Kirjoittaja toni t » 15. Marras 2015 23:15
Raamatun tulkinnasta
Kirjoitan nyt tähän ketjuun koska tässä ketjussa puhutaan tästä aiheesta. Raamatun tulkinnasta on monenlaisia näkemyksiä. Jotkut sanovat että Raamattu ei puhu vaan sitä täytyy tulkita. Ja tälle tulkinnalle sitten haetaan tukea ja perusteluja kristillisestä traditiosta ja kokemuksesta. Mutta tällainen ei ole Raamatun tapa eikä edes logiikan mukaan oikea tapa. Sillä koska Raamattu on Jumalan sanaa ja siksi täysin totta niin sitä ei tule tulkita ihmisten traditioiden ja kokemuksien kautta sillä silloin nämä traditiot ja kokemukset määräisivät sen mitä näemme sanassa. Tällaisessa tilanteessa ihmisen traditiot ja kokemukset asettuisivat määrittämään sitä mitä sana sanoo. Tällöin jokainen voisi itse määrittää sen mitä haluaa sanassa nähdä. Eli toisin sanoen ihminen sanoisi sen mitä Jumalan sana sanoo kun asian tulisi olla juurikin täysin toisinpäin.
Koska Jumalan sana on absoluuttinen totuus niin sitä ei tule silloin tulkita ihmisten mielipiteiden kautta vaan Jumalan tulee itse tulkata sanansa ihmiselle – vain tällöin voimme pysyä totuudessa. Ja Jumalan sanan totuuden jonka Pyhä Henki meille tulkkaa tulee sitten toimia tulkitsijana kaikille ihmisten mielipiteille – traditioille ja kokemuksille. Tämä on Raamatun opettama tapa ja myös logiikan mukaan ainoa keino määritellä totuuden kautta asiat sillä vain Jumala tietää totuuden eikä kukaan ihminen ja siksi totuuden tulee olla tulkitsija ei vajavaisten ihmisten mielipiteet ja kokemukset.
Eli Jumalan sana on totuus jonka Jumala aukaisee ja tulkkaa Pyhän Hengen kautta jokaiselle ihmiselle joka nöyrällä sydämellä kysyy totuutta. Jumalan sanan totuus toimii sitten Pyhän Hengen kautta tulkitsijana kaikelle muulle. Tämä tarkoittaa silloin sitä että Raamatun käännökset jotka eivät perustu sanatarkkaan käännökseen vaan ihmisen tulkintaan siitä ajatuksesta mitä Raamattu haluaa missäkin kohdassa sanoa ovat hävittäneet ihmisen sanan kautta Jumalan sanan absoluuttisen totuuden ja korvanneet sen vajavaisen ihmisen luuloilla siitä mitä Jumala haluaa sanoa. Tästä esimerkkinä Raamatun väännös 1992.
Hebr. 4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
Jumalan sana on elävää ja voimallista. Se ei ole kuollutta kirjainta vaan elävää sanaa – Jumalan totuuden puhetta meille.
1.Kor. 2:12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
2:13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
Jumala antaa armostaan niille jotka turvaavat (uskovat) Herraan Jeesukseen Pelastajana ja Herrana Pyhän Hengen jonka tehtävä on opettaa meille se mitä Jeesus on sanonut. Toisin sanoen tulkata meille – aukaista ymmärryksemme sille mitä sana tarkoittaa. Jumala antaa meille Pyhän Hengen opettajaksi/tulkiksi jotta tietäisimme mitä Jumala on meille lahjoittanut sanansa kautta. Jumala itse voi olla ainut ja oikea Jumalan sanan aukaisija ja tulkitsija koska vain silloin meidän on mahdollista tulla tuntemaan absoluuttinen totuus – ja koetella absoluuttisen totuuden kautta ihmisten mielipiteet ja erottaa oikea väärästä.
Ajatelkaa kuinka mahtavan lahjan Luoja Jumala antaa meille armostaan Herran Jeesuksen kautta kun nöyrrymme Hänen edessään ja emme turvaa omaan ymmärrykseemme vaan Jumalaan (San.3:5). Jumala haluaa itse puhua suoraan sydämiimme elävän ja voimallisen sanansa kautta Pyhässä Hengessä jotta voisimme tulla tietämään ja oppimaan kaiken sen mitä Jumalan haluaa meille sanoa ja lahjoittaa. Kun rakastamme Jumalaa ja etsimme vain ja ainoastaan Hänen tahtoaan ja kunniaansa niin me tulemme tietämään sen onko Raamatun sana Jumalasta vaiko ei (Joh.7:17).
Tämä tieto ei ole ihmistieteiden kautta löydettävissä tai todistettavissa koska se on Jumalan lahja jonka Jumala lahjoittaa niille jotka tahtovat Häntä rakastaa. Tämän vuoksi Jeesus ilmoittaa Itsensä hänelle joka tahtoo Häntä rakastaa (Joh.14:21-23). Siksi tätä tietoa ei ole edes tarkoitettu niiden löydettäväksi jotka eivät sydämestään halua nöyrtyä etsimään Luojaansa ja rakastaa Häntä. Tämän takia tieteen kautta ei voi todistaa Jumalan sanan totuutta koska Jumalan sana ja Jumala ovat tieteen tavoittamattomissa sen yläpuolella. Tiede pystyy parhaimmillaan tukemaan sitä mitä absoluuttinen totuus sanoo mutta ei koskaan todistamaan Jumalan sanan olevan totuus ihmisille koska usko joka syntyy Jumalan absoluuttisen totuuden sanan kautta on Jumalan - ei ihmisen lahja.
Viimeksi muokannut
toni t päivämäärä 15. Marras 2015 23:25, muokattu yhteensä 2 kertaa
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!