Kirjoittaja PetriFB » 25. Marras 2011 18:50
Tästä kirjoituksesta saa olla eri mieltä ihan vapaasti, jos niin kokee. Tuon esille muutamia ajatuksia siitä miten ja millä tavalla Jumala opettaa asioita sanassaan. Vanhassa liitossa Jumala antoi käskyn, että ei saa tappaa, sanomalla kuudennessa käskyssä: " Älä tapa". Jumala teki tähän kuitenkin poikkeuksen ja sääti muutamista synneistä kuolemanrangaistuksen, joiden seurauksena synnintekijät tuli surmata. Toinen poikkeus oli sota ympärillä olevia heimoja vastaan, joita sai sodassa surmata. Kun ja jos Jumala tekee poikkeuksen, kuten Hän tietyissä tilanteissa tekee, niin Hän selkeästi kertoo sen. VT:n aikana tämä tulee selkeästi esille esim. älä tapa käskyn kohdalla.
Nyt Uuden Liiton ajassa Jumala opettaa myös, että älä tapa. Uudesta Liitosta on poistettu kuolemanrangaistus. UT:n puolella ei ole yhtään kohtaan, jossa olisi poikkeus älä tapa käskyyn. Tämä tarkoittaa sitä, että missään tilanteessa ei saa tappaa lähimmäistään, ei edes sodassa. Jos olisi Uuden Liiton aikana sodassa mahdollista tappaa lähimmäinen niin Raamattu kertoisi sen. Mutta Uuden Liiton aikana ei ole yhtään poikkeusta älä tapa käskyyn, joten se tarkoittaa ettei missään tilanteessa saa tappaa lähimmäistään. Tämän tähden en voisi olla töissä armeijassa kantaen asetta, jonka tehtävänä on sodassa tappaa vihollisia. Tiedän että armeijassa on muitakin tehtäviä, jotka eivät liity sotimiseen ja on myös ns. aseettomia joukkoja esim. huoltojoukot ja lääkintäjoukot, jotka ei yleensä joudu tappamaan, mutta omassa tunnossani en voisi osallistua organisaatioon, jonka tehtävänä sodassa on tappaa ihmisiä. Armeijan tehtäväkään ei ole suoranaisesti tappaminen, ei ainakaan rauhan aikana, muitta rauhana aikana ihmisiä koulutetaan, että he kykenevät tappamaan vihollisia sodassa. Älä tapa tarkoittaa sitä, että en saa edes kouluttautua tai harjoitella tappamista, koska se on minulta kielletty.
Hes 39:
1 ¶ "Ja sinä, ihmislapsi, ennusta Googia vastaan ja sano: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä tulen sinun tykösi, Goog, sinä Roosin, Mesekin ja Tuubalin ruhtinas.
2 Minä kuljetan sinua, talutan sinua, nostatan sinut pohjan periltä ja annan sinun hyökätä Israelin vuorille.
3 Mutta minä lyön pois jousesi sinun vasemmasta kädestäsi ja pudotan nuolesi sinun oikeasta kädestäsi.
4 Israelin vuorille sinä olet kaatuva, samoin kaikki sinun sotalaumasi ja kansat, jotka sinun kanssasi ovat: minä annan sinut petolinnuille, kaikille siivekkäille ja metsän eläimille ruuaksi.
5 Kentälle sinä kaadut. Sillä minä olen puhunut, sanoo Herra, Herra.
Sak 14:
1 ¶ Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi.
2 Minä kokoan kaikki pakanat sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista.
3 Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä.
Jumala sallii myös sodan lopun ajassa Uuden liiton aikana ja Hän itse lyö hajalle pakanakansat, jotka nousevat Israelia vastaan. Jumala ei tässäkään kehota israelilaisia tappamaan sodassa, vaan Jumala itse tuomitsee. Tämä näin koska on Uuden Liiton aika, jossa älä tapa käsky Hänen kansalleen on ilman poikkeuksia voimassa. En näe että Raamattu oikeuttaa Uuden Liiton aikana tappamisen edes puolustussodassa vihollisia vastaan. Jumala salli sodan Israelia vastaan mutta Hän itse lyö vihollisen ja näin toteutuu sana:
Room 12:19 Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra".
