vaisuliini kirjoitti:dogmatikos kirjoitti:"Jeesus vaelsi kohti Jerusalemia. Hän kulki kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään ja opetti. Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi: "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene. "Tulee hetki, jolloin talon isäntä nousee ja sulkee oven. Kun te sitten seisotte ulkona, kolkutatte ovelle ja huudatte: 'Herra, avaa meille!', hän vastaa: 'Keitä te olette? En tunne teitä.' Silloin te alatte selittää: 'Mehän söimme ja joimme sinun kanssasi, ja sinä opetit meidän kaduillamme.' Mutta hän sanoo: 'Keitä te olette? En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.' "Siellä te itkette hammasta purren, kun näette Abrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa mutta huomaatte, että teidät itsenne on suljettu ulos. Idästä ja lännestä, pohjoisesta ja etelästä tulee ihmisiä, jotka käyvät aterialle Jumalan valtakunnassa." (Luuk 13:22-29)
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa? Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'." (Matt 7:21-23)
Voisitko lopettaa noilla Raamatun kohdilla langettamisen? Olet langettanut niillä samoilla kohdilla keskustelupalstoihin täällä foorumissa eikä keskustelusta tullut mitään kanssasi koska et antanut tilaa tutkimaan Raamattua totuuden tuntemisen rinnalla etkä antanut tilaa olemaan eri mieltä asioista vapaasti ehdolla että keskustelusta tulisi hedelmällinen ja rakentava.
En voi nojautua sinun käsityksiin joiden ohessa keskustellaan Raamatun asioista. Raamattu on ainut yli kaikkea ja maailmaa auktoriteettinen Jumalan ilmoitus. Niin Raamattua lukemalla ja tutkimalla etsitään ensisijaisesti Herran tahtoa mitä Hän opettaa Raamatun kautta Hänen tahtonsa mukaan. Pidän aina huolen että tulee kieltää itseä ja ristiinaulita lihan tahtoa joka johtaa oikeassa olemiseen.
En osoittanut niitä jakeita sinulle, vaan halusin tuoda yleisellä tasolla esille sen, millä perusteella uskovia temmataan. Sinun ei pitäisi loukkaantua Raamatun jakeista, jotka liittyvät tähän keskusteluun. Otin esille tärkeän asian. Monet luulevat, että täältä maailmasta temmataan suuria määriä kristittyjä. Totuus on, että vain viisaat neitsyet temmataan, joita on paljon vähemmän kuin tyhmiä neitsyitä.
"Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.' Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon. Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: 'Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat'. Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: 'Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.' Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin. Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!' Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä'. Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä." (Matt 25:6-13)
Helluntailaisuudessa on sellainen käsite kuin pelastusvarmuus, jonka mukaan, jos puhut kielillä tai profetoit, niin pelastut, koska ne olisivat takuuna pelastusvarmuudesta. Eräs pastori sanoin minulle monta vuotta sitten kahvipöydässä, ettei edes ihmeiden tekijät kaikki pelastu. Jäin silloin ihmettelemään asiaa, mutta hän viittasi vuorisaarnaan, jossa tästä kerrotaan ja myös sanotaan, että vain harva uskovista pelastuu.
"Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät..
Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'."
Monella on pelastusvarmuus, joka perustuu ulkoisiin merkkeihin, mutta todellinen pelastusvarmuus tulee uskokuuliaisuudesta. Sen takia tempaushetkellä on paljon sellaisia, jolla on pelastusvarmuus, mutta heitä ei kuitenkaan temmata, koska heidän pelastusvarmuutensa perustui väärään käsitykseen pelastumisen ehdoista. Suhteessa hyvin pieni joukko on valvonut, mikä tarkoittaa öljyä ja sen myötä tullutta uskonkuulaisuutta. Heidät Herra hakee.
"ja häneltä minä olen saanut armon ja apostolinviran, jotta hänen nimensä kunniaksi johtaisin ihmisiä kaikista kansoista uskonkuuliaisuuteen." (Room 1:5)
"Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää." (Room 8:13)