Hessu kirjoitti:Jukka-Pekka kirjoitti:Siellä voi olla jumalankuviakin. En ole "paniikissa" lähtenyt niitä selailemaan, josko jostain löytyisi kuvia esim. Jeesuksesta. Saattaisipa löytyäkin, tiedä häntä.
Minulla on seinälläni taulu, joka esittää miehiä samankaltaisessa tilanteessa kuin mistä eräs evankeliumin kohta kertoo. Mutta en minä ajattele, että tuo on Jeesuksen kuva, sillä eihän kukaan tiedä minkä näköinen Jeesus tosiasiassa oli. Ajattelen kuvan olevan kuva miehestä, joka on samankaltaisessa tilanteessa mistä evankeliumi kertoo Jeesuksen ja hänen opetuslastensa olleen. Tällä tavalla ajattelemalla se ei siis ole Jeesuksen kuva. Jos sinulta löytyy vastaavanlaisia kuvia kirjoista tai muualta, niin voit ajatella myös tällä tavalla, eikä kuvissa silloin ole mitään väärää.

Hessu kirjoitti:Niin ja Tonille myös sama vastaus. Nähdessäni "Jeesuksen kuvan" en pidä sitä Jeesuksen kuvana, vaan kuvana miehestä samankaltaisessa tilanteessa...
Hessu kirjoitti:Petri, onko sinun mielestäsi väärin tehdä kuva jostakin miehestä, joka on samankaltaisessa tilanteessa, kuin mistä Raamattu kertoo?
lonelyrider kirjoitti:Hessu kirjoitti:
Et tainnut ihan ymmärtää ajattelutapaani. Minun näkemykseni mukaan se kuva, jota jotkut virheellisesti sanovat "Jeesuksen kuvaksi", esittää jotain miestä samankaltaisessa tilanteessa, kuin mistä Raamattu kertoo. Eikä se muuta kuvaa miksikään, vaikka sen laittaisi kirjaan joka kertoo Jeesuksesta, eikä sekään muuta kuvaa, että jotkut sanovat sitä "Jeesuksen kuvaksi".
Mutta ajatellaanpa näin, siis kuvassa "joka ei mielestäsi esitä Jeesusta", joku mies tyynnyttää myrskyn, joku mies on vain ristinpuulla, joku mies kävelee vetten päällä, joku mies viimeisellä aterialla? Kuka sellainen mies sitten on, jos se ei esitä Jeesusta ja on samanlaisissa tilanteissa? Tavallinen mattimeikäläinenkö?
Eikö itse kirjassa tai kuvassa kuitenkin ole tarkoitus esittää Jeesusta, mitä merkitystä silloin on sillä, käännätkö mielessäsi sen joksikin mieheksi, joka ei ole Jeesus vaan on samassa tilanteessa, mutta kuka mattimeikäläinen joutuu niihin tilanteisiin, kun historian valossa ja raamatun valossa tiedämme, että Hän on se joka ne asiat on tehnyt, Hän tyynnytti myrskyn ja opetuslapset pelkäsivät, Hän käveli vetten päällä ja Hän sovitti syntimme ristinpuulla, se ei ollut mikään mattimeikäläinen.
Jos voin kysyä... piirrätkö itse kuvia miehestä samassa tilanteessa kuin Jeesus oli vai onko sinulla jokin muu syy uskoa niinkuin uskot?
Hessu kirjoitti:Lonelyrider, ei ole kyse siitä mitä haluan nähdä, vaan siitä mitä näen. En näe "Jeesuksen kuvissa" (eli kuvissa joita yleisesti kutsutaan Jeesuksen kuviksi) Jeesusta, vaan miehen samankaltaisessa tilanteessa. Minulla ei ole asiassa mitään "omaa lehmää ojassa", en rehellisesti sanoen hirveästi pidä kuvista joissa on tehty mies samankaltaisessa tilanteessa kuin Jeesus. Yksi maalaus minulla on seinälläni jossa on miehiä viljapellolla, joka tuo mieleeni evankeliumin kertomuksen (ja mitä yleisesti sanotaan "Jeesuksen kuvaksi"). Mutta minulla ei ole siihen tauluun minkäänlaisia tunnesiteitä, pidän sitä seinällä kun se on ihan hieno maalaus, ja ainoa suurikokoinen taulu minkä omistamme (peittää hyvin isoa seinää). Haluan vain tässä(kin) asiassa etsiä ja seurata totuutta. Siunauksin, Hessu.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa