hänen mainitaan myös olleen Paavalin opettaja [2]. Perimätiedon mukaan hän kääntyi kristityksi ja hänen väitetään kirjoittaneen Gamalielin evankeliumin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Gamaliel

Gamaliel holds a reputation in the Mishnah for being one of the greatest teachers in all the annals of Judaism:

"Since Rabban Gamaliel the Elder died, there has been no more reverence for the law, and purity and piety died out at the same time".[7]

Juutalaisen Mishnan mukaan Gamaliel oli aikansa suurimpia opettajia. Tutkijat ovat sanoneet että Paavalin kirjeistä näkyy laaja oppineisuus, eikä ainoastaan juutalaisuudessa; hän siteeraa myös kreikkalaisia runoilijoita.
JHK

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Marras 2015 08:05

JHK kirjoitti:

Apt. 22:1. "Miehet, veljet ja isät, kuulkaa, mitä minä nyt teille puolustuksekseni puhun".
2. Kun he kuulivat hänen puhuvan heille hebreankielellä, syntyi vielä suurempi hiljaisuus. Ja hän sanoi:
3. "Minä olen juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia; ja minä kiivailin Jumalan puolesta, niinkuin te kaikki tänä päivänä kiivailette.

Gamaliel (myös Gamaliel vanhempi) oli fariseus ja Sanhedrinin jäsen. Talmudin mukaan hän oli myös Sanhedrinin johtaja. Raamatun Apostolien teoissa hänet mainitaan kahdesti, joissa kohdissa hän kehottaa maltillisuuteen apostoleja tuomittaessa [1] ja hänen mainitaan myös olleen Paavalin opettaja [2]. Perimätiedon mukaan hän kääntyi kristityksi ja hänen väitetään kirjoittaneen Gamalielin evankeliumin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Gamaliel

Gamaliel holds a reputation in the Mishnah for being one of the greatest teachers in all the annals of Judaism:

"Since Rabban Gamaliel the Elder died, there has been no more reverence for the law, and purity and piety died out at the same time".[7]

Juutalaisen Mishnan mukaan Gamaliel oli aikansa suurimpia opettajia. Tutkijat ovat sanoneet että Paavalin kirjeistä näkyy laaja oppineisuus, eikä ainoastaan juutalaisuudessa; hän siteeraa myös kreikkalaisia runoilijoita.

Fil 3:
5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen
9 ¶ ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;

Tämä on tärkeä ja huomioida ja ymmärtää miten Paavali suhtautui Kristuksen rinnalla kaikkeen muuhun, pitäen kaiken muun roskana. Kehotan myös tutkimaan mitä roskana sana tarkoittaa alkutekstissä, sillä 33/38 roskana sana on siitä lievä ilmaus mitä kaikkea se tarkoittaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja JHK » 18. Marras 2015 08:19

Kehotan sinua lukemaan tarkemmin tekstin jota siteeraat. Tutki ja huomaa että tässä jakeessa Paavali asettaa rinnakkain omat ansionsa vs. Jeesuksen ansion vanhurskautuksessa.
Fil 3:
5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen
9 ¶ ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;

huomioin ja ymmärsin että olet taas katkaissut tekstin sillä tavoin, että jotain olennaista jää sanomatta:
3. Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan,
4. vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,

Paavali lukee tuon kaiken roskaksi, koska se ei tee hänestä vanhurskasta. Vanhurkaus tulee yksin uskosta, yksin armosta, ja se on tämän tekstin ydinajatus. Tästä me ymmärrämme Raamatun totuuden tästä usein väärinkäytetystä tekstistä. Raamatun sana on kokonaisuutena totuus.
JHK

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Marras 2015 09:01

JHK kirjoitti:Kehotan sinua lukemaan tarkemmin tekstin jota siteeraat. Tutki ja huomaa että tässä jakeessa Paavali asettaa rinnakkain omat ansionsa vs. Jeesuksen ansion vanhurskautuksessa.
Fil 3:

huomioin ja ymmärsin että olet taas katkaissut tekstin sillä tavoin, että jotain olennaista jää sanomatta:
3. Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan,
4. vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,

Paavali lukee tuon kaiken roskaksi, koska se ei tee hänestä vanhurskasta. Vanhurkaus tulee yksin uskosta, yksin armosta, ja se on tämän tekstin ydinajatus. Tästä me ymmärrämme Raamatun totuuden tästä usein väärinkäytetystä tekstistä. Raamatun sana on kokonaisuutena totuus.