Herra Jeesus opettaa, että jos joku lyö sinua, niin älä lyö takaisin, vaan käännä toinenkin poski. Toisen posken kääntäminen kuvaa sitä, että älä kosta pahaa pahalla. Tässäkään kohden ei ole mitään poikkeusta, vaan käsky on sellaisenaan voimassa. Tämä tekisi minulle mahdottomaksi palvella poliisina, joka joutuu käyttämään fyysistä voimaa, väkivaltaa sekä kantamaan asetta ja mahdollisesti ampumaan jotakin ihmistä. Siksi minä jätän poliisin työn sellaisille, jotka voivat sitä tehdä hyvällä omallatunnolla. Arvostan poliisin työtä, mutta en itse voisi tehdä sitä koska en halua ampua ketään, enkä halua joutua käsiryysyyn tai painimaan kenenkään kanssa. Poliisin tehtävä ei ole tappaa, vaan puolustaa ja turvata ihmisten elämää, joka on hyvä asia, mutta joissakin tapauksissa poliisi voi joutua ampumaan. Tiedän kyllä millaista on ja voi olla poliisin työ, sillä nuorena jumalattomana pahantekijänä tappelin myös poliiseja vastaan, eli löin itse poliiseja ja tulin lyödyksi. Taitava asianajaja pelasti minut tässä kohden linnatuomiolta. Paatuneen rikollisen kanssa poliisi voi milloin tahansa joutua käsirysyyn tai ampumavälikohtaukseen. On oikein että esivalta pitää yllä järjestystä, mutta minulle se ei uskovana sovi, sillä en voi kostaa pahaa pahalla (osallistua väkivaltaan tai ampumaan ihmisiä), eikä Raamatussa Uuden Liiton aikana ole yhtään poikkeusta, jossa voisin niin tehdä.
Room 13:1-4 esivallalle kohdassa ei opeteta tai sanota, että uskovalla on oikeus tappaa sodassa tai lyödä takaisin tai käyttää väkivaltaa lähimmäistä kohtaan poliisina.
Room 13:
1 ¶ Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
Jumala on asettanut esivalta järjestyksen maan päälle, mutta ihmiset ovat laatineet esivalta lakinsa osittain Jumalan tahdon mukaisiksi ja osittain Jumalan tahtoa vastaan. Nykyään lainsäädäntö on koko ajan antikristillisempi. Jae kaksi puhuu esivaltaa vastaan nousemisesta ja jae kolme ja neljä kertovat miten se tapahtuu. Jos teet pahaa, eli vastoin esivallan lakeja, jotka kehottavat hyvän tekemiseen, niin pahan tekemällä asetut esivaltaa vastaan. Esivallan tehtävä on rangaista pahantekijöitä. Tässä kohdassa ei kuitenkaan ole opetusta, joka sallisi uskovalle poikkeuksen lyödä takaisin tai tappaa sodassa. Miekka Jumalan palvelijana kuvaa sitä, että esivalta pitää yllä maallista järjestystä maallisin keinoin, jossa rikokset ja pahan tekeminen joutuvat tuomiolle. On hyvä, että maailmassa on esivalta, joka pitää yllä kuria ja järjestystä ja se tekee sen maallisin ja lihallisin keinoin. Minun keinoni uskovana tulisi olla hengelliset aseet, eivät lihalliset aseet. Toisin sanoen minun tulee elää tässä maallisessa maailmassa hengellisesti, Hengen mukaan ei lihan mukaan.
Siksi esim. Stefanus hyväksyi oman hengen riistämisen, kun surmaajat riistivät hänen henkensä. Hän ei kättään nostanut, vaan antoi anteeksi ja rukoili surmaajiensa puolesta. Todellinen lihan kuolema ja Kristuksen elämä oli tullut esiin Stefanuksen elämässä. En halua riidellä kenenkään kanssa ja kunnioitan kaikkia, toin vain esille sen miten uskon tässä asiassa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!