Kirjoittaja PetriFB » 09. Loka 2015 09:19
Joel:
Luin sinun tekstisi. Tuhlaajapoika on hengellinen vertaus ja se tulee ymmärtää hengellisesti. Parannus on hengellinen Jumalan säätämä prosessi, joka tulee ymmärtää hengellisesti. Voidaksemme ymmärtää tämän asian oikealla tavalla, niin sitä on lähestyttävä Raamatun hengellisen opetuksen mukaan.
Joh 6:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
Room 2:4 Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?
Raamatun opetuksen mukaan usko Jumalaan on kaikissa tilanteissa Jumalan aikaansaama ja vaikuttama teko, jonka Hän tekee hyvien tekojensa kautta sekä Jumalan hyvyys vetää ihmistä parannukseen.
Fil 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.
Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen (myös parannus), että Hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. Jumala ei vaikuta tahtomista ja tekemistä meidän sydämessämme lihan tekojen tai synnin kautta, vaan hyvyytensä, totuutensa ja rakkautensa kautta.
Matt 3:
4 Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
5 Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
6 ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
.....
11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Johannes Kastaja kastoi ihmiset kun he tunnustivat syntinsä. Ihminen ei voi tunnustaa syntiään ilman ettei Jumala näytä hänelle syntiä synniksi ja että siitä tulee tehdä parannus.
Joh 3:
23 Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.
24 Sillä Johannesta ei vielä oltu heitetty vankeuteen.
25 Niin Johanneksen opetuslapset rupesivat väittelemään erään juutalaisen kanssa puhdistuksesta.
26 Ja he tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: "Rabbi, se, joka oli sinun kanssasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, katso, hän kastaa, ja kaikki menevät hänen tykönsä".
27 Johannes vastasi ja sanoi: "Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta.
Kun Johanneksen opetuslapset olivat väitelleet erään juutalaisen kanssa puhdistuksesta, joka liittyi vedessä puhdistautumiseen ja josta Johanneksen opetuslapset uskoivat Johanneksen kasteeseen ja sen merkitykseen. Kun Johanneksen opetuslapset tulivat Johanneksen luokse kertomaan väittelystään koskien kastetta, niin Johannes sanoi ettei ihminen voi vastaanottaa mitään, ellei hänelle anneta sitä taivaasta. Tällä hän tarkoitti että ihminen voi tulla kasteelle ja parannukseen vain jos Jumala vaikuttaa heissä, niin että he näkevät syntinsä sekä parannuksen tarpeen, koska jos Jumala ei sitä heille avaa, niin he eivät voi tulla itsestään parannukseen, koska parannus on Jumalan teko, ei lihan teko ja Jumalan hyvyys vetää ihmisen parannukseen, ei lihan teko.
Kun palaamme tuhlaajapoika vertaukseen, niin nälkä ei ollut Jumalan teko, vaan synnin seuraus. Jumala ei vaikuttanut nälkää tuhlaajapojan sydämessä, sillä se oli tuhlaajapojan synnin seuraus. Kun tuhlaajapojalle tuli nälkä, niin se oli synnin seuraus ja hän ymmärsi tehneensä väärin Jumalaa kohtaan. Vetikö nälkä häntä parannukseen vai Jumalan hyvyys? Hän meni itseensä ja muisti Jumalan hyvyyden ja niin hän teki parannuksen tunnustaen syntinsä ja kääntyi Jumalan puoleen. Nälkä ei ole Jumalan hyvyyttä, vaan tuhlaajapojan synnin seurausta. Koska synti ja synnin seuraus ei vedä parannukseen, vaan Jumalan hyvyys, niin silloin parannuksen tekijä oli Jumalan hyvyys.
Jos ihminen tekee syntiä ja synti tuottaa hänelle pahaa, niin tekeekö hän parannuksen siksi, että hänellä on paha olo vai siksi että Jumala näyttää Pyhässä Hengessä sanansa kautta synnin synniksi ja että hänen tulee parannus? Minä vastaan, että siksi koska Jumalan hyvyys näytti hänelle synnin synniksi ja tarpeen tehdä parannus, niin että hän voi hylätä syntinsä, ja siksi Jumalan hyvyys veti hänet parannukseen, ei paha olo.
Korjaa minua jos olen ymmärtänyt sinua väärin. Näetkö sinä niin, että saatanassa ja synnissä on jotakin hyvää ja Jumala käyttää tätä saatanassa ja synnissä olevaa hyvää vetääkseen parannukseen ja tehdäkseen tekojaan ihmisiä kohtaan saatanassa ja synnissä olevan hyvän kautta?
Jos saatanassa ja synnissä olisi jotain hyvää, niin miten se tulee esille, että ihminen voisi ottaa sen saatanassa ja synnissä olevan hyvän vastaan?
Minä en usko sitä, että saatanassa ja synnissä olisi jotakin hyvää, koska Raamattu sanoo näin:
Joh 8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
Raamatun opetuksen mukaan saatanassa ja synnissä ei ole mitään hyvää.
Raamattu opettaa että meidän tulee oppia kärsimään pahaa, mutta ei sitä että me kiitämme pahasta. Raamattu opettaa että saamme kiittää siitä jos kärsimme pahaa Jumalan tähden, emme tässäkään kiitä pahasta, vaan siitä että saamme kärsiä pahaa Jumalan tähden.
Jos joku lyö minua sen tähden, että uskon Jeesukseen, niin en kiitä lyönnistä, (synti), vaan siitä että saan kärsiä pahaa Jumalan nimen tähden. Näillä kahdella asialla on suuri ero.
Siunauksin veljeni.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!