Fil 3:

Minä näen Paavalin opettavan tuossa muutakin kuin lain olleen hänelle tappioksi sillä siinä samassa yhteydessä hän sanoo olleensa lakiin nähden fariseus, jonka hän pitää myös roskana. Paavali ei sanonut pelkästään lain olevan hänelle tappioksi, vaan kaikki oli hänelle tappioksi. Sinä varmasti tiedät mihin farisealaisuus perustuu ja kenen opetuksen alla faiseukset olivat.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja paa » 18. Marras 2015 09:31

Lily kirjoitti:
paa kirjoitti:Paavali olikin nöyrä.

2.Kor. !2:7

Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.

Vai oliko? Saatanan enkeli rusikoi Paavalia jotta Hän ei ylpeilisi ilmestyksistään, eli Paavalilla oli suuri vaara ylpeillä jonka Herra "hoiti" tuolla että antoi Saatanan enkelin rusikoida Paavalia, sitä ei tosin tiedetä millä tavoin...

Oli. Just siks kun se rusikoi.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja paa » 18. Marras 2015 09:34

paa kirjoitti:Teologit/opiskelijat minulla olisi kysymys. Mitä Jumalan valtakunta on hyötynyt kaikesta opiskelemastanne tiedosta?

Ettei painu unholaan, niin miten on?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja rpe » 18. Marras 2015 10:36

paa kirjoitti:Teologit/opiskelijat minulla olisi kysymys. Mitä Jumalan valtakunta on hyötynyt kaikesta opiskelemastanne tiedosta?

Sitä, että Luoja on antanut meille (toivottavasti) järjen, jolla ihmetellä elämän ja maailman monimuotoisutta. Tuolla järjellä myös etsiä Raamatun taustamaailman/kulttuurin ja kielen moni-ilmeisyyttä. Järjellä luoda teorioita haastaviin kysymyksin (kuten arkeologian ja Vt:n kirjoitusten vaikea ja lähes yhteensovittamaton luonne, Paavalin ja Jeesuksen opetusten suhde ja mm mitä Paavali tarkoitti sanoilla "Kristuksessa") Kun käytämme järkeä, meille avautuu portti tiedon ja en soveltamisen maailmaan ,jossa teologia on yksi tieteenala muiden joukossa. Kun olemme arjessa rukouksessa ja hartauselämässä Luojan kanssa tekemisissä, kun opetan Raamattua kirkossa, kun kuuntelen ripissä lähimmäisen hätää, unohdan tietoisesti "teologisen viisauden" (toki esim sielunhoidossa on hyvä olla tietty struktuuri jne), heittäydyn Jumalan armon ja johdatuksen varaan ja haluan julistaa ylösnoussutta Kristusta, joka oppina on kirkon luovuttamattomin aarre. Pyhä Henki toivon mukaan johdattaa sanojani,luo lämpöä, mutta myös synnintuntoa ja tällöin USKO ja JÄRKI EIVÄT ole samalla viivalla, toistensa kilpailijoita tai kumoajia. Hyvä esimerkki on Raamatun luomiskertomukset: Teologina ja historioitsijana näen ne Babylonian Enuma Elish ja Gilhgamesh eepposten mukaisina Jahveuskon peruskertomuksina. Raamattua opettavana henkilönä ne ovat minulle kuvaus Luojan kaikkivaltiudesta (Niin, Jos luoja on kaikkivaltias, miksi hän tarvitsi 7. päivän lepopäiväksi. Voiko kyse siis olla metaforasta?), rakkaudesta ja ihmisen alkuperäisestä tasa-arvosta (Nainen luotiin kylkiluusta, ei päästä tai jalasta). Teen uskonveljille/sisarille karhunpalveluksen jos lähden tieteellisesti tai muuten älyllisesti perustelemään esim nuoren maan kreationismia. Usko 6000v vanhaan maailmaan ei ole minulle pelastuskysymys, usko ylösnousemukseen ja ehdottomaan armoon on!
Ehkä sait jotain irti ja koen, että täällä ollut keskustelu on paikoin ollut vallan mainiota (Paavalin oppineisuus jne), mutta myös täysin turhaan meitä teologeja demonisoivaa ja tekopyhää. Jos luoja suo, teologina minullekin löytyy joskus paikka Hänen valtakuntansa työssä (tai sitten jo olen siinä nyt nykyammatissani? ;)
Viimeksi muokannut Mikko Murpatti päivämäärä 18. Marras 2015 11:12, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Lainauksen etumerkki [ puutui , nyt toimii taas :)
rpe

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Marras 2015 11:40

JHK kirjoitti:
Totta! Olet oikeassa. Mutta mitä uskonnolliseen koulutukseen tulee, voiko se tehdä Jumalan Sanat tyhjäksi jollain kirkollisella opilla perinteellisesti, siihen minä meinasin äsken kirjoittaessani siinä jutussa...

Tuossa kohtaa Vaisuliini olet ehdottoman oikeassa, olen pahoillani että ymmärsin sinut väärin. Sellainen vaara on olemassa. Sama vaara vaanii myös vapaiden suuntien teologiaa, mitä tulee esim. oppiin tempauksesta ennen vaivanaikaa - se on niin itsestäänselvä asia tietyissä suuntauksissa, että siitä on tullut tulkintaa ohjaava traditio. Juutalaiset rabbit asettivat myös pian kristinuskon synnyn jälkeen opetukseensa ohjaavia tulkintamalleja/traditioita, jotka hämärtävät Vanhaa Testamenttia heidän opissaan lukevilta juutalaisilta asioita, jotka voisivat ohjata heidät kristinuskon piiriin. Nämä tällaiset "ohjaavat mallit" voivat vaania myös vilpittömiä kristittyjä, ja johtaa heidät ratkaisevassa kohdassa sivuun, ellei Herra armossaan auta tiedostamaan niitä joko nuhtelun, jumalallisen oivalluksen tai sitten nöyrän opiskelun kautta.

Ei se mitään. :) Minä olen kans pahoillani että johdin itse väärinkäsitykseen kirjoituksellani. Joo minä huomasin samoin helluntaiseurakunnassa kun siellä pidetään esim. sunnuntain lepopäivänä ja heidän usko ei perustu Sanaan mitä siinä opetetaan vaan perinteelliseen opittuun ihmiskäskyyn joka ei perustu Raamattuun. Jumalanpelko noudattaen lepopäivää perustuu opittuun ihmiskäskyyn eikä Sanaan niin tällä tavalla tekee Jumalan Sanaa tyhjäksi.

Jes. 29:13 Niin Herra sanoi: Tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan mutta pitää sydämensä minusta kaukana. Heidän pelkonsa (jumalanpelko) minun edessäni on vain opittujen ihmiskäskyjen noudattamista. RK

No minun ystävä joka on luterilainen uskova niin on kova matkustamaan maailmaa ympäri niin törmäsi katolilaiseen sellaiseen ristiin jossain ulkomaisemassa. Siinä oli paljon lappuja niiin ystävä luki ja hämmästyi miten Jumalan voima paransi sairaita ihmisiä terveiksi niin he halusivat kiittää Jumalaa ja laittoivat kiitoslapun siihen ristiin. Mutta ystävä kertoi minulle niin aloin huolestua. Miksi huolestuin? Niin jos Jumalan Pyhiä Kirjoituksia ja Jumalan voimaa ei tunneta jollain perinteellisellä ihmiskäskyllä noudattaen, sotkeutuu kundaliinivoimaan joka voi tehdä sairaan ihmisen terveeksi.

Niin siksi on tärkeä pyrkiä tuntemaan Jumalan Pyhiä Kirjoituksia ja voimaa ettei eksy väärään voimaan ja on myös tärkeä hylätä ne ihmiskäskyt ja pysyä Jumalan Sanassa omaksi pelastukseksi sillä Raamattu sanoo että kasvatetaan väärentämättömän Sanan kautta pelastukseen siinä Raamatun tuntemisessa.

1Piet. 2:2Niin kuin vastasyntyneet lapset janotkaa sanan väärentämätöntä maitoa, jotta te sen avulla kasvaisitte pelastukseen, RK

Minä kävin Kreetassa niin Jumala opetti jotain henkilökohtaisesti minulle katolilaisesta opista. Ajattele, lentomatkalla tunsin hyvin Jumalaa läheisemmäksi ja voimakkaaksi. Siten kun saavuin hotelliin Kreetassa niin huomasin miten Jumala loitoontui minusta kauemmaksi ja oli hyvin kaukana minusta. Se ihmetytti minua. Minulla kesti kauan tajuta kunnes astuin lentokoneeseen niin Jumala avasi ymmärrystä ja tajusin että tämä on katolinen maa. Ja siten saavuin Suomeen ja siten menin vessaan niin siellä täytyin varpaisiin asti Pyhällä Hengellä voimakkaasti. Ymmärsin mitä Jumala meinasi viestittää minulle. Katolaisten ihmisten puolesta on tärkeä rukoilla että he alkaisivat erottaa Sanan opetuksien ja ihmiskäskyjen väliltä ja asettaisivat uskonsa vain Sanaan.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu